Zdroj: Archiv

Západ a „ti druzí“ nebo také „oni a my“…aneb jak média ovlivňují náš názor na islám.

Obracím se k vám, čtenářům. Kolik z vás zná osobně a důvěrně nějakého muslima? Kolik z vás zná názor takového muslima, jeho životní postoj, jeho pohled na islám?

Že neznáte? To přece vůbec nevadí! Stačí otevřít kterékoli noviny a informací máte spousty. Každý den několik zpráv, několik pohledů (vůbec nevadí, že jen těch jednostranných). Doslova každý se pak stává odborníkem na islám. Každý proto také ví, že muslim rovná se radikální, protestující, ambasády ničící, vlajky pálící, násilím vyhrožující i páchající individuum.

A publikum je vděčné.

Pomocí stereotypů, symbolů a zjednodušování vytváří taková média jednotné veřejné mínění. A cizinci, navíc z kulturně odlišného prostředí, jsou stále věčné a stále vděčné téma.

Koho by zajímal život normální nekonfliktní muslimské rodiny? Koho by zajímal prozápadní názor jakéhosi učence? Koho by zajímala prohlášení muslimské strany odsuzující teroristické útoky? Že jste o takových neslyšeli? Že nejsou?

Jsou. Ale nejsou pro nás tak zajímavá. „Říkejte jim to, co chtějí slyšet.“ řídí se zřejmě média známou to větou. A daří se jim to velmi dobře.

Do popředí se tak dostává nový typ rasismu, na první pohled nenápadný, rafinovanější, záludný. Tak ho popisuje nizozemský profesor sociologie, Van Dijk.

Hlavně se zaměřit na negativní témata (jako násilí, terorismus, nepřizpůsobivost). Dát důraz na kulturní odlišnosti (hlavně ne ,proboha, na to, co máme společné).

Vytvořit opoziční vztah „oni versus my“, přidat špetku zaměřenosti na problémy , které nám „oni“ způsobují. Hezky pozitivně popsat naši kulturu a příliš nepublikovat názory protistrany.

Cíl je jasný. Závěr ještě jasnější. Západ = demokracie, modernost a „ti druzí“ = primitivismus, diktatura, násilí a terorismus.

Podle výzkumu Evropského výzkumného centra migrace a etnických vztahů (vypracováno pro Evropské monitorovací centrum rasismu a xenofobie, které spadá pod EU) jsou tyto tendence společné médiím po celé Evropě.

Zdánlivě neškodná věc má ohromný dopad např. i na integraci muslimů na západě.

I taková stavba-nestavba mešity se pak dá lehčeji odůvodnit. Jsou přece JINÍ. Jenom MY děláme vše správně a ONI špatně.

Podívejte se pozorně na obrázek k textu. Muž s urputným výrazem ve tváři a kalašnikovem v ruce se na fotografii chystá k výstřelu. V záběru je západní fotograf, který tohoto krvežíznivého mudžáhida zblízka snímá. Vše se odehrává v poklidném parku. Dovedete si stejnou fotku, tentokrát ale bez fotografa, představit s peprným titulkem v novinách? Fotka je z obalu knihy Covering islam, kde autor Edward Said hodnotí to, jak média ovlivňují naše vnímání okolního světa.

„Snažte se, aby na fografiích nebyly plastové nádoby, soustřeďte se na přírodní materiály… Zkrátka kočovník v našich představách má jezdit na oslovi, vodu nosit v koženém měchu a uvízl kdesi v 19.století. To, že nomádi často jezdí na mopedech a považují za mnohem lepší nosit vodu v kanystrech naši romantickou tezi dost nabourává.“ popisuje své novinářské zkušenosti Břetislav Tureček v cetopisné knize Světla a stíny islámu…

„Víte, co je na západních novinářích nejhorší? Že když píší o Palestině a fotografují tam, výsledným obrázkem je vždy bída, špína, násilí. Krásné věci, hodní lidé a prosklené luxusní domy v Gaze jako by ani neexistovaly.“ řekl jistý palestinský činitel právě Břetislavu Turečkovi a tím prý odstartoval jeho úvahy o tom, nakolik přesný obrázek máme my o muslimském světě.

