
Forma zdražení je jen politická záležitost, s ekonomikou nemá nic společného.
Připomeňme si, že se zdraží jen jízdenky pro jednotlivou jízdu, dlouhodobé kupony budou mít cenu stejnou. A navíc se zadarmo svezou děti do 15 let a důchodci nad 65 let.
Tomu říkám zabít dvě mouchy jednou ranou. Politicky se velmi zalíbím, budou hlasy! A zároveň donutím mnohé si pořídit Opencard, protože ta bude podmínkou využití přepravného zdarma. Zdůvodním tak nutnost existence předraženého a nedokonalého projektu. A je to!
A teď trochu ekonomiky. Jednotlivé jízdenky používá asi 20% pasažérů. Jízdné uhradí asi 32% nákladů Dopravního podniku. Již z této jednoduché úvahy vyplývá, že případné zdražení předplatních kuponů, tedy zdražení u 80% cestujících, by do pokladny přineslo podstatně více. Ostatně to již konstatovaly renomované firmy když psaly audit hospodaření pražského Dopravního podniku. Dle nich je jednotlivé jízdné (to bylo ještě za 26 Kč) skoro až neúměrně drahé a naopak předplacené kupony nesmyslně levné.
Ona si to venkovská rodinka, co pojede o víkendu do Prahy, rozmyslí zaparkovat někde na kraji města a za celkem 192 korun pro 2 dospělé a 2 děti jet do centra a zpátky metrem. Opencard si pro ty děti kvůli jednorázovému výletu do Prahy určitě pořizovat nebudou. To radši tím autem to centrum zamoří a pojedou až na Václavák, kde lze navíc v neděli parkovat zdarma. Uvažuje tady někdo racionálně?
A my voliči bychom měli na politiky dělat tlak ne ve smyslu, že chceme ty předplacenky co nejlevnější. Ale ve smyslu, že chceme zdravé finance nejen státu, ale i Prahy a také Dopravního podniku a proto ať si to zdražení pro mimopražské strčí za klobouk a klidně o něco zvednou ceny přepdlacenek nám všem. A úlitby typu děti zdarma si taky můžou strčit někam.
Autor: Tomáš Flaška
Žádný komentář