Zpívalo se v jedné písničce. Její literární hlubiny jsou značně mělké, teta nesla snad něco na kocoura, ať už jí tam prej nešťourá. Tedy nešťourá tam, kde nemá… (Zpívá se u piva a u kytárky s hojným dýjadýjadá..). Jedno pozitivum ale ta písnička má.
Teta, jakkoli rozpustilá, se s tím, co veze, netajila … Z Ankary vyrazilo tetiček šest. Co ale vezou, říci nechtěly. Deklarovaly sice taky kocoura, ale co když to byl zajíc v pytli? Až má jeden pocit, že to hlavní, co vezly, nebyly ani tak ty tuny humanitární pomoci ale především gesto.
A jak je ten svět krásně paradoxní, právě tenhle náklad dovezly vele-úspěšně. Zas je ten moderní Izrael teroristická zrůda a všichni samo-spravedliví (což je zatracenej rozdíl oproti skutečným cadikim) umírají rozhořčením, zakládají na bůčku skupiny, svolávají na rychlo protestní demonstrace, vyhrožují ochlazením bilaterálních vztahů a dokonce i já jim sednu na lep a smolím tenhle komentář. Možná by stálo za to, aby někdo z pohoršených zagooglil na webu a zpracoval statistiku, jakým způsobem a kde všude poskytuje humanitární pomoc (dost možná podloženou kontrarozvědnou činností) sám terorista a masakrant Izrael!
Lidi se ovšem rozhodně zabíjet nemají. To napsal BigBoss naprosto nekompromisně a má to docela ráda i nepobožná příroda. Masakr civilistů je neoddiskutovatelný, je odsouzeníhodný a měl by být souzen a trestán. (Pravda takového Mladiče dodnes nikdo ani nenašel, natož aby ho potrestal!!). Ale soudit, odsuzovat a trestat objektivně a s chladnou hlavou. Protože jinak i demonstrace práva a spravedlnosti ztrácí svoji hodnotu, mění se ve slet hysteriků a hysterek, až nakonec samým demonstrováním vyprázdníme dokonce i sílu této formy projevu protestu. Čili předesílám. Neobhajuji neobhajitelný masakr, jenom kladu otázky.
Co dělá více než 700 pro-palestinských aktivistů na palubách humanitárního konvoje? Přišli nakládat a vykládat zboží, nebo si zajeli na výlet, na demonstraci své solidarity anebo, jak už to tak v palestinských byznysech bývá zvykem, posloužit tak trochu jako (vždy vítaný) živý štít? „Jedeme s pomocí a taky malinko vykonat určité gesto. Spolehlivě lze předpokládat, že budou potíže, tak ať je na to co nejvíc svědků…“ Ne, prosím, nedurděte se, Spíš kontaktujte ADRA, Charitu anebo Člověka v plísni. Většinou vozí pomoc v součinnosti s místními organizacemi. Jenom do fest totalitárních a skutečně teroristických režimů to jde hůře.
Proč je ovšem Gaza už tolik let blokovaná. A – a to je velice pozoruhodné – dokonce i z té strany, kde hraničí s bratrským Egyptem? Od Izraelců bych to ještě dovedl pochopit, jako zlomyslný akt nátlaku: „ Zlobíte? No tak vám to tedy maličko osladíme, a bude po ftákách…“ Netvrdím, že je to košer, ale prosím vás, co je na moderním Izraeli košer? Snad je pár těch košerných lidí, co by tam byli byli, i kdyby to byla ještě osmanská anebo britská kolonie, ale to je story, které znáte daleko lépe, než já… Ale že i z egyptské strany? A to tak neprodyšně, že bylo nutno podkopat pod hranicí s Micrajim pašerácké tunely, jimiž se to nejnutnější do země přináší. Přičemž senzacechtivá média neukážou léky, ale kartony cigaret. Zatraceně!!
Proč dokonce i šéf konvoje přiznává – „Potíže jsme očekávali, ne však tak fatální.“ (No bodejť, kdo by chtěl, aby tekla krev?) Jestliže potíže očekával, kam až byl ochoten zajít? Spoléhal prostě na „tlak světové veřejnosti“ a do okamžiku, než začala střelba, si chtěl jednoduše (možná humanitárně a nikoli svévolně!!) dělat, co se mu zlíbí?