Netvrdím, že muslimové nepáchají násilí, nedělají všemožné zrůdnosti, ale tvrdím, že často to, co čteme a slyšíme není až tak moc objektivní, a to, co je nám servírováno jako „něco vycházející z islámu“ islám vůbec není.

Na druhou stranu nutno podotknout, že stejný typ rasismu se objevuje i v islámských médiích.

Obracím se k vám, čtenářům. Kolik z vás zná osobně a důvěrně nějakého nemuslima? Kolik z vás zná názor takového nemuslima, jeho životní postoj, jeho pohled na život, jeho chování…

Že neznáte? To přece vůbec nevadí! Stačí otevřít kterékoli noviny a informací máte spousty. Každý den několik zpráv, několik pohledů (vůbec nevadí, že jen těch jednostranných). Doslova každý se pak stává odborníkem na Západ. Každý proto také ví, že Evropan, Američan rovná se nevěřící prostopášné alkoholické individuum…

Autorka: Lenka Berrouche

15 Komentářů

  1. sid
    16.1.2012 – 21 Tevet 5772 v 18:23 — Odpovědět

    Tvrdím, Leničko, že každý člověk je unikátním nosičem (nositelem) informací, a je zcela lhostejné, zda někdo (molekulární biologové) tyto informace kvantifikují, či nikoli. Se smrtí člověka zaniká i tato unikátní informace, a tak na to nahlížím alespoň já. Jdu-li do lesa vnímám především stromy (už jenom proto, že každý je jiný, některý větší, některý menší, některý voňavý, některý čníci).Být mezi stromy je zhruba stejné, jako být mezi lidmi. Jsou zlí lidé, a jsou masožravé dřeviny, nebo keře. Neměli bychom hovořit o rasismu, pokud ho tedy nedefinujeme. Není starý, nový, je stále stejný. I když, slyšel jsem i názor jednoho Bruselana (úředníka), který si vysvětloval multietnicitu ap. tak, že Afričané z Keni (Lucy, africká pramáti nalezená Leakeyem) osídlili Západ, a zběleli, a ti, co šli na Východ, zežloutli. Nevím, není-li i toto vlastně rasismus par excellence… Ale k islámu. Nebyli to snad Muhammadovi stoupenci (Peace Be Upon Him), kteří začali rozlišovat třeba tou džizíjou, o které jste chtěla napsat už v 7. století? Není dár al-harb a dár al-islám? To víte že ano. Pracoval jsem technicky vzato tři roky na arabské půdě. Technicky proto, že člověk se stále nesetkává s lidmi nebo člověkem. Myslím, že úsudky o muslimech a jejich oddání se, jsou přibližně správné. Není to náboženství míru, jak nám ukázala brutální a zvrácená vražda libyjského předáka, a statisíce vražd mezi muslimy navzájem v celých islámských dějinách. Muslim muslima nectí, byť to Korán vyžaduje, a v tom je problém sebeprezentace této víry a jejího následného pojímání. Když se zeptáte mladého Francouze alžírského původu, čím ho oslovuje islám, někdy, je-li upřímný, řekne, že chce odčinit zradu dědů, kteří kolaborovali s francouzskou koloniální správou. A jako “kolaborantům” jim bylo umožněno přesídlit do Francie, kde jsou jejich vnuci, kteří je respektují, ale nikoli bez výhrad, islamisty většími, než by byli dnes někde v Tlemsenu v Alžírsku. I když, hranice islámu existuje. Třeba Komorská federativní republika je islámský stát. Jenže, Afričané na Komorách žijí v matriatchálním zřízení. Žena po svadbě pracuje a o všem rozhoduje, muž (klasicky) nedělá nic, ale tady také o ničem nerozhoduje. A nerozhodování muže, samce, to je mor, limita neboli hranice pro islám samotný. Hranice nikdy nepřekročitelná.

