Zdroj: Chewra.com

Představte si, že vezmete konvičku,kolík a sadu afikánů anebo věneček voskových chryzantém a zajdete si  (jednou do roka, pokud vůbec – to jen na venkově a na  Moravě se chodívá častěji) na ten „váš“ hrob.

A přímo na lícové straně, tak, kde si vaši předkové nechali vytesat. „Zde leží rodina …“ se stkví numero jak kráva!!

Pravda jen numero a pouze křídou.  Takový hákenkrajc anebo schematická značka dámského přirození sprejem by byly horší. Ale i kdyby jen  numero a křídou. Nepotěší ..  A vedle taky.  Nastojte! Takhle necitlivě je počmáráno celé svaté pole!!

To, že to odnesli i sousedi, uklidní. Čmáranec patrně nebude nic osobního. To, ž je křídou poprzněn hřbitov celý, dává tušit, že se tu pracuje systematicky. Že by výzkum? Ale stejně – to musel ten pitrýsek čmárat tak hulvátky přímo do dopisů tesaných s láskou jako vzkaz pro anděly? Vždyť ačkoli jsou ta numera udělovaná duším o sedmdesát let mladší než ta odporná, co se sázela na předloktí, a my dnes žijeme dobu virtuálního chaosu, ale ani dnes se  žádný systém (ani ten vědátorský)bez numer neobejde, přeci jen – virtuál nevirtuál – náhrobek je  3D objekt  a má třeba i boční anebo rubovou stranu…

Na pitrýska se hněvat nelze. V rámci  darkej šalom (cest pokoje) mu přiznejme především tu správnou pohnutku vykonat něco dobrého pro ty v prachu spící dušenky, pozoruhodné ovšem je, že to nevadí partičc, která si říká spolek přátel židovské kultury. No pěkně děkuju za takové přátele, kteří se o „spřátelenou“ kulturu zajímají jen do té míry, aby jim to neslo.

A nejde jen o kulturu židovskou. Kdysi snad všechny – každá po svém – respektovaly tajemství a důstojnost mystéria smrti.  Proto se podle halachy na hřbitovech leccos smí a leccos nesmí. Část z těch ustanovení je dána právě velkolepostí  oné vesmírné  brány mezi  oběma světy, tedy striktním oddělením života a smrti. Sem patří otázka stromů, ohrazení hřbitova, údržby a důstojného vzhledu pohřebiště.

Druhá je diktována respektem k mystériu toho, co dnes ve virtuálním světě úzkostlivě vytěsňujeme –  totiž smrti,  která není projevem selhání v rámci tolik uctívaného „keep smilingu“ a „coolness-stylu“, ale je jen branou přechodu. Do vyšších studoven.  A sem  patří  např. stanovení  předepsané  vzdálenosti pro výkon profánních  činností  (jedení, kouření, spánek a soulož), jež na hrobové prsti vykonávat nelze,  také předpisy o pokrytí hlavy, dobytku a zvířatech  a také i předpisy o meditaci alias modlitbě.

Ale na některé základní skutečnosti nepotebujeme halachu. Respektivě ona neřeí nic jiného než přávě ty základy člověčiny. I bez halachy  stačí jen ty „afrikány“ z úvodu, respektive staré dobré(údajně  rabi Akivovi připisované) pravidlo: „Co nemáš rád,  druhému nedělej!“

Tóra je naštěstí laskavá a je naprosto daleka toho, aby vpašovávala  nějaké halachické přílepky  do zákonů, na kterých spočívá dech vesmírů. A tak se andělé (na rozdíl ode mne  – bytosti neandělské) na falešný spolek přátel nezlobí. Vždyť neznalost zákonů  (alespoň v jidiškajt) – omlouvá!  A to, že se někdo za něco deklaruje ať už za tzv. „praktikujícího“ anebo za  „přítele“ , ještě zhola nic nevypovídá. To je jen kostým,nálepka anebo deklarace.  Důležité je poznávání a na jeho základě pak čin.

Co už  ale nepříjemné a krapánek zhovadilé je, že pitrýskova čísla sledují houfečky návštěvníků očíslovaného krchova, kteří  kroutí  nevěřícně hlavou a kladou si stejnou otázku jako já. Co je to asi za hovádko, kterému chybí byť jenom  bazální cit pro pietu? Ať už vůči spícím anebo  těm, kdo za nimi přicházejí ještě zaživa.  A ještě za to platíme, abychom koukali na počmáranou krásu? Vlastně – o co jde. Vždyť  to holt byli jen židi? Dávno mrtví lidi? Jakási statistická a dokumentovatelná čísla.

On je brzy smyje déšť. Přestanou bolet a pitrýsek snad propříště už zvolí decentnější formu vé sebeprezentace. Nicméně od přítele očekávám, že se mne pokusí poznat a respektovat. Ne,  že si  mne zotročí a očísluje.  „Přátele“  rekrutující se z té druhé kategorie je prozíravé smýt, ještě než zaprší. A přátelé „kultury“ a dokonce i nejbližší tamní obec židovská  mají asi docela jiný pohled na čísla a  patrně naprosto nulový ohled vůči člověčině. I to je nutno respektovat. Nicméně zároveň stojí za to zkusit to změnit…  (Pozdrav z letošních prázdnin v terénu vám posílá  –acb-)

Autor: Jaroslav Achab Haidler

82 Komentářů

  1. kralik
    19.8.2011 – 19 Av 5771 v 15:14 — Odpovědět

    jsem rada, ze KONECNE z terenu :)

    0
    0
  2. fikus
    19.8.2011 – 19 Av 5771 v 22:33 — Odpovědět

    o co jde, nejake cislovani hrobu pro katalogizacni potrebu?