Byl onen bezesporu nešťastný, krvavý a neadekvátní zásah skutečně stejně zákeřný a bezprostřední útok,tak jako kdysi útočil biblický Amalek? Ze zálohy a na oslabené? Domnívám se, že nikoli. Konvoj dostal několik šancí, jak pomoc do Gazy dopravit jinudy. Byl dokonce několikrát důrazně varován, že proti němu bude zakročeno. Šlo-li tedy organizátorům o pomoc, proč musela flotila plout po jediné – pouze poskytovatelem a vlastně svévolně zvolené – trase? Jakoby tu opět šlo krom samotné pomoci spíše o gesto, protože, ačkoli „světová veřejnost“ poměrně zkušeně ví, že se humanitární pomoc rozkrádá, jak se s ní kšeftuje a že se málokdy dostane těm, kterým je určena, ví stejně zkušeně, že to jsou případy například Haiti, Mosambiku ale rozhodně ne Izraele. Ba dokonce mám takové tušení, že humanitární pomoc pro Gazu rozkrádali během Lítého olova taky teprve až obdarovaní. Nikoli masakrující Izrael. Uniká mi tedy důvod, proč to flotila „spravedlivých“ nenamířila tam, kam je do svrchovaný stát na jehož území se ti, jimž má být pomoženo, nacházejí, nvigoval. Proč svoji spanilou jízdu nevzdala ještě, dokud byl čas, a nevěnovala se hlavnímu cíli své mise – dodávce humanitární pomoci? Nejprve musíme vědět, že by ta pomoc nedorazila k adresátovi, a teprve potom pochopíme, že museli plout tudy, kudy pluli.
Maharal, pražský Jehuda Loew, učíval na základě tradice, kterou ho naučili učenci předchozí, že pravda je vždycky uprostřed. Izrael je nervózní vystresovaný a stejně nemocný moderní stát, jako řada těch tady v unavené Evropě. Mocní a vlivní kašlou na ty, kdo jsou níž a dávají jim šanci držet se u koryt. Ale právě mezi těmi“dole“, je množství nádhernejch, normálních, ryzích a docela obyčejných lidí – kteří určitě taky chtějí – a možná daleko víc než demonstranti před ambasádami spojeného a pohoršeného světa – poznat pravdu. Jakkoli je moderní izraelský stát nezdravý, není pitomý. A tak by soudného člověka (ještě než půjde křičet a demonstrovat) mělo zákonitě napadnout, proč došlo k zásahu proti konvoji dokonce i v mezinárodních vodách? Neumějí Židé mořeplavbu? Popletli si souřadnice. Vymluví se nám nakonec na hustou mlhu anebo selhání navigace? Chtěli jen rázně a stejně provokativně, jako flotila Pomoci, naznačit – „Neserte se nám do vnitřních věcí, dokud si v tom neuděláte jasno legálními prostředky“? Anebo zasáhnout museli? Já to nevím. A nechci milosrdné lži, chci uvěřitelnou – tedy věrohodnou pravdu.
Všechna „kdyby“ – jsou skoro jako ta písnička „Teta kam jdete, co to nesete…“ – jednoduše tak trochu o ničem! Nicméně kdyby bylo na palubě zmasakrovaného konvoje všechno košer, proč prostě neumožnili kontrolu nákladu? Proč nezvolili jednu z několika variant dopravní cesty? Proč dokonce přiznávají, že očekávali potíže? Chtěli snad víc, než jenom pomoc?. Nevěřím, samozřejmě, že chtěli pašovat zbraně. Na to bych také potřeboval věrohodné a ověřitelné informace, vím jenom, že chtěli ještě něco. A možná právě tohleto něco se vymklo z kloubů oběma stranám. V tóře existuje jeden nádherný soudní případ : „Když by se svadili dva muži, a zranilii ženu těhotnou, tak že by vyšel z ní plod její, avšak ke zhoubě by nedošlo, pokutován bude ten….“ Kdysi jsme ho řešili v chederu. A víte, co byla první otázka všech, kdo dokážou zachovat klidnou hlavu? Safra, co tam ta ženská dělala?… I to je jedna z důležitých otázek okolo krvavě nešťastné plavby. A nejen pro plavbu humanitárního konvoje zmasakrovaného Izraelem, ale i pro naši plavbu životem. Protože teprve až si osvojíme přísné pravidlo „advocata diaboli“, že totiž nic na světě není černobílé, dokážeme možná zavnímat, jak je svět barevný…
Autor: Jaroslav Achab Haidler
Přečtěte si také od autora: Izrael, země zaslíbená?
