Zdroj: Markíza

Prohlédněte si přiložené video o spoluobčanech tmavší pleti. Jsou to jen dvě minuty, žádný strach.

A co si o tom pomyslet? Je to sice ze Slovenska, ale u nás by to dle mě bylo podobné. Většina národa si škodolibě řekne, že to jen dokazuje to, co o tomto etniku již dávno vědí. Vzdělání blížící se nule, protože i pouhé čtení jim dělá problémy. Poté dohady o platu, který pro starostu nakonec skončí na výši 2500 Euro měsíčně. Málo nebo hodně? To nevím. Záleží na velikosti obce, které šéfuje. Ale tato výše platu odpovídá, alespoň u nás, platu primátora krajského města. Tady se asi jedná o podstatně menší obec.

Zastánci lidských práv a multikulturní společnosti omluvně budou argumentovat tím, že každý má dostat svou šanci. Že za nevzdělanost romského etnika může naše bílá většina atd. atd.

Ale buďme tedy féroví a zkusme to postavit opačně. Představme si, že by to video bylo natočeno v nějakém městečku, nebo obci, kde by zastupiteli byli pouze občané “bílé” pleti. A teď by při čtení slibu začali koktat, hláskovat, a nakonec by se pěkně pohádali o to, zda má být plat starosty 2200 nebo 2500 Eur (v našich podmínkách 55000 nebo 62500 Kč). Takové video by se na Youtube stalo velkým trhákem. A určitě by zprávy o tom prorazily i do celostátních tiskovin, myslím že i do televize. Což se koneckonců stalo i v tomto případě.

Rozdíl je ale v tom, že by se nikdo omluvně neusmíval ve smyslu dejme jim šanci. Tito zastupitelé by schytali neuvěřitelnou spršku kritiky. Zastánci lidských práv totiž pletou příčinu a důsledek. Vzdělat se má možnost každý. Ale někdo prostě tu možnost nevyužije. A já nevidím důvod, proč by se později na něj mělo pohlížet shovívavěji než na ostatní.

Autor: Tomáš Flaška

46 Komentářů

  1. mar.se
    4.7.2012 – 14 Tammuz 5772 v 18:12 — Odpovědět

    Bohužel.. autor článku vychází z trochu zkreslených předpokladů:
    “Vzdělat se má možnost každý.”

    Tohle prostě není pravda. Jsou místa a situace, kde je předpoklad dosažení byť jen středoškolského vzdělání podmíněno jednak nadprůměrnou přirozenou inteligencí, nadprůměrnou pevnou vůlí a souhrou šťastných “náhod”. To se každému nepovede. Chtěla bych vidět kohokoli z našich “spořádaných občanů”, co by z nich vyrostlo, kdyby se jim dostalo toho štěstí a narodili se do rodiny v romské osadě..

    starostovi kol hakavod..

    0
    0
  2. 4.7.2012 – 14 Tammuz 5772 v 18:28 — Odpovědět

    S Tomášovým článkem nesouhlasím, přesto jsem to byl já, kdo mu cca před 14 dny video zaslal. Proč? Protože jsem věděl že dokáže vyjádřit citlivě názory většiny běžné populace v ČR. Kvůli tomu, ji však nemusíme nazývat rasisty.

    Protože, romskou problematiku máme tam, kde mi gádžové jsme ji chtěli mít. Nezáleží nám na tom – takže v prdeli :/ Smutný..

    0
    0
  3. mar.se
    4.7.2012 – 14 Tammuz 5772 v 18:46 — Odpovědět

    Jo. Přesně.

    0
    0
  4. Antonín Blažek
    5.7.2012 – 15 Tammuz 5772 v 06:31 — Odpovědět

    Měl jsem to štěstí nebo smůlu a několik let se pracovně v Krnově stýkal s cikány. Stačí jen pochopit jak jejich společenství funguje a je s nimi v celku spolupráce i možná. Je to odlišná skupina lidí. Oni se nezmění. Jakákoli snah a jejich začlenění do nekočovné společnosti nadělala a nedělá více škody než užitku.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  5. Mirjam
    5.7.2012 – 15 Tammuz 5772 v 12:32 — Odpovědět

    Nečekala bych tu takový článek. A nemohu s ním souhlasit. Romové se mohou sice zakoktat při čtení, ale není nikde psáno, že to vypovídá o jejich totální neschopnosti. Ale o to nejde. Myslím, že v “jistém smyslu” jsme s nimi na jedné lodi, však víte, jak to myslím. Krom toho uvedené video dominující celému článku a podepírajícího text je vytržením hodném posměváčkům z páté třídy. Prominte.

