Podle židovského osadníka Avrahama Binjamina by jakékoliv stažení Izraele z okupovaných území pro něj znamenalo stejnou ránu, jako kdyby mu někdo odeskl paži od těla.
Binjamin je jedním z 300.000 Židů žijících v osadách na západním břehu Jordánu. Palestinci si toto území nárokují pro svůj budoucí stát. Binjaminův názor však sdílejí mnozí místní obyvatelé. Podle nich je tato oblast židovskou biblickou domovinou danou „právem prvorozeného“ a nesmí být odstoupena. Ani za cenu míru.
Někteří osadníci jednání podporují, mnoho z nich ale proti němu protestuje. Říkají, že udělají vše pro to, aby si udrželi své domovy, jak uvedla agentura Reuters. Mírová jednání byla obnovena 2. září pod dohledem Spojených států.
“Národní existence kteréhokoliv lidu, zvláště pak židovského, je jako tělo, nemůžete se vzdát částí svého těla,” říká pětadvacetiletý Binjamin. Je otcem dvou dětí a pracuje jako učitel v osadě Jitšar, která je známá svými napjatými vztahy se sousedními palestinskými osadami. Zastává názor, že by Palestinci žijící na západním břehu Jordánu měli být přesídleni do sousedských arabských zemí.
“Někdy dokážu velmi dobře pochopit jejich bolest a jejich potřeby,” říká. “Z národního hlediska to je ale: já nebo oni – a já dávám přednost tomu, abych to byl já.”
Vesnice Jitšar je domovem zhruba 180 židovských rodin. Byla postavena v roce 1985 na kopci v místě vojenského stanoviště. Z kopce shlíží na šest palestinských vesnic, které se od té židovské odlišují střechami svých domů. Arabské domy mají prosté ploché střechy, zatímco ty izraelské jsou zdobeny červenými taškami. Mnozí místní obyvatelé prochazejí ulicemi se zbraněmi, aby střežili vlastní bezpečnost a bezpečnost druhých.
Otázku výstavby v osadách vynesly do popředí obnovené mírové rozhovory. Moratorium na výstavbu vyprší dnes o půlnoci. Palestinci hrozí odchodem z rozhovorů, jestliže ho Izrael neprodlouží. Problémem je podle nich také výstavba ve východním Jeruzálémě, kterou Izrael anektoval. Palestinci tvrdí, že bez těchto území nebudou schopni vybudovat životaschopný stát. Izrael je zatím k otázce prodloužení moratoria velice skeptický.
“My, jako Židé, věříme, že území Izraele patří lidu Izraele na základě Božího slibu, který nám byl dán. Bible je naším právním dokladem,” říká Binjamin, který zastává funkci mluvčího osady Jitšar. Ta se médiím otevírá jen málokdy.
Většina osadníků také pro tuto oblast, kterou Izrael anektoval v roce 1967, nepoužívá termín „západní břeh Jordánu“ a místo toho užívá biblický název Judea a Samaří. Chtějí tak zdůraznit jejich postoj, podle kterého je toto území izraelské.
Podobné postoje dokazují, jak těžké bude vyřešit otázku osad. Osadníci považují toto území za jejich, zatímco Palestinci chtějí desítky osad, včetně Jitšaru, vyklidit jako součást mírové dohody.
Mezi jednotlivými vesnicemi také panuje napětí. Například Palestinci obviňují osadníky žijící v Jitšaru, že jim zapalují pole a ničí olivovníky. Podle Izraelců zase Palestinci pálí úrodu a traktory osadníkům.
Obyvatelé Jitšaru patří mezi zhruba 100.000 lidí, kterých by se dotklo přesídlení kvůli dohodě o vytvoření palestinského státu. Binjamin dodává, že jakákoliv snaha přesídlit osadníky ze západního břehu narazí na tvrdý odpor. Možná ještě tvrdší, než při stažení Izraele z pásma Gazy v roce 2005, kdy tamních 8000 židovských osadníků organizovalo protesty. Ty sice byly odvážné, ale nakonec marné.
Někteří osadníci však mírová jednání podporují. Například Michal Avrahamová, matka osmi dětí a majitelka knihkupectví, která je původem z Německa, říká, že by byla velmi šťastná, kdyby se “jednoho dne dožila skutečného míru, opravdu spravedlivého soužití”, i když šance na to jsou velmi malé.
“Byla bych velmi šťastná, kdybych mohla svým autem pokojně jezdit do kterékoliv vesnice nebo na jakékoliv místo, jako mohu při návštěvách své rodiny v Německu,” řekla.
Autor: redakce Shekel.cz
Žádný komentář