Zdroj: fanar.gov.qa

Rci: „Věru modlitba má, obřady mé, život můj i smrt má náleží Bohu, Pánu lidstva veškerého, 6/162

Budík zvoní. Je 5 hodin ráno. Pro muslimy začíná den. Před odchodem do práce je ještě nutno stihnout povinnou ranní modlitbu „fadžr“, musím ji zvládnout před východem Slunce.

A vzpomínej na Pána svého v duši své pokorně a bázlivě a polohlasitě za jitra i za večera a nebuď jedním z těch, kdož jsou lhostejní. 7/205

Nejprve ale třeba vykonat potřebnou předmotlitební hygienu od hlavy až k patě;; a to doslova.

Vy, kteří věříte! Když se chystáte k modlitbě, umyjte si obličeje své i ruce své až k loktům a otřete si hlavy své a nohy své až ke kotníkům! A jste-li potřísněni, očistěte se! Jste-li nemocní nebo na cestách či přišel-li někdo z vás ze záchodu anebo jste měli styk s ženami – a nenaleznete-li vodu – omývejte se dobrým jemným pískem a otřete si jím obličeje své i ruce své; Bůh vám nechce působit žádné nesnáze, nýbrž vás chce očistit a dovršit tak dobrodiní Své vůči vám – snad budete vděční! 5/6

A jde se na kobereček. Následuje několik ohybů směrem k zemi, chvilka rozjímání. Čaj a pochodem vchod směr práce. Samozřejmě ve vhodném muslimském hábitu.

Synové Adamovi, seslali jsme vám již oděvy, které nahotu vaši přikrývají, i ozdoby, avšak oděv bohabojnosti je lepší. A toto je jedno ze znamení Božích – snad si to připomenou! 7/26

Čas na oběd se blíží. Dneska mám štěstí. Teda jaké štěstí? Na to se v islámu „nehraje“.Prostě Allah seslal a kuchaři připravili skvělou rybu. Hurá, nemusím vegetariánovat! Rybku totiž můžeme i neislámsky zabitou.

A jsou vám zakázány zdechliny, krev, vepřové maso a to, co bylo zasvěceno jinému než Bohu, dále zvířata zardoušená či zabitá úderem, pádem či bodnutím rohu nebo zakousnutá divokou zvěří – kromě těch, jež jste očistili – a dále to, co bylo podřezáno na kamenech vztyčených 5/3

Nad přineseným jídlem si (pokud nezapomenu) v duchu odříkám: „ve jménu Alláha“, a dávám se s chutí do jídla. Jím, nebo spíš snažím se jíst pravou rukou, jak islám doporučuje, ale ne vždy se to zdárně daří.

Rci: „Jsou vám dovoleny výtečné pokrmy a to, co pro vás ukořistila dravá zvířata, jež jste vycvičili jako psy tak, jak vás tomu naučil Bůh. A pojídejte z toho, co pro vás ukořistila, a vyslovte nad tím jméno Boží a buďte bohabojní. 5/4

Snažím se jíst rychle. Ach ty kosti! Důkaz z Koránu o rychlosti jezení nemám. Pracovní smlouva je pracovní smlouva.

Poděkování Nejvyššímu a kuchařům za skvělou krmi. Skvěle! Ještě stihnu ve své volné obědové půlhodince další z povinných modliteb „zuhr“. Slunce prošlo právě nad hlavou.

Po „práci v práci“ začíná další šichta; tentokrát doma.

Čas další modlitby „asr“ se neúprosně blíží. Další omytí, další „rozcvička“ a jde se ven s dětmi, s manželem i bez. Ano, opravdu můžu! Manžel mezitím nakoupí. Uvaří, uklidí,… ba ne, na vaření jsem mu nechala jen kuskus. Zdárně se mu vyhýbám se slovy, že tak dobrý umí jen on. Malá lež povolena.

„Nádobí nebo děti?“ Manžel si vybírá tradičně nádobí.

Modlitba po západu Slunce „maghrib“. Nejmladší přináší kobereček jen co zaslechne svolávání k modlitbě (azán) vycházející z počítače.

