Nejznámější knihou západní křesťanské civilizace je Bible. Rozšířila se zejména ve Svaté říši římské (národa německého), když došlo k osvojení knihtisku, jakožto grafické techniky. Známe zmínky o Bibli, kterou tiskl Němec Johannes Guttenberg, ale nikdo už neříká to podstatné: zakázky na Bibli dostal Guttenberg proto, že se velmi osvědčil při tisku jiného merkantilu- odpustků. Tištěné a nevyplněné odpustky byly prvními listinnými cenými papíry sui generis na tomto teritoriu. Po signování církevním hodnostářem a zaplacení, zajišťovaly hříšníkovi pardon nejen před mocí na nebesích, mocí církevní, ale též světskou.
Kdybych chtěl pochybovat, mohl bych si myslet, že odpustek bylo možno pořídit i před spácháním nějakého činu (třeba zakázaného souboje), nebo série činů. Hříšník tak měl zaručenu “nepozornost” církve při konání samém (podotýkám, že každý u zpovědi jistě za tepla sdělil, co dělá sám, i co chystají sousedé) i ochranu před šatlavou moci světské. Ve středověku, tedy až do dob josefinských, byl také obvyklý institut církevního asylu, který se netýkal bezdomovců, nýbrž pachatelů jakýchkoli činů. V momentě, kdy se osoba, pronásledovaná zbrojnoši dotkla dveří chrámu či kostela, byla pod ochranou církve.
To znamenalo, že buď se v následujících 40 dnech rozhodne předstoupit před světský soud, a riskovat právo útrpné (s řádným protokolem ve smolných potažmo černých knihách), nebo- a to bylo třeba u šlechticů obvyklejší, že před soud nepředstoupí. Obviněný pak musel do této lhůty opustit asyl (často jimi byly kláštery) a nadobro odcestovat ze země. Přirozeně, církev na této ochraně vůbec nebyla škodná, o čemž svědčilo skvělé a někdy i pohodlné vybavení středověkých klášterů, známé z vyprávění Adsona z Melku ve “Jménu růže”. Náš “desátek” a jejich odpustek, ovšem není darem jen tak.
Dar vynucuje dar, napsal jsem nedávno, a je možné i to. že velkolepý, grandiózní a štědrý dar z pokladnice země, která se oficiálně neváže na ideologii (církevní nauky ovšem ideologií jsou), předznamenává změnu vnitřní nebo i vnější orientace země. Jiný drive, jiné směrování. Nebylo náhodou před dvaceti lety realitou, že byl slovenský předseda vlády Evropou považován za “bratislavského Miloševiče”? Vladimír Mečiar, šéf slovenské vlády a předseda Hnutia za demokratcké Slovensko vsadil tehdy na jedinou kartu a vyhrál. Připustil možný konkordát se Svatým stolcem (mimochodem, nevypověditelný ze slovenské strany) ale především umožnil opětovnou národní identifikaci Slováků na nacionalistickém základě, tak jak to chtěli již mrtví předáci národa: Prof. V.Tuka, Mons.Andrej Hlinka, i hlava “farárskej republiky”, ThDr. J. Tiso. Bývalý smutně proslulý ministr vnitra Slovenského štátu Alexander “Šaňo” Mach, který seděl ve vězení do 9.5.1968, kdy byl plně amnestován, shrnul filozofii “klerofašismu” v říkance pro syna ze 40. let : “Od Prešova ide vlak, sedí na ňom Šaňo Mach. Všetci Židia utekajú, lebo majú strach”.
Mohl bych napsat, že nás čeká “remečiarizace” české politické scény, a měl bych, možná, pravdu. To, co vláda soustavně s majetkem lidu předvádí, byl Mečiarovi vlastní styl “šafárenia”, nikoli “gazdovania”. Koláče padají pod stůl, a drobky nám zůstávají. Vláda by především měla dávat svým občanům, a ti snad svým církvím. Ne naopak.
Autor: Herbert Stavinoha
2 Komentářů
Zavreme Golily…téma včerejší večerní demonstrace v Bratislavě . Gorila- policejní název totální korupce ve slov. vládě údajně podle odposlechových přepisů http://www.youtube.com/watch?v=EbZUWe3H–I&feature=player_embedded
Dar církví je dobrovolný “odpustek”. Desátek je vynucený odpustek.
PF 2012 přejí Mayové