Zdroj: abicko.cz

Poslední ohlédnutí za událostmi zapsanými ve Svitku. Slibuji, že po kratičkém  vyhodnocení této  ankety se už budeme společně  připravovat na pesach a také na vstup do padesáti bran omeru.

Citlivějším duším se omlouvám, že se opět hrabu v tom málo „ideálním“. Totiž v bojích a zabíjení během purimové obrany židů v Persii a v Šušan. Ale jinak nelze, protože právě tam (jak k zabíjení tak i detailu) míří naše kvizová otázka.

Kolik asi tak měl vlastně Haman synů? Když v Šušan ha-bira zmordovali třináctého dne měsíce adar pět set mužů včetně deseti synů Hamanových (est 9:6-10) a posléze, královna žádá: nechť jest ještě i zítra dopuštěno židům ze Šušan, aby se zachovali podle výpovědi vydané na tento den a aby bylo deset synů Hamanových pověšeno na šibenici (est 9:13). To byli  jak lůza v Šušan tak  spolu s ní i královna natolik sveřepí, že jim stálo za to hanobit mrtvé? Anebo už byli  všichni ti perští asimilovaní židé natolik daleko od tóry a zásad humanity, že klidně zanedbali Pokyn, že každý mrtvý si má ustlat v prachu země ještě týž den, a dokud leží  (pravda židovský mrtvý) nepohřbený a na trvalo nezajištěný v náruči země někde na ulicích anebo v branách města – ustává jakákoli činnost s výjimkou studia tóry v besmedreších? Anebo byl šábes?  Nebo snad zašli židé do domácnosti Hamana a odtud jim jejich mrtvé odebrali pro exemplární pohanu. Pravda, Filištínci také mučili zajatce a hanobili mrtvé a to způsobem tak ohavným, že dokonce i král Šaul  raději než to volí jinak nepříliš kladně hodnocenou sebevraždu?

Ohlédnutí pro letošek skutečně poslední. Může se však stát zároveň i výhledem dopředu (alias „furt vejš“). Protože naučíme-li se číst i detail, může nám to pomoci číst jaksi poctivěji. (Dokonce třeba i o podstatě tahanic na ŽOP a o tom, co trápí některé příslušníky portálu eretz.cz ze všeho nejvíce…)

Prostě sice neulpívat zbytečně anebo výhradně na detailu (zejména tom, o který se zraňujeme, protože na něm se s největší pravděpodobností zraňujeme jen a jen o sebe), ale pokoušet se dávat si skutečnosti do souvislostí.

Autor: Jaroslav Achab Haidler

45 Komentářů

  1. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 17:38 — Odpovědět

    a mozno len opakovali Jozueho pocin v Aj alebo pri Makede.smile.

    0
    0
  2. Erich
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 17:45 — Odpovědět

    1/ Absolutně netuším, takže čistě nástřel dle chybějící varianty 10+10=20 synů ????

    2/ Achabe předem inzeruji, ale mám na Vás zcela zlomyslně zlotřilý dotaz k praktickému provádění Pasachu v Izraeli myšleno z národně-ekonomického hlediska – CO, KAM A KOMU S TÍM.

    3/ Zcela laicky nepoučen předpokládám, že náš obyč. kváskový chleba je asi nekošer a tudíž asi na BV dosti nedostupný?

    4/
    Achabe, na detailech někdy neuvěřitelně záleží, vynecháme detailíček a vše se tváří zcela jinak, než jaká byla či je skutečnost a my krásně a s radostí manipulujeme.

    Achabe, na detailech někdy vůbec nezáleží. Jak se naše interpretace událostí shoduje se skutečností není tolik podstatné, podstatné je, co z této interpretace vzejde, k čemu slouží.

    0
    0
  3. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 17:53 — Odpovědět

    No ještě, že je tam ten smajlík, Danny. Detaily se různí.
    1) dobytí Hai (Aj) je součástí cesty do Kenaánu (domů) / v Ester jsou všichni v exilu
    2) dobytí Hai je dáno Pokynem / v ester o to žádá královna
    3) při dobývání Hai a tamním masakru, dokonce i exemplárně snímají pověšeného krále z dřeva se západem slunce / jak to bylo se syny Hamanovými ?

