Zdroj: Archiv

Když Mojžíš se svém „Ohlédnutí“ (kniha Devarim) znovu připomíná lidu Jisroele události  ohledně Dárku nejcennějšího (Matan tora) uchyluje se k velice zajímavému líčení onoho prvotního „svatoduší“. Připomíná jak bouřlivé efekty provázely samotné Vydání tóry, připomíná  lidu jeho ohromení  i Nebesy stanovenou  distanci, kterou bylo nutno od Sinaje udržovat pro „oddělenost“ té hory a toho okamžiku, a doslova říká:  A Pán světů k vám mluvil z prostředku ohně. Hlas těch skutečností (kol devarim) jste slyšeli, ale ničeho neviděli. Jediné co jste viděli  byl ten hlas (zulati kol atem rojim) … /dt 4:12/

Přesně  na  tento detail je dobré myslet , kdykoli začne přímo  někdo ze židů maličko tvrději a především  biblicky naprosto nesprávně tvrdit, že tóra patří jenom Jisroelovi, že svět byl stvořen  zejména pro Jisroele a podobné paradoxní pravdy, které možná ltolik lezly na nervy tesařovi z Galileje, až se to  jeho kongeniální novum zvrhlo ve státní ideologii a nástroj mocenské zvůle, dnes pomalu klopýtající na svých mnoha teologických panožkách. Protože ony to sice  pravdy jsou,  ale každý hlas je zapotřebí  právě také vidět, nikoli jen slyšet.

Pravdou se  totiž tato pravda stane teprve tehdy, když si  dotyčný její proklamátor dokáže pojmenovat a ustát, co je to vlastně Jisroel a co je to vlastně tóra. Co to na Sinaji přijímáme a o čem je to tzv. desatero, oněch několik bodů, vyrytých  b*žím prstem na první desky.

Tedy že praotec Abraham kdoví jestli byl žid, že ještě pod Sinajem žádný kloudný  židovský „národ“  vlastně  neexistoval a že tóra není zákoník.

Chceme-li  hlasy vidět zřetelněji, pak si musíme zkusit připustit  podívat na „desatero“ podobně jako na zprávu o stvoření. Tedy jako na „hlas o podstatě“, nikoli na učebnici kosmogonie anebo  dějin prapočátků lidstva.

Protože stejně jako klasické Berešit bara Elokim …  tedy: Na počátku stvořil B*h nebe a zemi. TEČKAA pomáhá jednoduše vysvětlit, délku trvání vesmíru a délku trvání humanity, aniž bychm na to potřebovali falešné obezličky, a  teprve poté přicházejí další detaily, jak to tedy probíhalo od velkého třesku (budiž světlo) až po stvoření této galaxie, planety a její organické chemické flóry a fauny,  je dobré číst i desatero. Já jsem Hospodin. TEČKA.  A protože JÁ JSEM, budeš míti jednoho takového JSEM a nebudeš míti  bohů jiných, nepokazíš se, nebudeš si nic nalhávat, a co si máš co závidět, kromě MNE. Protože, JÁ JSEM …. A co je na tom nejparadoxnější, i když takový nebudeš, nebudeš jenom ty, protože já i přesto přese všecko nakrásně JSEM.

Já jsem, ten který jsem  a kterého v sobě a těch okolo sebe moc dobře cítíš, protože  jsi stvořen k mému obrazu. Tedy  jako jedinečný, jednotící  a kreativní. Ale co bys  i se vší svou individualitou a kreativitou byl bez těch ostatních. Vždyť kdo ti upeče rohlík, obřeže kluka a košerně zařízne kačicu? Čím bys byl bez těch,pro které skládáš symfonie?  I kdyby si nakrásně pletli moje Jméno nebo měli neodolatelnou potřebu nazývat Šavuot svátky svatodušními. Může-li  být hlas vidět, může i ruach ha-kodeš sestupovat, až z toho pak lidičkové hlasy nevidí a pouze je vydávají  jako některé letniční sekty. O to přeci nejde….

