« Veškeré náboženské myšlenky jsou stejný, není katolík lepší než muslim nebo evangelík či pravoslavný či budhista. Jenom jednu věc mají společné, že všichni se zblázní kvůli jednoho nebo druhého. Jak můžou rómové držet spolu, když budou brát gadžovsky příklad a nenávidět se jeden druhého kvůli náboženství? My nemusíme být dilynyi. Máme svůj rozum. Rom je rom jestli věří, nevěří, ci věří jinak. »

Když jsem v květnu začala registrovat diskuse o imigraci, nestačila jsem se divit. Nevěřila jsem vlastním očím, jakým různým absurditám lidé věří, a když jsem na ty absurdity reagovala, obdržela jsem mnoho odpovědí úplně mimo mísu, včetně nadávek a hlavně upozornění , která by se dala shrnout do jedné věty :  « Počkej, budeš mluvit jinak, až tě ty pedofilní muslimské černé huby ohnou, protože oni nejsou slušní, mají jinou kulturu, nikdy se té naší nepřizpůsobí » .  Diskutovalo se o tom všude, i pod statusy, které s imigraci nesouvisely.  Taky jsem nahlédla na rómská fóra a tam jsem narazila na komentář citovaný výše. Řekla jsem si: Díky bohu, alespoň někdo :))  Alespoň někdo, kdo vyzývá “nebýt diline” a nenásledovat gadžovského příkladu nenávidět jeden druhého. Tomu člověku chci věnovat moje dnešní psaní a tímto mu poděkovat.

Ten pán měl pravdu. Vašim problémem je to, že jste prachobyčejní gádžové.  Dnes nemám v plánu vám něco vysvětlovat, nebudu popisovat historii ani uvádět statistická data. Dnes se vás, gádžů, ptám, a čekám odpovědi na (pro Vás snad) jednoduché otázky.

První: Můžete mně někdo vysvětlit, co je to ta jiná kultura, která mne má ohrozit?  Já to totiž nevím.  Je mně 45 let, celý dospělý život trávím v cizině a neustále potkávám nové a nové lidi, poznala jsem lidi napříč celým spektrem jak sociálních skupin, tak skupin etnických i náboženských, a furt netuším, co konkrétně máte na mysli pod pojmem “jiná kultura”, která mne ohrožuje tak, že by mělo zakročit dokonce i NATO.

A bavme se, prosím, konkrétně. Já si pod pojmem kultura představuji soubor jakýchsi  znaků, které jsou typické pro určitou skupinu osob. Konkrétně tedy například, že se Číňanky  tradičně vdávají v červené a jedí hůlkami, tradičně nepijí kafe, nepoužívají cukr a většina z nich mlaská, když jí. Nechápu, jak mne to má ohrozit, a je mne úplně u « něčeho », i kdyby se celý svět vdával  v červené,  mlaskal, jedl hůlkami (ja tedy jím hůlkami, doma jich mám dokonce několik sad) a nepil kafe (a cukr je stejně droga!). Aha, sorry, já se spletla, co to tady plácám, Čínané vám gádžům nijak nevadí, oni asi nemají jinou kulturu, to není objekt vaší nenávisti. To ti Arabové, to oni mají jinou kulturu. Chlapi chodí po ulici v « pyžamu » a s « hadrem » na hlavě, jedí na koberci rukama se společné mísy, do kafe dávají koření a cukru spořádají nadmíru. No to jo, proboha, to je čeho se bát. Proč si myslíte, že se váš zivot změní, když někdo jí rukama, ale nezmění, když někdo jí hůlkami? Myslím, milí gádžové, že vám jsou kulturní odlišnosti šumafuk, poněvadč to by Vám jinakost vadila plošně,  a pokud nevadí, znamená to, že “pes je zakopaný jinde” a s odlišnou kulturou vaše strachy nemají  nic společného. Stejné je to s kroužky v nose, s homosexuály a transexuály, a se vším dalším.  Nechápu, proč by mě mělo iritovat, jestli nejaký chlap běhá po ulici v “pyžamu”,  jí rukama nebo hůlkami, a už vůbec nechápu, proč by se měl můj život kvůli tomu změnit.  Také nechápu, jak by mě mělo ovlivnit, jestli má na hlavě “hadr” nějaká žena, nebo se jiná rozhodla předvést v létě v plné kráse svojí vykvetlou celulitidu nebo povadlá prsa.  Skutečně mně chcete namluvit, že jste takoví hlupáci a věříte, že váš život se tím změní? Nezmění, a vy to víte stejně dobře jako já.