    0
    0
  6. Antonín Blažek
    5.7.2012 – 15 Tammuz 5772 v 16:18 — Odpovědět

    ad5)Mirjam jé jsem se na video nedíval ale jisto jistě tam žádní Romové nahráni nejsou. U nás ani na Slovensku totiž žijí jenom cikáni. Po převratu se v ČSFR nadělalo spousta přehmatů. Požárníky přejmenovat na hasiče, budiž ale našívat lampasy na kalhoty, změny uniforem…cikány na Romy???
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  7. plan-9
    5.7.2012 – 15 Tammuz 5772 v 18:55 — Odpovědět

    a nezni tenhle clanek fasisticky. vymente si kazde slovo rom za slovo zid
    a ctete znova. strach, hruza, spatne pocity.

    proc je clovek cloveku vlkem????

    humanismus, zidovsky, krestansky, socialisticky…………

    0
    0
  8. plan-9
    5.7.2012 – 15 Tammuz 5772 v 18:56 — Odpovědět

    kdys mas problem tak res problem, i treba sebe vetsi.
    ale nikdy se nevzdej.

    0
    0
  9. kochavi
    7.7.2012 – 17 Tammuz 5772 v 18:58 — Odpovědět

    Milá Mirjam, souhlasím s Vámi bez výhrad. A něco přidám. Je to prostě idiotské. Neospraveditelné. Nudně hloupé.

    0
    0
  10. Antonín Blažek
    8.7.2012 – 18 Tammuz 5772 v 08:42 — Odpovědět

    ad9)kochavi S Mirjam se dá souhlasit v tom, že se jí věc, článek nelíbí. Nedá vám ji ale za pravdu o nevhodnosti umístění článku na tomto webu. Dnešní media nemají povinnost pravdivě informovat o dění ve Světě. Proto si myslím, že jakákoliv informace nad rámec ČTK je jen vítaným obohacením povědomí o dění na Zemi.
    Viděl jsem například nesestříhanou verzi “útoku” zlých izraelských policistu a vojáků na “mírumilovné” Palestince. Nijak se nechci Izraelitů zastávat nebo dělat někomu advokáta. Spor se svými sousedy si stejně musí vyřešit oni sami.
    Na reportáži byl zaznamenána přestřelka. Verze pro media ukazovala mrtvé a raněné. V nesestříhaném dokumentu pak tito “mrtví nebo ranění” Palestici vylézali s úsměvem na rtech ze sanitních vozidel kde je jejich přátelé předtím uložili.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  11. 8.7.2012 – 18 Tammuz 5772 v 20:47 — Odpovědět

    Mirjam, TV Markíza a tu bych nenazýval posměváčkům 5. třídy, spíše stav vrcholných slovenských médií, ať každý posoudí jaký?!

    A co se týká autoru, mohu z čistým svědomím říci, že rasista Tomáš rozhodně není, a co se týká jeho vzdělání je to jaderný fyzik :-)

    0
    0
  12. plan-9
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 08:53 — Odpovědět

    heisenberg byl jaderny fyzik a delal pro hitlera, to jen tak na okraj, ze inteligence neni 100% pojistkou.

    0
    0
  13. woodoo
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 15:12 — Odpovědět

    Budeme-li článek chápat v jeho kontextu s realitou, tu i onde, pak lze dovodit, že autor poukazuje na rasismus naruby, tzv. pozitivní diskriminaci. Nic více nic méně. Můžeme se bavit, zda-li bylo vybráno vhodné video, a jestli i to nebylo z kontextu událostí předešlých také zneužito.

    0
    0
  14. kochavi
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 16:07 — Odpovědět

    Pane Fábry(ad 11), nezlobte se, ale ne. Markízu nechajme. Proč je ten článek na Shekelu? Qui nebo quid bono? Snad k rozdmýchání diskuze? Tímhle „just kidding“ videem? Je to laciné, Shekelu nehodné. Ad pan Flaška a Vaše: „Představme si, že by to video bylo natočeno v nějakém městečku, nebo obci, kde by zastupiteli byli pouze občané „bílé“ pleti.“ A tak dál. Ono se to už nestalo? V mnohem horších podobách a nesčetněkrát častěji? Tisk, i celostátní (kdyby jen) televize to chrlí do světa každý den. Podobně groteskní jako Vaše video byla namátkou třeba „karlovarská losovačka“. Nebo „chilské pero“. Et cetera. Pan Blažek (ad 10): Ale od Shekelu jsem čekala víc. Ad 13, woodoo: Bavme se o diskriminaci, pozitivní i negativní. Ale toto není dobrý začátek.