    0
    0
  3. Jarmila
    20.8.2011 – 20 Av 5771 v 07:44 — Odpovědět

    Ad numera/
    Je dobře, že byla numera psána jen obyč.křídou. Já zažila “numero”, které popsalo nepěknými nápisy náhrobky na “mém” milovaném hřbitově olej.barvou.
    V tomto příp.nepomohla voda ani s příměsí saponátu, kterýžto čistič je nejmíň škodlivý, proniká až do pórů kamene, ale zabral až trichloretylen.
    Zní to drasticky, ale nic jiného nezbývalo. Zkoušela jsem i fermež, která odstraňuje dobře mastné skvrny – tedy i mastné křídy, které jsou též mezi psavci-nenechavci dost oblíbené, ale na skutečně zažranou olej.barvu nepomáhá nic, než výše uvedený čistič skvrn. Vyčistil-nezničil…
    A když už jsem u těch rad, tož na rez je nejlepší šťavel.kyselina. I to mám vyzkoušeno – a pomáhá :-)

    0
    0
  4. kralik
    20.8.2011 – 20 Av 5771 v 23:52 — Odpovědět

    Dobrý večer Achabe. Jsem ráda, že “z terénu”, protože si myslím už nějakej ten čásek, že “energie” hřbitůvků, která je součástí tebe, ti už chybí, a to delší čas. Furt ale přemýšlím nad tímhle článkem, či textem. Nad tím, co tě vlastně tak rozladilo na té křídě. Bylo to naschvál ? Asi ne. Spíše jde o nějakou dokumentaci, kterou blíže neupřesňuješ. Možná fotili přední část macejv spolu s čísly pro potřeby dokumentace (aby nebyl třeba zmatek, nemám zkušenosti s dokumentací resp. pasportizací náhrobků, i když k tomu se dá použít i kousek papíru, na který se číslo napíše). Těžko říct, co si mám myslet, proto to mám taky furt v hlavě. Nerozumím ani dokumentaci hřbitovů, ani tvému textu, který blíže nic neuvádí (úmyslně, nebo neúmyslně). Já jen, že už v pátek při čtení tohohle textu jsem si vzpomněla na chewru a tvé texty na ní. Dnes mi to nedalo a dala jsem do googlu dvě hesla “chewra a křída” (i pro ověření, zda nemám krátkou paměť). Vždyť, ty sám doporučuješ k rozluštění nečitelných macejv (viz http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=55 ) holící pěnu nebo je celé pokřídovat. A opět mi to vrtá hlavou. Účel je sice trošínku rozdílný, tj. evidence vers. luštění, ale furt je to dokumentace hřbitova, tj. konečný cíl je stejný u obou cest. Co je pak proti nebesům, resp. lidskému respektu či slušnosti? Zachoval by si se stejně jako v tomhle článku, nalezl by si macejvu pokřídovanou podle návodu, který si sám svým následovníkům dal? Co je odlišné na obou cestách, o kterých píšeš (jsi autorem obou textů) a zároveň jednu z nich kritizuješ? Nebo ta čísla na hrobech sloužila ke špatnému účelu? Učíš čtenáře přemýšlet, nemyslím, že tvůj účel byl takový, ale přemýšlivý čtenář by se tě měl ptát ? A nebo už jen nekriticky kráčíš proti všem a všemu, co se tě “bolestně” dotýká? Je rozdíl mezi tvým dobrem učiněným s křídou a dobrem jiných (snad, z tvého textu nepoznám zda nešlo o “záškodníka” , pokud opět nebojuješ, jen proto, že se jedná o tvého ne-kamaráda, prostě jen tak s plezíru) ? Uniká mi toto vše z tvého textu. Děkuji za odpověď a doufám, že objasníš nesrovnalosti a to, co tu chybí. Gabriela

    0
    0
  5. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:03 — Odpovědět

    Nesrovnalosti rád objasním, králíku. Jen mi, prosím, napiš, o které nesrovnalosti se jedná. Děkuji.

    0
    0
  6. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:21 — Odpovědět

    koukam, ze teren se nekona. Otazek mas hafo Achabe u meho textu, muzes zacit u jejich zodpovezeni :-). Jo a dekuju, ze je zodpovis.

    0
    0
  7. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:33 — Odpovědět

    Koukám, že nekoukáš ostře. Anebo vidíš, co není. Velmi se omlouvám, ale rád bych mluvil o relevantních otázkách. Nepokoušej se mne nutit odpovídat na otázky, které jsou mimo téma článku. Respektive, neber si osobně, že na ty odpovídat nebudu.

    0
    0
  8. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:34 — Odpovědět

    jak jinak mam srovnat dva texty od tebe o kride a ucinit nejaky rozumny usudek o kride, vyjma toho, ze na pommnik se pokud mozno necmara (i kdyz existuji vyjimka? jak doporucuje achab). Hele achabe, jestli se ti nechce odpovidat na otazky, co jsem ti napsala ok. Proste odpovez bez servitek, ze ty otazky jsou zcestne, tematu se nedotykaji vubec, kazdy tvuj text o kride je o necem jinem, a proto je budes ignorovat. Ja to v pohode vezmu, neb ten text je o tobe ne o me. O me jsou jen blbe komentare :-).

    0
    0
  9. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:36 — Odpovědět

    jakobuch to nevedela achabe, ze uz kdyz napisu otazku tak ztracim cas :-). v poho a klidek :-).