18 Komentářů
Díky,Achabe !
Perfektní shrnutí smutných věcí.
Ondřej
Zdravím Achabe a k tomuto masakru no comment.
Presne tak!! Proc se nikdo z tech samosoudcu nepta proc?
Dekuji a Shalom! :)
Nadávali mi do teroristů a metr ode mě bili Ira, říká Čech o izraelském věznění:
http://zpravy.idnes.cz/nadavali-mi-do-teroristu-a-metr-ode-me-bili-ira-rika-cech-o-izraelskem-vezneni-1v7-/zahranicni.asp?c=A100601_214136_zahranicni_stf
Stojim za aktivisty. Ano, jde i o gesto a je to podle mne v poradku. Vzdyt 1,5 milionu lidi zije ve 4 roky blokovanem meste, kam se nesmeji dovazet napr. boty ci cement. Mnoho Izraelcu s tim nesouhlasi: http://www.haaretz.com , http://www.btselem.org (kliknete na cancel). Kdo mel kdy co do cineni s nemoralnimi zpusoby izr. vladnich slozek, dokaze si mnohe domyslet. Proc byl kameramanum Ceske televize zabaven vsechen natoceny material? Do sveta pustili dve minuty z armadnich kamer. Ty ukazuji nasledek, ne pricinu lynce. Duvodem cele akce je, ze nabozensky-nacionalni vlada potrebuje konflikt. Jedine tak totiz muze udrzovat okupaci a kolonizaci. Jde na ruku svym volicum. Jejich nazor shrnuje vyrok ceskeho rabina Mosheho Chajim Kollera: “Tu zemi dal B-h zidum. Palestinci at si hledaji jinou zemi.” A v mezinarodnich vodach se to podniklo proste proto, aby izraelske soudy nemohly vladu usvedcit z porusovani zakonu (jak uz nekolikrat udelaly).
Achabe, je to tak jak píšeš. Mám tuhle perspektivu poměrně jasnou, je to asi dáno tím, že ač (a nebo právě proto?)nikolivě bezvěrec, ale bez příslušenství k církvím, kdysi jsem žila v Izraeli – skoro rok. A s tímhle odstupem a vhledem zároveň vím, že v tomhle máš naprostou pravdu.
Jsem rad, ze od politky soucasne izr. vlady nacionalistickych a nabozenskych stran se distancuje vetsina francouzskych ci americkych Zidu. Overte si to, staci si zagooglit. V Izraeli (s vyimkou Tel Avivu) bohuzel narusta “narodni autismus”. Kdokoliv ma jiny nazor, je oznacen za antisemitu, pokud neni Zid. Pokud je kritikem Zid, stava se z nej “zradce” (jako Goldstein) nebo “sebenenavidejicise Zid” (jako Mitchel). A ceske zidovstvo se povetsinou ridi “nazorem doby”. Proc jste nehajili Izrael pred rokem 1989? A proc ho hajite dnes? Ze by autocenzura a konformita z duvodu osobniho prospechu? (nebo klidu na praci?)
Pavle, především díky za to, že reaguješ. Nemá, myslím, cenu, nějak zdůrazňovat, že sice čteš, ale nechceš (anebo nedokážeš) přečíst. Vše co píšeš, je do jisté pravda, ale pravda naprosto irelevantní k obsahu “Tety” …
Ahoj Achabe, v čem jsou mé reakce “mimo mísu”? Možná mám malou představivost, abych dokázal vidět paralelu mezi tetou s kocourem a 1,5 milionem lidí, kteří v 21. století žijí ve “varšavském ghettu”, “nacisty blokované Moskvě” či “komunisty blokovaném Západním Berlíně”. Na těch lodích byl například bývalý velvyslanec USA či poslanci Evropského parlamentu. Proč Izrael zabavil a zničil veškerý materiál natočený Českou televizí? Ještě jednou: proč? : “Every Israeli should be ashamed of the list of goods prepared by the Defense Ministry, which allows cinnamon and plastic buckets into Gaza, but not houseplants and coriander.” http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/it-s-time-for-real-disengagement-1.293671 , “Israel’s Explanation for Deadly Gaza Aid Attack “Full of Holes as a Window Screen”–Former US Ambassador Edward Peck” http://www.democracynow.org/2010/6/2/israels_explanation_for_deadly_gaza_aid
Obsahem “Tety” jsou otázky, ale mně přijdou stejně nevkusné, jako když se určití jedinci ptají, kolik že bylo těch plynových komor a jestli vůbec byly a kolik že to mohli stihnout prokouřit komínem obětí. Někdo může říct, že jde přece o zjišťování pravdy, o co největší zpřesňování informací, ale všichni v tom cítíme to, co se nám hnusí.