    A hlavně – kolik jich bylo? Na to nám osmá kapitola Jozue neodpoví :o)

    0
    0
  4. Cipi
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 18:11 — Odpovědět

    Zase jsem se chytla…
    První, poměrně jednoduché přemýšlení:( to co je v závorkách je můj komentář)
    ( Dt21,23) bude-li na někom pro hřích vynesen rozsudek smrti( což tady sedí), bude-li(nejprve) usmrcen a ty ho (potom)pověsíš na kůl ,( což je vcelku humánní opatření spíše vzhledem ke způsobu smrti na kůlu) nenecháš jeho mrtvolu viset na kůlu přes noc, ale bezpodmínečně ho pohřbíš týž den…A to taky možná sedí,protože text megily má jakýsi reportážní charakter, a postupuje chronologicky.
    9,1 dvanáctého měsíce, tedy adaru, v jeho třináctý den …se židé shromáždili ( a vykonávali) atd atd.A král téhož dne vyhovuje Esteřině prosbě, a V 14 v Šúšanu byl vydán zákon a 10 synů H. pověsili . a verš 15: a židé v šúšanu se shromáždili také 15. dne měsíce adaru a zabili v šúšanu 300 mužů.Už tam sice nestojí, jestli je taky pohřbili týž den jak se na slušné židy sluší,nebo je tam nechali jako klaté Hospodinu
    Odhlédnu-li od proroctví typu 10 Hamanových synů beze jmen = 10 nacistických zločinců ( což přece jen je pro mne ještě trochu hůře stravitelné,) lze použít tento myšlenkový link a myslet na to, že nepřátelé ještě budou v plnosti (10) zavrženi- pověšeni na dřevo ve smyslu deuteronomia.

    0
    0
  5. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 18:34 — Odpovědět

    Cipi, těch deset nacistických zločinců asi neřešme… to je, jak sama předesíláš, skutečně hoooodně z prstu vycucaný symbol, nicméně mne docela zajímá, na základě čeho usuzuješ, že ti “zvěšení synové” z verše 9:14 byli před svým “zvěšením” už mrtví ?
    ps. Já to nezpochybňuji, jenom se poptávám :O))

    0
    0
  6. Cipi
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 18:59 — Odpovědět

    Mno, uvažovala jsem v tom prvním, doslovném smyslu, že to bylo těch samých deset co jsou tam už vyjmenováni. .Kteří byli zabiti už ve verši 10( kdyby nešlo o zabíjení udělala bych smajlíka)
    Pokud by to byli jiní, pak mě zajímá,ne zcela bez kontextu , jestli má nějaký smysl, že jich bylo zrovínka 10.( jakože ve smyslu úplnosti) Pak by bylo divné, aby jich bylo dalších deset, leda by to skutečně poukazovalo na nějakou další uzavřenou skupinu. To co je od sebe odděluje, je způsob smrti, a pak taky to, že “ti druzí” jsou bezejmenní. Nebo spíš je mnohem zajímavější, že ti první jsou “jmenovití”.

    0
    0
  7. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 19:39 — Odpovědět

    Díky za názor, už se blížíme k “losování vítězů”, ale dovolím si ještě jednu otázku – pro nás pro všechny. Z jakého důvodu vnímáme číslo 10 jako číslo “plnosti” ? A lze ho takto skutečně vnímat ? Děkuji

    0
    0
  8. Cipi
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 19:47 — Odpovědět

    Já to vnímám jako takovou tu hmatatelnou plnost deseti prstů

    0
    0
  9. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 20:07 — Odpovědět

    smile,poukazoval som skor na paralelu kralov,ktorych dal zabit a potom povesit.sic tiez na podvecer zvesenych,ale preto mam pocit,ze v Ester sa tiez vsetko udialo v jeden den a to 13.dna.Ale mozno sa mylim.pozdraveni.

    0
    0
  10. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 20:48 — Odpovědět

    Já ti rozuměl, Danny, ale přesto jsem rád, že vstupuješ a přistupuješ i na otázku. Díky za účast v anketě..