    0
    0
  10. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 02:49 — Odpovědět

    Texty je dobré srovnat pozornou četbou.
    1) čitelnost textu (nyní už mluvím o náhrobku) lze zvýšit: čitelnost náhrobků se podstatně zvýší trpělivostí. Zní to možná úchylně, ale je to tak. Máte několik možností. (viz http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=55)
    2) u shawing creamu je glosa a zřetelná. Nicméně je to pietní? Teď nehovořím o sněhu, ale o tom krému holícím … (ibid)
    3) zvýšení čitelnosti a čmárání po náhrobku jsou (přinejmenším podle mne) dvě zcela rozlišné věci – viz vlastní glosa
    4) že nejde o křídu – viz vlastní glosa
    5) že má náhrobek nejen lícní stranu – viz glosa
    6) o schematických značkách – viz glosa
    p.s. Slibuji, že si dám práci a nalinkuju sem pár snímečků skrze třeba rajče, i když to moc neumím

    ad status 09) – naprosto souhlasím. Více času věnovat poznávání, a teprve potom dotazům :o))

    0
    0
  11. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 03:05 — Odpovědět

    Znovu se ptam: slo o dokumentaci (a ne zrovna ucelne uzitou kridu), nebo vyslovene cmarani bez ucelu?

    0
    0
  12. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 03:08 — Odpovědět

    jinak vim (resp. verim), ze pouzivas ty osobne postranni strany. Nejak si pamatuju (mlhave zablesky) krizky z bocnich stran macejv z videa chewra. Bez overeni, mozna taky jsem se blbe divala. Ja se divam furt blbe :-).

    0
    0
  13. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 03:25 — Odpovědět

    Odpovím otázkami:
    a) jak bys dokumentovala ty?
    b) je ten článek o pietě, o křídě anebo králikově pohledu na Achaba ?
    c) zaujalo tě v něm vůbec něco ?

    0
    0
  14. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 03:48 — Odpovědět

    mušela jsem na počítač, mobil nějak nechce zodpovídat :-)

    ad A)Vážně se v tomhle nevyznám a nikdy jsem to nedělala, takže jen co mě tak bleskově napadá:plánek, foto (celý hřbitov, různé pohledy), video, fotky jednotlivých macejv pro přehled s čísly, jen je křídou na macejvu, ale užila bych malou tabulku (třebas i klapku, nebo dětskou tabulku, co já vím) a houbu, nebo bych se snažila udělat něco jako kalendář (umožňující zobrazit třeba až do 9999), čísla by byla obracecí, tlustá, vytištěná a tudíž i čitelná
    ad B) Byť je králík nekošerný tvor, není natolik slepej a bezcitnej by nezavnímal o co jde v tomto článku hlavně (králíkův pohled na Achaba to vážně není, a když už tak je to ten pohled o té tvé lepší části).
    ad C( ano a hodně,vnímala jsem tu úctu a respekt, ale pak je tu něco, co bylo jen pro mě a osobní (to není ani v komentářích), prostě někdy stačí pár slov, které mimo hlavní téma čtenář zavnímá i trochu jinak

    achabe, asi je to o rozdílných pohledech nás , nevím, a prosím, ted vážně reaguju na naše komentáře. Mě by se to taky dotklo a asi hodně, jen bych se snažila vnímat k jakému účelu ta nešťastná křída sloužila.

    0
    0
  15. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 03:50 — Odpovědět

    ad a) oprava místo jen je křídou, má být jen ne křídou
    často ve čtyři ráno nepíšu

    0
    0
  16. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 04:00 — Odpovědět

    jen dovysvětlení, aby to nevypadalo, že králík už je totálně mimo (králík toho především o židovskejch hřbitovech zas tolik neví)
    9999….myslela jsem na Brno nebo Mikulov, jinak nevím, zda existuje jiný židovský hřbitov, kde jde počet Macejv k dokumentaci k tisícovce a nad.

    0
    0
  17. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 04:24 — Odpovědět

    ještě jeden dovětek, i když nevím, zda tě mé odpovědi uspokojily:
    říkám si, že po bitvě je každej jenerál, takže to se pak nějakému králíkovi píše, když už četl o pietě kritickej článek od achabe, jenže si představuju tu situaci, byť jsem tohle nikdy nedělala a představa jak držím křídu a říkám si kde začnu od 1…no prostě už vidím, že v tomhle okamžiku se mi přestává líbit, že bych měla pokreslit celé pole macejv a pak na to koukat a snažím se vymyslet něco jiného (ale furt mám jakési mlhavé, nebo jak já říkám skoro un Fň (gvurelovská verze “un peu”)”pochopení” že ne každého trotlíka to napadne, kor s prominutím chlapa (nějak v tom čuchám tu mužskou jednoduchost a lenivost)

    0
    0
  18. Jarmila
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 07:30 — Odpovědět

    Ad označování náhrobků/
    Přiznám se, že bych si docela ráda pohovořila s “pachatelem”, který má na svědomí ono nešetrné číslování. Vždycky se snažím “nazout si mokasíny” toho či onoho človrka a “projít se v nich”, abych pochopila jeho konání. Se zvl. zp.označování jsem se setkala kdysi na křesťanském hřbitově, tam čísla natírali přes šablonu. Naštěstí použili jen zadní stranu pomníků a tmavší barvu, ale i to se mi nelíbilo. Když jsem se na to doptávala, bylo mi řečeno, že je to běžný postup, že mají vše nafoceno a označeno čísly. Někde prý narazí přímo do hrobů čísly označené kovové tabulky. Toto se jim zdálo šetrnější.
    Taky jsem přemýšlela o tom, jak zjednodušit dokumentaci, ale nikdy mě nic kloudného nenapadlo. Obyč.křída je fakt nejlepší, tedy ta školní NE-mastná.
    Když má člověk na zřeteli, že každý náhrobek má boční strany, nevidím v tom problém. Kdyby se mu nechtělo čekat na déšť, stačí kyblíček vody s JARem.
    Nemyslím si, že by to bylo znevážení toho svatého místa, jen jakési uvedení do původního pořádku. Nejsem zastáncem chemických čisticích prostředků,ale
    tenzidy(saponáty)patřičně zředěné opravdu vyčistí(používají i restaurátoři).
    Slyšela jsem o študentíkovi, který když zpracoval celý židovský hřbitůvek (diplomka) všechny svoje křídové značky houbičkou umyl. Vodu si přinesl v kanystru v batohu, kluk jeden pořádnej. I tací žijí mezi námi! :-)

    0
    0
  19. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 11:40 — Odpovědět

    jaky je rozdil mezi bokem macejvy a predni casti Achabe? Furt je to celek a pamatnik vecnosti.