Blokáda Gazy je zločin proti lidskosti a porušení mezinárodního práva. Podle jakého práva zaútočil Izrael na ten konvoj? Byli ti lidé zločinci? Udělali něco? Byli postříleni bez soudu. Podle jakého práva dále byli ti přeživší zadržováni ve vazbě v Izraeli, kde jim byla omezena osobní svoboda, tedy základní lidské právo?
Achab se ptá – Proč dokonce i šéf konvoje přiznává – “Potíže jsme očekávali, ne však tak fatální.”
Ano, Izrael si dělá co chce, bez ohledu na cokoliv, stanovuje si svévolně pravidla, jakoby jeho jurisdikce byla neomezená. Únosy z ciziny jako únos Mordechaje Vanunu z Říma je jednoznačným porušením mezinárodního práva zásahem do vnitřních záležitostí Itáli a její svrchovanosti, atd. Příkladů najdeme dost i dále.
Masakr na konvoji nám říká – zabraňme Izraeli ve svévolnosti.
Česká televize protestuje u ministerstva zahraničí kvůli chování Izraelců k jejím zaměstnacům:
Co se dělo, když vás zajali?
Zůstali jsme na lodi a museli jsme si sednout. Byly tam ale emoce, i když Izraelci neustále zdůrazňovali, že nám neublíží. Zabavili nám kameru a řekli, že nám ji vrátí na břehu. Odehrály se malé potyčky, ale Izraelci se chovali slušně. Až ke břehu kormidloval Izraelec.
Co vás čekalo na pevnině?
Oznámili nám, že kameru nedostaneme a s sebou si nesmíme vzít nic včetně oblečení. Mohli jsme mít jen pas a léky. Venku nám také řekli, že už na nás čekají zástupci ambasády. Ve velkém stanu u Ašdodu řekli, že jsme zatčení a máme podepsat žádost o deportaci.
Dostal jste jinou možnost, než podepsat?
Ano, že mě zavřou. Říkali nám, že je hloupé to nepodepsat, protože jinak se to bude táhnout a budeme v Izraeli dlouho, pak nás prý stejně vyhostí. Řekl jsem, že nepodepíšu a to udělali i kolegové. Pak nás ale oddělili a policista mi řekl, že pokud podepíšu, budu moct jet ihned domů a mluvit s velvyslancem.
Jak jste se rozhodl?
Chtěl jsem mít informace, tak jsem podepsal. On se mi na to vysmál a řekl, že nebude telefonát ani velvyslanec a zavřeli mě na dalších 20 hodin.
Kam vás potom převezli?
Zavřeli nás do auta s pěti extrémně malými buňkami a postavili ho na slunce, vypnuli klimatizaci a odešli. Po 45 minutách jsme se rozjeli. Vůbec nám neřekli, kam jedeme. Moc jsem toho neviděl, poznal jsem, že jsme u letiště. Vozili nás asi hodinu, až jsme dojeli na třetí terminál letiště Ben Gurion. Tam nás zavřeli do cel.
Jak s Vámi zacházeli?
V cele nás bylo osm, celou dobu se svítilo a každou hodinu nás budili. Nikomu jsem nesměl volat ani kontaktovat ambasádu a své věci už jsem neviděl. V cele s námi byl i Ir, kapitán naší lodi. Stěžoval si, že chce kouřit a dožadoval se informací. Zbili ho.
Přímo v cele před vámi?
Byl asi metr před námi. Pak mu řekli, ať si oblékne jiné kalhoty, ať není vidět, že ho mlátili. Bylo hodně cítit, že se nám chtějí pomstít. Říkali, že jsme teroristi a zločinci. Mně nadávali, že jsem jako posranej Rusák.