    0
    0
  2. 16.1.2012 – 21 Tevet 5772 v 21:20 — Odpovědět

    Vezmu to z jiné, méně (znalostmi) políbené strany.
    a) kde v sobě béřeme rozhodnutí důvěřovat médiím ?
    b) vidím-li laskavého člověka, shodou okolností muslima, a mám problém s tím, že je muslim, není to náhodou můj problém, nikoli problém médií ?
    c) proč ale okolo sebe vidím laskavých lidí (shodou okolností muslimů) poměrně málo? To je jich tu tak málo ?
    d) proč nejsme alespoň jako ti cikáni, kteří přinejmenším ve Varnsdorfu ale i tady v Ústí poměrně zřetelně rozlišují mezi “gadžama” a “skinama” – tj. mezi “normálníma” bílejma a těma zlejma.
    e) a proč vlastně o islámu slyšíme od muslimů vůbec jakési málo? A když už, tak na bojišti Brno versus Lhoťan ?

    Když přišel kdysi do Jisroele jinověrec, byl to “orach” – pocestný. K tomu bylo záhodno chovat se přívětivě, ale poprosit ho, aby si svoje modly netahal do “synagogy”, když se chtěl usadit, řekli mu – njn, ale my žijeme podle těchle pravidel. Bereš? A on na to, beru – a stal se příchozím v branách (ger tošav), a musel zařezávat. NO a když to byli sousedi “po lidsku”, tak si občas půjčili mouku, občas zakouřili na zápraží a povídali si jeden o druhém. Aby se poznali. (BTW – na tohle představení sama sebe pohříchu rezignuje i jidiškajt dnes a tady, pod pohodlným pláštíkem, že jidiškajt je taková jakože víc do sebe. Pravda je – že nikomu nic nevnucuje. A potvory se mezi sousedama poznají, bez ohledu, jestli nocí kippu aneo krojc. (ch*v – hakenkrojc). To máte v islámu taky tak zařízeno, že je “cudné” se nepředstavit? – Díky za vysvětlení… -acb-

    0
    0
  3. lenka
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 08:38 — Odpovědět

    Side, já ale rozlišuju to, co tvrdí islám, a to, co konají lidé, kteří jsou více či méně hřešící a bohužel je to dost často v rozporu, jak píšete. Na džizju jsem nezapomněla, článek napsán, stačí jen odeslat.

    0
    0
  4. lenka
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 08:48 — Odpovědět

    Achabe,
    a)b)média mají vliv na lidi, a pokud mluví o něčem, co lidé na vlastní kůži nezažili a neznají, pak víra v média bude asi větší, toť můj názor. Média by měla nabízet vyvážené názory, což chápu, že se ne vždy může dařit, jde přece hlavně o čtenost.
    c)Muslimů kolem opravdu není moc a většina lidí tudíž s muslimem nemá moc šancí setkat, a protože, jak už jsem psala i v nějaké diskuzi dříve, každá společnost má dle mě zhruba stejné zastoupení blbců, pak se šance na setkání s milým muslimem úměrně snižuje

    0
    0
  5. sid
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 08:54 — Odpovědět

    Lenko, neváhejte a pošlete ho. Zaurguji Davida, aby nezapadl. Čtu si teď postřehy Klause z KSA a bavím se.

    0
    0
  6. lenka
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 08:56 — Odpovědět

    d) taky bych brala
    e) viz a) a b), kde chceš slyšet o muslimech? blogy? Existují? Média? Sem tam něco, ale “normálnost” neletí, lidí chtějí senzaci? ¨Co je zajímavého na normální nekonfliktní muslimské rodině? Lidi to asi až tak nebaví.
    Ale nechci si stěžovat, chyby jsou i na naší straně. Nemáme nikoho, kdo by se do těch médií prosadil a referoval tak i ty normální názory a ne jen názory, jak máme krájet banány a jiné blbiny. Navíc stejný problém v předpojatosti je i na muslimské straně. Slyšela a viděla jsem toho už také dost

    0
    0
  7. lenka
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 09:02 — Odpovědět

    Side, chtěla jsem nechat vstřebat tohle téma, ale když jinak nedáte, tak pošlu, no. Na ty postřehy Klause se chystám taky. Politika SA není zrovna moje kafe a nad některými nařízeními zůstává “rozum stát” i mně.

    0
    0
  8. lenka
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 09:34 — Odpovědět

    ještě k Achabovi,
    já to “tahání model” chápu a souhlasím. Cti zákony země, kde žiješ. problémem pak je, když jsou někde ty zákony na dvě věci. Pokud mi zákon řekne: “nezakrývej obličej.” chápu, zakrývat nebudu, chápu rizika bezpečnosti, pokud mě jako muslimku budou na letišti šacovat víc, než jiné, chápu taky a souhlasím. Pokud mi bude např. zakazovat nosit dlouhou sukni, pak nechápu.

