Kam mě zavedla diskuse rozvíjená v posledních kapitolách[1]? K pochybnostem. Odmítám vznášet kritiku směrem k muslimům, zejména snahy „spoutávat občany Evropské unie pouty úzkosti z takzvané islamizace“. Svou argumentaci kritici opírají například o tato tvrzení:

  • Ve čtyřiadvacetimiliónovém Jemenu je pouhých tři tisíce křesťanů a čtyři kostely, naproti tomu v sedmašedesáti miliónové Francii je až sedm miliónů muslimů, které nikdo nediskriminuje. Ve Francii se muslimové schází až ve dvou tisíc dvě stě mešitách.
  • V muslimském světě se rozmáhá radikalismus, roste počet přívrženců wahhábistického směru[2], puritánských vykladačů Koránu, to směřuje k ortodoxii, také sílícímu konzervatismu v muslimských zemích, k uzavírání se před okolním demokratickým a vyspělým světem, odmítání kvalit liberálně-demokratického řádu, nepřijímání hodnot Západní civilizace, rostoucí nepřátelství, vzrůstající chuť ničit a zabíjet občany jiných zemí.
  • Dalším argumentem kritiků muslimů a islámu je řešení otázky trestu smrti a zákazu mučení. […Nikdo nesmí být mučen nebo podrobován krutému, nelidskému ponižujícímu zacházení nebo trestu…][3]. Podíváme-li se na právní úpravu trestů islámského náboženského práva (je například součástí ústavy Bahrajnu, Íránu, Jemenu, Kuvajtu, Ománu, Saudské Arábie,…), zjistíme, že prvků, které odporují tomuto ustanovení, je celá řada. Trestné činy v islámském právu jsou klasifikovány podle trestů, které jsou za ně ukládány. Nejpřísnější a zároveň nejkontroverznější jsou tzv. tresty „hadd“, za trestné činy proti Alláhovi, resp. proti islámu, zejména odpadlictví. Potměšil[4] poukazuje na to, že tresty jsou vyjmenovány v Koránu a trestány ex officio. Upozorňuje i na další aspekt šarí’y [… v islámském právu neexistuje institut polehčujících okolností.…][5].

Za vše, co jsem doteď uvedl, si jistě vysloužím označení „islámofob“.  Ale nejsem. Ovšem tvrdím, že jsem zastánce důsledného respektu k soukromému vlastnictví, úctě k individualismu, úctě k životu a bytí každého jedince (tedy i k muslimovi). Mám jasný postoj k dodržování základních lidských práv[6], spolu s tím k aktivní solidaritě, tedy k pojmům v náboženském konceptu radikálního (ale i konzervativního) islámu nepříliš pěstovaným.

Jsem zastánce filosofických směrů, které se nesmiřují se strádáním a smrtí jedince na úkor celku (národa, církve, státu, či ideje), zastávám směry, jež nevyzdvihují kolektivnost na úkor jedince, ale ba naopak, které upřednostňují jedince před kolektivem. Protože jsem se poučil z historie, tak už vím, že všechny kultury založené na kolektivismu, na podřízení jedince celku, již zanikly anebo pokud existují, tak k zániku pozvolna směřují buď v dlouhotrvajícím válečném konfliktu, anebo ke svému konci postupně směřují působením zločinné vlády (například Severní Korea).

V tomto kontextu si kladu otázku zda islám jako náboženský, politický a sociálněpolitický koncept se nachází na konci svých dějin. Indicie tu jsou. Neustálé vnitřní krvavé konflikty, neschopnost vytvořit prosperující společnost ekonomicky, politicky svobodných komunit, skupin a jednotlivců, odmítání základních lidských práv, neúcta k předislámské historii, odmítání multikulturalismu, násilí vůči ženám, častá dekapitace lidí jiného názoru, dogmatismus, ortodoxie, konzervatismus, totalitarismus, nárůst homicid, ale i genocidní jednání jednotlivých kmenů či etnik vůči sobě navzájem…, všude tam, kde se islám stává převažujícím konceptem, jsou tyto reality zřejmé a neoddiskutovatelné.