    0
    0
  15. woodoo
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 19:52 — Odpovědět

    Ad 14) Kochavi: Ano, pojďme ad rem, nikolivěk ad hominem. Je to začátek, viz můj příspěvek. Co je špatně? Nevhodně zvolená slova, nebo snaha popsat, to co je pro někoho zjevné? V samotném textu neshledávám nic urážlivého. :O)

    0
    0
  16. kochavi
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 20:35 — Odpovědět

    Woodoo, jinak, co je na tom pozitivního? Že o tom teď přes net mluvíme? To je mi málo. A co je zjevné? Že se někde v Horní Dolní breptové dohadovali? Co to má společného s naším životem? Máte pocit, že někomu vlivnému na Romácích záleží? Že nám něco berou? Že existuje nějaká mocná romská lobby? Možná Vám nerozumím a jsem trochu zu moc podrážděná. Vrátila jsem se z Mikulova, kde se mi kdosi snažil vysvětlit, jak daleko snědé romské prsty sahají. Kdy? Kam? Každý zoufalý pitomec se snaží nahnat hlasy na tom, jak „romskou otázku“ (odporné) vyřeší. K článku samotnému. Odhlédnu-li od toho, že není páně Flašky první, uráží mě už první věta: „Prohlédněte si přiložené video o spoluobčanech tmavší pleti.“ Víte, tohle nikdo normálně neřekne. Korektně jsou to Romové, koho to neba a nebo má přímější (a srdečné) vazby, pro toho jsou to cigáni. A nedělá z toho vědu. Než na mě někdo zařve multi-kulti zaklínadlo, nemám pocit, že bych viděla věci bez příkras. Snažím se číst romský tisk a situace je z obou stran „do dža“. Ale přetisknout tu nejpitomější stoku, proč? Existují i romští autoři, kteří umějí kritizovat a věcně. Přejímáme-li články (videa), proč ne ty lepší?

    0
    0
  17. 9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 21:13 — Odpovědět

    @kochavi: Jsem položid, který se v křesťanském ortodoxním Řecku oženil s polocikánkou, kterou požádal o ruku u kaktusu v Tel Avivu, který kvete jednou za osm let cca 14 dní a právě kvetl.

    @kochavi: Podle psychiatrů, trpím schizoafektivní poruchu manický typ, podle mě používám pouze více šedé kůry mozkové, jak by řekl Hercule Poirot.

    @kochavi:Kdo myslíte toho z nás dvou víc ví o diskriminaci?

    0
    0
  18. kochavi
    9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 21:24 — Odpovědět

    Davide, nerozumíme si. Pro mne jste sympatický, citlivý člověk, o kterém jsem si nikdy nemyslela nic zlého. Ostatně Vás chápu, myslím že až běda. Že nechápu proč ten článek, není nic osobního. Prostě kritika, to se stává.

    0
    0
  19. 9.7.2012 – 19 Tammuz 5772 v 21:39 — Odpovědět

    Konstruktivní a lidská kritika se vždy přijímá :)

    0
    0
  20. Tomáš Flaška
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 13:09 — Odpovědět

    Vážení diskutující,

    pokud mě považujete za rasistu, je to váš problém. V tom případě nevím, proč mi nevadí např. Vietnamci, ale naopak obdivuji jejich píli a pracovitost. To bych asi jako rasista neprošel, že? Ale zaškatulkovaného mě už máte a mně je to fuk.

    Ale zpět k článku. Mně nevadí barva pleti, ale nějak tyto lidi snad označit mohu, ne? Mně vadí jejich životní styl, který například nijak nepreferuje vzdělání. A je mi jedno, jestli je žlutý, černý, bílý nebo hnědý. Kdo prostě vyznává životní hodnoty v podobě mnoha dětí ploděných jenom za účelem sociálních dávek, a o jejich další rozvoj se již nestará, kdo není schopen ani pořádně přečíst text (to o něčem vypovídá), tak ten mi prostě nesedí. A je mi jedno jakou má barvu pleti.

    Sami si můžete dosadit, jaké procento takovýchto lidí je v “bílé” a “tmavé” populaci. A nevidím důvod, proč bych to nenapsal, když je to pravda, jak se můžete přesvědčovat na hodně místech naší republiky.

    Můžeme diskutovat o tom, co je příčina a co důsledek, ale nelze před tím faktem zavírat oči.

