Zdroj: Archiv

Pirkej avot ve své třetí kapitole  (3/14) přicházejí s myšlenkou, že už jen samotná skutečnost, že každý člověk je pomilování hodný, protože ho stvořil Milující, je obrovská bomba, že však je ještě daleko lepší dát ostatním lidem šanci, aby to zjistili sami. Bez nalejváren, bez ideologií jen skrze tóru. Ale Pirkej avot je jen takový židovský moralistní blábol, kousíček toho temného málo probádaného talmudu, kdo by se jím řídil, že …

Žili byli dva bráškové. Každý byl pomilování hodný, i když dělal hromady kopanců. Jeden si honil kosárek zvětšenou láskou jen k určitému kapesníčku půdy na celé široširé kuličce světa, a kdo byl proti, byl prostě nepřítel. Neexistovalo nic než láska k tomu kousku půdy, opepřená tu a tam i článečkem o lásce k tóře a tu a tam pohledem přímo do ní. Samotná zamilovanost do kapesníku hlíny na škodu nebyla, vztah k těm, kdo ten kousek půdy viděli méně růžový, už ano.

Druhý měl zase pocit, že najde-li se odvaha k diskusi, najde se nakonec i řešení, jak pohnout zejména s otázkami, které rádi zasouváme. Kterých se bojíme. I tenhle bratr byl taky plný svých vlastních chyb a pošetilostí (ostatně všichni jsme křehcí), možná i krapet přecitlivělý, ale nebyl úskočný.

Oba bráškové žili v jednom dolíku, ale příliš se nestýkali. Jen si občas vyměnili poštu. Velká chyba, protože když se lidi vídají, vidí do sebe daleko lépe. Bráška „Pro-ten-cípek“ se ale nerad  příliš ukazuje, radši si namlouvá, že zůstat v ilegalitě je zdravé, protože všude číhá nebezpečí pravdy, a před tou je třeba se schovávat zejména tím, že všichni vědí, jak jsem statečný, jenom netuší, kdo jsem…

Proto si vlastně nikdy do očí nepohlédli. Jenom ty dopisy. A psané slovo nemívává duši.

Nakonec přišel z jednoho kouta dolíku dopis maličko nešikovný. Jeho obsahem bylo: „Mám radost a nejsem dokonalý. Možná jsem i na leccos přecitlivělý, ale nedivte se, když ostatní mlží a nevyjdou s poctivou pravdou ven. A tak si jen pamatujte, že mám radost.“

Mnozí ho četli. Zběžně a s bolestí. Otázky nepoložili a namísto toho se strhla válka bannerů. Úsměvná:  „Protože jste se nás dotkl, vážený pane, žádáme tímto, abychom se od vás směli veřejně distancovat stažením banneru z vašich neúctyhodných stránek…“ Nevím, zda „mít někde banner“ – znamená zároveň „mít z toho prachy“. Pokud ano, je to válka legitimní.  Protože nedávat prachy tomu, kdo mi nesedí, legitimní je. Je ale nadále úsměvná.  V tom, že  pro zranění nedám vědět o svém zboží tam, kde nejsou jenom  moji přikyvovači. Tím vlastně dávám najevo, že vím, že „moje zboží“ by jiní než loajální nekupovali … Anebo že mám strach, že uvidí-li někdo moje zboží na nacistickém portálu, bude mne soudit předem a řekne si: Taky nacista. Taky anti-erecák…

K tomu se pak objevil ještě dopis od Maxe Blausteina:  Hezké odpoledne pane Haidlere, dnes jsem se dozvěděl, že se úzce podílíte na vzniku nového právního subjektu, který má provozovat portál Shekel.cz, a současně, že Shekel.cz dnes nikoliv poprvé bez jakékoliv příčiny z naší strany útočí na Eretz.cz, resp. na některé členy naší redakce.