Před spaním ještě prohlídnout nějaké knížky, podpořit děti v české i arabské kultuře. Poslední modlitba „iša“ a jde se na „kutě“

A On je ten, jenž pro vás noc rouchem učinil a spánek odpočinkem a den učinil vzbuzením

25/47

On je ten, kdo pro vás noc stvořil, abyste v ní odpočívali, a den, abyste v něm zřetelně viděli. A věru jsou v tom znamení pro lid slyšící. 10/67

Den s Koránem ale není jen o povinnostech modlitby, půstu,… Islám řídí celý lidský život už od kolébky, od rána do rána. Korán a Sunna dohlíží na vše: jak jíst, jak pít, mluvit, chovat se, oblékat se, …

Islám je i o tom, že tuhle odstraníme z chodníku větev či kámen, tuhle zachráníme šnečka před zašlápnutím, zajdeme do útulku pro zvířata s nějakou mňamkou, přidržíme dveře staré paní, uvolníme místo k sezení, dáme peníze na charitu nebo se třeba jen usmějeme na kolegyni v práci. Pozor ten úsměv na kolegyni platí jen pro ženy, muži se smějí na kolegu. Že tohle dělají i nemuslimové? Že naopak někteří muslimové ne. Na co tedy celý islám a víra?

Rci: „Věru modlitba má, obřady mé, život můj i smrt má náleží Bohu, Pánu lidstva veškerého, 6/162

Třeba právě proto…

Autorka: Lenka Berrouche

17 Komentářů

  1. Karel79
    21.9.2011 – 22 Elul 5771 v 07:32 — Odpovědět

    Odstraníme větev z cesty, zachráníme šnečka a pak zaživa uřežeme hlavu navěřícímu ďaurovi.
    Alláh Akbar !

    0
    0
  2. 21.9.2011 – 22 Elul 5771 v 14:16 — Odpovědět

    be*H Jako ve škole. Opsáno skoro doslova. A z povědomých učebnic, to mne velmi těší, jak si je to lidstvo blízké- Jen bych se rád poptal na ty kameny vztyčené – to je jakože past na mamuta, nebo to znamená něco jiného? Díky. -acb-

    0
    0
  3. Petr
    21.9.2011 – 22 Elul 5771 v 15:32 — Odpovědět

    Ty vztyčené kameny bych chápal jako nějaký oltář, jako že nemaj baštit obětovaná zvířata. Jinak jsem ty stravovací omezení v různých náboženství stejně nepochopil. Jsou pro ochranu věřícího před nějakým rizikem, nebo pro ochranu toho nesnědeného zvířátka, nebo obojí, nebo prostě jen tak?
    Akorát křesťanství má snad jediné omezení – zákaz kanibalismu, jinak je to stravování dle náboženských předpisů docela složitá věda.
    Možná, že v době svého vzniku, měla tato omezení nějaký racionální důvod, ale protože zanikl, tak ho nevidíme (tedy já ho nevidím).
    Kdyby se svaté knihy psali dnes, tak by tam mohlo být třeba: “A nepojíš polychlorovaných bifenylů a jiných kancerogenů ani jiných jedovatých, omamných a psychotropních látek…”.

    0
    0
  4. 21.9.2011 – 22 Elul 5771 v 18:26 — Odpovědět

    Inu požadavky Koránu nám vysvětlí Lenka, pokud se nespokojí s tím fundamentalističtějším přístupem: naŘÍZENO – NEDISKUTUJI. Jinak zákaz pojídat psychotropní, omamné a karcinogenní látky je obsažen v pokynu : “Nezabiješ se” a ty “opičárny” v původním judaismu jsou tu proto, abych to nekoupil od někoho, kdo ty bifenyly do kuřat láduje. Ale především v tom, že “krev je duše všeho živého” – tedy že ji respektujeme jako dolní poloviny nás samých, že tedy respektujeme i ten křesťanský svět, kde je lidská bytost stejné zvíře jako zvíře, ale já v sobě navíc i duchovní rozměr pojmenovávání, ptaní a vyslovování. A tak z respektu k přírodě a její přirozenosti nic, co žere krev nepapáme :o)) Je to hodně v kostce a víc o tom vesele na www.lamedwaw.org
    -acb-

    0
    0
  5. Jarmila
    21.9.2011 – 22 Elul 5771 v 18:48 — Odpovědět

    Ad 2/
    Dobrý dotaz, Achabe! Já si(už kdysi dávno)srovnávala překlad Koránu Nykla a Hrbka. Nykl se zmiňuje o “postavených kamenech” a do závorky dává (modla),
    u Hrbka najdeme “vztyčené kameny”. Nyklův překlad mi přijde pochopitelnější,
    tož jsem zůstala u té modly, ale jsem krapet na pochybách, chápu-li to správně. Nejlíp bude, počkám(e)-li si na Lenčinu odpověď.