Mnozí muslimové vlivem zločinných vlád ani nemají schopnost a vůli vytvářet prosperující, svobodnou společnost založenou na ekonomickém, sociálním a rovnoprávném postavení občanů. Že jim to není umožněno v rodné zemi, musejí uprchnout. Právě tento trend je stále zřetelnější od sedmdesátých let dvacátého století, působením radikálních muslimů se tato pravda o primárním důvodu migrace z muslimských zemí jasně a zřetelně ukazuje. Jednotlivé muslimské země trpí velkým odlivem vědců, ale i zručných řemeslníků, kteří chtějí tvořivě žít a pracovat, klidně i v nemuslimské zemi, aniž by se cítili ohroženi, anebo se stali součásti vražedného systému.

V této publikaci se pokouším ukázat, proč vnímám islám, jako zlou předtuchu, nehledejte v tomto mém dotazování nic subjektivního a už vůbec pejorativního. Ptám se tak, protože moje uvažování o islámu jako zlé předtuše může být chápáno i jako můj názor na jeho blížící se pozvolný zánik vlivem vnitřních rozkladných procesů, také ovšem vnějších tlaků svobodného, vyspělého světa, spolu s tím i rozvojem technologií a vědeckými objevy a zejména nízkými nebo téměř žádnými sociálními dovednostmi a politicko-ekonomickými znalostmi muslimů. Muslimům ujíždí vlak, čím dříve si tuto realitu uvědomí, tím dříve do vlaku nasednou.

Nebýt toho, že se arabské země rozkládají nad obrovskými ropnými nalezišti, neřešili bychom současný problém s islámem a muslimy. Čím častěji se střetáváme s islámem a muslimy, tím jasněji si uvědomujeme, že koncept islámu není zatím uzpůsoben moderní, stále se měnící, vyvíjející se době. Brzy může nastat doba, kdy nahradíme využití ropy a zemního plynu jinými technologiemi, a ona část světa se potom stane nejenom poutavou turistickou destinací, ale především historickou skutečností; učebnicovým příkladem toho, co přináší bohatství těm, kdo neměli v sobě tolik úcty, pokory i skromnosti, aby mohli být součástí vyspělého světa.

[1] S laskavým svolením zde vkládám ukázky z knihy Islám, zlá předtucha?

[2] Wahhābī, nebo Wahābī,  puritánské hnutí v islámu, za jehož zakladatele se považuje Muḥammad ibn ʿAbd al-Wahhābʿ někdy v 18. století v Najd ve střední Arábii. V roce 1744 wahháabismus přijala za vlastní rodina Saudů, kteří nyní vládnou v Saudské Arábii.

[http://www.britannica.com/topic/Wahhabi]

[3] Čl. 5 Všeobecná deklarace lidských práv

[4] POTMĚŠIL J. Průvodce šarí’ou – povinnosti člověka vůči člověku.