    Erichu: rád odpovím, budu-li to tušit, ale potřebuji radu.
    a) jestliže 10+10 (což je také možné) proč jenom dvacet ?
    b) maličko mi, prosím, přibliž svoji dvojku(2. Nevím, na co mám odpovědět, jak a s čím poradit. Díky
    c) Co je to BV ve (3). Děkuji za toleranci maličko natvrdlého Achaba :O))
    A těším se…

    0
    0
  11. mar.se
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 21:07 — Odpovědět

    Erich:
    2) Jak kdo. Mám tušení, že obzvlášť poctivě dodržující prodávají na Pesach nejen veškerou mouku, pivo, alkohol a jakýkoli fyzický chámec, co doma mají, ale taky akcie pekáren, pivovarů a palíren..
    Kupní smlouva musí být sepsaná přesně a přecizně a cena nesmí být ani podhodnocená, ani nadsazená.

    3) Obyčejný kváskový chleba je košer v případě:
    – že v pekárně do těsta nepřidávají nic mléčného (někdy se přidává sušená syrovátka)
    – že se na té samé lince nepeče žádné pečivo zadělávané s mlékem nebo obashující nekošer suroviny (např. škvarkové placky)

    Takový chleba je košer v ktegorii Pat akum (chléb pečený nežidem)
    Pokud v té pekárně jede trouba nonstop, udělá se to, že když ji zapínají, pozvou někoho z obce – asi mašgiacha a je to pak kategorie Pat Yisrael, jako v United Bakeries
    http://www.united-bakeries.cz/obrazek_vypis.php?table=2&item=301&subweb=united-bakeries&web=united-bakeries
    Ale tato otázka asi s Pesachem nesouvisí, že ..

    Taky nevím, co j BV..

    0
    0
  12. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 21:41 — Odpovědět

    Erichu právě že souvisí, ale s pesachem.
    To BV jsi BTW napsal ty sám, cituji : 3/ Zcela laicky nepoučen předpokládám, že náš obyč. kváskový chleba je asi nekošer a tudíž asi na BV dosti nedostupný?
    A jinak uvažuješ dokonale správným směrem, jenom nevím, co tedy jíš, pokud ti žena nepeče chleba doma… “O))
    Ale to vážnbě řešme až v nejakém pesachovém čísle… anebo na foru. Ne pro strachy, cudnost či nevoli odpovídat, ale kvůli relevanci vláken.

    0
    0
  13. mar.se
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 21:50 — Odpovědět

    to nepsal Erich, ale já, Achabe..

    0
    0
  14. 20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 21:58 — Odpovědět

    Prima, mar.se. Tak se nakonec možná přeci jen dozvíme, co je to BV, zatímco pro tebe platí, že pesachové věci do pesach-vlákna. A díky tomuto malému nedorozumění pochopí i Erich, proč je tu link na United bakeries, pokud se on sám ptal na něco jiného. No a já si budu dávat větší pozor na nicky. Každý jsme maličko zbohatli. Synergie. Prima…
    BTW – kolik měl Haman synů?

    0
    0
  15. mar.se
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 22:02 — Odpovědět

    No.. Raši píše, že měl deset se svou právoplatnou manželkou a ještě dalších x – patrně taky možná deset s různými jinými ženami, neb to byl proutník a záletník.. (říká mi teď rebecin :)

    0
    0
  16. Cipi
    20.3.2012 – 26 Adar 5772 v 22:06 — Odpovědět

    své ženě se chlubí, že spoustu. :)

    0
    0
  17. 21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 00:43 — Odpovědět

    Hezky se to rozbíhá. Jste prima…

    0
    0
  18. 21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 06:28 — Odpovědět

    sorac achabe,zameral som sa na,,zranujuci,,detail.Co chcela dosiahnut?ciatal som o podobnej grafickej uprave mien Hammanovych synov a zozname kennanskych kralov v Jozue.a aj,,DESAT synov Hamana a krali Kenanu su pisani tehla na tehlu a polka tehly na polku tehly.Takato stavba nema trvania,,Soferim 13,3.tak som pochopil suvislost s Aj,ked to bol Uradok.Navaznost na ciny v zemi Otcov?Dokaz,ze ani v palaci sa neodcudzila svojmu ludu?Vyznam cisla sa mi vytraca.pozdraveni.