Paní S. je gadžovka. Má sice vysokoškolský diplom, ale vysokoškolský diplom ve společnosti, kde je školství plošně zdarma a navíc né nijak náročné, není nijak veliký úspěch. Hrbící se, kroutící se na židli a tvářící se důležitě jako vedoucí směny ze závodu na výrobu valivých ložisk na schůzi ROH se domnívá, že její emigrace by byla přece jiná. Poněvadž by to byla emigrace legální a ona by pracovala.  Tak nevím, asi ji připadá legální obelhat zastupitelství nějaké země, aby dostala turistické vízum, někam  legálně dojela, a tam zažádala o politický azyl – což by jí stejně moc k práci nepomohlo, ponevadž ani turisté ani azylanti pracovat nemohou, leda na černo – a kde by bydlela a jak do té černé práce jezdila, kdyby neměla  podporu od různých organizací? Jediné, co by šlo, je vdát se. To je jediná možnost, jak někam legálně přijet a legálně tam zůstat ihned dlouhodobě a moci tam pracovat. Ale i to nějakou chvíli trvá. Může mně teda někdo z vás, co neustále křičí, že nemůžeme akceptovat nelegální imigraci, vysvětlit, jak by si představovali legální imigraci a navíc bez převaděčů?

Pan B. a pan F. jsou také gádžové. Chtějí pomáhat, ano, jako každý jiný. Oni ale chtějí pomáhat hlavně vojenskou intervencí a volají po zásahu vojenské organizace NATO.  Sice pan B. ani pan F. neví, kde sebrat peníze na podporu infrastruktury obcí, na školství, zdravotnictví (a i na ty děti musíme sbírat víčka), i přesto, že od státu s již vysokými počty imigrantů ve společnostech přijímají obrovské dotace, ale klidně mají tu drzost těm státům dát na vědomí, aby se ještě víc plácly kvůli nám přes kapsu a investovali do armády, poněvadž přece MY tady žádné imigranty nechceme. Mohli byste mně teda vy, kterým jsou takové plány po chuti, vysvětlit, jak konkrétně by se to provedlo, kdo by to financoval a co by ti vojáci na hranicích reálně dělali? To by se postavili jeden vedle druhého kolem hraníc EU a ruku v ruce by tam stáli a bránili naši Evropu? Jako živý plot? Nebo máte na mysli, že by si vzali do rukou pendreky a hlava nehlava by tu “ ilegální lůzu” mlátili? Nebo by dokonce stříleli? Ohóóóó, takový zločin! Položit svoji nohu na evropskou půdu bez víza v pasu je opravdu hodno trestu zastřelením. Sice se tu jinak nestřílejí ani vícenásobní vrazi, ale kdo jednou bez turistického víza vstoupí na naši zem, bez soudu ho zavřem nebo i odstřelíme.  Ne? Jsem blbá a plácám nesmysly? Tak mne to prosím, vy inteligenti vysvětlete, jak to mám chápat. Protože pro mne je voják vojákem.