    0
    0
  20. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 11:42 — Odpovědět

    jestli se mylim, ze v sirsim kontextu, tenhle rozdil odpada, tak me oprav

    0
    0
  21. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 11:47 — Odpovědět

    a pokud se pletu, a ty po sobe krizky umyjes, jako ten studentik, co jej zminuje pani Jarmila, tak hluboka ucta a respekt

    0
    0
  22. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 12:08 — Odpovědět

    a jeste rochu jinak, pokud snad chces z vyse sve autority karat, pak zacni napred u sebe a stejna meritka pouzivej jak u sebe, tak na ostatni (nebud na sebe alibisticky). Chodil si se psem na hrbitov, nadherne zvire, vychovane, ale furt nekoserny pes a zadny neboztik ti to rovnez nesvolil, aby sme nezustali jen u kridy.
    ad krida: mozna se jen nekdo poucil od tebe, I to se stava, ze zak predhoni sveho ucitele ad absurdum a ty si po sobe taky neuklizel, jen si alibisticky zminil hranu macejvy, takze ve vysledku uziti kridy nakonec muze dopadat na tebe (ja nevim, neznam moc lidi, co pisi o kride)

    0
    0
  23. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 12:23 — Odpovědět

    to jen achabe, ze svet se nesklada z kralikova pohledu na achaba (ten je vazne irelevatni), nebo z achabova pohleduna svet a jeho hodnotoveho zebricku , ale z miliard paru oci a mysli

    nemyslim, ze by krida nestrne pouzita v tomhle pripade slouzila ke spatnemu ucelu, naopak mam pocit, ze slo o neco dobreho (neslo o digitalizaci Brna?, byl si tam vubec nebo si dal uz na neci emoce a ne sve oci ?), proto mam I pochopeni, ale ty ausgerechnet musis u vseho hledat jen to spatne, jakoby si byl nositelem moralnich hodnot, nejsi achabe, sam poradne nedodrzujes halachu a delas si co se tobe zda jako spravne, tak se nediv ze pokud mam pochopeni pro tve slabosti, mam pochopeni I pro slabosti jinych.

    0
    0
  24. ELF
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 12:25 — Odpovědět

    Chudák pan Achab, to má za to, že píše a má rád zvířátka /asi i králíčky/. Jinak planá diskuse. Spíš monolog.

    0
    0
  25. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 12:46 — Odpovědět

    jo ja vim, ze je to monolog, ktery se mine ucinkem :) Jen tak monotematicky se snahou o polopaticnost vysvetluju u kafe ze sve kralici nory, co me vedlo k otazkam vyse uvedenym :).

    odporovatele achab nerad :), ale ja jsem nikdy nebyla stadovej typ, mam k tomu prirozenej odpor

    0
    0
  26. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 12:58 — Odpovědět

    mela jsem si dat namisto kralika slepice, jen me tak napada :). Tu achab urcite nerad a jako monologicke kvokani blbe slepice z kurniku to docela ujde :).

    takze ko ko ko kdak a nekdy (snad) nashledanou u dalsiho monologu :)

    0
    0
  27. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 13:36 — Odpovědět

    sliby se plní. Tady je to Rajče, snad se vám zobrazí:
    http://kopl.rajce.idnes.cz/Popisky_jak_se_patri

    0
    0
  28. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:05 — Odpovědět

    diky, vypada to ohyzdne (a postradam smysl takove dokumentarizace uz z pohledu jakehosi vkusu, to ale od zacatku), ale furt to nic nemeni na tom, co jsem napsala vise (ja vim, ze na te mym plcich nezalezi)

    0
    0
  29. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:16 — Odpovědět

    u nas doma by se reklo, ze to vypada, jako pest na oko, nebo jako jmena hloupych (tech co pouzili kridu) na vsech sloupich, otazka je zda nenasledovali tve rady ohledne kridy, takze mozna ted jen moralne dovychovas sve zaky a nasledovniky (tezko rict, na tohle si musis odpovedet sam, zda to bylo jen o etice, nebo je tenhle clanek I o necem za, v pozadi)

    0
    0
  30. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:30 — Odpovědět

    Králíku, kešetovou stránku poupravím, aby ti, kterým chybí cosi základního, nemohli použít tvůj argument o případných vzorech. I když nemám pocit, že by je napadlo, pokud Kešet navštěvují a pročetli si více než jen “Návody a triky”, o čem (maličko účelově) píšeš ty :o))

    http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=32 , b)

    0
    0
  31. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:30 — Odpovědět

    a jeste jedna vecna a monologicka :)

    ostatne, I ten tvuj krizek na macejve z boku, je jakysi tvuj podpis (tady sem uz byl a mam te precteneho), ktery po sobe neumyjes, i kdyz nevypada tak straslive, jako tahle cisla

    nebo mam pouzivat dvoji metr na kridu? covece, to mi jaksi nebylo dano pri stvoreni do zakladniho algorytmu chovani

    0
    0
  32. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:48 — Odpovědět

    tak pouprav i svuj podpis achabe, zacni u sebe
    nezabyvam se dokumentaci hrbitovu, ani se zabyvat nebudu, ale i tak me napada nekolik zpusobu, jak v dnesni dobe (ale slo to vzdy, jen dnesek dava vic moznosti) necmarat sve krizky na cizich nahrobcich. az je nebudes chtit cmarat, tak te taky napadnou, ver mi, vesmir je v tomhle dost velkorysej