    0
    0
  19. Erich
    21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 09:44 — Odpovědět

    Achabe a Mar.se. Musím Vás moc zklamat. Jsem nežid = ateista (bigotní) a neŽid ( tohle označení vážně nemám rád, to raději echtČech = keltská krev poskvrněná předky árijskými, mongolskými a pak spoustou dalších mezi tím ), mám zelený mozek ( jako Gugi ) a kromě jiných sbírkových diagnóz trpím též paralelografií.

    Takže pro vaše obveselení a deziluzi, případně moji psychoanalýzu.

    1/ Proč 20?? Neznám absolutně reálie. Předpokládám, že Achab rád používá ironii. Předpokládám že mu kritika mnohého nečiní potíže – strefuje se do vlastních řad. Předpokládám, že na rozdíl od mnohých věřících – křesťanů, židů, muslimů je mu masakristicko armagedonistický výklad událostí cizí. Tudíž předpokládám, že jím nabízené varianty nejsou ty spávné – mají provokovat k zamyšlení. Ale kde nic není, ani smrt nebere ( tím bych se asi utěšovat nemusel). Tudíž jsem si musel vybrat vlastní číselnou řadu.

    Ale přesto mne napadá: není lepší tísíckrát masakrovat bytost než zmasakrovat tisíc bytostí?

    2/ Děkuji Mar.se Částečne jste mi na to odpověděl. Moc mne zajímá, jak se v Izraeli, v celostátním měřítku nakládá s tím co znám pod pojmem chámec.

    3/ Takže jestli jsem to pochopil dobře, tak konzumace našeho chleba není v podstatě problematická, tedy kromě toho, že je to dost často penicilínový recyklát obracející žaludek?

    BV – laicky blízký východ, oblast levanty, přední Asie

    Takže omlouvám se za tyhle ostudné nepatřičnosti. Buďte shovívaví.

    0
    0
  20. gugi
    21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 10:42 — Odpovědět

    Nemám zelený mozek. Nemám. Zelený. Mozek. Nemám. Zelený. Nemám.

    0
    0
  21. Erich
    21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 11:54 — Odpovědět

    Gugi já tím nemyslel jakoukoliv spřízněnost s brontosaurama. Jen jsem si odvodil, skrzevá to Vaše láskyplné psaní o IDF a použití “slangově-místního” výraziva v tomto kontextu, zde v našich luzích a hájích běžně nepoužívaného, že jste budťo veliký příznivec a obdivovatel či přímo skutečný zaměstnanec této agentury. Mýlil-li jsem se, pak se Vám omlouvám. A jako obdivovatel zelené techniky ( na to je třeba ten zelený mozek ) zůstanu osamocen. Akorát, nějak mi to poslední dobou nedělá dobře ten obdiv ke všem těm “vehiklům”. On je docela zřetelný rozdíl z cílové fotografie dojezdu nějaké F1 a z cílové fotografie dopadu dárečků z F-15. Tak to raději zkouším abstinovat.

    0
    0
  22. 21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 12:39 — Odpovědět

    ad (18), pro danny: To je v poho, Danny, zraňujícímu detailu jsme se věnovali tady: https://www.shekel.cz/18707/ohlednuti-purim
    A dobře víme oba, že není ani člověk ani hodina, který by se nějak do našeho života nehodil… takže to nebylo bručení, jen prosba o relevanci vůči tématu.
    Ohledně cihly na cihlu a půl cihly – tomu obrazu rozumím. A každý zedním patrně také, jde jen o to, zda jejich výčet – tedy formální zapsání jmen v tóře, není jen obrazem toho, že takhle postavená přepážka neobstojí. Tedy si kladu (díky tobě a za to taky děkuji), co je příčinou a co následkem. Co předobrazem a co je tají nad “obrazem” :o))
    Ale ještě něco, docela objevného – bez ohledu na symboliku čísel a počet synů Hamanových – se dá z tvých reakcí naučit.
    Co my s tím teď? A pro druhé a pro BigBosse v těch druhých? A v tom máš pravdu: míra Esteřiny asimilace, počet Hamanových synů a paralely, kterých je ve svitku tolik, až z toho svítá buď mrazení anebo pocit “vyrobeného” příběhu, ty si nějak zpracujeme a půjdem dál.
    Nicméně naučíme-li se také citu pro detail – půjdeme dál požehnaněji. Proto jsem si vlastně dovolil ten kvízek odstartovat :o))
    (A nelituji.)

