
Židé peklo nemají. Jejich „šeol“ je totiž daleko více spíš prostorem, kde už nelze klást otázky, ani se doslechnout odpovědi – tedy cosi jako hrob.
Zatímco ta takzvaná „gehenna „ čili „Údolí marnosti“ je přesně po vzoru oné spalovny „špíny a odpadků“, co se nacházela poblíž starověkého pozemského Jerušalajmu, čímsi jako záhrobní probační a mediační službou. Zde se totiž „bytí“ neboli duše (zatímco bytost se v klínu hrobu /šeolu/ pomaličku a bez jakéhokoli vědomí obrací v prach) dostává do situace, kdy musí jemně nucenými činnostmi a akty vyrovnat veškeré své dosavadní dluhy. Takříkajíc purifikovat se, neboť, když ji pámbu naděloval, byla čistá jako lilium. A i ona (stejně jako tělo) se musí zákonitě navrátit do stavu, „ze kterého byla vzata“. Spolehlivé reference o tom, zda o tom jejím očistném procesu budeme vědět, víceméně chybí, ale to je v podstatě fuk, protože kdo duši nemá, nemůže pochopitelně ani nést pocit odpovědnosti za ni. Kdo si s tím, zda ji má nebo nemá, jistý není, měl by spolehnout na povzdech z midrašů. „Běda těm duším, kterým jest snášet oheň toho potoka…“ Ale nechme nepřekvapit.
Židé tedy peklo nemají. Ale stačí málo a spolehněte se, že se mezi židy i nežidy zaručeně objeví nějaký Moritz, Max anebo Albert, kteří vás šmahem pošlou do horoucích pekel. A ještě vám k tomu nádavkem nasadí nejen hlavu psí, ale tisíc dalších – že by to dostalo do úzkých bezmála i egyptský panteon. (A že tam hlavami nijak nešetřili!)
A co je to za maličkost? Odvaha k pravdě.
Zkuste se neloayálně anebo zvědavě, nekriticky anebo příliš kriticky otřít o moderní Izrael. V tu ránu je oheň na střeše. Zkuste jen naznačit – nakrásně s nedostatkem patřičných informací – že byste jich chtěli víc a patřičných, protože takhle z první ruky, to opravdu vypadá „divně“. Zkuste zkusit věřit, že ten podivně fungující, obdivuhodný a kontroverzní stát není černo-bílý ani modro-bílý, stejně tak jako nejsou pravda a právo jen a jen žido-palestinské. Něco takového je tu a tam někým považováno za nespravedlivé a hlavně neomluvitelné rouhání. Maličko mi uniká proč?
Stát Izrael je jeden z mnoha, navíc historicky jeden z nejmladších, a po logice věci cosi, jako esperanto mezi ostatními mrtvými jazyky. Nejsem slepý, abych neviděl a neobdivoval sen původních sionistů stejně jako izraelskou současnost. Nejsem ignorant, abych nechápal, jak nesmírně důležitou roli sehrála existence tohoto státečku ve chvílích, kdy se ohnivá tlama šoa pomalu zavírala. Přesto je to jen jeden státeček z mnoha. Nedokonalý jako všechny. A některé jeho do očí bijící nedokonalosti jsou zcela nabíledni. Nejsem slepý. Ale taky nechci být slepý.
Polsko přeci taky není špatné jenom proto, že se tam tak nějak „nenosí“ potraty, a tak se všechny nechtěné outěžky pokrytecky „nosí“ k andělíčkářkám s následky často fatálnějšími. O tom ale lze přemýšlet, to není nic proti Polsku. Ani Itálie není na odpis jenom pro to, co s neplnoletými provádí Berlusconi, jemuž šestnáctý Benedikt tuhle nedávno upřímně děkoval za organizační podporu při beatifikaci Jana Pavla, ačkoli i pod dlaní tohoto charismatického Poláka, co má teď (a víceméně právem nakročeno na“světce“), zůstává pachuť nedořešeného krytí pedofilů uprostřed přečisté budovy Jedno-církve. Ale o tom se smí mluvit a má! Náš prezident zase krade propisky. Nestatečně, uličnicky, s plezírem. A jeho poddaní už zase anebo dávno dávínko ztratili naději ve změnu (tj. v sebe a svoji odvahu k pravdě), a tak to zalévají pivní demokracií. O tom sice nemá cenu mluvit, ale smí se.
Na Izrael dopadají podomácku zbastlené rakety, není nic příjemného zajít si na diskotéku, která skončí výbuchem. A na auta s těhotnými mamimami střílel ze zálohy snadi jen Amalek (jeho památku budiž vymazána). Nesoudím, protože toto přímo tam nežiji, a tak ani nedokážu posoudit. Ale proč kvůli tomu nemít (anebo nesmět mít) odvahu ptát se, jestli se to v nově zakládaných osadách s tou horlivostí přeci jen maličko nepřehání? Jestli kolaborace levých s ultraortodoxními má nějakou jinou než „koaliční“ logiku? Ostatně – nežije tam ani řada dopeklíčkových expedientů. A pak, pokud hromují, láteří posílají do pekel, pokud pláčou nad sebesměšnějším bebínkem Izraele, pokud irzaelofilsky démonizují islám, pak už to skoro zavání těmi polskými potraty.
Vždyť jsou-li po ruce patřičné argumenty, lze i nešikovnou otázku vysvětlit. Otázka není rouhání. Naopak, je-li „šeol“ prostor či stav bez otázek a odpovědí, pak peklo vytvářejí ti, co soudí a nevysvětlí. Vždyť Izrael není modla. Natož pámbů!. Je to jen moderní, uměle vytvořený stát, který to nemá lehké. Vždyť exil stále trvá. A ve stressu, nemáme-li to tak snadné, naděláme každý zpravidla mnhem víc chyb, než v poklidu a pohodičce. To je zas asi dobré mít na zřeteli, chceme-li se začít divit. Ale když už nás to popadne, tak do pekla nepatříme. Nejen proto, že neexistuje, ale proto, že na údiv máme právo. Dokonce se s ním počítá, vždyť i Vznešení lákal Mojžíše na hořící keř. Nicméně vyučovat své syny a syny svých synů (bez toho, abychom je posílali do horoucích pekel, ačkoli je to někdy fakt dost těžké) je naší povinností.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
8 Komentářů
…Hospodin Boh stvárnil človeka z prachu zeme a vdýchol mu do nozdier dych života, tak sa stal človek dušou živou…/Gen.2,7/…a je skutočné trestuhodné, že pedofília v katolíckej cirkvi asi nie je odsúdená. Autorovi článku sa hlboko klaniam, i ked pre mňa nie je Izrael, ale IZRAEL, odtiaľ prišla spása…Peklo? ano – reprezentuje ho vláda…
kdo to rekl, sartre, ze peklo jsou dalsi lide uzavreni s vami na nekonecne dlouho v jednom prostoru.
to Edit)…i ked pre mna nie je Izrael,ale IZRAEL,odtial prisla spasa..Pre koho?
pre každého, kto o to skutočne stojí a je ochotný ju v pokore prijať
Jojo, “jojo” – tu hru mám moooc rád :O)
Vy so mnou nesúhlasíte?
ja mam rad vers z Kazatela,,Pojedaj svoj chlieb s radostou a popijaj svoje vino s dobrou myslou,lebo Hospodin DAVNO uz nasiel zalubenie v tvojom diele”.
Mne sa paci vers z Kazatela,,Pojedaj svoj chlieb s radostou a popijaj svoje vino s dobrou myslou,lebo Hospodin uz DAVNO nasiel zalubenie v tvojom diele”.9,7.