„Bojujte proti těm, kdož nevěří v Boha a v den poslední a nezakazují to, co zakázal Bůh a Jeho posel, a kteří neuctívají náboženství pravdy, z těch, kterým se dostalo Písma dokud nedají poplatek přímo vlastní rukou, jsouce poníženi.“ 9/29
džizja = daň pro bezvěrce, kterou musel platit každý nemuslimský dospělý muž, žijící na území, které se dostalo pod nadvládu muslimů. Má oporu v samotném Koránu (viz verš výše). Nebyla naopak vybírána od žen, dětí, starých lidí, nemocných, chudých a mnichů.
Volba byla v takovém případě zcela jasná. Smrt. Konverze. Placení. Vychází z praxe prvních generací muslimů, kteří během výbojů do oblasti východních provincií Byzantské říše, Íránu a severní Afriky nenutili tamější jinověrce ke konverzi, nýbrž na ně uvalili „daň z hlavy“oplátkou za ochranu.
Džizja byla poplatkem za službu. Zaplacením daně uzavřel nemuslim smlouvu s muslimskou správou, která mu zaručovala svobodu vyznání na území muslimského státu. Dle některých byla džizja často nižší než původní daň obyvatel před dobytím území muslimy. Jinde naopak džizja byla dvojnásobná oproti zakátu placeným muslimským obyvatelstvem.
“… zaručuje osobní bezpečí vám, vašim dětem vašim rodinám, vašim shromážděním, vašim kostelům, vírám a modlitebnám, za podmínky, že přijmete pokoření ve formě džizji ve výši jednoho celého dináru za každou domácnost…” zaslal v otevřeném dopisu správce oblasti roku 642 všem obyvatelům dnešní gruzínské Tbilisi poté, co byla džizja zaváděna pro nemuslimské domácnosti v dané oblasti.
Pokud stát nemohl tuto bezpečnost zaručit, džizja byla vrácena.
“…proto jim vraťte všechny vybrané peníze a řekněte jim, že naše vztahy zůstávají nezměněny, že však nyní nejsme schopni vzíti odpovědnost za jejich bezpečí…” z roku 636, kdy byzantská armáda kráčela proti muslimům z dnešního Turecka, a bezpečnost nemuslimů se nedala zaručit.
Další povinností džizju platícího nemuslima ale bylo také např. nedopustit se násilí na muslimském muži, nevztáhnout ruku na muslimskou ženu,…
Konverze tak byla pro většinu nejlevnějším a nejlepším možným řešením. Otázkou zůstává, na kolik se jednalo v těchto případech o upřímnou víru danou Koránem.
Ale konverze se staly natolik populární, že příliv peněz do státních pokladen poklesl. Nemuslim se stával nedostatkovým “zbožím”. Co teď? Zrušit možnost konverzí a pošlapat tak projekt šíření „vznešené náboženské osvěty“? Nebo vybírat džizju i od konvertitů, jak požadovali někteří vládci? Další možností je expanze do dalších států či prodej práv na výběr daní na daném území.
Dnes se již asi nedozvíme, kolik muslimů získal islám pudem sebezáchovy a kolik jich bylo okouzleno samotným Koránem. Faktem ale zůstává, že dnes je islám nejrychleji rostoucím náboženstvím i bez této volby.
A jak je to s placením dnes? Nevím o zemi, kde by byla džizja v dnešní době oficiálně vybírána. Neoficiálně se tak leckde děje. Dle dostupných informací má např. Taliban tendence daň na svém území vybírat. Otázkou ale je, jak moc jinověrce pod svou vládou trpí.
Autorka: Lenka Berrouche
13 Komentářů
Děkuji autorce, že má tolik rozumu, aby přiznala, že muslimové byli těmi, kdo první zaútočil na tehdejší země a šířili svou nadvládu mečem … Ale jednu věc opomíjí a to, že se džizja týká pouze lidi knihy, arabští polyteisté neměli jinou možnost, než konvertovat na islám nebo zemřít … je to jeden z problému islámu, který je velmi kontraproduktivní … a také to je opora pro džihádisty, že původní islám měl expandovat dokud by neovládl vše … takže je důvod se některých muslimů bát …
Kalousek, ministerstvo financí: “Plať, zemři a nebo konvertuj”
díky za upřesnění
Dneska je to naštěstí naopak, v muslimských zemích nemusí jinověrec platit žádné daně a je navíc vítán. Zatímco v křesťanské zemi z vlastních lidí dřou vlády kůži a na desátek (10% daň) vzpomínáme jen s nostalgií. Lepší žít v útisku od mohamedána, nežli ve “demokracii” ovládané korupčníky. A jen tak mimochodem, to plať, zemři a nebo konvertuj jste si přizpůsobila, buď z neznalosti nebo záměrně, aby ten váš článeček byl zajímavý. Ještě existuje další možnost, kterou v hojné míře využili křesťané, když Saladin znovudobyl Jeruzalém. Hádejte, kterou?
Dokonce jsem i někde četla, nevím už ale zdroj, proto jsem nedávala do článku, že kolikrát byli lidé rádi, že mohou žít pod muslimy a platit džizju, páč byla nižší než dřívější daně.
Pak už mě napadá jen čelit džihádu a bojovat.
Pokud jste džin tak to neplatí. Ti nemají možnost mít jinou víru, automaticky Váš považují za šajtána. Tedy ďábla.
I džinové mají náboženství. v muslimských zemích jsou automaticky považováni za muslimy.
Vy opravdu nevíte, co se stalo s jinověrci po dobytí Jeruzaléma? Když odmítli konvertovat?
Ano džinové jsou automaticky považováni za muslimy a pokud nejsou muslimy jsou šajtány. Nemají možnost volby.
jsem rád, že jste to publikovala, Lenko. Jen bych se zdejších milých islamistů zeptal, jak že se plátce džízji poznal…Pokud se nemýlím, tak, že mu byl kvůli identifikaci nařízen jiný oděv (klobouk) a pestrobarevné oblečení a la papoušek. Musel v něm ovšem téměř i spávat, zvl. na cestách. Džízíja přirozeně byla proměnlivá, ovšem jak správně píšete, panovník (chalífa, emír) mohl toto právo prodat (právo výběru džizíje) a také toho často užíval. Z toho pak financoval chod chalífátu (emirátu). Vlastně, dělával to jeho první ministr. Výběrčí džizíje= exekutoři na arabských územích. K džizíji si přirazili vlastní náklady a zisk. A o už tehdy panující korupci (vždy a všude panující korupci) nemá smyslu se bavit. Osmanská říše rušila džizíju, myslím, kolem 1856…
prý se zpočátu používaly papírky, což bylo dost nepraktické, protože se lehce ztratil, což mohlo mít smrtelné následky. Zkusím popátrat, jak to bylo s tím oblečením, zřejmě to také bylo jiné místo od místa.
Pěknej článek
co se tedy stalo s těmi jinověrci po dobytí Jeruzaléma? mě to zajímá