Z tohoto důvodu proto považuji další hostování Vašich souborů s Tórou na webu Eretz.cz za vyloučené. Hostovali jsme je léta zcela zdarma, s minimálním přínosem pro náš web, ale s přesvědčením, že to je dobrý nápad. Vzhledem k výše uvedenému ale už zájem v této jednostranné spolupráci pokračovat nemáme. Martin Skalický Eretz.cz

Přeloženo do češtiny. Kdysi jsme měli pocit, že tóra je dobrá. Nikdo nás k ničemu nenutil, sami jsme to k sobě na web linkovali. Tóra je ale špatná, navíc z ní nemáme žádné peníze, a tak už je konec času, aby ji lidi poslouchali.  Doufáme, že vás to bude patřičně patřičně mrzet.

Musím Martina zklamat. Nemrzí. Jednak jsem si znovu ověřil slova Pirkej avot, že nestačí jen ta skutečnost, že občas  je člověk jiným člověkem nemilovaný, ale že daleko větší satisfakci přináší snaha dát tomu druhému vědět, že je nemilovaný. Což statečně provozují oba bratři, účastníci bannerového sporu.

Nemrzí, protože za tu dobu, co tu zbytečnou a finančně nevýnosnou tóru provozoval (a zcela dobrovolně, snad jen na Vaderovu iniciativu a přímluvu)  portál Eretz.cz došlo k pořízení dalších nahrávek textu tanachu, takže je stejně nutno hostovat zvuk i jinde, ten kdo hledá, si ty zvuky najde. I s doplňky a vším, co ještě přibude. Beztak pro portál Eretz přínosem nebyly.

A nemrzí už vůbec, protože už vím, že pámbu není banner, lidi jsou jen křehcí a pravda musí být někde uprostřed, když to kvůli několika patetickým řádkům odskáče dokonce i docela nevinná tóra.

Knížky, Cibulkovy seznamy a texty protivníků se přece pálily odjakživa. Zejména v těch militantnějších kruzích. Ale pořád dýcháme, pořád je co číst a pořád je co napravovat. Hezké dny.

p.s. Na Kešetu doplníme postupně všechny díly, kterým se avatar Martin Skalický potřeboval pomstít, začneme však s těmi nejaktuálnějšími, tj. těmi, které se studují tímto šábesem počínaje, až do úplné náhrady celého cyklu. (Im jirce Hašem)

Autor: Jaroslav Achab Haidler

21 Komentářů

  1. 16.5.2012 – 24 Iyyar 5772 v 17:12 — Odpovědět

    Úplně jsem pustil slzu :)

    0
    0
  2. mar.se
    16.5.2012 – 24 Iyyar 5772 v 20:55 — Odpovědět

    *****************
    docela by se hodilo zopakovat, co jsem psala do fóra, když se nepohodli David se Sidem:
    (od té doby, co jsem se začala zajímat o židovství, je tahle schopnost “rozhádat se” jedinou společnou vlastností všech skupin a frakcí a odnoží židovské společnosti.. :((

    tak nevím.. musím se naučit i tohle??)

    Učit se to nechci a nebudu.

    *****************
    Achabe, ten “překlad do češtiny” možná není úplně přesný..
    možná by to mohlo znít i takhle:
    *My víme, že Tóra je dobrá. Ale nelíbí se nám když bráška (‘neúskočný’), nezapomene mezi výkřiky radosti (radosti nad Tórou??) zdůraznit: “Já mám radost, ale ten a ten je vůl!!”
    Vykřikovač se k nám zcela bezdůvodně chová nepřátelsky. To jsme už mnohokrát zažili a považujeme za nutné na to reagovat. A nejsme si jistí, zda v takové situaci věřit v ‘neúskočnost’ dalšího, byť vlastního, bratra, který se tváří, že se ho to netýká a defakto to podporuje.*
    *****************

    Já jsem se opravdu těšila na spolupráci s Davidem Fabrym. Ale v situaci, kdy David veřejně nehezky napadá Hanu Mayer a Maxe, kteří jsou mými přáteli, je naprosto legitimní tu spolupráci začít zvažovat.
    Bylo by prima říct “vyřiďte si to mezi sebou, považuji vás všechny za přátele a co je mezi vámi se mě netýká”. Byla bych ráda, kdybych tohle mohla říct. Proto jsem taky ve své reakci Davidovi dala najevo, že mi tohle jeho jednání vadí, že se mi nelíbí, ale že přesto naši dohodu nepovažuji za neplatnou. A že bude důležitý jeho názor.

