Zdroj: Shekel

To hlásal téměř palcovými titulky před nedávnem deník MF Dnes. Bohuslav Komín, šéf prodejen Euronics, to upřesnil, že možná dojde k 10 až 15procentnímu zdražení.

A já se směji, já se směji, až mě z toho bolí břicho.

Takovýchto vyhlášení jsme již slyšeli. Naposledy před loňskými Vánoci. „Ceny elektroniky jsou na dně“, bylo jedno z nejoblíbenějších hesel. Jako každý rok bylo samozřejmě vše jinak. Známí tomuto vábení podlehli a požádali mě o pomoc při výběru nového obřího plochého televizoru. „Vydržet“, byla má jediná rada. Stálo je to hodně přemáhání, ale dali na mě a vydrželi až do půlky ledna. A nadšeně ušetřili hezkých pár tisíc.

Takže taneček s takovýmito prohlášeními se už nebude objevovat jenom před Vánoci, ale v zájmu zvýšení prodejů i v červnu, tedy přesně v poloviční periodě mezi Vánoci.

Prodejcům bych chtěl připomenout několik věcí. Především tady mezi sebou mají velkou konkurenci. A prohlášení pana Komína o 10-15% růstu cen, je jen takovým pokusným balónkem vypuštěným směrem ke konkurenci, „jestli bychom třeba nemohli zvýšit všichni“.

Ano, každá novinka začne velmi draho. Ale pak zde máme fůru přístrojů, které se již vyrábějí měsíce nebo roky, kde jich již byly vyrobeny statisíce ne-li miliony kusů v jedné sérii a tomu odpovídajíce spadla i cena. A ten technický vývoj zase tak rychle dopředu nejde, ty přístroje jsou vynikající a splňují všechna kritéria. Pominu-li současnou novinku v 3D televizním vysílání (prostorové, třídimenzionální), pak Blu-ray přehrávače, ploché televizory a jiná zařízení mají své dobré parametry a stále klesající ceny již hodně dlouho.

Ještě markantnější je to v oblasti výpočetní techniky. Dříve se tak nějak počítalo s tím, že nový počítač stojí pořád kolem dvaceti tisíc, akorát je pořád dokonalejší a dokonalejší. U notebooků to byl zhruba dvojnásobek. A kde jsou ceny notebooků teď? Ha, ha.

Dále je výrobcům třeba připomenout, že nejen dolar ty ceny určuje. Určují je především gigantické montovny v Asii, kde cena práce se vyvažuje zhruba v počtech misek s rýží a které tím pádem zaplavují celý svět. Tu vyšší cenu si pak dosadí až překupníci a obchodníci. A mezi nimi ta konkurence funguje, když už nemůže díky levné asijské pracovní síle fungovat ve výrobě.

A proto kdykoliv uvidíte nějaké takovéto prohlášení, jenom se spolu se mnou usmějte a pomyslete si své. Je to jen obchodní trik. A ceny se nezvednou, naopak, klesnou.

Autor: Tomáš Flaška

Přečtěte si také od autora: Pořád stejná písnička o kamarádech

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Pořád stejná písnička o kamarádech

Další článek

Kostlivci mých kostí