    0
    0
  6. lenka
    22.9.2011 – 23 Elul 5771 v 07:29 — Odpovědět

    Omlouvám se za malý výpadek z diskuze;
    ale stejně jste si i odpověděli sami :-). Vztyčené kameny/modly. A co se týče jídla, holt jsem asi fundamentalistka a opravdu se spokojím s tím, co je nařízeno, v tom nediskutuji, i když místo nediskutuji bych spíš dala “nepochybuji a plním”. nevím, jestli vědecké vysvětlování má äž zas takový význam ve víře.
    Můžeme diskutovat dle dnešních znalostí, zda vepřové je zdravé či není. Proč islámský způsob zabíjení je prospěšnější. Studie jsou různé, najít se dají. Jestli např. na zákazu vepřového měla podíl jeho vyšší kazivost v pouštním prostředí, nevím.
    Ale…, jak už jsem psala i v předešlé diskuzi; pro mě nemají moc ty novodobé studie význam, co se víry týče. I pokud by lékařstvo doporučovalo ládovat se vepřovým masem, at už z jakéhokoli důvodu, pak bych to nedělala. Stejně tak doporučovaná sklenka vínka denně pro zdraví mě nechává úplně chladnou, at je to prokázáno, jak chce.
    Jinak mě, Achabe, zaujalo to vysvětlení, že krev je duše všeho živého. V islámu taková vysvětlení, pokud vím, nemáme. Pokud je takové vysvětlení pro „nejezení krve“ v judaismu (?), pak do islámu přešel jen ten zákaz bez hlubšího vysvětlení…

    0
    0
  7. lenka
    22.9.2011 – 23 Elul 5771 v 07:40 — Odpovědět

    tady jsou nějaké odkazy
    http://www.e-islam.cz/node/449

    http://www.ummah.com/forum/showthread.php?206632-WHY-PORK-IS-HARAM-IN-ISLAM-(Scientifi-Answers)

    0
    0
  8. Jarmila
    22.9.2011 – 23 Elul 5771 v 10:19 — Odpovědět

    Díky, Lenko, za odpověď i odkazy.
    Pokud se krve dotejče, bylo řečeno:
    “Nebo duše těla v krvi jest, já pak oddal jsem vám ji k oltáři na očišťování duší vašich” (3M 17,11) Beru, chápu.
    Jen si neumím vysvětlit tato slova: “ženichem krví jsi mi” (2M 4,25).
    Tady se budu muset obrátit na Achaba: JAK tomu mám SPRÁVNĚ rozumět?
    A díky, Achabe, za odpověď… Já(j)

    0
    0
  9. 22.9.2011 – 23 Elul 5771 v 15:04 — Odpovědět

    Lenko,
    pardon, ale naskýtá se otázka, jak se pak taková “víra” člověku přihodí? Když nezáleží na rozumu? Pámbu, je-li vůbec, je nadpřirozenej, ale nikoli nepřirozenej, tedy pitomej, aby nařizoval nelogické “věroučné” věci.
    Doufám jen, že “víra” nepropuká ve chvíli, kdy je mi křesťanství málo a do židů mne nevezmou. (Z čehož tě nepodezírám – a proto taky tu otázku kladu :O))

    0
    0
  10. 22.9.2011 – 23 Elul 5771 v 15:05 — Odpovědět

    Jarmilo,
    píšeš, jak rozumět SPRÁVNĚ, ale nepíšeš, jak tomu rozumíš. Třeba tomu rozumíš správně :O))

    0
    0
  11. lenka
    23.9.2011 – 24 Elul 5771 v 07:08 — Odpovědět

    Achabe, víra nebo islám? Určitě za mým rozhodnutím přijmout islám nebylo to, jak vědci vysvětlují škodlivost vepře. Proč jsem nezakotvila jinde?
    Tam se mi nelíbilo to, tam zas tohle. Původně jsem kotvit ani nikde nechtěla.
    . Na úplném počátku byla víra. Víra, že existuje něco víc než náš pozemský svět. Řekněme, že to bylo pár (pro mě ne malých) zázraků :-), po nějakém čase jsem byla ochotna připustit, že to něco můžu nazvat Bohem. Po té následovalo hledání, jak vnímají jiní lidé „tento pojem“, jak vnímají víru, jak náboženství ovlivnuje tohle vnímání. A já si z každého vzala to, co mi bylo blízké.
    Tvořila jsem si vlastní „náboženství“. Pak jsem zjistila, že islám mi tohle všechno nabízí na jednom místě. Jasně, že i o různých nařízeních přemýšlet musíš, ale pokud věříš, že Stvořitel to s tebou myslí dobře, považuješ tu svou cestu za nejlepší a Bohem danou, tak (aspon v mém případě) akceptuješ i to, že ne vše je třeba vědecky vysvětlit. Ano, přečtu si, že vepřové škodí proto a proto, přečtu si kapitolu o zázracích v Koránu, ale i kdybych si to nepřečetla, tak to mé vnímání nezmění.
    Pokud by se islám opíral o vědecké důkazy, tak by první věřící nemohli být věřícími, protože nic takového neměli. Byli horší nebo lepší, protože jenom věřili a plnili?