Tóra tady není proto, aby měřila kvalitu obřízky a košérnost  tvé mikrovlnky na pesach (respektive abys ty měřil tyto skutečnosti druhým!!!) Je tu proto, protože JÁ JSEM.  A ty to respektuješ. Respektuješ klasickým naase we-nišmaVnímám a vyzkouším. Respektuji a proto budu konat. Konat co? Vůli stvořitele. Vůli  Počátku – Rešit.  A počátek není žádná prvotní příčina, možná ani  demiurg, ani trojjediný, ani Alláh ani Hawahaj. Počátek je počátek dění. Počátek tvé šanci naplnit dění a naplnit sebe.

A teprve tehdy, pokud  i  tenhle hlas vidíme, začíná platit to, co si některé střípky judaismu interpretují nezdravě. Že totiž vesmír byl skutečně stvořen pro „Rešit“. Be-rešit bara Elokim .. (Pro počátek všeho, pro prvotní impuls) stvořil B*h nebe a zemi. A „počátkem“ tedy prvním, nebo chcete-li prvorozeným dítětem je ten nenárod – lid Jisroele. Ne ten dnešní, který si občas sebe sama plete, ale ten původní, lid našich předků, kteří  pár týdnů po zkušenostech  z Micrajim stáli pod Sinajem a neskutečným způsobem viděli Hlas, který nestvořil svět a tedy i tóru pro „sebe“ anebo pro nějaké „židy“, ale proto, aby se skutečnosti (devarim) mohly uskutečňovat.  A která se stal lidem Panovníkovým právě proto, že to pochopil a prohlásil: Ano to chceme, a to budeme dodržovat. Dokonce tak, abychom to zbytečně příliš nepokazili, protože dříve, než nastoupí „vůle Panovníka“, kterou vnímáme jako zákon, soud a trest, je stu jeho prvotní (rešit) vůle,  aby se věci dály, a aby se dály dobře. Tedy  prapůvodní motiv konající  lásky.  Kterou můžeme vrátit jen přijetím, konáním a neustálým naplňováním – které právě dává počátek (rešit) věčnosti.  Bez umírání na kříži anebo v pekle.

Autor: Jaroslav Achab Haidler

20 Komentářů

  1. dada
    26.5.2012 – 5 Sivan 5772 v 09:11 — Odpovědět

    A co teprve, když ten prapůvodní motiv konající lásky někdo neztrácí ze zřetele, i když zrovna na tom kříži umírá, když i tam vrací přijetím, konáním a neustálým naplňováním… to má teprve váhu.

    0
    0
  2. danny
    26.5.2012 – 5 Sivan 5772 v 09:56 — Odpovědět

    toto su slova r.Meira,,Odkial vieme,ze nezid,ktory studuje Toru,moze byt rovnako vyznamny ako velknaz?Lebo je napisane Budete dbat moje nariadenia a pokyny,pretoze clovek,ktory bude podla nich jednat,bude z nich zit.,,Lv18,5.Nehovori sa k nam o knazovi alebo o zidovi,ale o cloveku.

    0
    0
  3. danny
    27.5.2012 – 6 Sivan 5772 v 05:55 — Odpovědět

    P.s.,,nabozenstvo,,nas,dost mozna,uci v prvom rade o spravani ludi k ludom.pri krste,obriezke prezivame spolocne prichod dieta,pri pohreboch si ,,zjemnujeme,,bolest a utrpenie.prinasanie potravy do rodiny zosnuleho.navstevy chorych a mnozstvo dalsich pocinov.a potom nastupuje Ja,Ty a Ono.smile.Nu a ke v nemocnci okradnem choreho,tak sa nezvrhne micva,ale davam priechod svojej zvrhlosti.Cize kongeniale novum tesara z Galilie sa nezvrhlo,skor ho ,,zvrhlici,,zneuzili.Ako spominana cast Panzidov,Pangermanov ,zo Zeusa sa stava Cojs ,ci Panslavou.smile.