Gadžo prý znamená bílý. Ja se kloním spíše k významu, který chápe slovenština. Ten, co moc nezná, moc jiného neviděl, nezažil, nemá zkušenosti a pak na jinou realitu nepřiměřeně – a jistým způsobem i směšně – reaguje. Prostě gadžo. Jako můj muž, když jsem s ním v Paříži šla na balet a vnutila mu  krom toho baletu i oblek. A on tam tak seděl, jediný v obleku koukal po jiných chlapech a říká: “Bože, jsem tady jediný černoch a navíc gadžo k tomu!”  Tak i vy. A je jedno, jestli máte s odřenýma ušima základku, nebo titul Mgr. Dostala vás realita a vy na ni reagujete absurdně.  Když Rómové ve středověku prišli na územi Evropy, všichni někam patřili. Byli pevně, až na malé výjimky, k něčemu připoutání. Ke své sociální skupině, k půdě, k cechu.  I vy jste připoutáni.  Pořád jste nevolníky, nevlníky svých malých životů. Máte pocit, že vás o ně někdo připraví. Nechcete  žádnou změnu. A víte, že byste ji museli udělat. Vám nevadí jiná kultura.  Vám totiž vadí jediné: změna k rovnosti. K rovnosti s lidmi, které jste dlouho považovali za méněcenné. Rovnost s lidmi z jakýchsi  “kmenů” z “třetího světa”.  Doteď někteří z imigrantů do Francie vzpomínají, jak chudáci museli stát hodiny ve frontě na úřadě cizinecké policie s těmi “arabáči a černými hubami”. Jaký to byl pro ně šok, když “klesli mezi lidi druhé kategorie”. Přitom nikam neklesli, to oni sami považovali jiné za druhořadé a rovnost s nimi jim vadila.

Jak řekla paní S.:” To není  xenofobie. To je elementární pud sebezáchovy.” Ano. Elementární, tudíž primární, pud, čili nic, co se týká rozumu. To hlavní, o co vám jde, je setrvání beze změn.  Ale, vážení, i kdyby jste povolali millión armád a postavili tisíce zdí, nikoho to nezastaví. Armády ani zdi nejsou žádným řešením ničeho. Jsou jenom důkazem selhání. Selhání vás samotných v realitě, selháním lží, které jste o sobě, o světě a o sobě v tomto světě dlouhá léta pěstovali.

Obežeňte se zdmi  a pěstujte si v nich vaše lži dál, ale vysvětlete mně, gádžové, jak by mne mohla nějaká vaše zeď zastavit.  Konkrétně.

40 Komentářů

  1. danny
    30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 14:29 — Odpovědět

    Dá sa vysvetlit(peacemakerské články treba dovysvetlit),prečo sa s prehladom používa romske označenie gadžo(gádžo)na neromálske obyvatelstvo. Označenie cigan(cikán,zingaro…)pocházdajúce od majority eurépskych jazykov sa ,,nemôže" používat?Príklad vyfabulovanej gádžovskej lži?
    Zvyšok nestojí ani za koment(Výkrik do tmy-,,Ste nevolníci").
    Gádžo je submisívny jedinec,sedliak,podržtaška,sprosták,dilino.(Na rozdiel od domáceho,ten bol mešuge).
    Oslovením je určený habitus správania.smile
    A o veškerých náboženských myšienkach,ktoré su stejné netreba taktiež diskutovat,hovorí sa za všetko.
    (Lebo samozrejmé niektoré áno,ale niektoré nie.).

    2
    0
  2. danny
    30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 14:38 — Odpovědět

    P.S.Najlepší priskumníci v čatách boli velmi inštintívne a pudovo založení chlapi.Netreba ich podcenovat.

    1
    0
  3. robert
    30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 16:01 — Odpovědět

    Paní Martino, pro cikány, hebrejsky CO´ANYM (צוענים) slovo gadžo (neRom, necikán) potažmo gadži (neRomka, necikánka) označuje člověka mimo komunitu, podobně i mezi Židy je výraz GOJ (גוי) označení pro neŽidy či vyznavače jiného náboženství, ostatní přílepky a konotace spojené s gadži nebo gójim jsou už předsudky nalepené majoritní společností :-)