    Neodpověděl mi.
    Takže zatím nevím co bude.

    0
    0
  3. 16.5.2012 – 24 Iyyar 5772 v 22:33 — Odpovědět

    marse, samým řešením, jak se zachovat k přátelům, ti uniká ti to daleko podstatnější, jak se zachovat k tóře. Ale docela trefně to prozrazuješ mezi řádky. Ať už je “překlad” toho dopisu jakýkoli, a klidně připusťme, že ten tvůj je správnější, jeho zkrácená verze zní – protože nemám jistotu, je tóra špatná. Což je v podstatě totéž. Smile

    0
    0
  4. mar.se
    16.5.2012 – 24 Iyyar 5772 v 22:44 — Odpovědět

    není to totéž

    Rozumím sice tomu, proč ty Maxovo gesto vykládáš jako neúctu k Tóře a já tvrdím, že to s velikou pravděpodobností opět není správný překlad.

    (Moc mi nad tím do úsměvu není..)

    0
    0
  5. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 00:20 — Odpovědět

    Marse, než vyslovíš soud. Vyslov otázky a na jejich základě vynášej soudy. Jinak vypadáš za neprozíravou. Maxovo gesto nevykládám jako neúctu k tóře, ale jako snahu o revanš. A proč se snaží revanšovat zrovinka textu bible, který si nasadil na své stránky na základě dohody (jinými slovy jeho prostředník vyslovil dotaz, zda tam tóra viset smí), to mi uniká. Ťe to dělá, skutečně úsměvné není. Ten smajlík byl spíš o tom, jak úsměvně sama potvrzuješ, že to není k smíchu a ještě to vnímáš jako obranu či vysvětlení. Přečti si prosím sama sebe.
    My víme, že Tóra je dobrá /…/ A nejsme si jistí, zda v takové situaci věřit /…/
    Takže jsi na omylu, když vzdycháš: “Učit se to nechci a nebudu.” Ale vlastně dobře děláš. Neuč se, co už dávno umíš, radši se skutečně pokus naučit se klást otázky a soudit teprve na jejich základě.

    0
    0
  6. danny
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 06:28 — Odpovědět

    iranske prislovie,,Ked uvidis slepeho,nakopni ho!Preco by si mal byt laskavejsi ako Boh”,hovori za vsetko.smile.

    0
    0
  7. mar.se
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 12:18 — Odpovědět

    Soud? Nevyslovila jsem soud – ale tys to tak několikrát pojmenoval. Třeba tady:

    “Přeloženo do češtiny. Kdysi jsme měli pocit, že tóra je dobrá. ..Tóra je ale špatná..”.

    To jsou TVOJE slova jakými “překládáš” Maxovo gesto. (= TVŮJ SOUD – ne můj)

    To je dost těžká diskuze, když člověk musí vysvětlovat, že slova, která řekl, myslel tak, jak je řekl a ne tak jak je obrátíš.
    Já si čtu sama sebe.

    a NEŘEKLA jsem
    “My víme, že Tóra je dobrá /…/ A nejsme si jistí, zda v takové situaci věřit /…/”

    řekla jsem “nejsme si jisti, zda v takové situaci věřit v neúskočnost..”
    = “zda v takové situaci věřit ‘člověku’..”

    Já neříkám, že Maxovo gesto vidím jako dobré, říkám, že ho vidím jako pochopitelné. Neschvaluju ho, ale snažím se ho obhájit, možná i proto, že zejména mě nesmírně mrzí, že tam ta Tóra není..