[5] POTMĚŠIL Jan, http://blisty.cz/art/38285.html [online] cit. 8. 9. 2015

[6]http://www.lidskaprava.cz/uploads/03_dokumenty/04_uvod/00_VDLP_UDHR-.pdf

12 Komentářů

  1. 2.12.2015 – 20 Kislev 5776 v 18:03 — Odpovědět

    Dobry den Roberte,
    Se zajmem jsem si precetla vase sani, tak jako nakonec kazde. A nebyla bych to ja, «stoural »  abych nemela par poznamek, spise dotazu.
    Nejdrive bych rada poznamenala, ze Vas nevidim jako islamofoba, nikoliv, myslim, ze proste jednoduse vlivem udalosti zvlast posledniho roka mate otazky, na ktere se pokousite nachazet objektivni odpovedi.
    Porad ale mam pocit, ze srovnavate nesrovnatelne, a pro porovnani si vybirate extrelni priklady, ktere si myslim, nespravne oznacujete.
    Vyspela spolecnost, nebo to co my chapeme pod pojmem vyspela spolecnost, je par zemi, neni to cely svet mimo muslimskych 48 zemi (teda zemi kde muslimove tvori najoritu). Jedna se o EU (pro mne teda mimo vychodni blok, ktery byl podle mne k EU pripojen ne kvuli jeho vyspelosti, ale ze socialne-ekonomickych duvodu (vyhod) ktere z tohoto pripojeni plynuly pro starou EU) pak USA, Kanadu, predpokladam, nevim , jestli sem zarazujete I Japonsko, coz je ale tradicne extremne silne patriarchalni spolecnost, ve ktere se tradicni socialni vzorce rozpadaji take. Jo, Australie a Novy Zeland. Takze nejakych cca 20 zemi. Konec. Pricemz na svete mimo “vyspele” staty a staty s muslimskou vetsinou je dalsich 172! Statu (celkem je 196 nezavislych plne uznanych statu, 10 castecne uznanych a 34 zavislych autonomnich uzemi). A vezte, ze obyvatele vsech tech 172 statu (az na vyjimky) prchaji pokud mohou a presidluji se. Ze VSECH techto zemi je odliv intelligence a mozku. Velka vetsina techto zemi strada politickym systemem a o plne demokracii nemuze byt ani reci. Cely svet je v pohybu, jak ekonomickem tak politickem tak socialnim a meni se. Meni se protize za 1. Je krize a ta je hlubsi za 2. Vyspele staty jak jste je oznacil, prestavaji mit navrh, a abych se vyjadrila primo, prestavaji byt pany sveta a jejich reditelem. Navic tempem ekonomicky za ostatnimi staty zaostavaji. Dochazi jim dech.
    Ve vetsine 190 statu (48+172) neexistuje socialni stat. A to je prioritni.
    Kdyz srovnate Jemen a Francii – kde stoji Slovensko ? Nebo Ceska republika ( ta je k Francii daleko bliz nez Slovesko to je fakt) . Nezapominejte, ze Francouzi svrli krale ponevac nemeli co jist, a nekolik tisic lidi skoncilo bez hlavy. Gilotina byla soucasti tresniho radu myslim az do pulky 20 stoleti (myslim do konce III republiky a recidivisti se posilali do trestaneckych taboru v tropech.
    Je krize. Kazda krize ma podobne znaky. Jenom hraci maji jine dresy, ale hraji stejne.
    « zejména nízkými nebo téměř žádnými sociálními dovednostmi a politicko-ekonomickými znalostmi muslimů. » Vy proste mate pocit, ale to je u Vychodoevropan bezne, ze je ten vyspely beloch a vsichni kolem jsou bud negri domaci, nebo negri z poli ( v kazdem pripade vsak zaostali negri) – znate ten diskur Malcolma X ? – na to zapomente. Zaspali jste v 50 letech mozna. Citit z toho jeste encyklopedii Britanica ze zacatku 20 stoleti. Socialni vazby jsou primo zavisle na moznosti byt ekonomicky nezavisly na sve rodine, tzn. Nizka nezamestanost, ochrana zamestnancu statem, pritomnost socialniho sttu, a hlavne pritomnost a moznosti jit si pro uver. Ne, zni to smesne, ale je to tak. Spotrebni a hypotekarni uvery, a uvery investicni jsou akceleratorem toho cemu rikame vyspelost.
    Francie a dalsi staty mohou byt vyspele, ponevac meli a vlastne maji doted obrovsky kolonalni system, a jeste donedavna vsechno co nechteli resit (vcetne socialnich problem) lifrovali pryc ponevac meli kam. Nejsou vyspele jenom tak. Ale je Pravda, Jemenu ujel vlak, kdysi urcite, ponevac Anglii nekolonizoval on, bylo to naopak.
    “Brzy může nastat doba, kdy nahradíme využití ropy a zemního plynu jinými technologiemi, a ona část světa se potom stane nejenom poutavou turistickou destinací, …”
    “….. kdo neměli v sobě tolik úcty, pokory i skromnosti, aby mohli být součástí vyspělého světa.”
    Ta doba jiste nastane, nicmene pritomnost technologii se vaze na 2 veci. Snoubi penize a mozky. Nemysim, ze by nejvetsi procento mozku bylo v hlavach belochu puvodem ze zapadni Evropy. Asi bych sla spise do stredni Azie – Indie, Iran. Je take rok 2015 ne 1885. A take penize dochazi. Nejvetsi investice do technologii jsou soukrome, a ty se take presouvaji jinam. Staty ty technologie pak kupuji. A staty penize nemaji uz vubec, jsou rady ze vyberou na duchody.
    Cela Vase analyza totiz vychazi z jednoho bodu, z jednoho zakladu. A ten se domnivam je mylny. Anayza jako takova ne, ta se odviji pak dal spravne. Ten vychozi elementarni bod, ktery jste si mozna ani neuvedomil, a to ze jste ji postavil na situaci sveta na konci II svetove. Je pravda ze negri domaci kdysi meli pokoru a uctu a skromnost a proto smeli obsluhovat v panovem dome, ale doba negru je uz pryc. Maji sve vlastni domy.
    Ja bych spise to videla tak, ze bylo by na case aby jsme my nasli v sobě tolik úcty, pokory i skromnosti a chteli se stat rovnou soucasti sveta.
    Dulezite: nemuzete za politicky system muslimu vydavat Koran a wahabismus. Vetsina muslimu Koran v zivote ani neotevrela, tak jako vetsina krestanu neotevrela Bibli. Wahabismus k muslimum je jako novobaptisty, kteri se opravdu ridi Bibli, ke krestanum vseobecne (vcetne Cechu a Madaru a to jsou pornovelmoci) .