    3
    0
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 17:45 — Odpovědět

      dobry den, trochu se zpozdenim;
      to je mozne, ja si kvuli tomuto clanku a prave kvuli tomuto vyrazu nalistovala i neco v literature, nicmene jsem se nakonec rozhodla jak jsem se rozhodla. Ponevac bylo psani spise (jako)osobni, pristoupila jsem teda k slovu ze sveho osobniho hlediska, slovo gadzo osobne pouzivam podle slovenskeho vyznamu, nekdo, kdo je ne prilis znaly a uvedomely. v souvislosti s vyrazem nevolnik, o kterem psal vyse Danny, to nema nic spolecneho, prenesla jsem vyznam z vetsinove populace (resp mimo romskou kominitu) dneska na obdobi jaka tato populace byla pri prichodu Romu. Cetla jsem kdysi zajimavou analyzu na temu, proc se Romove stezi integrovali do vetsinove populace a jednim z vicero moznych duvodu byl uvadeny prave ten vztah "pripoutani" u vetsinove populace. proste jsem to prenesla, ale osobne, po pravde receno, to moje mineni o lidech, o kterych jsem psala, vyjadruje.

      0
      2
      • danny
        31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:16 — Odpovědět

        Nuž nech je ako chce,ale s ,,mojími"rumungre i vlachmi sme to používali zrovna v takomto význame.Ale asi sme sa stýkali s inými.

        0
        1
      • danny
        31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:37 — Odpovědět

        Nevolníci svojích životov-to predsa s gážovstvom nemá nič spoločného.Zamysliet s nad tým,čo píšem?Nie je to dohenustujúce?

        1
        0
        • 1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 22:55

          je to dehonestujuci, jiste. ale ja ani v nejmensim nemela v umyslu jistou skupinu velebit, ano, mela jsem ji v umyslu, dehonestovat, kdyz to tak chcete pojmenovat, Jenom skoda, ze jsem "nepockala" na projev pana Z :( Gadzovstvi a nevolnictvi k nasim zivotum (majetku, uverum predevsim, "mode" a jinym) nemusi mit nic spolecneho, presto se vzajemne nepopira a nevylucuje.

          0
          2
        • danny
          2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 08:32

          So rád,že ste kápla ,,božskú",že ste chceli dohenestovat.Začiatok ludskej neludskosti k človekovi.Vylučujete iné ludské bytosti z morálneho rádu ludskej existencie.Objekty Vášho psychologického procesu strácaju svoj ludský status.(čin druhým,čo chceš).
          Násilie plodí násilie.

          3
          0
  4. Dominik
    30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 16:03 — Odpovědět

    Mě zase docela zajímá, z čeho vycházejí ti, kdož tvrdí, že všechna náboženství jsou v podstatě stejná a žádné náboženství nemůže být přece z podstaty špatné.

    Já sám se musím přiznat, že při pomyšlení na lidské oběti mnoha starověkých náboženství, nebo na víru některých přírodních národů, že snědením něčích orgánů získám jeho sílu, což podněcovalo kanibalismus, skutečně věřím, že mohou existovat náboženství, která jsou ze své podstaty špatná.

    4
    0
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 17:51 — Odpovědět

      Myslim, ze vsechna nabozenstvi, jsou dobra ci spatna podle toho kdo je vede. Neni jenom dobro a jenom zlo. Vsechny filozofie se daji postavit na vysi nebo naopak skoncit hruzou. A najdou se lide, kteri naopak hruzu za dobro pokladaji. zaklad je ale stejny. Ja teda souhlasim s panem ktery toto psal, jinak bych to necitovala.

      0
      2
  5. danny
    30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 17:49 — Odpovědět

    Napríklad svoju oikofobiu prekrývajú oikofíliou prameniacou z reverzibilnej xenofobie?smile

    0
    0
  6. 30.8.2015 – 15 Elul 5775 v 22:21 — Odpovědět

    k titulnej fotografii – Jn 19,28 ☺

    2
    0
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 17:53 — Odpovědět

      dobry vecer, asi jsem jedina ale poznamce nerozumim :)

      1
      1
      • kochavi
        1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 21:48 — Odpovědět