    “Ten smajlík byl spíš o tom, jak úsměvně sama potvrzuješ, že to není k smíchu a ještě to vnímáš jako obranu či vysvětlení. Přečti si prosím sama sebe.”

    nepotvrzuju to úsměvně, potvrzuju to spíš smutně
    co vnímám jako obranu či vysvětlení? – toho smajlíka?
    vnímám smajlíka jako smajlíka = tedy jako úsměv
    nic víc a nic míň

    “Takže jsi na omylu, když vzdycháš: „Učit se to nechci a nebudu.“ Ale vlastně dobře děláš. Neuč se, co už dávno umíš..”

    nevzdychám

    neumím

    Kdybych tohle uměla, tak s tebou strašně pohádám, přestanu mluvit s Davidem.. a vyčtu Maxovi, že nám smazal Tóru z eretz..

    S tebou se nehádám, jen jsem chtěla říct, že tvůj článek příliš jednostranně posuzuje a odsuzuje jeho gesto. Ano, domnívám se, že to je pokus o revanš, ne vyjádření Maxova vztahu k Tóře.
    S Davidem se snažím komunikovat – i těmito vzkazy. On jako (možná) původce toho konfliktu by mohl něco říct a možná taky ne. O původu jeho zášti vůči eretz nic nevím a nerozumím tomu.
    Chápu, že Max reagoval, jak reagoval i když se mi to nelíbí..
    (A zkouším si představit, jak bys v obrácené situaci – kdyby na tvém webu byly umístěné materiály někoho, kdo o tobě veřejně hlásá hanlivé výroky.. .. a samozřejmě to nezjistím, takže toho nechám a budu dělat něco kloudného.. třeba vařit.. :-)

    0
    0
  8. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 12:32 — Odpovědět

    Výborně. Alespoň na tom gestu se shodneme. Ať se vařenka vydaří :o))

    0
    0
  9. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 13:19 — Odpovědět

    Ostatním uživatelům : Celou Bamidbar /Numeri stáhnete pohodlně z Kešetu a Lamedwaw
    http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=174
    poslední pasáže Leivitcu ještě během dneška rovněž :o))
    Pozdravení

    0
    0
  10. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 13:44 — Odpovědět

    Kniha Vajikra již také cele funkční:
    http://www.lamedwaw.org/vajikra.html

    0
    0
  11. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 13:50 — Odpovědět

    Milá Mar.se, napsal jsem, co jsem chtěl napsat, nebylo to bezhlavé rozhodnutí, z hodiny na hodinu, článek mám hotový cca 10 dní před publikací.

    Pokud jsem se dotkl, někoho z Tvých blízkých je mi to líto a rozhodně jsem to neměl v úmyslu.

    Nicméně co mě zaráží, je věc, že si vezmeš jednu pasáž a z té dedukuješ, rozhoduješ, bráníš, nikoliv za sebe s třel hbitě, ale za druhé, jež pravda jsou Ti blízcí, ale bojovali by i oni za Tebe? A nebo bys sis přála a snažíš se nám dokázat, že by bojovali i oni za Tebe :) ?!

    Co bych však zmínil je fakt, který mi asi nikdo s přítomných neuvěří, a to, že je mi Eretz.cz u pr—- :) Nevím jak se to řekne, aby to bylo košer dle H.M., ale já ho nečtu, sleduji pouze židovský datum, když chodím na jejich stránky a nebo jak chytá Turecko ptáka v podobě Mossadu :)

    0
    0
  12. mar.se
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:29 — Odpovědět

    Achabe dík. Já jsem mezitím nakřečkovala Behar a Bechukotaj na chomik.pl (http://chomikuj.pl/mar.se/03-09+behar,1664297892.mp3), ale vidím, že to nebude potřeba..

    Davide: po odstavcích..