    0
    0
  21. woodoo
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 13:49 — Odpovědět

    Asi takto: “A čo vy si Kefalín predstavujete pod takým slovom absurdny?” To jsou ale paradoxy. Za ty prachy, no neber to… :O)

    0
    0
  22. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 14:18 — Odpovědět

    Stokrát si můžu říkat, že už budu mlčet. Ale po prababičce zděděný temperament mi nedá. A nedá. Pane Flaško, upřímně, nepovažuju Vás za nic. U nás je přece zvykem vážit si Vietnamců (i když jim říkáme divně a tykáme jim běžně). Ani černí kluci a holky nám neva (beztak poloviční Češi a když ne, no…dobře). Ale ti cigoši, to je halt problém. Nálepkování rasisty (nebo estébáky) mi může políbit záda. Mně by prostě jen zajímalo, proč ty články píšete. Jestli máte skutečně dojem, že za mizérii kterou už patrně cítí každý, můžou Romáci, tak ok. 21 woodoo, to bylo na mě? Jestli jo, tak mi promiňte. Včera jsem se pod příspěvkem subskribovaným Vám trochu rozohnila, ale ad hominem to nebylo:)

    0
    0
  23. marse
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 14:23 — Odpovědět

    jo.
    a tvrdit, že romáci sofistikovaně plodí děti za účelem získání sociálních dávek je tak neuvěřitelná pitomost..

    holt rasista nejste.. ale jenom vůči těm, co vyznávají stejné hodnoty jako vy..

    kdo neumí číst není člověkem.. (??)

    0
    0
  24. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 16:54 — Odpovědět

    Dobrý den,

    většinou to vždy po…., když někde reaguju na nás Cigány. Ale pokusím se napsat pár slov “něžněji”. My Romáci si svůj problém s asimilací musíme vyřešit sami! Nikdo, skutečně nikdo z politiků, velkých, malých a nejmenších to za nás nevyřeší! Věřte mi prosím, že nikdy. Ani peníze, co se do nás často zbytečně strkají, nic nezmůžou, pokud není vůle na naší straně něco změnit!
    A řešení není vbec složité, věřte mi. Pokud chci vycházet s ostatními lidmi, musím začít u sebe. Já měl velké problémy hlavně na ZŠ, kdy mě děcka nesnášeli protože jsem byl Cigán jak poleno a dávali mě to jasně najevo. Ale co, řek mi můj táta, abych se na ně vykašlal a naopak se začal vzdělávat. Od první třídy ZŠ se se mnou máma s tátou denně učili. Přišli z kravína, umejt, najíst a učit se. Naše (širší)rodina to moc nechápala a nechápe bohužel dodnes. Jen já a ještě další dva jsme dokázali zmaturovat. Mám tu šanci dnes díky píli a rodičům pracovat jako asistent pedagoga na ZŠ praktické(bývalé ZvŠ) a učit tam malé romské děcka.
    Napsal by jsem toho vícero, ale bylo by to moc dlouhé. jestli je zájem z Vaší strany, mohu oslovit šéfredaktora, zda-li by souhlasil se zveřejněním mého článku, který by se týkal Cigánské/romské problematiky(romský parlament, romská škola v Čáslavi, osady na Slovensku….). Ačkoli si nejsem plně jist, jestli se to na Shekelík hodí.

    S pozdravem, Pavel.

    0
    0
  25. Antonín Blažek
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 17:32 — Odpovědět

    ad23)marse Tento příspěvek mi připomněl zážitek z dávné minulosti.
    Vezli jsme sanitou mladého cikána do plicní léčebny odkud opakovaně utíkal. Byl nakažen tuberkulosou a ohrožoval celé své okolí. Tenkrát řekl šofér, že by cikány zavřel do rezervace a ukazoval je za valuty devizovým cizinců. Tenkráte jsme se tomu s chutí zasmáli. Časem ale musím uznat. Nebyl to zas tak nápad daleký od vyřešení staletého problému. Spokojené by byly nejspíše obě znesvářené strany. Cikáni by si žili podlé svého a gádžové by s jejich spokojeného života měli nemalý profit.
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  26. 10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 17:37 — Odpovědět

    @Pavel Kaleja:

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150522940840919&set=a.251253920918.149572.210394960918&type=3&theater

    Napište mi na sebe kontakt na info@shekel.cz, rozhodně mám zájem :)

    0
    0
  27. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 17:46 — Odpovědět

    25. pan Blažek.Já si pořád nejsem jistá, jestli jste (se vší úctou, fakt)cvok, nebo rozumný člověk. Chvilku si myslím to, chvilku ono. Ale co jste napsal teď, to je s dovolením těžce přes čáru.

    0
    0
  28. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 18:22 — Odpovědět

    Pane Blažku, rezervace nikoli. Ale vzít rozum do hrsti, srovnat ruce a přiložit ruku k dílu. Tzn. srovnat si to řádně v hlavě a poté konat. Ale když nám se porád nechce, neboť přemýšlení nás “bolí”. Ale tahat těžké kusy železa nikoli :) No a brát hodně peněz zadarmo, to máme bohužel také moc mocinky rádi.
    Co se týče toho videa, tak není celé, ale je to sestříhané. To “nudné” tam asi nechtěli mít, ale rád bych to viděl celé. Ono mi to totiž dosti připomnělo tu frašku o romském parlamentu(Nymburk, myslím že rok 2003), které jsem se jako student musel takřka povinně zůčastnit a “džípovat” tam. Ovšem o tom bych se rád rozhovořil příště, pokud se nějak domluvíme.
    mám totiž za ta léta práce ve škole touhu napsat to, čeho se my Cigáni bojíme a to je pravda. Ačkoli by mě za to chtěli ukamenovat.