        Vážně? Tedy: "Potom věda Ježíš, že již všecko jiné dokonáno jest, aby se naplnilo písmo, řekl: Žízním.“ Evangelium podle Jana – kapitola 19, verš 28:) Byl to od pana Jozefa jen vtípek (svědčící o jeho nadhledu):) A ne marný, já se při pohledu na tu fotku docela zasmála:)

        1
        0
        • 1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 22:40

          Dekuji za vysvetleni :) je to opravdu nemarny nadhled :)))))))

          0
          2
        • danny
          2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 10:42

          S nadhladom sa dá zavipkovat s Ježišom,Bohom,ale so zomierajúcim? V tomto prípade sa mi zdá nadhlad morbídnym podhladom.smile

          1
          0
  7. Tomáš Flaška
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 02:20 — Odpovědět

    „Můžete mně někdo vysvětlit, co je to ta jiná kultura, která mne má ohrozit?“.
    —————-
    Má odpověď: To je to kamenování za cizoložství, usekávání rukou za krádeže (ne že bych ty krádeže schvaloval), ničení památek, vyhlašování fatvy, veřejné bičování a mnoho dalších projevů té kultury. Neberu argument, že to dělají jen „pomýlení“ a nemá to s tou správnou vírou nic společného. Ti „pomýlení“ i správní věřící vyznávají jednu a tu samou víru. A ti „pomýlení“ byli správnými věřícími, než se pomýlenými stali. K nám (myslím Evropu) přicházejí ti správní věřící a z některých se později stanou ti „pomýlení“. A toho se právě bojím. Mám prostě strach. To je špatně?

    3
    0
    • Míša Suchardová
      31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 10:28 — Odpovědět

      Skutečně by tu někdo chtěl zavádět to, před čím sám utíká? Chtěli snad emigranti z Československa někde zavádět komunismus?

      2
      1
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:18 — Odpovědět

      Dobry den pane Flaska, musim Vam teda podekovat, ponevac jse za dva dni druhym clovekem, ktery na dotazy odpovedel. Nemyslim; ze by vsichni ctenari souhlasili, ale hold jak to u nas byva, lide casto mluvi kolem dokola a hlavne neurcito, ale nikdo primo a konkretne. Vase obavy chapu a je mne to lito, ze je mate. Kazdy mame jine zivoty a jine zkusenosti a od toho jsou jini aby se o zkusenosti relevantnim zpusobem delili. Strach je ale spatny radce. To co jste vyjmenoval je svym zpusobem jakysi "trestni rad", ketry neni ale platny na ZADNEM uzemi mimo tech kde vladne jakasi podivna junta se zbrani v ruce. A lidi, kteri pred takovou juntou utikaji je potreba podporit. ano, souhlas, casto jsou nekteri "pomyleni" ale vspomente na kler na Slovensku. Nebylo to tak davno. Ja teda mam jedno obcanstvi "muslimskeho" statu, vetsina populace je muslimska, ale verte ze lide jsou vsude stejni, v kazde populaci je priblizne stejne procento cizoloznic, kradezi, ale nikde se kvuli tomu nekamenuje ani neodtinaji ruce. KAzda junta "samozvana" nici pamatky, je tvrda, prohlasuje nenavistna hesla, neobjektivne tresta. Neni to tak davno, co se neco podobneho delo v Evrope. a uz vubec ne tak davno u nas. My to delat vic nebudeme, ze ne? Nebudeme neobjektivne trestat lidi, kteri niceho nespachali.

      0
      2
      • danny
        2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 12:46 — Odpovědět

        Klascký vzorec-vzbudenie pocitu viny(Nie je to tak dávno,čo sa niečo podobné konalo u nás.čo tam potom,že sa to už nekoná.)A potom nasleduje vyvýšenie.(My (samozrejme,že My)to robit nebudeme.(myslím,to všetko,pred čím máte obavy).
        Malé archetypálne ponaučenie(aj ked ste ateista):Na počiatku boli stvorené Nebesia a Zem.Slovíčko érec(zem)neprekladat.Označuje zem ako svet,ale zároven aj érec Jisrael.Zo zemepisného hladiska je Izrael malou zemičkou,avšak v príbehoch viery,je vlastne malá érec pokusnou záhradkou pre celú érec(zemegulu).Dejiny Boha s týmto ludom tu stoja zástupne na celé dejiny ludstva.Ludia sú pozvaní aby sa zúčastnili.Takže ,,kopírovat",učit sa podla Izraela ako sa správat je možná cesta k záchrane.