    1,2. Tím hůř, tím hůř..

    3. a co tě zaráží? Zabývám se tou pasáží, která je z hlediska tvého článku bezvýznamná a téměř zbytečná. Ale nevynechal jsi ji.. Takže asi bezvýznamná tak moc není..
    Anebo tě zaráží, že bojuju za jiné? (za sebe bych se asi tak nebrala, to je pravda).
    To jestli by bojovali za mě, to se tebe Davide netýká a zajímat tě to nemusí (ve skutečnosti to je tak, že oni už za mě bojovali..)

    4. Tím hůř.. klidně jsi ten odstaveček vynechat mohl..

    0
    0
  13. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:36 — Odpovědět

    1,2) Mar.se, co je že hůř a hůř, to že cítím líp a líp ?

    3)A jak víš jaký je Tvůj boj? A jaký je můj boj, ty mi zase budeš tvrdit, že se znáš :) https://www.shekel.cz/19507/interview-s-valentinem-kusakem ?

    3) Ano zaráží Mar.se, protože nebyla zbytečná

    0
    0
  14. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:51 — Odpovědět

    Ad 11-13 – přátelé, nemáte na sebe e-maily? Ne, že by vaše povídání bylo tematicky off topic, jen mi připadne nevhodné sledovat ho jako pozorovatel zvenčí.

    0
    0
  15. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:53 — Odpovědět

    Sorry :/

    0
    0
  16. mar.se
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:56 — Odpovědět

    Achabe promiň, ale vzhledem, že to, o čem se bavíme bylo vyřčeno veřejně, nepřijde mi to tak nevhodné.. Dobře, už jenom odpovím, to, co jsem rozepsala

    David:
    1. hůř je na tom to, že jak říkáš ta urážka byla promyšlená

    2. jak vím, co je můj boj? .. no.. něco málo o tom vím..

    O tom, jaký je tvůj, to opravdu nevím.. Odkazu na Kusáka nerozumím.. tedy ve vztahu k poznámce, že budu něco tvrdit.. Kusáka opravdu neznám..

    3. To je škoda..

    0
    0
  17. 17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 14:59 — Odpovědět

    Nemohu ti, marse, bránit, aby ses svlékala na veřejnosti, ale cudné to není. Byla to jen prosba

    0
    0
  18. mar.se
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 15:01 — Odpovědět

    (to je demonstrace toho, jak umíš člověka zesměšnit?)

    nic takového nedělám

    všichni tady více nebo méně říkáme, co si myslíme, se svlékáním to nemá nic společného

    0
    0
  19. danny
    17.5.2012 – 25 Iyyar 5772 v 15:50 — Odpovědět

    to je taka existencialna otvorenost mar.se pre ineho,forma jasperovskej komunikacie.nic nespravneho tam nevidim.pre niekoho moze byt aj strateny kapesnicek modlou a to nevravim po poodhalenom kotnicku.smile.

    0
    0
  20. mar.se
    18.5.2012 – 26 Iyyar 5772 v 01:39 — Odpovědět

    hmm.. teď jsem si uvědomila, že Achabova Tóra je už tři roky taky na Tomášových stránkách – Židovské hřbitovy
    http://www.zidovskehrbitovy.cz/index.php?id_cat=138

    .. ono je to jedno na který odkaz člověk klikne..

    0
    0
  21. 27.5.2012 – 6 Sivan 5772 v 13:18 — Odpovědět

    Tak to mě dostalo. Kamarádíte se s tím, s kým se nekamárádíme, proto vyřadíme soubory s Tórou, “ze kterých stejně nic nemáme”? Tedy, že se rozvádějící se rodiče mstí skrze děti, to jsem věděla. Ale že se rozkmotřivší se věřící mstí skrze Písmo, to je pro mě novinka. Nemůžu říct, že líbezná.

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Český džihád 007

Další článek

V Praze budou jednat izraelský premiér a sedm ministrů jeho vlády