Ve středu 19.8.2015 se v Praze konal Tichý pochod žen proti útisku v islámu. Kdyby člověk nepátral po tom, kdo ho organizuje a kdo jsou jeho hlavními řečníky a tvářemi, snad by se ho i zúčastnil. Ale kdo ví, jak se běžně hovoří o ženách, nedej Bože ženách muslimkách, na stránkách organizátorů pochodu, musel se nad touto akcí snad jen hořce zasmát.

Nikdo nemůže zpochybnit, že i ženy muslimky se potýkají s domácím násilím a omezováním svých práv a svobod. Nelze zpochybnit ani to, že v některých venkovských oblastech muslimských zemí, se stále praktikují zcela neislámské tradice a zvyky, díky nimž trpí opět především ženy.

Jedna z účastnic prohlásila, že každá muslimka alespoň jednou zatoužila po svobodě a dodala: „Ale ony tu svobodu nemají. Nemůžou studovat, nemůžou si vybrat partnera, nemůžou řídit auto, nemůžou se oblékat podle sebe.“
Zkusme se u těchto výroků na chvíli zastavit. „Ale ony tu svobodu nemají.“ Říci o stamilionech muslimek po celém světě, že nemají svobodu, je více než odvážné. Někdo by řekl, že je to naprostý nesmysl.
„Nemůžou studovat.“ Některé rodiny skutečně nepovažují vzdělání dívek za důležité a buď dívky vychodí několik tříd základní školy, nebo je rodina do školy nepošle vůbec. Můžeme se ptát, zde je to otázka peněz či celkového smýšlení rodiny. To je však v rozporu s učením islámu. Muž i žena má právo na vzdělání a je-li jim vzdělání upíráno, jsou jim upírána základní práva, jež jim islám zaručuje. Na svých cestách jsem však viděla spousty dívek a žen jak na základních, tak vysokých školách a často nevycházela z údivu nad jejich přehledem a vzděláním. Jeden z mých oblíbených veršů v Koránu je: „Pane můj, rozmnož mi vědění!“
„Nemůžou si vybrat partnera.“ I zde platí, že jsou rodiny a oblasti s nízkým vzděláním, kde se sňatky dohadují mezi rodiči a dětem nakonec nezbyde nic jiného, než si vzít, koho na základě výše věna vybrali rodiče. A ani tato praxe není v souladu s islámem. Prorok Muhammad zaručil ženě právo odmítnout sňatek s mužem, kterého si z jakéhokoli důvodu nechce vzít. Pro platný islámský sňatek je zcela zásadní ženin souhlas.
„Nemůžou řídit auto.“ Tento zákaz platí pouze v Saúdské Arábii, nikde jinde ženám není zakázáno řídit zákonem.
„Nemůžou se oblékat podle sebe.“ Pokud muslimka touží po západním stylu oblečení a odhalování se spíše než po zahalování, bude velmi záležet na tom, z jaké země nebo oblasti pochází a z jak tolerantní a vzdělané rodiny je. Poznala jsem řadu muslimských dívek, některé se zahalovaly, jiné ne, ač pocházely z nábožensky založených rodin. Některé zahalování pojaly velmi liberálně, i přesto však trvaly na šátku a nikdy jsem je neviděla vyjít ven bez něj, i když jejich rodina byla velmi daleko a neměla na její oblékání vliv.

Problém spatřuji mimo jiné i v tom, že spousta lidí v naší společnosti na ženu s jiným náboženstvím a způsobem života automaticky nahlíží jako na chudinku, která musí nosit šátek, musí se starat o domácnost, musí žít v islámu a nespočet dalších „musí“. Když člověk z pozice muslimky oponuje, že pro miliony žen je život v islámu a šátku stejně hodnotný a naplněný jako život kohokoli jiného, že není za každou cenu potřeba muslimky od šátku osvobozovat, že řada z nich o to opravdu nestojí, dočká se pouze výsměchu a urážek.

Navíc všechna zmíněná „nemůžou“ jsou velmi vágní, zavádějící a obecná. Jsou to oblíbené polopravdy, ke kterým lze (a troufám si říct, že je nutno) dodat tisíc „ale“. Nemohu se zbavit dojmu, že tímto pochodem nebylo zamýšleno poukázat na velmi špatné společenské podmínky žen v některých oblastech dnešního muslimského světa, ale pouze si přihřát protiislámskou polévku a opět dokázat jak sobě, tak ostatním, jaké je islám zlo. U exmuslimek, které se pochodu zúčastnily, jde dle mého názoru opět jen o házení viny na islám a neschopnost přiznat si chybu a své osobní selhání, když bez jakýchkoli hlubších znalostí přijaly islám a doufaly, že jim pomůže vyšeřit osobní problémy. Spíše než před islámem jako takovým by měly varovat před nepromyšlenými rozhodnutími a před tím, že přijetí islámu či jiné víry nevyřeší ani manželské, ani jiné problémy.