        1
        0
  8. danny
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 06:05 — Odpovědět

    Klasický vzorec správania nazvem to,,kulantne"-špekulantov s emociami.Rom je rom,či verí,neverí alebo verí v niečo iné.Realita-Rom roma neokradne,ak okradne tak je to mešuge.
    Vo vašom prípade ,ked to treba ,,vysvetlit"tak je ,,pomýlený".

    0
    0
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 17:56 — Odpovědět

      Dobry den , na prvni dva (nebo tri) komentare jsem ani nedpovidala, tentokrat, a tyka se to vsech komentu: proc v zcela neitelektualnim textu hledate co tam neni? tam neni nic ukryto mezi radky. Ja vam rada odpovim az budu vedet na co se ptate :)

      0
      1
  9. dana
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 06:38 — Odpovědět

    Paní S. je gadžovka. Má sice vysokoškolský diplom, ale vysokoškolský diplom ve společnosti, kde je školství plošně zdarma a navíc né nijak náročné, není nijak veliký úspěch.

    Kolik romů má vysokoškolský diplom?

    0
    0
    • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 10:36 — Odpovědět

      Koukám že z Dany Knápkové se stal zcela xenofob.. Co taky čekat od přívrženců nácků))

      0
      1
      • danny
        31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 11:48 — Odpovědět

        Davide,keby som mal ,,spravodlivo"reagovat,že napr.(nielen)techniky vyštudovat nie je náročné,tak ,by ta reakcia bola o moooooc ostrejšia.Pluje do ksichtu mnohým detom,ktoré si aj privyrábaju na štúdia,aby odbremenili rodičov a vela okolo toho,čo každý občan pozná.
        Kontra nebola vedená správne,ale nečudo.smile

        0
        0
        • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 12:11

          Danny, žádné moje kontra podle Vás není vedeno správně, ale já ty lidi znám i z jiných kontextů co zde diskutují a mohu dohledat díky systému i jejich minulé komenty a IP adresy, versus jejich vyjadřování na Facebooku a pak z toho vyplyne co vyplyne..

          Jinak mimochodem Danny, zamýšlet se nad komentem, že školství není těžké protože je neplacené, i přesto, že vzdělání (nikoliv soukromých škol), ale státních má jednu z největších úrovní je absurdní a popírá sebe sama blbka Knápková..

          0
          0
        • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:21

          Ja neplivu do ksichtu detom ktori si privyrabaju aby odbremenili rodicom, nemluvila jsem o narocich financnich, ale mentalnich. Narocich na to, jak je "tezke" udelat maturu, kdo vsechno ma stredni skolu, ne o financnich narocich.

          0
          1
        • 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:26

          a teda potazmo vysoke skoly.

          0
          1
        • danny
          2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 08:51

          3koda,že ste si pri nárokoch finančných nevšimla,,aj".A o mentálnych nárokoch som to vysvetlil ,,technickými"školami.Lebo píšete,,Kde je školstvo Plošne….nijak náročné.."
          Tak so sa snažil vysvetlit na technikách(nielen),že to nie je Plošne pravda.smile
          A howgh.