    0
    0
  29. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 18:39 — Odpovědět

    Pane Kalejo, prima:) Díkes za Vás a za tu Vaši “něžnost”. Člověk se pořád učí a mně to někdy prostě nedá:)

    0
    0
  30. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 19:09 — Odpovědět

    No, něžnost….. U nás jsou bohužel peníze “až na prvním místě”, namísto vzdělání a to je tady v tom útržku videa tak trošku vidět. I když nevím o touhách těch lidí, co a hlavně jak chtějí pomoci svým bližním, to jest lidem v romských osadách na Slovensku. Třeba to myslí dobře, ale peníze se prostě musí vyřešit hnedka :)
    Nenažranost? Rád bych řekl, že to tím není. Vždycky mě fascinují Romáci, co jsou voblečený v sáčku, kravatičce a hrajou si na pány :) A v ústech mnoho slov, která velmi často nic neřeší.

    0
    0
  31. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 19:31 — Odpovědět

    Jste milý. Ale prosím Vás, nenechte se vlákat do nějaké kolektivní viny:) Romáci jsou na prachy? A není to třeba tím, že celej svět je na prachy? Normálka. Vy nejste odpovědný než za sebe, za nejrůznější degeše nenesete větší odpovědnost, než třeba já. Jste hrdý, staroslavný, národ. Druhý nejpronásledovanější na světě. Ale jak říkal Kishon (zichrono li-vracha), i druhé místo je hezké:)

    0
    0
  32. mar.se
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 19:38 — Odpovědět

    bingo..

    0
    0
  33. Antonín Blažek
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 20:03 — Odpovědět

    Lidičky,
    Nesmíte se brát příliš vážně při psaní na diskusích. Nesmíte brát doslovně co je jinými napsáno.
    Budu-li brát striktně: “cikány umístit do rezervace” Pak nastane otázka, kde rezervaci umístit. Oplotit jí neoplotit. Střílet ty co z ní utečou nebo je jen odchytávat a vracet nazpátek…
    Co myslíte. Měl jsem to na myli když jsem psal ad25)Antonín Blažek
    PF 2012 přejí Mayové

    0
    0
  34. mar.se
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 20:08 — Odpovědět

    no tož Tondo.. JAK MY TO MÁME VĚDĚT??

    proto je asi blbost psát něco, co nemá hlavu ani patu..

    0
    0
  35. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 20:26 — Odpovědět

    Pane Blažku, moc dobře vím, že to o těch rezervacích jste asi nemyslel vážně :) Ona ta má odpověď, asi zní tak, že Vám nějak “odporuji”, ale tak to není. Při psaní jsem měl ústa v úsměvu. V “rezervacích, ghetech… nevidím “řešení”. Není ani v tom, že bychom měli mít vlastní území a z něho vytvořit romský stát. Zeměkoule už je zabraná :) A i kdyby….ale to je dlouhé povídání.

    kochavi: No je to těžké, nenechat se “vlákat”, když Vám to skorem denně dávají lidé na vědomí :) Mám opravdu veliký problém navštívit restauraci, hospodu apod. zařízení. Z prostého důvodu a vlastní zkušenosti. Nemám náladu dívat se na pohledy druhých, jak na mě civí. Ačkoli je to možná také “deformací” :) a oni po mě nekoukají. Ale zase zkušenost, kdy mě v Kolíně nechtěli vědomě obsloužit budu mít až do smrti. Je to nechutné, ale vláčí se to se mnou a proto už od konce školy nikam nelezu. Ani mi to nevadí. Jdu jen tam, kde vím, že všechny znám a oni mě. To je nejvíce doma nebo v práci :)
    Je to velmi zvláštní paradox. Kdy já mám vzdělání. takové, jaké po mě vyžaduje společnost(potažmo majorita), a lidi mě mají za toho cigána, co nic nedělá, bere socku, nechodí hákovat a sedí doma ři.. :) Prostě to, že mám vzdělání na mě není vidět, nemám to na sobě napsáno. je to díky předsudku a díky dalším bl… co mi dělají zle a chovají jak nemají.

    Na druhou stranu máme výtečnou kulturu, kterou ovšem znáte asi všichni, co zde čtete a píšete. Zaplaťpánbu, že máme i své spisovatele(i negramotné, ale píší krásné věci) muzikanty, herce atd. Ale porád je to málo vidět, nebo to není ten “pravý lék”.