    0
    0
  4. Cipi
    27.5.2012 – 6 Sivan 5772 v 08:05 — Odpovědět

    Jeden ze známých ateistů R. Dawkins ve své knize Sobecký gen vyslovuje prý děsně pohoršlivou myšlenku, že to vše co je kolem nás, je kvůli tomu, že geny chtějí posobě zanechat tu svou informaci a používají k tomu jako “nosného média” celý tento živý svět. On jen říká, že základem, příčinou a následkem tohoto věta je TEXT. Text, kód, který je, pokud je správně přečten, vidět. Ve své buňce máme jediný text, který se čte hebrejsky. Pokaždé trochu jinak ( podle toho, které dosadím samohlásky) a tu mám oko, ucho, játra, či ledviny)
    No,není to pěkné?
    Podle jednoho apokryfního komentáře k Berešit Bůh předtím, než stvořil svět, vymýšlel kombinace genů ( a jiných písmen) aby měly smysl a význam

    0
    0
  5. Antonín Blažek
    27.5.2012 – 6 Sivan 5772 v 20:45 — Odpovědět

    Jsem velice rád, že jsem na tento sever před časem zavítal. Znám několik zdůvodnění proč je křesťanské desatero jiné než Boží desatero předané Hospodinem na hoře Sinai Mojžíšovi.
    Nedávno jsem se přes odkaz na jedné místní diskusi dozvěděl, že křesťané nemusí dodržovat zákon. Za vše vlastně může Pavel z Tarsu. On vymohl pro pohany u apoštolů v Jeruzalémě ústupky. Proto pro ně už neplatí ani povinnost dodržovat desatero.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  6. danny
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 05:43 — Odpovědět

    Antonine,zda sa mi,ze desatoro je len jedno.Luther sice povypustal zmienky o zidoch,sabat zameenil za den svatecny.ale povodine to vobec ,,neposkodilo,,.podstatny je odkaz,cesta ku slobode.teda pociatok cesty.a ten je len jeden.ale rad dozviem o,,rozdieloch,,.
    Po precitani R2,12az16 pripadne R13,8az 10,to musia byt,,krestania,,z inej planety.smile.Zakladne dve temy desator , o Hospdinovi a clovekovi sa nedaju zneplatnit.aspon si myslim.

    0
    0
  7. danny
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 08:33 — Odpovědět

    Cipi,ked som som sa zamyslal nad Textom,vyznamom,tak neviem ci nieje podstatnejsi,,svaty jazyk,,.Citat bibli,koran,upanisady je zatazko,lebo ,,nerozumieme,,lebo nemame ich,,svaty jazyk,,.Nemozeme vychutnavat slova,ktore v danych tradiciach,,pouzil Boh,,.Krasa slov neprenika tam,kde by mala.Ale ani pri basni nebezime stranku za strankou.ale ked prelomime ratio,mozme objavit hladinku Poznania,aj ked mame urcity handicap.smile.

    0
    0
  8. Antonín Blažek
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 15:13 — Odpovědět

    ad6)danny Kdyby jen Luther: “sabat zameenil za den svatecny” nebyla by to taková hrůza. Ale ať někdo zkusí jít v nedělí na vlak, který odjel již v sobotu.

    Bible kralická český překlad Písma z roku 1613.
    Exodus, 20. kapitola
    8. Pomni na den sobotní, abys jej světil.
    9. Šest dní pracovati budeš, a dělati všeliké dílo své;
    10. Ale dne sedmého odpočinutí jest Hospodina Boha tvého. Nebudeš dělati žádného díla, ty i syn tvůj i dcera tvá, služebník tvůj i děvka tvá, hovado tvé i příchozí, kterýž jest v branách tvých.
    11. Nebo v šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všecko, což v nich jest, a odpočinul dne sedmého; protož požehnal Hospodin dne sobotního, a posvětil ho.
    Hospodin neposvětil první den stvoření, den slunce – naší neděli, ten uctívali a uctívají jen pohané. I proto považuji současné křesťany za moderní pohany.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  9. 28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 15:33 — Odpovědět