    0
    0
  33. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:51 — Odpovědět

    achabe, ty se stavis do role ucitele a neceho vic (minimalne nositele a zprostredkovatele zidovske kultury, hodnot a tradic), takze nikoli moje argumenty, ale tvuj priklad je ostatnim, kdo te nasleduji, vzorem (a vo tomhle je cela ma blba monologicka argumentace)

    0
    0
  34. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:52 — Odpovědět

    kralik je nepodstatny a nepodstatnym chce zustat, ok

    0
    0
  35. Jarmila
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 14:58 — Odpovědět

    Uvedený článek vyvolal diskusi u nás doma – a došlo to až tak daleko,že můj stařičký táta teď přemýšlí nad tím, zda je horší popsání náhrobku křídou, nebo zapálení cigarety na žid.hřbitově.
    Těžko dávat lidem návody, JAK si tam počínat, aby to “nebolelo” živé, mrtvé.
    Každý je zodpovědný sám za sebe a jen na něm samotném pak záleží, jak si svoje počínání zodpoví: “dole” či “hore.”

    0
    0
  36. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:10 — Odpovědět

    Návod je jednoduchý. Chovat se tam jako všude v životě. Přirozeně ale s respektem. Kdo, když ne já, kdy, když ne teď, ale k čemu – když ne pro druhé …. A to se týká jak toho cíga, tak i toho čmrkajícího pitrýska. Je-li to pro dotyčného přirozené a neuráží tím nebožtíky (o čemž jsem v případě s křídou přesvědčen), budiž stalo se. Křída časem oprší. Za pokrytecké považuji “přátelení” spolku přátel, který nezasáhne a nevychovává ani sebe ani své pitrýsky správným směrem. Hodně se to podobá králičím glosám v tomto vláknu.

    0
    0
  37. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:18 — Odpovědět

    oooo jak jsi spravedlivy sultane achabe :)

    0
    0
  38. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:19 — Odpovědět

    promin achabe, jsi smesny :)

    pani jarmile bod, moje mami by to taky vnimala jinak, a to te etiky, resp. “etiky” videla hodne, rekla bych az moc na jednoho

    0
    0
  39. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:22 — Odpovědět

    radsi achabe napis, co ty jsi pro hrbitovy udelal v posledni dobe

    asi nic

    0
    0
  40. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:26 — Odpovědět

    uz vim, jak ti budu rikat, velky vezire, od vize, neb vizi vidim posledni dobe dost, ale s poctem vizi primo umerne klesa pocet cinu, ktere maji jaksi vetsi a dlouhodobejsi hodnoty

    kralikovsky zdravi z nekoserne nory u Lhoty Gabriela

    0
    0
  41. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:49 — Odpovědět

    achabe, vadi ti, ze pouzivam stejny metr? ze se zminuju i o tobe, ze mas rad kridy a zadnej neboztik ti nerekl, maluj mi na macejvu svuj krizek. Ze napisu, ze stejne jako chybuji ostatni jsi nedokonaly (tudiz ne autorita pro soud) i ty? Ze pisu o tom, ze vodis psi na mista pro ne zapovezena? Mas snad jinej glejt nez to ostatni, na to, co se ma a nema? Tohle mi zodpovez, ne tvuj pohled na kralika (ten je mi sumak).

    0
    0
  42. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:49 — Odpovědět

    Králíku, stačí jen číst : „Přátele“ rekrutující se z té druhé kategorie je prozíravé smýt, ještě než zaprší…. Zkus to, a v mnohém se ti uleví.

    0
    0
  43. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:57 — Odpovědět

    ad 41) Ne, nevadí. Nevadí mi dokonce ani to, že nechápeš. Nevadí, protože jsem pro to udělal maximum. A spoléhám, že jiní třeba nebudou mít s pochopením takové blokace. A i kdyby, už to neovlivním :o))
    Takže teď už je to jen a jen na tobě

    0
    0
  44. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 15:59 — Odpovědět

    a ja zas rada splnim tve prani :)

    0
    0
  45. Jarmila
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 16:27 — Odpovědět

    Ad 36/
    Znám: “Jestliže se nestarám o sebe, kdo se o mě postará? Ale jestliže se starám jen o sebe, co jsem zač? A když ne teď, tak kdy?” Byl moudrý, ten
    Hilel, jehož další citát taky nosím v hlavě: “Nesuď člověka podle jeho přesvědčení, ale podle jeho činů.” Snažím se tedy dle toho řídit. Jen to jeho: “Nečiň jiným, co nechceš, aby ti činili” a na druhé straně Ježíšovo:
    “Čiň jiným co chceš, aby ti činili”, mne uvádí ve zmatek. Připadalo mi to jako totéž, dokud jsem se nazamyslela nad tím, k čemu to jedno či druhé může motivovat. To první nabádá nechat ostatní na pokoji. To druhé může (ale nemusí) svádět, aby se ostatním vnucovalo, co pokládáme za dobré pro sebe.
    To je vlastně ten rozdílek mezi etikou židovskou a křesťanskou. Jestli se budeme řídit jedním, nebo druhým, bude záležet na tom, jak silně toužíme, aby co nejvíc lidí sdílelo ten náš “zaručeně nejsprávnější” pohled na svět
    :-)

    0
    0
  46. 21.8.2011 – 21 Av 5771 v 17:51 — Odpovědět

    Jen kratičce k 45/ – pokud toužíme o sdílení toho “našeho”, zůstane jen u té touhy. A někde tam právě židovská etika teprve začiná :o)) Cesta je daleká, ale může být i přímá (tzv. jašara. Tak jak se píše na každé třetí – počmárané i nečmárané macejvě. A mimochodem – to o tý dálce/ dalekosti cest platí pro mne desateronásobně. Přesto chci a těším se…