    0
    0
  36. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 20:54 — Odpovědět

    Ach jo, já vím. Taky už mám svoje zkušenosti. Abych řekla pravdu, Váš příspěvek jsem četla na třikrát, jak mě ta radost ze života úplně opustila… Z toho je mi prostě dokonale zle. Ale žádný vzdávání! Pořád jsou normální lidi na obou stranách!:)Třeba to někdy vyjde a zajdem na kafe spolu:)

    0
    0
  37. Antonín Blažek
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 21:02 — Odpovědět

    ad34)mar Tož když nevím, tak se optám. Ne?
    S cikány mám mnoho zážitku. Musím přiznat, že jsou všechny vice mé positivní.
    V létech 1982-5 jsem od nich na Slovensku přebíral z Polska pašované koně. Od roku 1979 do 1982 jsem je měl na starosti v Krnově. A jeden nadmíru kuriózní žážitek jsem prožil při cestě “košičanem” z Prahy. Jel jsem tenkrát po tuplovce z dolu Nosek v Tuchlovicích. Unaven z práce jsem procházel přeplněný vlak. Když jsem míjel dveře kupé obsazené cikány uviděl jsem tam volné místo. Zeptal jsem se a oni mě posadili k oknu.
    Tam jsem zažil něco úchvatného. Smáli se, hádali, fackovali i po sobě plivali. Je fakt, že jsem jim nerozuměl ani slovo ale vždy když mělo dojí i na pliváni tak se dáma sedící vedl mě postavila a svým tělem mě kryla před sprškou vzduchem létajících slin. V Olomouci jsme se z úsměvem rozloučili a šli nebo spíše jeli každý svou cestou.
    Na a ještě k tomu Krnovu. Jednou si sousedi stěžovali na hlučnou cikánskou oslavu. Přijeli jsme tam. Ujasnili si okolnosti a nastala “trapná” situace. Představený oslavy nám nabídl pokrm pořádaný na hostině. Nastalo trapné dilem. Cikáni přeci jedí psy, mršiny, kočky a kdo ví co ještě…
    Koukli jsme s kámošem na sebe. Pověsili čepice na věšák. Sedli si k prostřené tabuli a nadlábli se k prasknutí. Od té doby se na nás cikáni dívali jinak a vše jsem řešil jen přes jejich “představeného”.
    Tak pas a pusu přeje “bez va-Lach”
    i Mayové PF 2012 přejí

    0
    0
  38. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 21:16 — Odpovědět

    Ano, to je mi známo. Taková “překvapení” jsou úžasná :) Vím, o čem mluvíte. Však podaří-li se mě nějak dohodnout s panem Fábrym, pokusím se napsat to či ono, tamto i támhleto. Mile mě také překvapilo, že pan šéf má svou paní Cigánku :) Někde jsem to tady před hodinou četl.

    Jéje, teďkonc jsem si vzpomněl také na vlak a kupéčka. Mám ovšem jinou zkušenost. Musel jsem 4 roky každý pátek a neděli jezdit do Kolína a poté do Čáslavi do školy. Samozřejmě rychlíčkem a nejlépe v kupéčku, aby se ta šílená cesta dala přežít. Zjistil jsem po pár měsících a letech, že si ke mně sedá nějak málo lidí, i když je vlak plný. Skutečně Vám nelžu. Potvrdil mě to poté můj spolužák, také Romák. No, bral jsem to pak s nadhledem a úsměvem na tváři. Jak také jinak? Pak jsem toho i “využíval” a nechal vézt vlakem v kupéčku sám, nebo s pár “odvážlivcema”. To je spíše pro zasmání :)

    kochavi: Není problém, Mariánské lázně znáte určitě, tak až pojedete kolem, stačí slovo .)

    0
    0
  39. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 21:34 — Odpovědět

    Antoníne, ach jo. Cože to jedí ti cigáni? Psy, mršiny, kočky? Je tady kolega Pavel a ten to řekne líp než já. Já jen tichounce poznamenám, že narozdíl od nich (Romáků) klidně zdvihnu chleba ze země (a netrápí mě, že je v něm mulo)a svoji sukni vyperu klidně s chlapskýma kalhotama. Ono už se to asi tak nedodržuje, ale tenhle národ má svůj kašrut velice dobře propracovanej. Jediná zvláštnost jídelníčku které jsem si všimla, bylo “hodně masa a nedávej mi tam tu zeleninu”. Pro nás Čechy vyloženě šokující:) Asi by jste se divil, jak je čistota důležitá – a světe div se, pro cigány. Celé je to střelené.Pavle promiňte.

    0
    0
  40. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 21:50 — Odpovědět

    38. Kupéčka, asi máte recht. Při cestě do Ústí mi to jeden řekl rovnou. “Je tady volno?” “Ale já jsem cigán.” “Všimla jsem si. No a?” “No…nic. Asi se mě budete bát.” “Nechte to na mně.” A skvělá cesta to byla!A dotyčnej byl mírumilovným číšníkem v pražským superhotelu….