          0
          0
  10. danny
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 07:48 — Odpovědět

    Autorka keby sa zamyslela pri používaní,,…že nič,čo sa týka rozumu",že čo nemali nacisti v neporiadku rozum a či citový život?Mnohí s nich mali až príliš jasno v hlaváchZa najbezcitnejšími rozhodnutiami sa môže skrývat chladná vypočítavost.Po vojne mnohých odsúdili,ale nie pretože boli,,nerozumní",ale pre ukrutnost.Keby sme nemali tie opomíjané primárne psychické štruktúry a rozhodnutia prenechávali ,,len"toliko vychvalovanému rozumu,dospeli by sme k jej zmýšlaniu.Stavanie zdí,ktorá(nou vytvorená)ju nezastaví.Ked nemám zed,kto by ju mal zdolávat?smile

    1
    0
  11. danny
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 13:33 — Odpovědět

    Davide neporozumeli sme sa.Kontra(reakcia),bola myslena od Dany.A že je síce nesprávne podané,ale na obsahovost(citácia autorky článku) ešte umiernené.
    Bavil som sa o náročnosti štúdia(zneváženej autorkou príspevku).V tom nevidím žiadný absurdistán.
    Neviem v čom sa popiera samotná Dana.
    A blbka xy?Ale Davide to sa nepatrí.

    0
    0
  12. danny
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 13:59 — Odpovědět

    V skratke Solonove varovanie.Lýdskeho krála Kroisosa (krézusa)považovali za jedného s najbohatších ludí.Navštívil ho zákonodarca Solon(znám svojou bezúhonnostou,skromnostou,inteligenciou…)Neušla mu nádhera a bohatstvo,ktoré ho obklopovalo.Neprejavil náznak obdivu.Popudil Kréza,že hosta sa pokúsil prinútit k uznalým slovám,či niekedy poznal človeka,ktorý je štastnejší ako on.Solon namiesto odpovede popísal príbeh muža,ktorý zahynul v boji a niekolko dalších,predčasne padlých hrdinov.Rozčúlený Krézus sa opýtal,prečo to nemôže byt On.Solon:,,Pomyslím na všadeprítomné rany osudu,nemúžem sa ukájat dneškom alebo obdivovat luddské štastie,ktoré múže zlomit čas.Pred nami leží totiž neistá budúcnost a tá môže nadobudnút všemožných podôb,pričom štastným môže byt zvaný ten,komu Prozretelnost dopraje štastie až do samého konca.
    Krézov príbeh obsahuje ešte jeden zvrat.Ked mal byt po prehranej bitke s Kýrom upálený zvolal:,,Mal si pravdu Solon!"Kýros chcel samozrejme poznat význam neobvyklého výroku,a Krézus mu povedal o varovaní,ktoré dostal.Príbeh na Kýra zapôsobil,že sa rozhodol soka ušetrit,lebo si múdro uvedomil,že niečo takého múže potkat aj jeho.Ludia boli prezieravý.
    A platí to tým duplom aj na ,,familiárne"oslovenia.smile
    Dal sa opantat:,,úte legei,úte kryptei,alla sémainei"(nehovorí a neskrýva,Naznačuje).Delfská veštiaren.
    Kolkokrát takto konáme?(Prekroč Halys,zničíš velkú ríšu.Nepredpokladal,že svoju.)smile

    0
    0
  13. kochavi
    2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 11:10 — Odpovědět

    Viz Dannyho reakce na mne, výše. Ach ne, to jsem přesně nechtěla, zkazit někomu vtip tím, že ho vysvětlím:) Pane Jozífku, promiňte:) Když už se tedy stalo – právě ten fakt, že je ta citace velice nepatřičná, ji činí vtipnou:) To se stává:) Jestli to ovšem Danny čtete tak, že se smějeme umírajícímu, jen pokračujeme v minisérii našich nedorozumění:) Ubohý vtípek, úplně jste ho zabil….:) Mějte se pěkně, tak zas příště:)

    0
    0
    • danny
      2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 12:29 — Odpovědět

      škoda,že velkodušne a vtipne nezobrali návštevníci v Polsku snahu o osvieženie.(Ja by som volil určite inú formu).Teším sa.smile