    0
    0
  23. 21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 12:49 — Odpovědět

    ad (19) pro Ericha;
    19/1 – souhlas a pochopení – ironie není vůbec na škodu. Zvedá z křesel automatismů a nutí jednat
    19/2 – i v moderní Izreali se s chamec nakládá porůznu. Většina lidí pesachová pravidla respektuje, chamec se dá skutečně prostřednictvím lokálního rabína prodat (vykoupit), takže zrno, whisky ani další komodity není nutno pálit (pokud dojde k prodeji zavčasu – nikoli až ex post během svátků, nebo v jeho předvečer), ale jsou tam v Erecu i tací, co mají otevřené kavárničky i o šábesu a možná se tím pádem ani chamecdig skutečnostmi příliš nezalamují.
    19/3 – konzumace našeho chleba, pokud přinejmenším splnuje to, o čem jste psal, Erichu, je v pohodě s výjimkou pesachu. Neb je to chléb kvašený. Kvas je symbol “nakvašenosti” (viz https://www.shekel.cz/727/magdaleny-vedi%E2%80%A6 )a nakvašený není svobodný. Proto si ho záhodno během příprav na svobodu odepřít. Ergo i náš český různě kvalitní *pat akum :O))
    Je-li k pesachu libo ještě něco vědět, doporučuji:
    https://www.shekel.cz/727/magdaleny-vedi%E2%80%A6
    A díky za objasnění zkratky BV. (Na to, že nejste obdivovatel zelených rachejtlí a mozků, alespoň je vám vlastní to užívání zkratek… to bylo vojskům a jejich štábu taky kdysi charakteristické , nicméně možná je to vliv sms-kového spěchu :O))
    Pozdravení

    0
    0
  24. gugi
    21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 13:45 — Odpovědět

    I když je to úplně mimo thread, cítím se povinen Erichovi vlídně odvětit, že Cahal (IDF) je MODRO-BÍLÝ. V tomto smyslu je i můj mozek “kachol ve lavan”. Nakolik je “zelená” imanentní barvou pro “gumy” či “furťáky” apod. … pro Cahal je zelená barva jen pracovním, nesymbolickým jevem.
    Obdobně je tomu s morálním kodexem Cahalu, ale i celkovou morálkou v něm – na rozdíl od tolik odlišných doktrín ostatních světových armád. Navenek se to nezdá, ale Cahal má hluboký, přímo bytostný religiozní základ. Zpětnou vazbou toho je, že v ANŠ každý šabes po čtení Tory žehnáme všem chajalej Cahal. Aby tu “zelenou” techniku nemuseli použít, ale když už, tak s pomocí B”H, vítězně.

    0
    0
  25. 21.3.2012 – 27 Adar 5772 v 20:21 — Odpovědět

    dost mozne je,ze slova Gedeona,,sledujt a konajte co ja!,,vytvarali niekolko generacii dostojnikov IDF.ze vraj.

    0
    0
  26. 22.3.2012 – 28 Adar 5772 v 06:20 — Odpovědět

    pekne si to vystihol.mam pocit,ze ,,nabozenstvo,,sklzava do folkloru.klenot ziarici aj pod handrami nam prestava svietit,podstatnejsie sa javi Gucci.smile.preto som spomenul aj Gedeona.nepotrebujeme sefa,velitela,ten najpedatnejsi sidli v nas,on nas ma pohanat!ale aby sme nesklzli do perfekcionozmu a nezadusili v sebe radost tak nastupuje Ester a purim.vediet sa aj radovat,ci brat zivotne peripetie s radostou.smile.

    0
    0
  27. fénix
    22.3.2012 – 28 Adar 5772 v 19:44 — Odpovědět

    10, je jud, B prst, varování (zjemněle tytyty), dvakrát…opakovaní (zdůraznění významu)
    ?