    0
    0
  47. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 19:03 — Odpovědět

    achabe, udelej co jsem udelala ja, krom prochazky k rece, nemam to daleko k lavce i ocista :), vem veci ode me a hod je do reky. Nikdy bych nepomyslela, ze vezmu tve knihy a cd a spalim, je ci neco takoveho, ale dala jsem je radsi desti.
    ps: jezis byl zid a mluvil k zidum, co s tim udelala cirkev je druhe

    0
    0
  48. Jarmila
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 19:22 — Odpovědět

    Ad 46/
    Ať je cesta přímá či daleká, hlavně že JE! A pokud jde o cestování:
    “Všude, kam pojedeš, můžeš dát něco do pořádku.” :o))

    0
    0
  49. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 21:22 — Odpovědět

    achabe, napsala jsem v tech debilnich kralicich plcich, ze jsou to pro me cisla? Nebo tady pisu, ze by se me to dotklo jako jine, jen bych z toho nedelala moralni plakat, ale snazila bych mit pochopeni. ale vemkocem je fuk, jak ctes moje slova (to je taky o optice a tu ja menit neminim). Ostatne jsem rada, ze jsem konecne uklidila z bytu, co uz tady davinko nemelo byt. To vime oba.

    0
    0
  50. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 21:32 — Odpovědět

    vis co jses achabe, jen vobicejnej vychcenej hajzlik (uz jsem jich par potkala jako ty, mam na nestesti :). clovek, ktery bez skrupuli meni pravidla pokud se to tyka jeho, ale navenek kazici jinym o spravne ceste. Jen obicejnej alkoholik, coz neni vylecitelne (jen se meni alkohol za jinou drogu) i kdyz jsem sakra rada, ze te ta zkurvena slinivka, co si si sam, svym vhovanim, vypalil, drzi pri zivote a taky ti bere cukr ze zivota.
    a ted sup sup. vode a vyhod tam vsechny dekly (i ten co si v lete nosil na verjnosti, svoji praci poznam, nicmene, nechapu, ze clovek ktery nerespektuje druhou stranu nosi jeji dekly), kamen a jablko a pekne to tam vyhod do vecnosti. Je mi k bliti z takovejch jako si ty, maslo na hlave, ale navenek echt autorita

    0
    0
  51. kralik
    21.8.2011 – 21 Av 5771 v 21:38 — Odpovědět

    a sorry dedku, ale s pokrytci jsem si nikdy servitky nebrala

    vis ze jsi jako Hofirek, jen kopes za jinou ligu, ale jinac oba za 18, pravda je ze jsem si myslela, ze jsi jina trida, ale ty si ostatne jako tvoje prtipoli, kdo neni se mnou je proti me, to jsi ty

    0
    0
  52. astorc
    22.8.2011 – 22 Av 5771 v 21:45 — Odpovědět

    ..tak tedy na česneku?..

    0
    0
  53. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 00:07 — Odpovědět

    jemne rozsekat, uvarit ve vlastni stave , pekne posolit a……….nakonec udelat segedyn, taky neni k zahozeni (jedla jsem jen jednou u kamarada a pro zidy to neni – smetana

    ale kralik je defakto jen astrologicke znameni, v jinych zemich je to kocka taky (a ty se moc nemusi – to jen ,ze achab je pes a me se chce smat, i kdyz zvirata spolu vyjit umi, lidi zpravidla ne, hledaji rozdily a ne to co je spojuje……a lidi si radi ukazuji na toho jineho – rozdilneho, odlisneho)

    0
    0
  54. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 02:25 — Odpovědět

    pardon, ze jsem se jeste vratila a blokuji diskusi monologem, jen z osobni zkusenosti, takze asi nekoserny nazor na Hileluv vyrok: ja ten vyrok vnimam tak, ze pokud se nestaram o sobe (po fyzicke, duchovni a dusevni strance), tezko pak mohu pomoci jinym (trebas jen tou nastavenou tvari, ve ktere uvidi sebe sama).
    ps achabovi: pratele nejsme uz dlouho, takze urcite jsem nediskutovala z tehle pozice (i kdyz dik za to ze si me poslal mezi ty spatne…..co kresli na pomniky, vis achabe, krizky, prijit na hrbitov a videt krizky na vice hrobech, mozna bych premyslela taky, co to sakra znamena, nechteji zrusit hroby atd., pokud bych treba neznala tebe….to jen k tomu, co si nezavnimal)

    0
    0
  55. Jarmila
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 02:26 — Odpovědět

    .. a co bez česneku? ..
    kus kočky a klepeta račí,
    když ne dvě, tak jedno stačí,
    ponořme do čokolády,
    přidejme pepř, ať má to grády,
    vanilku a kopr taky,
    rum a kečup, žádný fraky,
    podmáslí a též tuk rybí.
    Ochutnáme. Co ještě chybí?
    Možná ocet, datle, fíky
    – konzultujme s odborníky.
    Pak zkusme, jestli teče voda,
    a spláchněme to do záchoda…
    —-
    Někdy je potřeba zbavit se nedobrot, které si člověk často neuváženě připravil. Nepřeju nikomu, aby si pak musel sníst to, co si navařil.
    Říkám si,že by to chtělo krapítek vyvětrat-vyčistit luft,nejen po tom NEkošerném blafu, za jehož recept se všeckým slabším povahám OMLOUVÁM.

    0
    0
  56. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 02:57 — Odpovědět

    a na ty macejvy bych nepouzila ani kridu ani saponat (pak), vim ze jsou pevne, neni-li to zvetraly piskovec, ale narozdil od mramoru mi prijdou krehke, krehke stejne jako lidska duse

    pani jarmilo, posilate -li me do zachoda ok

    0
    0
  57. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 02:58 — Odpovědět

    taky me mate za spatnou jako achab?