    0
    0
  41. Pavel Kaleja
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 22:04 — Odpovědět

    kochavi: psy, kočky atd. možná ano, možná i dnes(ale snad ne). Přesto dříve ano(první republika). Znám to ze školy, z předmětu Romský dějepis a knih z povídkama od romských autorů, hlavně ze Slovenska. To jsou skutečně krásné příběhy, i když tam jedí mršiny. Tam totiž nejde primárně o to jídlo, ale o to, že mám toho druhého rád. Mámu, tátu a děti, rodinu. Bohužel…Doufám, že se to dnes už nepraktikuje.

    zelenina: to je naprostá pravda. Naše škola kde pracuju je zapojena do projektu Ovoce do škol. Děcka dostávají jednou za 14 dnů krabičku s ovocem nebo zeleninou. Když jdu pak domů, vidím na cestě kusy ovoce(házeli po sobě kiwi a pomeranče). Teď už je to o něco lepší, protože na tom kolektivně pracujeme a děti už to téměř všechno snědí. Ale je pravda, že zelenina ani ovoce nebyla nikdy v našem jídelníčku nějak moc zastoupená(a není ani dnes, romský děcka to prostě nechtějí). Máme rádi spíše maso, jsme masoví.

    Protože je už pozdě, dovolím si na konec dnešní debaty napsat jednu zajímavou zkušenost, která je prý v osadách ma Slovensku běžná.
    S otcem jsme měli před lety ubytovnu. České dráhy tehdá dělali velkou zakázku v podobě úpravy kolejí atd. U nás na Plzeňsku(Tachovsku). Nouze o pracanty tedy nebyla vůbec. Agentura nám dohodila Romáky ze Slovenska, z osadičky :) Bylo jich dost, už nevím kolik. Za několik dnů nás požádali o mrazák a prase :) Mrazák nebyl problém a prase už vůbec ne. Zaplatili, táta jej dovezl v kleci. kluci už byly natěšení na zabíjačku. Ale kdeže nějaká pistole :)) Pěkně růčo-fůčo. Pěstí doslova ubili to prase, až lehlo. Netrvalo to vůbec dlouho, stačilo pár ran na hlavu. Kdo zná omráčení sekerou(tupou stranu) ví, o čem mluvím. Ale zážitek do konce života. Prase vřískalo a ječelo. Do týdne bylo snězený :)
    Dobrou noc.

    0
    0
  42. kochavi
    10.7.2012 – 20 Tammuz 5772 v 22:25 — Odpovědět

    Dobrou:)

    0
    0
  43. Tomáš Flaška
    11.7.2012 – 21 Tammuz 5772 v 07:10 — Odpovědět

    Marse: holt rasista nejste.. ale jenom vůči těm, co vyznávají stejné hodnoty jako vy..

    Jezdím podle předpisů. Nesnáším ty co dělají, myšky, nedodržují rychlost, ohrožují sebe ale především ostatní. Většinou jsou to “bílí” mladíci ve věku 18-25. Rychlá jízda je jejich životní styl. Mně tento životní styl nesedí, nemám to rád a odsuzuji to. Prostě vyznávají jiné hodnoty než já. Tak jsem rasista!

    Pavel Kaleja: lidé jako vy, co se dokážou povznést ze svých “daných” poměrů mají mou nejvyšší úctu. Upřímně řečeno, něco takového dokáže jenom malé procento populace. To chce silnou vůli a vytrvalost. Mám k vám obdiv a i bych vás rád osobně poznal. Přimlouvám se za to, abyste sem nenapsal jen jeden článek, ale pokud budete mít zájem, přispíval sem pravidelně. To se podle mě s Davidem shodnem. A až zase budeme mít nějaké to redakční sezení, tak spolu doufám dáme pár piv!