    0
    0
  9. -mt-
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 12:52 — Odpovědět

    Souhlasím, že média lidi ovlivňují, a to ne vždy správným směrem. Nakonec, to je stará věc…

    Četla jste ale třeba knížku Rebelka – odvrácená strana islámu od Ayaan Hirsí Alí – politoložky somálského původu, která působila v Nizozemské politice a otevřeně píše o svém pohledu na islám? Ženy, která je podle vraha Theo van Gogha další na seznamu smrti.
    Nezlobte se na mne, ale to si pak pozitivní názor mohu jen těžko udělat…

    0
    0
  10. 17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 15:48 — Odpovědět

    lenko, zas tak zlé to není. Vy píšete otevřeně a hlavně s nadhledem. Takže si třeba díky vašim postřehům dokážeme maličko uvědomit, že to nikde není jednoduché, ale zároveň také nikde to není “démonické”. Tak nevěšte hlavu a perte se dál … držím palce, i když se tu a tam poptám :o))

    0
    0
  11. marta
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 17:13 — Odpovědět

    lenko, jsem taky moc rada, ze sem pisete, je pravda, ze vlastne opravdu vericiho musilima neznam. setkala jsem se spis s nekolika formalne vericimi, ale to je vlastne nic. myslim si, ze se smesuje politika s nabozenstvim a to hlavne v mediich. ale chtela jsem se zeptat na toto: je v koranu napsano (nebo to uz je nejaka interpretace), ze spaseni mohou byt JEN ti, kteri prijmou islam? a ze v dnesnim svete uz snad neni nikdo, kdo by o nem neslysel, takze mame tedy jen jednu jedinou volbu?

    0
    0
  12. sid
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 20:09 — Odpovědět

    v Erecu je krásný chrám bahá´í. Ne že by mne zajímali (mnoho) leč poměr Íránců ( ší´i) k bahá´í (zabít zničit) je také ilustrativní. A o dvou směrech islámu jsme tu ještě příliš nemluvili. Díky za odpovědi.

    0
    0
  13. Lukáš Lhoťan
    17.1.2012 – 22 Tevet 5772 v 23:44 — Odpovědět

    No když čtu o tom jak se píše, že v Gaze jsou luxusní prosklené domy, ptám se proč tam tedy jedou lodě s humanitární pomocí? proč je tedy Izrael a USA živí potravinovou pomoci? Není to nakonec tak, že vlastně jsou to tzv muslimové, kdo spíše mediálně utlačuje západ? .-)))

    0
    0
  14. lenka
    18.1.2012 – 23 Tevet 5772 v 10:28 — Odpovědět

    Marto, tady je přímo verš Koránu
    Kdo touží po jiném náboženství než po islámu , nebude to od něho přijato a v životě budoucím bude mezi těmi, kdož ztrátu utrpí. 3/85
    to, že v dnešním světě už není nikdo, kdo by o něm neslyšel, už bude jenom interpretace, protože se někdy jako příklad uvádějí lidé, kteří nepřišli do styku s civilizací vůbec nebo velmi omezeně.

    0
    0
  15. lenka
    18.1.2012 – 23 Tevet 5772 v 10:35 — Odpovědět

    Lukáši, ač ne často, tak s tebou v tomhle souhlasím. Palestina- Izreal to je prostě jeden velký průser, kde se nedá říct, že jedna strana je špatná a druhá dobrá. V tomhle dost dobře nechápu muslimské smýšlení, kdy přest k islámu = Palestinci největší utlačovaní chudáci a Izrealci utlačovatelé. Chyby tam jsou na obou stranách, příkoří bylo učiněnou též oběma a řešení v nedohlednu.
    Jinak doporučuju knihu Břetislava Turečka “Nesvatá válka o svatou zemi” , mám rozečteno a je skvěle napsaná, hlavně jsou to osobní rozhovory a zkušenosti :-)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Vojenské cvičení Izraele s USA se kvůli napětí v regionu odkládá

Další článek

Hacker OxOmar opět na scéně: napadl v Izraeli burzu a aerolinie