Mladí zelení, kteří byli taktéž přítomni, trefně poukázali na to, že mezi muslimskými ženami je řada těch, které bojují za lepší postavení a práva žen, zároveň ale nebojují proti islámu, protože „Problém není islám jako víra. Z praxe známe mnoho muslimů a muslimek, kteří podporují moderní pojetí ženských práv, bojují za ně a mnohdy jsou za to také stíháni,“ řekl mluvčí pražských Mladých zelených.

Je paradox, když protiislámské skupiny, které se jinak vyjadřují na adresu muslimských žen tak, že by se člověk styděl jejich slova opakovat, pochodují a demonstrují za práva žen v islámu. Znovu bych použila slova jedné z účastnic o tom, že věří, že každá muslimská žena alespoň jednou ve svém srdci a duši pocítila neskonalou touhu po svobodě. A tentokrát jí dám za pravdu. Jako muslimská žena jsem skutečně alespoň jednou ve svém srdci a duši pocítila neskonalou touhu po svobodě žít v České republice jako česká muslimka, aniž bych denně musela číst a poslouchat hloupé urážky vůči mé osobě nebo mému náboženství. Toužím po tom, aby se lidé, kteří tento pochod organizovali, a jejich příznivci, starali také konečně sami o sebe a ne o můj šátek nebo šátek kterékoli jiné muslimky. Toužím po tom, aby se mé kamarádky nemusely bát chodit ven jen proto, že jejich děti mají tmavší barvu pleti. Přeji si také, abychom alespoň jednou za týden otevřely své e-mailové schránky a četly v nich jen milé a přátelské vzkazy.

A nebo raději vůbec žádné. V tomto ohledu platí přísloví „žádné zprávy, dobré zprávy“.

15 Komentářů

  1. Martina Kourouma
    22.8.2015 – 7 Elul 5775 v 18:23 — Odpovědět

    Jako obvykle za mne ***** :)

    4
    0
  2. 22.8.2015 – 7 Elul 5775 v 18:29 — Odpovědět

    Ještě že Vás mám <3 Děkuji :)

    3
    0
  3. Helena
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 00:57 — Odpovědět

    Myslím, že dobrým příměrem je mateřství a péče o domácnost (v rámci západní kultury).

    Z valné části zde proběhlo osvobození od nuceného mateřství / hospodyňkování, což ovšem neznamená, že všechny ženy tuto možnost využijí, ba dokonce naopak, většina se rozhodne stát se matkou, ačkoli je k tomu nikdo nenutí.

    1
    0
  4. Tomáš Flaška
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 02:22 — Odpovědět

    Je zajímavé že žádná organizace, spolek, strana, společenství …. nepochoduje za práva katolických, protestantských, buddhistických, židovských …. žen. Proč asi?

    6
    2
  5. Michal
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 13:55 — Odpovědět

    Tomáši, v sousedním Polsku se velmi často vystupuje proti útlaku žen v katolicismu. Takže se má odsoudit celý katolicismus?

    2
    0
    • 23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 17:30 — Odpovědět

      Pokud skutečně provádí útlak žen, tak ano.

      1
      1
      • Michal
        23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 22:43 — Odpovědět

        Tak to se neshodneme, pro stupidní výklad jednotlivců (i kdyby se družili jako větší skupina) nemohu odsoudit celek.

        1
        1
  6. Michal
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 13:56 — Odpovědět

    A tady si můžete přečíst o ortodoxech http://www.haaretz.com/print-edition/news/not-only-the-ultra-orthodox-discriminate-against-women-in-israel-1.403578

    1
    0
  7. Martin Lipenský
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 15:54 — Odpovědět

    Paní Richterová, mohla byste ozdrojovat vaše tvrzení o tom, že žena může z jakéhokoliv důvodu odmítnout nabídnutého manžela?