    0
    0
  58. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 02:59 — Odpovědět

    jinak dobrej vanocni puding, asocijuje mi to anglii, pardon :)

    0
    0
  59. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:06 — Odpovědět

    hersvec jeste jedna vec, to vareni a jedeni, to mate pravdu :), ale tezko se zlobit na neco, co sam clovek uvari…..v jedne knize, je to myslim takhle: kdyby mi nebylo ouvej (me neni, ale tahle myslenka me vedla k prekvapeni, ze mi ouvej prave neni), tak se raduju z toho, co ma dusenka navarila k rustu…..omluva, trochu to prekladam do gvurelovstiny, nejsem na citovani myslenek, vetsinou si spis pamatuju to proc (je psano), nez co (proste memerovani)

    0
    0
  60. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:14 — Odpovědět

    jedno ale furt nechapu, a to proc tu kridu vubec nekdo takhle pouzil, objasnit by to mohla pohnutka. Pohnutka vsak neni alibi pro cin, jen dava silu a smer provineni.

    koncim, mam chut na puding, ale bez kocoura, ten je rad ze uz spi :)

    0
    0
  61. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:16 — Odpovědět

    achabe doufam, ze objasnis i pohnutku…chces – li spravedlivy usudek (promin ale 10 let prace z pravem, nebo 22 let zivota s pravem ve me zanechalo nasledky)

    0
    0
  62. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:16 — Odpovědět

    a ja pravo vzdycky milovala

    0
    0
  63. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:32 — Odpovědět

    k tizi vinika je, ze jde o Mikulov, ze, a tam byly buldozery uz pred kridou (neni to o seminarce hloupeho studenta)…… z jistych zdroju (uz prosim zadne zdroje, pusobi jak opozice k osobnosti a jejimu ind. pohledu) vim, ze mas osobni spor z jistym panem z Brna, ale to nechavam stranou, naopak se nedivim a to cim dal vic, tohle totiz taky nechapu, ze si obec pocinani takoveho pana pochvaluje (asi, jinak by ho nakopali)

    0
    0
  64. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:34 — Odpovědět

    a nej je,ze o ty zdroje info nezadas, takze zase jen dusena sekana z dusicky, nebo pecenicko golemka :)

    0
    0
  65. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:38 — Odpovědět

    to proto taky tak reaguji – nechci byt soucasti sporu dvou lidi , coz nemeni nic na tom, ze ten pan, resp. jeho podrizeni, nebo lidi , co je najme si pocinaji tak surove…… a zas pocinal si na tom hrbitove takhle neslusne z vlastni vule, nebo byl jen otrokem vyplaty (zivitelem rodiny)

    0
    0
  66. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:39 — Odpovědět

    a moc se omlouvam ze jsem s vymi debilnimi uvahami poskvrnila TVOJI diskusi

    0
    0
  67. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 03:54 — Odpovědět

    a pokrytec jses, protoze ten osobni spor, co jeste vice dava duraz tvemu konani nepriznas, resp. si ho v sobe nepriznas. Vaha v rovnovaze, resp. aby byla v rovnovaze, by mela uvazovat (tedy i ja a snazim se, ne vzdy to jde), do jake miry a cim vsim jsou jeji ciny motivovany ……..

    0
    0
  68. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 04:14 — Odpovědět

    kdyz se to vezme kol a kol, tak tahle nevyzadana informace o tvem sporu a antipatii byla vlastne nenahodne spravna, neb pak jako ctenar muzu vnimat nejenom ze karas (a za jine neslunosti pri nebesum to nedelas) , ale ze se rovnez projevujes ve svem osobnim boji
    to je dost info pro rovnovazny usudek

    0
    0
  69. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 04:17 — Odpovědět

    pri = proti

    a jeste jednou omluva za blokaci

    0
    0
  70. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 04:23 — Odpovědět

    s prominutim, David, neni sam, kdo je prekvapeny, takhle (spatne, dle achaba) bych se jeste pred rokem a pul nechovala, resp. by me to v dobe “pratelstvi” nenapadlo, jedno, ale vim, moje ciny, alespon nemotivuje nepratelstvi

    0
    0
  71. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 04:27 — Odpovědět

    a souhlas (pri zpetnym cteni, neb achaba se to stejne netkne) vypadam jako magor, ulehcim Vam to, kralik je blazen

    0
    0
  72. Jarmila
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 06:45 — Odpovědět

    Záchod=jen OBRAZ místa, kde je možno zbavit se veškerého odpadu, obrazně
    tedy i nevhodně volených slov. Recept=jen obraz a připomnění si toho, jak pejsek s kočičkou “vařili dort”:-)Proč kazit chuť sobě, druhým, třetím…?
    A pokud se křídy dotejče, dívám se na to takhle:
    ———–
    Co křída je-na vodu črtnuté znamení.
    Co věčné je – kresba v kameni…
    ———–

    0
    0
  73. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 12:50 — Odpovědět

    ad vareni
    Tomas Benadik (skoda, ze dlouho nic nenapsal) se jednou sveril, jak pohlizi na sve stare texty, neni sam……jsem zvedava, co prinese dalsi leto (“kvet je odrazem lonskeho slunce”)

