Na židy se nesahá. Ne snad, že by to nešlo. Vznešený panovník Vesmír nám ke všem ostatním nádherným smyslům nadělil pochopitelně i hmat. Abychom poznali, co chlácholí a co zraňuje, a dokázali tak lépe poznávat Vesmírův vesmír.
A židi nejsou jinačí než zbytek vesmíru, lze na ně tedy sahat jako na všechny ostatní smrtelníky. Nicméně na židy se nesahá proto, že pak přestávají přemýšlet, což je u bývalého Národa knihy docela tristní stav.
Na Shekelu byl nedávno uveřejněn rozhovor s kazatelem Vlastimilem. Vlastík se vyjádřil sice maličko přes čáru, mohl si k příměru a tiché asistenci zlu, o případném „asistovaném zlu“, o lidech, kteří sice vlastníma rukama zlo neprováděli, stačilo, že k němu dali podnět, vybrat maličko jiný vzor než zrovinka Dolfíka z říše, co měla trvat tisíc let a stačilo jen těch pět let, aby tady zůstala obrovská nezhojitelná jáma prázdnoty – propast šoa. Ale stalo se, slovo uniklo. A vida – někteří ze židů okamžitě ztratili schopnost přemýšlet. Namísto argumentů, které by nás všechny posunuly někam dál, se ozval jen tuctový jekot o antisemitismu, jakoby přesně podle hesla: Na židy se nesahá! Dovolím si poznamenat, že jekot maličko hysterický. Chápu že jakékoli příměry tohoto druhu působí v židovském světě (kde bolest z průmyslového vraždění pořád ještě žije neskutečně palčivě – vždyť zkuste si například žít, celý život mezi ostatními kamarády, kteří je mají a povídají o nich, bez babičky a bez dědy!!) bolestivěji než uchu ostatního světa, ale domnívám se, že daleko podstatnější, než k čemu židy ze stránek tzv. Nového zákona přirovnám, je hledisko, zda doopravdy anebo zda vůbec asistovali zlu. Neasistovali náhodou všeobecnému blahu? Jakmile vyřešíme tohle, jednou provždy se vyřeší i onen poněkud nešťastný Vlastíkův příměr.
Protože, je-li totiž to, co se na stránkách Nového zákona píše, vesmírná pravda, pak by měl křesťanský svět židům vděčně líbat ruku. Třikrát denně!! Přesně, jak to naznačuje i apoštol Pavel, že právě kvůli novozákonními autory detailně zaznamenanému postoji židů přišli také jiní k svému lízátku.
Pojďme se na mžik podívat, co by se asi stalo, kdyby k té Kaifášem a Annášem i těmi, co na nádvoří volali naprosto v souladu s ustanoveními Zákona : krev jeho na nás…, nebesky „asistované“ Ježíšově sebevraždě nakonec nedošlo. Kdyby byl Galilejský lidem Jisroele takříkajíc přijat (jelikož do svého přišel, ale ti ho nepřijali). Byl by vesmír konečně stoprocentně křesťanský?
Nikdo nepochybujeme o tom, že Nebesa jsou ten nejlepší ze židovských šachistů. Takže by se dalo namítnout, že by to v rámci „plánu spasení“ určitě nějak dopadlo. Židé by v tesaři z Galileje poznali očekávaného mesiáše, přehodnotili anebo zavrhli od Mojžíše po tisíciletí tradované a pěstované bludy, otevřeli se proselytům (ačkoli jim až do té doby otevřeni byli!!) a hurá na nebesa?
Má to ale jeden základní háček, který Vlastíkovi unikl stejně bezděky jako ten nešťastný příměr s diktátorem vyhladitelem. Křesťanství jakožto krvavé náboženství totiž s krví stojí a padá. Onou krví „spravedlivého“, která údajně očišťuje a smývá hřích. Takže krev téci musela. A je-li Ježíš tím, co dává obrovské spoustě lidí velikou naději, konstituuje jejich duchovní kostru a vede jejich kroky k člověčině, pak to musela být jeho krev. Někdo asistovat musel. Ze zkušenosti víme, že když je potřeba oslavit vznešenost Vznešeného, dějí se nejrůznější děje. Dokonce se otevře moře, ale předtím faraon zatvrdí své srdce… Ono by to určitě nějak dopadlo. Ale někdo by Ježíšovu krev prolít musel.