    0
    0
  12. 23.9.2011 – 24 Elul 5771 v 14:42 — Odpovědět

    Lenko, děkuji. Ve své reakci potvrzujete, že ta důvěra v něco se tak jako tak získává nějakým hledáním, ERGO raciem. A neberte to tak, že Vás napadám, anebo chci nějakou tu “víru” upřednostnit. To bych jen plédoval za ty “víry” a více “vír” znamená více pámbíčků. Jde mi spíš o ten rozměr “věrnosti” namísto nebezpečné víry. Vybrala jste si svého “chotě” a chcete mu být věrná. Jak to děláte v praxi, a to, že nám o tom píšete, je prima. Že Vám vaše věrnost nabízí tolik důvěry, že se nechcete ptát po příčinách, je opět obdivuhodné. Proč a jak je jedinec věrný, na to vědecké poučky nejsou, a je mi jedno na základě čeho (poznání, přírody, kánonu, kodexu, svatých spisků) je lidská bytost věrná lidskosti. “Věřící” nemusím, a rád do nich štourám. Protože, pokud jsou jenom věřící, rádi přijmou skutečnost, že jsou tu mezi námi i nevěřící. Hlavně nikomu nevnucovat žádné “víry”. Proto mne zajímají ty paralely obou světů, a proto se ptám, když nacházím něco, co by mohlo být jakoby navíc. Jestli to má logiku anebo je to jen “nacucáno” odjinud anebo “vycucáno” z odnikud :o)) Hezký víkend -acb-

    0
    0
  13. Jarmila
    23.9.2011 – 24 Elul 5771 v 15:17 — Odpovědět

    Ad 10/
    Achabe, krapet jsi mne zaskočil!:) Těšila jsem se na zodpovězení-a… (?!)
    Nepíšu, jak tomu rozumím, ale jasné je, že tak nějak “po svém” se snažím porozumět. (Krev=utrpení, bolest, oběť, být s někým spojen krví=zpečetění smlouvy. Záchrana Mojžíše před smrtí=prolitá krev jeho syna, ale Kain a Abel mě nenechávají v klidu). Prostě a jednoduše: když o něco jde, holt teče krev… Přiznám se, že těch “vysvětlení” zmíněných slov (ad 8) mám vícero, jen nedokážu vybrat to správné. Jelikož je to na delší debatu a nechci zneužívat prostoru zde vyhrazeného k diskusi, využiju k tomu jiného místa.
    A stále se nepřestávám těšit na odpověď! :-) Já(j)

    0
    0
  14. 24.9.2011 – 25 Elul 5771 v 21:41 — Odpovědět

    Odpověď na “ženicha” jsem právě poslal Davidovi. Tak snad brzy na Shekelu :O))
    Hezký týden všem

    0
    0
  15. Jarmila
    25.9.2011 – 26 Elul 5771 v 11:13 — Odpovědět

    Ad “ženich”/
    RADOSTné RE: brzy – a nejen na Shekelu – :O))

    0
    0
  16. 25.9.2011 – 26 Elul 5771 v 12:31 — Odpovědět

    Odpověď na „ženicha“ právě teď v T O P :)

    Omlouvám se za prodlení, ale byl jsem na svatbě..

    0
    0
  17. Jarmila
    25.9.2011 – 26 Elul 5771 v 13:28 — Odpovědět

    Davide, vůbec se nemáte za co omlouvat! Aspoň jsem se mohla krapítek dýl těšit :O)))
    Děkuju, srdečně Vás zdravím – a ať se Vám daří! Já(j)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Rijád pomůže Palestincům z finančních těžkostí 200 miliony dolarů

Další článek

Poslanci, včetně části ČSSD, podpořili pohled vlády na Palestinu