    0
    0
  28. 22.3.2012 – 28 Adar 5772 v 21:07 — Odpovědět

    Krásný obraz, výborná inspirace – takže kolik, fénixi, dvacet ?
    Hezký podvečer

    0
    0
  29. fénix
    22.3.2012 – 28 Adar 5772 v 21:20 — Odpovědět

    20 (!2×10! a není to faktoriál !!) je ruka (hladící nebo trestající)

    proč je a není Adonaj v Ester?

    0
    0
  30. 22.3.2012 – 28 Adar 5772 v 21:45 — Odpovědět

    Díky za dotaz (29). Ale prosím upřesnit. Proč by tam měl být? Respektive, on tam není???
    Pokud jde o čtyři znaky JHWH – máme jistotu, že je to skutečně ten pravý důvod, proč byly potíže s jeho zahrnutím do kánonu??? Anebo je to jen maličko nedůsledně opsaná tradice z tradice (asi jako diplomky poloviny naší vlády a soudcovstva).
    a) http://www.youtube.com/watch?v=VW5KrwTySJc
    b) http://www.youtube.com/watch?v=x1ggCPrlJLg
    Pozdravení

    0
    0
  31. fénix
    23.3.2012 – 29 Adar 5772 v 07:32 — Odpovědět

    Prosím? Nejste poněkud podrážděný? Nejlepší cesta k infarktu myokardu.
    Proč je a není je řečnicky dotaz, protože tam JE. Tolik pro úplnost a pro dovysvětlení. Pokud je něco opsané, můžete mi udat zdroj odkud? Nečekám, že mám pravdu, jen hozená myšlenka, je-li špatná, omlouvám se.

    Doufám, že Vaší diplomovou práci nikdo nestudoval (uvádíte na facebooku, že jste studoval DAMU).

    0
    0
  32. 23.3.2012 – 29 Adar 5772 v 14:07 — Odpovědět

    Fénixi, to je právě maličko nevýhoda virtuálního posuzování pocitů, namísto věcného (protože studeného a psaného) dialogu fakty. Bývávám podrážděnější, takže zcela subjektivně si připadám nyní docela na klidu.
    Pokud naopak vy máte pocit (!), že jsem podrážděný, asi by stálo za to pojmenovat, co na Vás takto působí.
    Bylo-li Vaše “proč je a není” konstatováním, tak mne zmátl ten otazník. Já to chápal jako otázku.
    Bylo-li Vaše “proč je a není” jen glosou a vysvětlením proč 2x ruka, byla natolik sofistikovaná a ve zkratce, že jsem to nepochopil.
    Bylo-li otázkou, pak zcela bez podráždění kladu otázky které kladu. Tedy zda se ptáte, na co se ptáte a proč se ptáte, když tam “je i není”.
    Naopak, za obrat “nedůsledně opsaná pravda”, se omlouvám já Vám. – Nebyl nijak osobní. Běžně se traduje, že kanonizátoři nechtěli zahrnout Ester do kánonu údajně jenom proto, že v celém svitku není zmíněno JHWH anebo Panovník. Což ale není pravda tak úplně. Tento údajný důvod se pouze nedůsledně traduje a leckdo tomu rád věří. (Což je v pořádku, i když škoda – okrádá se o poznání. Ale neměl by to posílat dál, jako validní informaci, protože se rovná zhruba témuž, jakože vepřové nejíme vlastně proto, že je v něm víc cholesterolu a rychleji se na poušti kazí… :O)) A to je obé právě ta “nedůsledně opisovaná pravda”, okteré jsem psal …
    Pak jste ale jemně vztahovačný, a podrážděnost by nebylo od věci hledat jinde.

    Další skutečnost : diplomky se skutečně opisují. Pokud vnímáte okolí a dobu. Hojně a ještě se to tutlá. Přímo v Ester jest naopak psáno: Pravila Ester jménem Mordechajovým”..a odtud tak nějak přijímáme důvěru, že se zdroje citují. A proto jsem tento příměr použil, protože bych si přál, abychom ke zdrojům dokázali přicházet a sami, bez mentorování a zároveň také bez hlášek o “podrážděnosti”, zjistili, že to není důvod jediní.
    Ergo – Vámi naťukaná p.s.-ka o mé vlastní diplomce je krapet mimo mísu. V každém případě opět nijak nesvědčí o tom, že bych byl podrážděný já. Něco muselo podráždit Vás. Ale i toto jsou pocity. Tak abych nekázal vodu, sám víno piv …
    ———-oo
    Tedy zpět.
    1) konstatujete ? – hotovo, stalo se – můžeme udělat tečku.
    2) ptáte se ? – v tom případě na co? Lepší se tazatele zeptat na smysl otázky, než odpovídat do větru, nemyslíte?
    3) zranilo vás něco ? – zkuste to upřesnit.
    4) něco jiného ? – prosím, poslužte si a hezké dny -acb-