    Radeji skoncim, poznamky jsou delsi nez clanek sam. Snazila jsem se opravdu ve skratce.

    2
    10
  2. 2.12.2015 – 20 Kislev 5776 v 18:10 — Odpovědět

    Jeste bych si dovolila dokoncit jednu vetu : a bych spise to videla tak, ze bylo by na case aby jsme my nasli v sobě tolik úcty, pokory i skromnosti a chteli se stat rovnou soucasti sveta. Prestali se povazovat za vyspele, a zacali se povazovat proste jenom za ty stastnejsi. Ale nakonec, co je to vlastne stesti, zejo? Muska jenom zlata.

    2
    6
  3. robert
    2.12.2015 – 20 Kislev 5776 v 19:02 — Odpovědět

    Martino, Děkuji za Váš obsáhlý komentář.
    *
    Vím, stejně dobře jako Vy, že srovnávám nesrovnatelné. Proto si kladu otázku zda je či není islám zlá předtucha. Extrémní případy, jak jsem uvedl, to nejsou, jsou v islámském světě nebo zemích, kde je islámský koncept majoritní zcela přirozené. Neoddiskutovatelný fakt je, že křesťanských kostelů je v uvedených zemích zoufale málo. Náboženská svoboda v islámu, jak ji známe od poloviny osmnáctého století v Evropě, neexistuje, ani odluka náboženství od politické moci a to je velký problém.
    Dále, proč vnímám islám jako zlou předtuchu? Velikým problémem k řešení je téměř nulové dodržování práv žen, společnost je nastavená tak, aby se žena stávala závislou, podřízenou, nesvobodnou, společensky neviditelnou. Dalším problémem je neúcta k jedinci, sociálně-politicko-ekonomická svoboda je v muslimské zemi téměř vždy velmi okleštěná.
    *
    Pokládám si otázku: Jaký je kořen islámské společnosti a jaký je kořen (post)moderní společnosti? Jak jednají v konotaci dodržování lidských práv elity v islámu a elity v liberálně-demokratickém řádu.
    *
    Jak vnímám vyspělost? Především v konotacích individualismu, úcty, tolerance, solidarity, svobody a volnosti, v tom, jak občan státu vnímá své každodenní bytí, zda je součástí společnosti anebo její pouhou a bezcennou loutkou, zda může tvořit, vyjadřovat se, veřejně vystupovat, aniž by za svoje jednání byl trestán, ale to není jen problém muslimských zemí.
    *
    Tradiční sociální vzorce, co to je? Západní civilizace se vyvíjí, je v pohybu, dochází k procesům například síťování, kdy se jednotlivé fragmenty společnosti spojují podle potřeby a vytváří celky, která až splní svůj účel, propojují se zase v jiné potřebné celky. Pracující občan EU má možnosti tolika voleb, že mnoho muslimů i ve třetí a čtvrté generaci má s rozměrem Západní civilizace velké problémy, proto tak mnozí muslimové cítí se vykořeněni, protože nedokážou přijmout právě ono mnohorozměrné obrovité břímě voleb. Myšlení mnohých muslimů ustrnulo, anebo, nechápou procesy, jež se kolem nich přirozeně odvíjí, chtějí se vrátit zpět tam, kde se cítí doma.
    *
    Nechci psát delší komentář než Vy, a než je článek, ale je mnoho problémů, proč islám vnímat jako zlou předtuchu.

    8
    2
  4. danny
    4.12.2015 – 22 Kislev 5776 v 15:00 — Odpovědět

    ,,Francúzi zvrhli krála,lebo nemali čo jest.."a čo takto skúsit ,,nemarxistický"pohlad a vymenit ho za de Tocquevilla,ktorý postreho významný faktor napätia a to kontrast medzi očakávaním a výsledkami.Hlavnou silou neboli tí,ktorí mali najhoršie postavenie v spoločnosti,ale tí,ktorí boli lepšie situovaní,ale politický režim ich brzdil na vzostupe-oni vytvorili mestské komúny,národné gardy….