    0
    0
  74. kralik
    23.8.2011 – 23 Av 5771 v 20:09 — Odpovědět

    ad vyber slov v psanem textu (jde mi o ten psany, neb tam je omezene vnimani druhe osoby, oci, atd)

    jen mala uvaha nad tim, jak by se svet dorozumel a jak by si rozumel, kdyby vsechny jazyky fungovaly na principu stare hebrejstiny (s tim, ze o ni vazne vim un fn, tedy skoro nic). Bez interpukce a bez punktace, vyznam (a efekt komunikace) by pak, alespon jak to vnimam bez hlubsich znalosti, ovlivnoval jen cit (schopnost vnimat a porozumet) a oci (i mysl) ctenare, ktery dodava samohlasky
    zajimava predstava

    tezko rict, jestli se to hodi do tehle diskuse, ale momentalne to mam v mysli a vzpomnela jsem si na tu vhodnost vyberu slov, takze pokud se snad dotknu nekoho, ze sem davam nesmysli, omlouvam se

    achabe mas pravdu, ze ty kridy ukazuji na respekt pisare (nebo diktatora – co diktoval praci), jen ze mi dnes prisly nejake knihy a zpusob zabaleni, zas neco naznacoval o respektu ke kniham, potazmo ke ctenari, a o tom ostatnim (vcetne pochopeni, ci nepochopeni – jde li proste o opakovane spatne chovani) jsem uz tady psala dost

    0
    0
  75. kralik
    1.9.2011 – 2 Elul 5771 v 22:28 — Odpovědět

    rok 5766, dokument ktery na me mrkl z googlu, kdyz jsem si chtela ted cist neco k chewre a kde sam uvadis, ze cislujete kridou nahrobky……
    postrane, po boku, nevim…myslim, ze na tom vubec nezalezi, furt nekdo vyfasoval cislo (otazkou je motivace a tu ty nezohlednis). Proc si k tomu, ze ti vadi jak nekdo spravuje hrbitov, vyberes to, co sam cinis, jako zaminku?
    omluva, ale musela jsem to napsat, tak jako ty zas vlacis kralika na rajceti (oko za oko, mozna, pro nektere, pro me nepochopitelne, ze za zaminku kritiky vyberes neco, co delas taky, I kdyz treba ne takhle jako pest na oko, nevim, nemam fotku tvych cisel pro srovnani a soudit ani porovnavat nechci, jedine o co mi slo, aby si se zamyslel). vic nenapisu (udelam radost ostatnim, ostatne to je vzdy lepsi, udelat nekomu radost, I kdyz jde o anonymni diskutery, coz jsem I ja).
    hodne stesti achabe v ceste

    0
    0
  76. 1.9.2011 – 2 Elul 5771 v 23:35 — Odpovědět

    Moudrost je z vidění. A zbytek je o kawaně (pohnutkách).
    Přijde také na to, co chceme vidět. Zda zmoudření, anebo to “své”.

    0
    0
  77. kralik
    2.9.2011 – 3 Elul 5771 v 00:19 — Odpovědět

    to ja nevim achabe, jak pises cisla dnes, ani jak jsi je psal drive
    chces naznacit, ze jsi zmoudrel?

    jen na zaver:
    ptal si se me tady, zda je ten clanek o tobe, a ja napsala, ze ne. Ne, neni to pravda, at glosa, clanek apod. autor je odpovedny a zodpovedny za sva slova, kor kdyz si necha rikat melamed uz hafo let, slova opravdu svedci o nem a o jeho myslenkach (jak na srdci, tak na jazyku, resp. prstech klavesnice).

    hele nema to cenu, nikdy ze sveho neustoupis, nikdy, tak co……melu jen do vzduchu :) a no nic

    0
    0
  78. kralik
    2.9.2011 – 3 Elul 5771 v 00:21 — Odpovědět

    chran P… B…, aby nekdo kritizoval tebe
    to nepripustis :)

    0
    0
  79. kralik
    2.9.2011 – 3 Elul 5771 v 00:30 — Odpovědět

    Mylim se, kdyz napisu, ze kdyby existoval trestny cin psani kridou na macejvy dle hebre prava, byly by jste oba vini stejne? (neco jako polehcujici okolnosti na principu rimskeho prava tam nejsou, ne?…..cin – trest, jasne vymezene, deklarovane, bez moznosti vytacek a uhybnych manevru ……)

    Uz si alespon zacal psat knihu o hrbitovech, o ktere si se me zminil pred 20 mesici?

    0
    0
  80. kralik
    2.9.2011 – 3 Elul 5771 v 00:40 — Odpovědět

    nehlede na to, ze pohnutky obou, tj. tebe I ZOB byly v tomhle pripade stejne (jen vkus a mira se asi ruzni, I na me je to zu viel). Ten nazev clanku je vlastne……zamysli se, sam si cisloval kridou (rozumis mi?, nebo mas pocit, ze to tady pisu kvuli tomu, ze nejsme “kamaradi do deste”, ostatne je-li. pratelstvi , byt virtualni, rovno tomu, ze ti mam vzdy simrat tve ego a simrat fousy a vzdychat jak si inteligentni, tak sorac vazne nejsme ze stejneho deste)

    0
    0
  81. kralik
    2.9.2011 – 3 Elul 5771 v 00:43 — Odpovědět

    to ostatni odpovida neprimo ostatnim I na to, proc kralik neni vzdy pritomem v diskusi :)

    0
    0
  82. Jarmila
    3.9.2011 – 4 Elul 5771 v 12:05 — Odpovědět

    Ad 76/
    “Mnohdy se stane, že člověk musí přijít v noci s baterkou, protože teprve nasvíceno pod správným úhlem se pozná, zda byl kámen v tom kterém místě narušen majzlíkem či erozí….”
    (Někdy spatří světlo na těch nejpodivnějších místech, když se na ně dívá správně.)
    P.S.
    “Až se zeptá nebe, odpovíš hlínou
    až se zeptá hlína, odpovíš stromem,
    až se zeptá tma, odpovíš světlem.
    Budeš to umět….

    0
    0

Napsat komentář: kralik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Odpuštění – (Náhrdelník 34)

Další článek

Zrození a pád nového ekonomického smýšlení.