Půjdu-li ještě dál (skoro až na samé pomezí vstřícna) – zkusme připustit, že z ryze křesťanského pohledu právě i v tom, jak to nakonec dopadlo, je dána jakási naděje lidu Jisroele. Jaká – tam nedohlédnu, ale budiž… Ovšem tady křesťanům maličko absentuje logické a schůdné vysvětlení, proč pámbu dělá ze židů po tolika let blbce, když je tolik zapotřebí naplnit ty dějiny spásy a dobrat se nakonec k té krvi.
Nicméně, ať s nadějí nebo bez naděje, židé v tom Ježíšově procesu rozhodně a v žádném případě neasistovali zlu. Jednali zcela a přirozeně podle toho, co se celá ta léta učili. Prostě tak šel svět. Je sice možné, že to rybáři a celníci, co zapisovali novozákonní příběh maličko překroutili, ale pokud zapsali mistrovy výroky doslova a my nebudeme schopni vyloučit, že byly přesto míněny maličko židovsky, pak si uvědomme, že prohlásí-li kterýkoli žid: Čítali jste, ale já vám pravím … (ve smyslu, jako by mluvil jako moc maje, nikoli – a já k tomu dodávám, toto je můj komentář tóry!!), anebo doporučí: Vezmi svůj kříž a následuj mě (ve smyslu, jsem víc než tóra) – je to troufalý odvážlivec. A není tedy divu, že byl trestu hoden. Stejně tak je třeba domyslet, zda měl tehdy v okupované Palestině tehdejší sanhedrin ještě vůbec právo vykonávat hrdelní tresty samostatně, anebo musel vždy žádat vrchnost o svolení. Takže žádná intrika, ale běžný postup. A i kdyby nakrásně směl, během svátků se exekuce nekonají.
Cítím podobně intenzivně jako vy, že nazvat Ježíšovu smrt „asistovanou sebevraždou“ je zhruba stejně přes čáru, jako Vlastíkův führerovský příměr, přesto ten termín používám, aby si zase křesťan uvědomil, jak palčivě dovedou některé nešikovné příměry zabolet. Nicméně o tom, zda se tehdejší židé vůbec chovali tak, jak Vlastíkovi uklouzlo, se můžeme bavit teprve poté, co si vysvětlíme výše nadhozené otazníky. Prozatím to vypadá, že nikoli forma, ale samotný obsah toho nešťastného podobenství je špatný. Z čehož plyne, že všichni, kdo klopýtají jen a jen o formu, páchají asistovanou sebevraždu na sobě samých. Jelikož i na židy se sahá. Už proto, aby si mohli ověřit, že tu jsou a jsou tu smysluplně a právem.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
44 Komentářů
Děkuju nahoru – i na hory :-)
jak uz jsem napsala jinde, je vlastne cela historie z tohohle pohledu “jedna velka asistovana sebevrazda”, ale peknej clanek , dik
asistovaná sebevražda…to je vlastně každý náš pokus zvítězit sám nad sebou…někdo u toho vždy asistuje…někdo nás při tom pozoruje, někdo byl i přítomen tomu zmiňovanému rozhovoru a zdržel se i v komentářích…někdo, kdo chtěl rozšířit naši sbírku perel snášenlivosti….ta zůstala nedotčena, přitom se hodně lidí cítilo asi dotčených….nedotkli jsme se nedotknutelného…nedotknutelné se nás přesto nepřestalo dotýkat ani zde…..křížová cesta se lehce změní v křížovou výpravu jenže ,co s ní na křižovatce moderní komunikace ?
