
Stejně jako v USA a dalších zemích světa, je i v ČR téma finanční gramotnosti velmi populární.
Existuje množství kurzů a iniciativ (velmi se lišící kvalitou), kde se lidé mohou dozvědět mnohé o světě financí. Je i program pro základní a střední školy. Avšak výsledky jsou hodně podobné těm, které známe ze zahraničí. Teoreticky jsou lidé, alespoň někteří slušně vzděláni, avšak praxe znatelně pokulhává. Znatelně roste počet exekucí a osobních bankrotů. Hodně lidí používá spotřebitelské půjčky a kontokorentní úvěry (analogie kreditních karet v USA) k zaplacení výdajů, na které by měli mít vytvořenu rezervu. Ovšem to je zřejmě nikdo nenaučil znát. Jen málo domácností si tvoří osobní rozpočet, vědí, jaké mají výdaje a dokážou své prostředky efektivně spravovat. Někteří znají teorii, vědí co je to inflace, co jsou dluhopisy, ale jak již bylo řečeno, neumí to v praxi použít.
Jeden z dalších, téměř učebnicových, příkladů finanční (ne)gramotnosti v ČR můžeme vidět, když se podíváme na statistiku přílivu a odlivu peněz do fondů podle AKAT ČR. Zdá se to poněkud zvláštní a nevypovídající? Naopak. Podle této statistiky dochází k odlivu prostředků z fondů peněžního trhu a naopak k přílivu prostředků do akciových, dluhopisových fondů apod. Přičemž jak dluhopisy, tak akcie zaznamenaly dobrou výkonnost v posledních dvou letech. Příliv prostředků do výše uvedených fondů je zásluhou minulé výkonnosti a investoři reagují na tuto skutečnost s určitým zpožděním. Patrné je to především u akciových investic. Největší čisté přílivy jsme registrovali v první polovině roku 2007, tedy těsně před vrcholem akciových trhů, naopak nejmenší přílivy (resp. u většiny trhu čisté odlivy) v první polovině roku 2009, tedy okolo dna. Od té doby přílivy pomalu opatrně narůstají, i když stále nedosahujeme předkrizových hodnot. Selský rozum velí nakupovat levně a prodávat draze, ale při investičních rozhodnutích hrají častěji roli emoce a podle toho tyto statistiky vypadají. Dříve jsem si myslel, že s rostoucí finanční gramotností se bude tento efekt snižovat, ale zřejmě to s tím nemá nic společného. Když se totiž podíváte na statistiky z jiných zemí, podíváte se na chování nejen retailových klientů, ale i těch institucionálních, dostáváte všude velmi podobný obrázek. Investiční disciplína, schopnost ovládnout své emoce, to je na investování to zdaleka nejtěžší.
Jak zvýšit podíl praxe na finanční gramotnosti je obtížné říci. Mohou se pořádat semináře, hrát různé hry, ale až samotný život lidi naučí (tedy alespoň by měl) prostředky efektivně spravovat. Bohužel je život školou s nejdražším školným. Je nutné si vzít z chyb alespoň takové ponaučení, aby už se neopakovaly. Typickým příkladem je slib výrazného zhodnocení, na který stále hodně lidí slyší.
Autor: Šimon Finemon
5 Komentářů
souhlas a naprosty, nedavno jsem nad timhle taky premyslela, I v souvislosti se svoji byvalou praci a nic kloudnejsiho, nez lekce zivota me nenapadla. jedna vtipna lekce, co mi povidala kamaradka, jeji dite se trochu popralo se spoluzakem, protoze mu dal podepsat blanko papir a pak vyhlasoval “a ted si tam trebas napisu, ze mi budes otrocit do konce zivota”. mno trochu mam pocit, pac osud je takovej, ze tyhle deti budou mit sanci si tyhle role zahrat I v dospelackem zivote, I kdyz privolavat jim to nechci, ale doufam, ze minimalne ten, kdo podepisoval, si bude pamatovat , co se podepisuje a co ne atd. taky mu to doma poradne vysvetlili. a jen tak mimochodem, tohle je lepsi, nez nudna teorie, ktera se nijak nezazije.