    JIž podruhé narážíme na problematiku šábesu. Křestan typu Karla Světlá, který našel naplnění biblických pokynů jinde, může klidně “světit”, tj. rozsvítit si jiný den v týdnu, anebo třeba světit půl měsíce v roce, protože pro něj není ten šabatový den dnem svátečním – “památníkem stvoření” a tedy dnem, kdy si připomínáme Stvořitele.
    Průšvih je v tom, že i židé se domnívají (ti ortodoxnější), že šábes je jen jejich a že nebyl dopřán ostatnímu světu. Naštěstí jich není mnoho. A u většiny je to způsobeno ještě tím, že radši “poslouchají” a “zařazují se”, než aby přemýšeli. V protažení toto myšlenkové osy (tedy že židé jsou jenom lidem b*žím) to ještě jedlé, ale protože jsou lidem b*žím, nikoli židama. Pokud by chtěli “židovatění” ostatním upírat, domnívám se, že se zatraceně pletou.
    Ad 8) – křesťané moou být klidně moderní pohané, stačí pokud vedle svých nadstandardů budou dodržovat Noachidské pokyny
    http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=67
    Hezký závěr svátků :O))

    0
    0
  10. Antonín Blažek
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 16:43 — Odpovědět

    ad9)achabisko Ono těch 613 pokynů a nařízení pro Izrael se může zdát až přespříliš. Zvláště když dodržet pokyny Božího desatera je někdy i nad mé síly.
    Pokud nedodržují první čtyři přikázání nectím toho který o sobě prohlásil JSEM KTERÝ JSEM. Zákonitě uctívám jiné bůžky, modly… a nemám s Panovníkem Izraele nic společného. Jsem na tom jako budhista, hinduista, indián, domorodec ovládaný šamanem… Tak to prostě vidím.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  11. 28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 17:10 — Odpovědět

    Pokud se radujete z existence a také zároveň z existence Panovníka, tak už jde jen o to, dát to nějak do souladu a na zbytku pranic nezáleží :o))

    ad “nařízení”) Už asi přes rok tady diskutujeme o tom, že kdo to vnímá jako nařízení, je mrtvý zaživa a v jakémsi peklíčku, jak fuuuurt porušuje. Navíc prudí okolí tím, jak vystavuje na odiv svoje plnění a jak nutí ty ostatní, aby taky plnili.
    Kdo to bere jako šanci a obrovskou odpovědnost (protože nekonat, znamená likvidovat požehnání pro druhé a také zavírat kohoutky duchovní pitné vody) ten se raduje jen z toho, že čepuje tu vodu :o))
    Zní to jednoduše, hůř se to naplňuje, ale je to cesta dopředu… Je!

    0
    0
  12. danny
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 17:35 — Odpovědět

    Antonine,preco ten ,,pesimizmus,,?Achab ti naznacil,ze Noe boli zjavene urcite pokyny.stacia bohate.ked citovan meno zmenime na cslo,tak je to 26.vydelime dvoma a mame 13.najdeme vlastnosti v ciselnej hodnote 13 ,narazime na slovo echad,jediny a ahava,laska.A mame jedinecnost a neobmedzenu lasku.Takze s Panovnikom nielen Izraela mame vela spolocneho.smile.

    0
    0
  13. Antonín Blažek
    28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 18:17 — Odpovědět

    ad12)danny Jsem zcela nepochopen.
    Já su optimista až na půdu. Člověk má všechno zkusit a dobrého se přidržet. Panovník neustanovil přikázáni desatera a sobotu pro jeho uctívání ale pro lidi aby si v tom životním fofru trochu dáchli a občas vzpomněli i na Něho. Achabe já vím, že těch 613 pokynu nebo nařízení, tak jak to kdo bere, je taky jenom pro lidi. Člověk může opravdu žit v pekle když začne pátrat co udělal nebo udělat měl a neudělal. To už zbývá snad jen život v klášteře o chlebu a vodě s občasným půstem a bičem v ruce.
    Enoch chodil stále s Bohem. Já sním stále nechodím. Jen když zakopnu tak si na něj vzpomenu a poděkuji, že můj nos zůstal celý.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  14. 28.5.2012 – 7 Sivan 5772 v 18:18 — Odpovědět

    v tom jsme, Antoníne, všichni bráškové :o)))

    0
    0
  15. danny
    29.5.2012 – 8 Sivan 5772 v 05:00 — Odpovědět

    Antonine ja som si znizil latku,mne staci chodit pred Hospdinom.smile.a ked zakopnem tak to dnesne,,nestatie,, moze byt otcom zajtrajsieho stastia.smile.