Achabe, možná by bylo dobré pořádně číst. Onen příměr nebyl z mé hlavy, ale tak nějak vyplýval z dané otázky. Nebo alespoň já jsem ji tak pochopil.
No, a pokud má někdo dojem, že Kristus spáchal sebevraždu, mne to neuráží. A nemyslím, že by to uráželo Ježíše. Ten je nad věcí a jen se usmívá, když sleduje, jak se tu malicherně přeme o nepodstatné věci.
Kdybych se měl stejně, jako někteří tady, rozčilovat, kdykoliv se někdo otře o Čechy, nebo si dovolí třeba srovnávat chování Němců za války s tím, jak se někde chovali Češi po válce, asi by mě už dávno kleplo.
Ono neuškodí, když si někdy přiznáme, že ten národ, ze kterého pocházíme, má na své reputaci nějakou tu kaňku. Stejně, jako ji má každý z nás.
Dovolím si jemně zapochybovat, Vlastíku. Z textu, tak jak je uveden, dost dobře nevyplývá, z čí hlavy ten příměr vzešel. Biblický není, takže Jakub je v tom nevinně. Možná by nezaškodilo přijít tedy k jeho zdroji. Ne nadarmo čteme – a pravila Ester jménem Mordechajovým :O)) Omlouvám se tedy, pokud jsi to nevyslovil, ale ty mi zase promiň, že jsem se “autora” nedočetl. Anebo mi, prosím,naznač, jak jsem to měl poznat, že to není tvůj příměr. Díky. -acb-
mimo misu ja vim, a vubec tu nechci byt v pozici nejakeho obhajovace ci popirace, achabe ty sam vis, ze jsem se urcitou dobu popirala s Jezisem, ani dnes jej nepovazuju za boha, ani za vykupitele, ale za bozi dite ano, jako vsechny ostatni (viz Job), a vubec jsem si nemyslela, ze bych k tomuhle uz nejak prispela (v tvem prekladu bobkovatela), ostatne pamatuju si jak jsem louskala v ajine Rambama a kolik “vadicek na krase” jsem videla v Jezisovi, nebo spis v cirkvi, nicmene svuj vztah k nemu jsem si nasla, ale to neni podstatne, o co mi jde je to, ze absolutne neplanovane, nechtene, necilene apod. si listuji v jedne knize a otevrela jsem ji na strane akorat venovane textu kdo neni se mnou je proti me, citace na jednu stranu a komentar na druhou, a to mi jde, ze vse je jen o uhlu pohledu, o tom jak se dana slova interpretuji a co chci videt, a vlastne je I o tom (skryte alespon pro me) jak se jako lide meleme s nasimi izolovanymi individualnimi vnitrnimi idealy, interpretacemi a zapominame na to, TO, TEN ideal, ktery by nas mel spise spojovat. howgh….vim, ze jsem napsala tak nejak skoro nic, ale uvedomuju si sakra vyznamne, ze nechci ovlivnovat a ze kazdemu radeji dam dar svobody videt prostrednictvim mych slov hlavne sebe ………
PS: ta kniha neni v prvni ani druhe linii zamerena na vyklad bible, rpto me to I svym zpusobem prekvapilo, ale ne zas tolik….. u me docela nojmajni, ze se mi zdroje uvah kumuluji aniz bych o to nejak zvlast zadala, ba naopak ;-)
Koukám že jste sáhnul do střepů a podle reakcí diskutujících, se ani moc nepořezal. Asi to bude chtít používat malinko větší a ostřejší střepy …
dobre napsano – sahnUL, neporezAL…….kdo cte dyl achaba, vi ze se muze porezat jen o sebe (ten ctenar) a tohle je o achabovych strepech, I proto nahore dekuju ….. za dalsi poznani achaba :-) (zas jedna slupka……) a tezko se vas muze dotknout neco, co je projevem respektovane individulity nekoho jineho
trebas krev – vsechny nabozenstvi jsou krvava I kdyz jinak, ale krev resi