    Z příručky islámského práva Opory poutníkovy: "m-3.13 Opatrovníci, kteří mohou provdat pannu bez jejího souhlasu
    Jsou dva druhy opatrovníků, ti, kteří mohou přinutit svojí svěřenkyni vzít si někoho, a ti, kteří nemohou.
    1. Jediní opatrovníci, kteří jí mohou přinutit si někoho vzít, jsou otec panenské nevěsty nebo otec jejího otce, přinutit znamená provdat jí za vhodného ženicha (def: m-4) bez jejího souhlasu.
    2. Ti, kteří jí nemohou přinutit, jsou ti, kteří jí nemohou provdat za někoho, pokud to nepřijme a nedá svůj souhlas.

    Pokud je nevěsta panna, otec nebo otcův otec jí může provdat za někoho bez jejího svolení, ačkoliv je doporučeno o její svolení požádat, pokud již dosáhla puberty. Mlčení panny je považováno za souhlas.
    Pokud jde o ženu, která není panna a je soudná, nikdo jí nemůže bez jejího výslovného souhlasu provdat za někoho, pokud již dosáhla puberty, bez ohledu na to, jestli je její opatrovník otec, otcův otec, nebo někdo jiný."

    V téže knize jsou i zmíněna poměrně striktní pravidla zahalování. To, že snad velká část muslimů naštěstí nemá potřebu dodržovat ortodoxně pravidla svého náboženství, neznamená, že tato pravidla neexistují a jiná ortodoxnější část obyvatelstva je nenutí ostatním, ať už svým potomkům či sociálním tlakem svému ne tak nábožensky horlivému okolí.

    3
    1
    • Michal
      23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 23:02 — Odpovědět

      Copy a paste z netu (neozdrojované se toto kopíruje do kolečka) není zdroj. Je toto citát, který je závazný pro všechny výklady islámu (včetně např. alavitů či kurdských sunnitek)? Která právní škola toto prosazuje, kde je odkaz na původní zdroje, kde je uvedeno, že pro všechny je něco takového závazné?

      0
      0
      • Martin Lipenský
        24.8.2015 – 9 Elul 5775 v 21:15 — Odpovědět

        Prosím, zde máte zdroj. :) Takové záležitosti se opravdu vymyslet nedají:

        https://archive.org/stream/RelianceOfTheTraveller-TheClassicManualOfIslamicSacredLawumdat/RelianceOfTheTraveller-TheClassicManualOfIslamicSacredLawumdatAl-salikByAhmadIbnNaqibAl-misri#page/n539/mode/2up

        Něco o knize a překladu:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Reliance_of_the_Traveller

        Už s ohledem na důležitost publikace pro pochopení fungování islámské společnosti a islámského práva bych vám doporučil tuto knihu přečíst , ale chápu, už to je trochu náročnější četba.

        Pokud je to na vás moc, stačí se zaměřit na konkrétní pasáže, které vás zajímají.

        Kniha vychází z šáfiovské právní školy, nicméně autor srozumitelně uvádí, že většina nejzásadnějších pravidel, kam záležitosti týkající se manželství nepochybně patří je pro všechny čtyři nejdůležitější sunnitské školy stejná a tam, kde jsou velké rozdíly v pojetí, jsou zmíněny. Šítská větev se liší hlavně v pohledu na následnictví a řešit nějaké zcela marginální skupinky jejichž vyznavači dosahují početně maximálně jednotky procent celkové populace nemá vůbec žádný smysl, leda jako kuriozita.

        V knize je výborně vysvětleno, jakým způsobem islámské právo funguje a jak je lze uplatňovat i v moderní době, třeba v otázkách, které v době vzniku ještě nemohly být nastoleny.

        Chcete-li vědět více, prostě si to přečtěte.

        4
        1
  8. danny
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 16:09 — Odpovědět

    Je paradox,ked protiislámské skupiny,ktoré sa vyjadrujú…treba mat na zreteli,že riešením neriešitelného je paradox.Práve paradox totž Nič nevyrieši.smile

    0
    0
  9. Tereza
    23.8.2015 – 8 Elul 5775 v 23:15 — Odpovědět

    Skvělý článek!

    1
    0
  10. Mikonako
    24.8.2015 – 9 Elul 5775 v 07:54 — Odpovědět

    Demagogický článek – víc nemá cenu se vyjadřovat

    6
    2
    • Kateřina Gamal Richterová
      31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 11:44 — Odpovědět

      Děkuji za reakci. Co konkrétně považujete v článku za demagogii?

      0
      1

Napsat komentář: Martina Kourouma Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Pokračování cesty. Směr En Gedy. Z Tiberias přes Bejt ha - Fotoreportáž

Další článek

Žákovský tým Hitlerjugend Jamnitz uspěl v dějepisné soutěži