    0
    0
  33. 23.3.2012 – 29 Adar 5772 v 14:37 — Odpovědět

    Gabriela, gvurele, králík, kyselý citrón a naposledy fenix – to všechno je jedna identická postava, která mi sice tvrdí, že není posedlá Achabem a že Shekel ji nezajímá, přesto vynakládá snahu, aby za každou cenu měla prostor diskutovat :)

    A stejně jako předchozí i Fénix – BLOK SPAM!

    0
    0
  34. persephone
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 17:29 — Odpovědět

    Vy jste Davide s prominutím tululum

    momentálně mě tak maximálně zajímá, zda je myšlenka 10/20 špatná, no a protože pod ní napsal achab tu politickou slohovku, tak je (tecka).
    jo s tou tečkou si měl pravdu (ušetřilo by to plno slov)

    0
    0
  35. 24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 17:33 — Odpovědět

    @persephone

    Bylo to ohledně komentů, které nebyly publikovány a které na Shekel nepatří, nechtěl jsem zasahovat jinak do diskuse článku

    A Gabriela ví proč :)

    0
    0
  36. persephone
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 18:27 — Odpovědět

    Davide, davide :-)
    máte na mysli ten eretzovej pokec:-) (tím bych se nechlubila ani u Vás , hmmm)

    nebo to STB, Davide, moje mami zažila 20 prohlídek stb, sama musela jednoho hlídat (každej hlídal poldu, byla hláška, že dávají materiály), pradědecek umrel (no skoro ve vězení, pustili ho domu umřít), děda , babi vše táhla, ještě v 60. letech na ní chodili do Prahy udání, aby ji vyhodili ( a nebýt jedné velké osobnosti a zida, tak by na na druhé skole nebyla, z té první ji vyrazili pred maturou, pak teda milostivě dovolili reparát), máme jinou historii přitom podobnou (tatínkovec jsem taky, ale hlavně vy a majetek Vaší babičky), i já mám 50. léta na krku a těžko se z nich vyhrabu, ale jak by řekla moje mami, to je osud. Mimochodem teoreticky praděda proletář, ale chytrej a děda kor, ze 13 dětí, no nic, prostě někdo umí něco udělat z ničeho a jinej mu to siciálně závidí…to bude stále a furt, dokud se sama povaha člověka nezmění (zatím se nemění, viz Bible)

    vykašlete se na králíky a mákněte u zámku, tohle nelze protrahovat do nekonečna a vše ostatní (shekel) vyjma rodiny by mělo jít stranou (ps:nemyslete si, já vím, že tohle se mi lehko píše, ale vám ztěžka udělá)

    0
    0
  37. 24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 18:30 — Odpovědět

    Gabrielo, Gabrielo :)

    0
    0
  38. persephone
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 18:31 — Odpovědět

    a naozdíl od alibisty páně Haidlera (nevadí mi achab, ale ten šílenej alibismus), jsem to věděla od sedmi, neb jsem byla neskutečně zvědavej spratek, co nedal pokoj a furt se ptal, ale vážně strašnej spratek
    howgh

    0
    0
  39. persephone
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 18:36 — Odpovědět

    a pokud jde o forum, při vší úctě k marse, která by Vám spíš měla dělat editora a dělala by ho dobře, mohlo zůstat při starém
    nezlob se marcelo, ale vždyť ty tam dávaš to o čem jsi mi vyprávěla v lednu na skypu, z čeho si prostě momentálně unešená, a nebo to tam dávej, ale je to stejné jako aege

    0
    0
  40. sid
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 20:31 — Odpovědět

    jaro je zde a s ním i dcera Diova. Jen si nejsem jist. kdo pozřel jadérko z granátového jablka. Zda on (srdce vašeho šampión) nebo Vy.