a cloveceina, ta je echt krvava, nebot v krvi se rodime a casto I umirame , a takhle se da pokracovat ……. (jen co me jeste tak pri cteni napadlo)
nehlede na to, ze mam takovej neutuchajici pocit, ze I na to “rezani” lze najit par micwusek :-D
plus ti co, by se asi kousli (asi, mozna ne) pisou uz od (zvlastni souhra) jisteho okamziku pro “komkurenci” (konkurence v uvozovkach, jsem ekonom a mtg mam trosku v krvi, takze kazdej si nasel sve misto na “trhu”
apropo trh, tohle si rikam trochu fatalisticky o Jezisi uz delsi dobu, kdyby nebyl zakaznik a zajem, asi by jsme o nem uz davno neslyseli……………
jinymi slovy sve misto “na trhu” Jezis ma, stejne jako ostatni ( lze to dohledat v Genesis), a jak jej “pouzije zakaznik” nebo “poskytovatel” to uz je jina…….. to je tak trochu o te ceste “domu do raje a k naprave”
diky Rosii za vyvolani myslenek k odpolednimu kafi, lepsi nez zakusek, kterej stejne nemam ke kafi rada
jo a jsem rada, ze pan Furst je na shekelu (tak trochu v tom mam prsty), I. kdyz vse od nej nectu, nebo nekdy nesouhlasim (ale respektuju), a jsem moc rada za to, co napsal zde do diskuse, neb se s tom totalne stotoznuju :-)
a vazne si prectete toho Einsteina, pokud mate alespon trochu vztah I k teoreticke fyzice budete si celou knihu a jeho myslenky uzivat (myslim, ze je to lehce pochopitelne a uchopitelne) a sladce si brblat “pod fousy”. A ti co maj radi “kabalu” (i kdyz me u sefer jecira napr. napadly jen vektory) budou mlaskat z toho dusevniho zrasika, I kdyz Einsteinuv ucitel v detstvi nebyl talmud, ale Talmud (jmeno studenta mediciny)
vazne duchovni a dusevni blaho
Stála jsem chvíli stranou a čekala, až se “střepy” rozptýlí do všech svět.stran, až budu schopna vnímat, že jejich lesklé plochy se perleťově třpytí, že je jimi možno pozorovat zeleň a hněď i lidské bytosti – o různé tvrdosti :-) Některé mají tvrdost až sedm-homogenní, neštěpné, křehké, zranitelné, ale když si je člověk správně “přiloží” k očím, vidí… Jsou průsvitné až průhledné. Víří v nich atomy, molekuly a ionty. Vidí, jak absorbují bílé světlo z absolutna, aby je přetavily ve spektrum duhových barev. Jsou naplněny barvami a přesto zůstávají čiré. Tam za lesklými plochami je jejich svět, tam uvnitř jsou třypytné anomálie a jizvy, ale uvnitř je křišťálový vesmír. Odlétají do dimenze klidu a radosti. Do míst, kde nepanuje spekulace, zášť a zranění. Vzduch se vyčistil….
Těším se! :-)
vite, co se mi vybavuje u slova bourka, krom par osobnich veci a snu z posledni doby? ze, aby to pomyslne prasklo, a melo to nalezitej efekt tady na zemi, tak musi byt dva naboje, negativni a pozitivni, ze nic neni cerne, nebo jen bile, pokud to ma mit nejakej efekt, a ze takovejch “praskancu” s nejakym efektem je vlastne plna cela! bible, ale I nas zivot
vy mi davate pani Jarmilo :-), nedalo mi to, mam rada hadanky a tady si vazne pamatuju jen 1. a 10. st…..voni jsou to kreminky :-), zelena me spis vedla na turmalin (verdelit), ale ten je krehci a chvilku jsem zas videla az diamant, jenze ten nema 7. no jo, zahnedy mam rada (vcetne morionu) a kolikrat je dobre v cloveku videt I ten ruzenin.