    0
    0
  16. Antonín Blažek
    29.5.2012 – 8 Sivan 5772 v 07:17 — Odpovědět

    ad15)danny Já si myslím, že je jedno jestli člověk chodí před Panovníkem, s ním nebo za ním. Hlavně je když se aspoň občas snaží dostat do jeho blízkosti. Křesťané se podle mého mínění od Hospodina vzdalují či spíše se od něj modloslužbou přímo odvrátili. Do jaké míry mám pravdu nevím. Nechci posuzovat ani odsuzovat nikoho kdo se modli k Ježíši jako Bohu, andělům, svatým, Panně Marii… Neb jsem to před mnoha léty dělal také.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  17. danny
    29.5.2012 – 8 Sivan 5772 v 09:24 — Odpovědět

    Kedze su otazky na vsetky nase odpovede,tak,,Stary Zid zomrie a v raji sa stretne s Hospodinom.Bilancuje.Najhorsia vec ktora ma postretla,bola konverzia mojho syna ku katolikom.
    to ma postretlo taktiez,hovori Hospodin.
    a co ste urobil?pyta sa Zid.
    novy zakon…..,,.
    Pekvapenicko se muze vloudit.smile.Mozme sa smiat niecomu,co ma dvojity zmysel a comu nemusime chapat ani z polovice.Posledok moze byt aj o,nielen,zidovskom humore.
    wildova hra bol prepadak,nad ranom Oscar pride do clubu.Je pytany ako dopadla pemiera?
    ,,Klasicky,hra bola vyborna,len publikum bolo biednejsie,,.

    0
    0
  18. 29.5.2012 – 8 Sivan 5772 v 21:04 — Odpovědět

    Znám i jiné anekdoty, které by vše mohly zase vrátit ke Karolíně Světlé, danny…
    V té tvé první, je jedna věcná chybka – Hospodinům synátor (pokud tím nejsou mínění všechni jeho děti) nemohl konvertovat na křestanství (smile), Nicméně, až mesiáš (podruhé) přijde, není vyloučeno, že se ho mnozí zeptají, rebbe, nejsou mi oni nějakej povědomej?

    0
    0
  19. danny
    30.5.2012 – 9 Sivan 5772 v 06:35 — Odpovědět

    samozrejme mas pravdu Achabe,ale dovolil by som si aj trosku iny uhol pohladu.
    Nahodou sa stalo,ze r.Abahu a r.Chija sa ocitli v jednom meste.Prvy prednasal posluchacom legeny,agadu,trosku aj vtipy.,druhy konal prednasky o prikazoch a povinostiach zo Zakona.Posluchacstvo vo velkom pocte opustilo prenasky r. Chiju a presli ku kolegovi.To r.Chiju zarmutilo.
    Abahu to vysvetlil podobenstvom.
    ,,Predstavte si,ze do mesta prisli dvaja muzi.Jeden ponuka k predaju drahokamy a perly,druhy bezcenne tretky.Kam sa ludia pohrnu?Predsa k tomu kdo predava ,,bezcenne,,veci.
    Cize vtip je vtip,nehladl by som tam pripadne halachu,skor robenie si srandy s nasich nedostatkov,nieviery,pripadne neposlusnost,hladanie nadeje a tak.pozdraveni.i

    0
    0
  20. dada
    30.5.2012 – 9 Sivan 5772 v 08:16 — Odpovědět

    ad 18. Já bych si ty anekdoty docela ráda vyposlechla :-)…
    Stejně je to zvláštní, Karolína Světlá, milenka Jana Nerudy, takového zavilého antisemity a sprostého chlapa…to jsou ale náhody na tom světě :-)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Izrael potvrdil zprávu o pokusu zlikvidovat jedem vlivné Syřany

Další článek

Bývalý šéf CIA: „Zbavme USA a Evropu závislosti na islámských zemích“