    0
    0
  41. sid
    24.3.2012 – 1 Nisan 5772 v 22:08 — Odpovědět

    zajímá mne ta zdejší hra na pravdu. Něco jako http://www.youtube.com/watch?v=FKMRIFUYLyQ&feature=youtu.be Dámám se omlouvám za humor v klipu.

    0
    0
  42. mar.se
    25.3.2012 – 2 Nisan 5772 v 00:41 — Odpovědět

    heh..
    (39: no bodejť, nebudu tam přece dávat co se mi nelíbí..
    Obvykle se v této situaci říkává: “Tvoje starosti na mou hlavu..” – ale já bych je nechtěla :))) .. uznej, že to mám aspoň líp roztříděný.. jinak máš ovšem pravdu :p)

    Nebylo nahoře v tom textu někde napsané: “neulpívat zbytečně na detailu (detailech)..” ??

    0
    0
  43. 29.3.2012 – 6 Nisan 5772 v 00:55 — Odpovědět

    řešení (je jen a jen na vás)…

    Vím že paní Dolores na mexicko-amerických hranicích má uprostřed drogových válek asi docela jiné starosti než řešit, kolik měl Haman synátorů. My se té otázce věnovali deset dní, a pravda, nebyla to diskuze marná. Pilní hledači dospěli k témuž, co naznačuje – pochopitelně svým vlastním krásným jazykem – talmud v traktátu Megila. (15b), když svitek Ester komentuje a dovysvětluje…
    Kolik jich vlastně měl, Rav opáčil: „Třicet. Deset jich zemřelo, deset pověsili a deset jich šlo o žebrotě…“; Naši Moudří dodávají: Celých sedmdesát jich šlo o žebrotě, neboť stojí psáno: Sytí se nechávají zjednat na práci (i.sam 2:5) V tomto verši nečti pouze „sytí“ (sevejim), ale zkus číst také sedmdesáte (šivjim). Na základě toho rozvíjí Rami ben Abba: Dohromady jich tedy mohl mít dvě stě osm. Proč, protože se v Ester dočítáme „a množství synů“ – hebrejsky we-rov ורנ … (= gematrie 208); Námitka: Ale gematrie obratu we-rov je přeci 214 … ( hebrejsky ורונ) … Na což namítá rav nachman ben Jicchak: Právě proto je v tomto případě psáno „we-rov“ defektivně (tj. bez prostředního wawu) …
    Jakoby se znovu ukázalo, že
    a) pravda je vždycky někde uprostřed
    b) talmud a hebrejské myšlení se nebojí pracovat se symbolem
    c) že talmud není zejména v své narativní části (v gemaře) ztrnulým kánonem, a je nutno jen nechat se inspirovat
    d) se dá podnikat mnoho účelnějších věcí, ale i myšlení a hledání může potěšit – být kreativní…

    0
    0
  44. persephone
    29.3.2012 – 6 Nisan 5772 v 07:52 — Odpovědět

    Achabe, kéž by jedna věta byla tak jednoduchá, jako si ji napsal :-). Ale, nechme toho, kdo se neptá nic neví a má jen své subjektivní soudy (ber to, že jsem se subjektivně u něčeho rafla, ale ne zas tolik, jsou jiné důležitější věci na dělání, alá “králíci potřebují nažrat” :-), tu větu má ráda, je nádherně přízemní, uzemňující). A vychodisko z toho celého se mi docela líbí – nezáleží na cestě, ale na cíli a každá myšlenka, je-li dobrá, má něco do sebe).

    Dodatečně gratuluji k vystudování DAMU, soudím, že jinak by jsi si to do životopisu na facebook nedal, protože by to bylo jako klamavá reklama, a to ty nepotřebuješ.

    0
    0
  45. persephone
    29.3.2012 – 6 Nisan 5772 v 07:53 — Odpovědět

    Objektivně taky uznáš, doufám, důvody, proč jsem ti vrátila “dary”.

    0
    0

Napsat komentář: achabisko Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Láska není líná …

Další článek

Reuters: Izraelci vzkazují Íráncům: My vás máme rádi