jo a zelena ve spojitosti s jizvickama, me taky vedla ke smaragdu, neb pravej smaragd (pokud je tak nejak jeste v “meritelne” velikosti) nikdy neni bez vady :-), lidi jsou jak smaragdy kolikrat
omluva, jen jsem se malinko (relaxacne) zamyslela po cetbe knihy a chtela bych poupravit pouzite “nazvoslovi”, pisu tady nekde o “poskytovateli”, ale spravne by melo byt “zprostredkovatel”, pac poskytovatel je jen Jeden. Hezky cas vsem. G
Přeci za smrt Ježíše “mohou” nežidé jako židé, Ježíš sebou zaplatil za židy i za všechny ostatní, ne? Za koho není nutno obětovat?
ad koment 19) To je, myslím, jedna z klíčových otázek a téma, které si zaslouží více pozornosti, než to, kdo koho a k čemu přirovná :o))
jsem krestan na baterky, tak trochu jak kolos rhodsky stojici na obou zakonech, s pohledem na vychod a pokud si vyberu 6teho andela tak I na zapad s pazemi rozprazenymymi na jih a sever a s hlavou smerujici vyse (kez by, nemam o sobe iluze), netvrdim a nejsem zastancem toho, ze me jeho smrt vykoupila v okamziku krtu (narodila jsem se krestanem, nebo jsem si vybrala kam se narodim? a cim si projdu), ale I od neho se leccemu mohu naucit……. jakoz I od ostatnich, moudrost a lidske poznani, to vyssi , nesobecke je nad jakekoliv nabozenstvi.
loni na dusicky jsem poprve cetla knihu od Dalajlami, nejsem a nebudu budhista, uz jsem rposte kym jsem, s nejakou cestou ….ale pocitove jsem si uvedomila (pridam k tomu I ostatni “moudre”) ze uceni je vsude a moudrost je opravdu v tom zakladu bez adresy (prostrednika) …..zalezi jak si nastavim optiku a jak siroce fokus.
dtto mam se zbavit Chalila Dzibrana, ze jini bojuji mecem (delali to vsichni, krestani, I zide)?
nedavno jsem cetla, ze pokud se nekdo vedome distancuje od urciteho spolecenstvi, tak se ochuzuje od sdileni nejake kultury atd……tak jsem se zamyslela, cim jsem ochuzena, ze nechodim pravidelne do kostela, a pak me to dostalo ke kolosu, ze proste jinak nejde, ze radsi sdilim vetsi spolecenstvi – lidstvo a clovecenstvi………
je to jako hudba…..miluju vsechny kultury a kazda hudba mi neco dava
jinymi slovy nemam potrebu resit, ktera cesta je prava, protoze kazda cesta je diky nenahode a spirale spravna
a nezpominam na skutecnost, ze I kdyz je kolos pevne v zemi, tak Zeme se furt otaci……..
apropo, neznat achaba, nikdy nebudu premyslet nad vyrazem Jezis te vykoupil, do te doby jsem se s ti nesetkala, za coz jsem stastna (neni nahoda, ze se clovek narodi do prostredi bez limitu avzicich si vsech kultur, za to s virou v Boha, je to dar, obrovskej a nadhernej, takhle se narodit).
Člověk se rodí jako součást světa, jako člen společnosti, rodiny, jako součást ostatních. Není vychováván jako osamělá bytost, ale jako společenská. A kdykoli je někdo osamocený, vypadá nepřizpůsobivě. Ježíš však říká: “Blahoslaveni budiž osamocení a vyvolení….” Osamocený se stává vyvoleným: je vyvolen Bohem. Proč?
je lehke odpovedet na otazku proc, pro nektere ale muze byt tezke prijmout takovy fakt (ne pro me)
plus dejte samote naboj “psychologie, sociologie apod” a zapomenete ze je zdrojem
clovek je tvor spolecensky, ale nakonec je tu stejne kazdy sam za sebe. Preju dobrou noc.
proc tedy ? :-)
omluva pani Jarmilo, ze pisu tak utrzkovite, jak myslenky leti s vedomym toho, ze nechci ochudit lidi o je same…….. jeste dovysvetleni k necemu nahore….. je rozdil mezi osamocenim a samotou, a samota je opravdu zdroj.