      0
      0
  14. danny
    3.9.2015 – 19 Elul 5775 v 11:13 — Odpovědět

    Ešte kapurkovo(rozlúčkovo)k danej práci vyjadrit sa k jednej drobnosti:,,Stále ste nevolníci,nevolníci svojích malých životov."
    škoda,že autorka nepozná europsku civilizáciu hlbšie.Tak by vedela,že hebrejčine sa používajú pre slovo mat a meno boha Baala-zatial čo v svätom mene Boha nájdete rovnaké písmená ako v slove byt.
    Dve slovesa napsali
    ve škole na tabuli
    sloveso mít
    sloveso být
    a okolo nich sa točí celý svet.
    A príbeh:Po zajatí Lota a následnom oslobodení sa vracajú domov Abram a jeho synovec-vlastne brat.Don Quijote a Sancho Panza.Don je potulný rztier,ktorý zvolil neisté miesto miesto istého a vedla neho Sancho,mužíček,ktorý miluje majetok,klud a bezpečie.
    a další príklad,ked po boji mu královia chcú dat podiel z koristi,nechce ju prijat.Chce zostat nezávislý,nechce sa zaväzovat.(nechce byt nevolníkom).Cynnikovia hovoria,že každý má svoju cenu aby sa stal nevolníkom.Abram nie.Sú královia slovesa ,,mat"a sú králi slovesa ,,byt".
    Slobodný nevie čo je nevolníctvo.Nevolník môže o tom hovorit a poukazovat na druhých vo význame zlodej kričí polapte zlodeja.

    0
    0
  15. Toscana
    4.9.2015 – 20 Elul 5775 v 18:56 — Odpovědět

    Kdo takovou hovadinu napsal? Když Rómové ve středověku prišli na územi Evropy, všichni někam patřili. Byli pevně, až na malé výjimky, k něčemu připoutání. Ke své sociální skupině, k půdě, k cechu. Kočovní cigáni byli k něčemu připoutáni?

    0
    0
    • 17.9.2015 – 4 Tishri 5776 v 22:50 — Odpovědět

      Když Rómové ve středověku prišli na územi Evropy, všichni někam patřili. Byli pevně, až na malé výjimky, k něčemu připoutání. Ke své sociální skupině, k půdě, k cechu. – Nemyslela jsem Tim Romy, ale puvodni obyvatelstvo.

      0
      1
  16. Toscana
    4.9.2015 – 20 Elul 5775 v 19:47 — Odpovědět

    Gadžo prý znamená bílý. Ja se kloním spíše k významu, který chápe slovenština. Ten, co moc nezná, moc jiného neviděl, nezažil, nemá zkušenosti a pak na jinou realitu nepřiměřeně – a jistým způsobem i směšně – reaguje. Takže Čech nebo Slovák, prostě bílý nic nezná, protože je blbej a vyšel ze zvláštní školy, moc neviděl na rozdíl od cigánů, kteří jezdí každý rok na dovolené k moři a cestují po celém světě, ne pro sociální dávky jako bílí do Anglie, Kanady a pod., moc toho neviděl souvisí, nezažil postávání na úřadech práce a na sociálkách, nemá s tímto opravdu zkušenosti. To jsou ale kydy .

    1
    0
    • 17.9.2015 – 4 Tishri 5776 v 22:51 — Odpovědět

      Ja se kloním spíše k významu, který chápe slovenština. Ten, co moc nezná, moc jiného neviděl, nezažil, nemá zkušenosti a pak na jinou realitu nepřiměřeně – a jistým způsobem i směšně – reaguje. TEN, co moc nezna…… ne vsichni Cesi nebo Slovaci. TEN.

      0
      2
  17. danny
    18.9.2015 – 5 Tishri 5776 v 07:43 — Odpovědět

    Martino,pozývam Vás na nejaký ten liter ,,dunihlavy"na hociktorý ,,nádr"do spoločnosti romov.Snád tam pochopíte(konečne),že sa nejedná o Toho,ale o Každého.smile
    Potažmo Kojetín máte bližšie.smile

    0
    0

Napsat komentář: danny Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

V Izraeli se uskutečnila Světová vědecká konference

Další článek

Nancy McDermottová: Kulturní válka proti obřízce