Pavle, kde si zaznamenal ten komentář rabína Mošeho Ch. Kollera k této události? Díky
Ahoj Markusi. Řekl mi to v osobním rozhovoru. Ale myslím, že by to klidně řekl i novinářům, pokud se ho zeptají… Mí kolegové v jednom českém NGO na záchranu jedné židovské památky mi řekli horší věci (např. že “islám je ďáblovo náboženství”)…
Jinak toto jsou slova bývalého amerického velvyslance v Izraeli, který byl přítomen na jedné z oněch 6 lodí. Odpovídá Achabovi, proč vlastně aktivisté organizovali tuto “provokaci”:
EDWARD PECK: Well, that’s a good question. You know, I have been an activist. I don’t consider that to be anything but a word that informs people that I’m interested and aware. And I’ve made a number of trips to Israel and all the surrounding countries and the West Bank over the—since I retired, explaining, talking, meeting people, taking groups of people over to meet and discuss. And I decided I would like to have a chance to participate in something tactile, something that you could see, you know, something—rather than just plain words. And the Americans were added to this group, as you probably know, very late in the game. It was a European thing. And at the last minute, they said, “We need some Americans,” and they contacted Paul and Janet and got the Free Palestine Movement organized. And they invited me, and I said yes, because I thought it would be helpful and beneficial to Israel to let them receive the supplies, just the convoy of the boats that carried the equipment, to come in and help the people of Gaza, a humanitarian effort not directed against Israel, but intended to deal with the humanitarian situation that needed to be dealt with by people who could help from outside. Everything we brought was donated, as you may know. Everything the flotilla brought was donated by people who said, “Yeah, we’ve got to help the folks in Gaza. They are suffering.”
http://www.democracynow.org/2010/3/4/bds
Markusi, jako obvykle mne inspirujete, i dnes bych si dovolil maličko upřesnit. Pokyn : Zabraňme Izraeli ve svévolnosti není úplný, pokud ho nedoplníme o důležitou premisu : Zabraňme KOMUKOLI ve svévolnosti :O)
Achabe, v tom musím jedině souhlasit, díky za upřesnění. A taktéž chápu, že nám se kritizuje lehčeji, jelikož my (a naše rodiny včetně především našich dětí) nejsme cílem raket. Tedy alespoň zatím.
Dovolte ještě malou poznámku, kterou považuji za zásadní, která tu myslím ještě nepadla a kterou nastínil Bohumil Doležal na stránkách Lidových novin. Západ již zřejmě není schopen bránit ani své spojence, ani sebe, jakoby se vzdával. Potom dochází k tomu, k čemu došlo i nyní. Plující konvoje a zásah izraelského námořnictva, toto se nestalo jen díky dvěma stranám, ale především díky Západu – ten projevil a stále více projevuje prohnilost možná hlubší, než kterou projevil kdysi vůči Hitlerovi. A o to strašnější budou pak i následky.
The notices are the result of events last Thursday when an Arab worker was discovered in a seminary, causing hysteria among staff and students. Only after the police got involved was the worker removed.
The organizers of the notices did not forget to add a halachic injunction, mentioning various rulings including the preference of our own nation over all others, noting that when they employ an Arab they cause the Arab to stay and keep hold of the Holy Land.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3900004,00.html
Pavle, studuj, než začnej jednat. Protože jinak nutíš ty, co taky nestudují, aby se domnívali nepravdy. Jinými slovy: Člověk je člověk. A každého člověka mohu zaměstnat, abych mu dal práci – učí halacha. Kdyby tomu tak nebylo, neučila by do detailu co a jak, se mzdou, s prací během šabatu atd. atp. Ale některých lidí se jiní lidé bojí (to je jedno jestli je to cikán, terorista, Arab anebo žid) – a tady (učí opět) halacha – můžeš porušit pravidlo :”Dej lidem práci” s odvolávkou na jiné (v tomto případě prevalentní) “Nemusíš, pokud se bojíš, že to není košerný člověk”.
ERGO: Halacha je lautr košer, její zneužívání je non-košer. Ale tady doma se taky pseudo-demokracie zneužívá na osobní zájmy klanů, lobby a jedinců. Je dobře, že chceš změnit a zdůraznit právě i naši současnou realitu, za ti děkuji…