Díky za inspiraci. Osamocený=vyvolený. Co si zvolil? Pouze svou vl.bytost.A když si zvolí sám sebe, zvolí si i bytí celého vesmíru, protože jeho a univerzální bytí nejsou dvě věci. (Když si vybral sebe sama, vybral si Boha, a když si vybral Boha, Bůh si vybral jeho-stal se vyvoleným). Osamocený je ve své samotě šťastný, sám je celistvý. Je jako kruh-začátek a konec se setkávají, takže už (snad) chápu ono: ….. “poněvadž z něj pocházíte, opět k němu se navraťte” -t.j. sjednoťte se se zdrojem (stanete se kruhem).
P.S. Jen jsem si potřebovala ujasnit:
“Jestliže počátek i konec jedním se stanou, stali jste se Bohem.
to ja diky, jako inspiromat se zrovna necitim :-)
ad 34 mozna v tomhle je I odpoved treba na Jana, kap. 10 (po cteni egyptske knihy mrtvich atd. se nedivim)
uf, ale stejne jsem za cvoka, tak pridam jeste neco k soudku, pomuzu si kvantovou fyzikou a “jak nahore tak dole”, mam pocit ze to by mohla byt cesta k pochopeni “jste bohove” (nic neni nahoda)
k te vyvolenosti a osamoceni……furt plati jak nahore tak dole……. (aristoteles, entelechie)
nejak to citim ze to je prostredek, ale nemuze to byt cil tady na zemi, furt jsme kazdy za sebe (samota), ale I tak mame vliv na ostatni ……
moc filozofuju, jdu si dat par facek :-)
pro achaba: ale stejne mi ta nudnicka diskuse dala. vic nez moralitka o sbevrazdach, ale stejne nebit moralitky, nebyla by diskuse
PS: ja vim, bobkuju, ale zvykej si dedku ;-)
zalm 82
ale trebas mi nekdo vysvetli zda je ten zalm v rozporu s hebrejstinou prelozen, omluva, jen me ta diskuse dovedla az k nemu…..
osobne si myslim, ze vsichni pochazime z jednoho zdroje (to uz jsem psala, kdyz nic jinyho fyzika nam to dokaze treskem), ze nas mikrokosmos ma vliv na makrokosmos a naopak (ne nepodobne mikro a makroekonomii), ze kazdy jsme jedinecnej a mame nejake misto v tehle hre a jsme tu pro neco (aby jsme se zdokonalily asi taky, ale bez interakce s okolim to nejde, z nuly – z niceho, tj. byt nezapojeny, se neda rust)…….to jen ze nektere zalmy znam a vracim se k nim, ale dafakto se pismo furt ucim (a vlastne poznavam I sebe, tim jak svuj pohled na svet az ted pasuju na knihu knih)
co se tyce nes svuj kriz a nasleduj me…ja v nem nevidim modlosluzbu, narozdil od zobrazovani, to je problem, ale poskytovatele, kazdej ma svuj kriz – pater a v tomhle jen vidim, neco jako bud clovekem a dustojne nes svuj zivot, stan se bohem a podilej se na svete, nikoli ho nic.
pardon…..naivni pohled cloveka, co neni zrovna zbehly v teologii
a uprimne, protoze ty jsi taky achabe uprimne nahore v textu naznacil problemove casti….nekdy uvazuju nad Petrem a cirkvi…..
kdyz naplnit zakon, proc oddelit?
a jeste jednou omluva, me k tomu zalmu vlastne vedlo “usebrani” nad vetou “poznate je po ovoci” v jedne knizce, tak premyslim nad vsemi “stromy” co v posledni dobe nejak vstoupily do meho zivota a nad jejich plody