    0
    0
  44. tesha
    11.7.2012 – 21 Tammuz 5772 v 09:04 — Odpovědět

    Pro Tomáše F. i Davida F.:
    je mocky MOC dobře, že se zde tento článek objevil:někomu k smíchu, někomu k zlosti, ale každopádně všem k zamyšlení. Názory našich lidí mě až tolik nezajímají.Většinou je to stejné: vztek, pocit provinilosti, negativní a předpojaté myšlenky o původci-autorovi (šiřiteli zla), kterého je třeba odsoudit pro rasismus. Mě však zajímaly reakce Romů
    samotných. Zde jsou ukázky některých: “Kdo je lepší? Kdo je horší?”
    “Svět bereme takový, jaký je.” “Rom musí vydržet 2x tolik, co gádžo.”
    “Gádžo považuje Roma za člověka, jenom když ho vidí v dálce, přesto že
    černý i bílý má červenou krev.” “Když mám jít něco vyřídit s nějakým
    bílým člověkem a jsem nervózní, říkám si: nikdo není míň než kdokoliv
    jiný a nikdo není víc než kdokoliv jiný.” “Nejsme všichni “takoví”, jak
    video ukazuje.” “Nestojíme o to, aby se nás někdo zastával. Aby nás litoval.” “Ať se nám smějí! Hrbatým se nejvíc smějí chromí.””Když kdosi řekne, že jsme občané tmavší pleti, srdce nás z toho nebolí, vždyť na první pohlédnutí se lidé liší barvou pleti. To by bylo plemen! Kávoch,
    měděnáč, smetanouš, růžovouš, čokoládovouš a možná i zelenáč!” :-)
    Nejvíc mě však zaujala slova staré paní. Po shlédnutí videa, poslechu
    uvedeného článku, který jí byl přečten, zamyšleně pronesla: “Dneska vidím víc, než jsem viděla včera!” Když jí byla položena otázka “Co vidí”, odpověděla: “Nevidím v tom žádný útok na sebe. Nebudu si říkat:
    nejsem dost dobrá.” Jaká moudrost!
    Každý člověk je zodpovědný za to, jak se rozhodne interpretovat to, co vidí – nejen v článku. Záleží na úhlu pohledu i na tom, jak moc dokáže
    číst mezi řádky. Rozhlížím se kolem sebe, přemýšlím o svých reakcích na
    různé lidi. Dokážu vidět jejich skutečnou tvář? Anebo jsem obětí svých
    vlastních interpretací?
    Tomáši, Davide, máte náš obdiv – za odvahu. A taky díky – za článek. Jistojistě několik “mých” Romů (a nejen těch) přivede k tomu, aby se dívali na věci, na sebe i další lidi zcela novým a jiným způsobem.
    A mně, díky nim, utkvělo v paměti další romské přísloví: “Jiný ti může pradit, jiný ti může naznačit cestu, ale člověka ze sebe můžeš udělat jen ty sám.” Asi takhle: nejde o to ČÍ je to člověk, ale JAKÝ je to člověk. Ani za mák nesejde na tom, jakou barvu mají jeho tváře. Všichni lidé této planety patří k Homo sapiens a to znamená hodně. Především to,
    že nejsou rasy hloupější a chytřejší, vyšší a nižší, horší a lepší.

    0
    0
  45. tesha
    11.7.2012 – 21 Tammuz 5772 v 09:38 — Odpovědět

    Pro Pavla Kaleju:
    moc Vám fandím a držím Vám palce. Mluvte, pište, Vy to umíte!
    V souvislosti s tím, co jste zmínil o cestování vlakem, se mi vybavila tato vzpomínka: už je to nějakých pár let, kdy jsme seděli s jedním mexickým učitelem, napůl Indiánem (kmen Tarahumara) v naší restauraci.
    Ač jsme si spolu nepovídali právě šeptem, stejně bylo slyšet střípky hovoru: “Co tady pohledává ten černej ksift?” Byl tím myšlen obličej,
    dle místního nářečí. A druhý hlas pokračoval: “Já bych takový hnal odkaď přišli. To všechno zavinil Havel! Před ním tady byl jinačí pořádek!” Odcházeli jsme dřív než jsme chtěli za docela hlasitého slovního doprovodu: “Tak jsme se dočkali. Konečně tady zas bude čistej vzduch!”
    Řeklo by se, že po několika letech se situace zlepšila. Ó nikoli! Před nedávnem jsme si s pár “našimi” lidmi-turisty, kteří přijeli obdivovat
    krásy našeho kraje chtěli přisednout v jedné restauračce v okolí ke stolu pro 8 hostů, kde seděl jeden, jediný človíček. Nakonec jsme ale
    nepřisedli: “Heleďte se, sedněte si jinam, tady je to pro místní.” (??!!) “Proč se to stalo?” ptal se malý chlapeček, člen turistické rodiny, svojí babičky. “O to se nestarej, tomu ještě nerozumíš!” Tak
    zněla její odpověď. Myslím, že už na tu příhodu zapomněl, ne tak já.
    Zřejmě se mnou není cosi v pořádku: ač dávno nejsem děcko, dnes, stále,
    furt a neustále tomu všemu jaksi ne a NErozumím…. :-(

    0
    0
  46. 11.7.2012 – 21 Tammuz 5772 v 20:38 — Odpovědět

    KISS Tesha :)

    0
    0

Napsat komentář: Antonín Blažek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Irák chce donutit Evropu, aby si ponechala jeho občany

Další článek

Příběhy proroků – Sálih