zapomnela jsem dodat, ale myslim, ze to kazdemu ctenari dojde, ze ten klucina, co predal blanko papir k podpisu urcite nebyl bacen pres prsty, urcite mu nikdo nerekne, ze tohle se nedela a mozna jeste bude, resp. byl, pochvalen za to jaky je ten nas klucik ale malej sikovnej mazanej klucina…..takhle to mozna vznika, a konci nekde proti cemu achab bojuje.
omluva za komentar – ale je to docela zajimavej pribeh ze zivota
Přemýšlím, jestli by nezasloužil “nabacat” po prstech ten klučina, který onen prázdný papír podepsal…. ?!
Můžu-li vinit jen a pouze toho, který prazdný papír k podepsání předložil?
Viz: jsme stvořeni tak, že se pokládáme za dobré a svoje činy za oprávněné, i když je obojí objektivně pochybné. Dle tzv. teorie sobeckého genu každičký živý organismus, vč.člověka, přirozeně páchá jiným zlo, jestliže vidí, že mu to prospívá. A protože mu to prospívá, jemu se to samozřejmě po celou dobu špatné nejeví(někdy se mu to jeví dokonce jako dobro)
Lidstvo má vyzkoušené a ověřené dva způsoby jak člověka ke konání dobra přimět:
a) trest za konání zla
b) odměna za konání dobra
To je logické i snadno pochopitelné, ALE už je tu několik otázek:
* Podle čeho můžeme soudit, který náš čin byl dobrý a který zlý-jestliže zlo páchané jednomu viditelně prospívá druhému.
* Komu dát tu moc na nás vykonávat tresty a odměny, když víme, že máloco člověka korumpuje tolik jako pravomoc trestat a odměňovat druhé.
* Jak zaručíme, že nebudeme konat zlo pokaždé, když zjistíme, že systém trestu a doměny nefunguje nebo se dá obejít nebo na nás chvilku přestal dozírat.
A ptám se dál: “Existuje nějaká spolehlivá všeobecná platná míra, podle které se dá soudit spravedlivost či nespravedlivost toho kterého činu, aby platila stejně pro každého za každých okolností?”
—
Od zajímavého článku, se kterým se ztotožňuju, jsem poněkud odbočila, jen reaguju na výše uvedené diskusní příspěvky.
mno jo, soudit je vzdy osemetne :-), proto nerada soudim, nikdy nevite vse, casem jsem se to naucila
a vlastne furt ucim, si soud do hlavy nebrat a osobne muzu jen rict za sebe, ze kdyz jsem se setkala se svinstvem, tak jsem ho pod stul pomyslne nezakopla…jenze jenze jenze, ale to je uz stara pisnicka ;-), na soud jsem cetla nedavno jednu moudrou vetu, nebudu citovat, ale je to o tom, ze posuzovat veci je nam dano, nikoli naseho blizniho….otazka je, jak si kdo vylozi toho blizniho :-), jo jeste jednu moudrost na soud jsem z pameti vydolovala :-), takovou indianskou: nikdy nesud nekoho v jehoz mokasinach si 2 mesice nechodil, ale fakt je ze proste nekdo se pouci s lekci a kurzua
jinej vazne az po prusvihu – po vedrech :-)
dostalo za vyucinou….a urcite mu to, alespon mamka nekdy pripomene, to vim…..vite pro to dite to byla lekce ze vsude se nehraje fer …je to povahou ferovej sportovec
hezkej den preju
S článkem naprosto souhlasím. Bohužel současné kurzy finanční gramotnosti, které jsou dotované z ESF jsou spíše tunelem na přesun financí do firem. Většina lektorů nemá zkušenost s finančními produkty, nepronajímá nemovitost, neobchoduje komodity apod. Vzdělávání ČNB je zajímavá myšlenka, ale učitelé ve školách neznají základní pravidla práce s penězi. Co předají dětem? Hromadu teorie podle knih.