Zdroj: google.cz

Izraelci si kampaní na sociální síti facebook vynutili zlevnění oblíbeného sýra. Tři mlékárny ovládající výrobu cottage cheese podle agentury AP tlaku veřejnosti nakonec ustoupily a snížily ceny o 25 procent.

Protest proti nepřiměřené ceně se díky internetové gramotnosti Izraelců velmi rychle rozšířil. Ke kampani na facebooku volající po bojkotu předraženého výrobku se připojilo 105.000 lidí. Všichni projevovali nespokojenost s růstem cen a opačnou tendencí mezd.

Cena čtvrtkilogramového balení sýra vystoupala v poslední době na osm šekelů (38 korun), ale díky rozruchu teď klesla pod šest šekelů (29 korun).

“Něco se tu přihodilo a to něco změnilo pravidla hry trhu. Zabýváme se tím a zařídíme se podle toho. Záležitost s cottage cheese to dalece přesahuje,” řekl Arik Šor z mlékárenského družstva Tnuva v rozhlase. Tnuva ustoupila tlaku jako první, později se k ní připojily dvě menší mlékárny.

Izraelci nedávno v průzkumu označili cottage cheese za potravinu, která je pro Izraelnejcharakterističtější. Dostal víc hlasů než klasické karbanátky falafel a zjistilo se, že tento druh sýra nechybí v lednici žádné domácnosti.

Úspěch sýrové kampaně vzbudil naději, že se něco podobného podaří i s benzinem (Izraelci teď platí v přepočtu 33 korun za litr), ale také s elektřinou a dalšími druhy potravin. Zákazníci začínají doufat, že dojde také na drahé nemovitosti a automobily.

Novináři oceňují sílu sociální sítě a někteří sýrařský úspěch přirovnávají k arabským politickým revolucím. “Jistě, není to náměstí Tahrír, nemuseli jsme kvůli sýrovému protestu do ulic. Stačilo tlak pouze předstírat a ignorovat v obchodech regály s cottage cheese. Nebyla to akce, nýbrž naopak, nemuseli jsme nic obětovat,” napsal jeden z nich v listu Maariv. Většina deníků dnes ale záležitost nazývá vítězstvím sýru cottage cheese a izraelského zákazníka.

Fanoušci internetu poukazují na objevenou sílu sociálních sítí, které lidem umožňují rychle se zorganizovat. “Je to poprvé, co si zákazníci řekli “dost” a vynutili si změnu. Myslím, že dosud si lidé neuvědomovali, že něco podobného mohou ovlivnit. Teď vidí, jakou sílu má facebook, a budou ho používat ještě víc,” řekla zakladatelka agentury sociálních médií Blonde 2.0 Ajelet Noffová.

Jeruzalém 1. července (ČTK)

1 Komentář

  1. Felix
    4.7.2011 – 2 Tammuz 5771 v 17:05 — Odpovědět

    Izraelsky hermelin si tak muze dovolit vice cesneku s cibuli, vyborne.

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Kdo za současnou krizi může?

Další článek

Prostě Ne! – (Náhrdelník 27)