    2
    0
  5. robert
    4.12.2015 – 22 Kislev 5776 v 16:38 — Odpovědět

    DANNY chtěl jsem právě odpovědět v podobném duchu, ale byl jste nejen rychlejší, ale lépe jste vystihl co jsem chtěl napsat. Král nějak opomíjel pochopit a uznat že je zcela marné a zbytečné vzdorovat nevyhnutelnému.

    0
    0
  6. ahmed
    4.12.2015 – 22 Kislev 5776 v 21:24 — Odpovědět

    http://www.watchdog.cz/?show=000000-000014-000434-000025&lang=3

    0
    0
  7. ahmed
    4.12.2015 – 22 Kislev 5776 v 21:46 — Odpovědět

    Asociální wahabité a jejich nenávist k muslimum
    http://www.raddiyya.de/sekten/wahhabiten/zeugen-jehovas-und-neo-salafisten/

    Podobnost mezi Svědkama Jehovovymi a Neo-Salafistami ( Wahabovcami ) v doktríne.
    http://www.raddiyya.de/sekten/wahhabiten/zeugen-jehovas-und-neo-salafisten/

    0
    0
  8. ahmed
    4.12.2015 – 22 Kislev 5776 v 22:01 — Odpovědět

    OPRAVA LINKU : Asociální wahabovci a jejich nenávist k muslimum
    http://www.raddiyya.de/sekten/wahhabiten/die-asozialen-wahhabiten-und-ihr-hass-auf-muslime/

    Some Reflections on the Wahhabiyah Movement
    http://www.sunnah.org/audio/onwahhabis.htm

    0
    0
  9. danny
    5.12.2015 – 23 Kislev 5776 v 07:33 — Odpovědět

    ,,Slovensko má ešte dalej k Francii"-Každý má samozrejme právo na svoj názor,ale s faktami je to poslabšie.Ked sa na to pozriem ,,okuliarmi"g.Pattona(radšej nepriatela pred sebou,ako Francúza za chrbátom),Mníchova a v súčastnosti Calais,Pariža,Marseille tak by som bol rád keby tá vzdialenost bola ešte väčšia.smile

    1
    0
  10. danny
    5.12.2015 – 23 Kislev 5776 v 07:43 — Odpovědět

    P.s.-,,aj negri majú domy!!"-proletár nedisponuje nijakými(výrobnými)prostriedkami.Nevlastní nič,okrem svojej pracovnej sily…tak došlo k zmene.(VOSR)Za proletára sa dosadil ,,neger".smile

    1
    0
  11. Yak
    8.12.2015 – 26 Kislev 5776 v 16:54 — Odpovědět

    Je to podobné, jako kdybyste tvrdil ve středověku, že křesťanství je před rozpadem.
    Připisovat nevyvinutost určitých zemí tomu, že v nich převládá islám (čím to, že úplně stejně na tom jsou jiné země, kde je menšinou příp. se tam nevyskytuje?!), je velmi snadno "oddiskutovatelné", jelikož stěží existuje možnost prokázat, že to není naopak – tedy, že mnohé projevy islámu jsou takové, jaké jsou, následkem stavu socioekonomickopolitického vývoje zemí, v nichž převládá. Odliv mozků je odevšad (a nemusí znamenat celkovou větší vyspělost země, kam se odlívají, pouze svobodnější a prestižnější postavení ve vědeckých kruzích…). A zřídkakdy se stává, že by daný odlivší se mozek sám prohlásil, že islám je přežitek. Řada elit muslimského původu spíše má za to, že "islám", jak jej prezentují směry/lidé/organizace, na něž narážíte, vůbec není správným islámem. (Asi podobně, jako se křesťanství po středověku reformovalo ze strany křesťanů..)

    0
    0
  12. ahmed
    9.12.2015 – 27 Kislev 5776 v 00:53 — Odpovědět

    http://www.konzervativnyvyber.sk/pricinou-islamistickeho-terorizmu-je-wahabizmus-saudskej-arabie/11624/

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Hojnost izraelských pokrmů, aneb když vaří Yotam Ottolenghi

Další článek

Dinnetů (Vajišlach)