Zdroj: Skoda - auto

volkswagen vyvinul asi před třemi roky nový nízkooobjemový motor o obsahu 1400 ccm. Celou řadu motorů nazval TSI, dnes už i ve verzích 1.2, 1.6 i 1.8 litru.

Jedná se o turbem přeplňovaný motor, nic nového. Ale on k němu doplnil ještě kompresor, nazval to tzv. dvojitým přeplňováním a svět se nestačil divit.

Motor díky svému obsahu má nízkou spotřebu, kombinovaně kolem 7 litrů, a nízké emise CO2. Točivý moment ale dosahuje svého vrcholu nad 200 Nm již kolem 1200 otáček a pod tuto hodnotu neklesne až do 5600 otáček. Jinými slovy se chová jako motor dieselový a umožňuje s plnou silou jet i při nízkých otáčkách, tedy velmi úsporně. Srovnání s elektrickou lokomotivou je namístě.

S motorem můžete krásně jezdit v nízkých otáčkách, čímž získáte velmi nízkou spotřebu a skoro neslyšitelný provoz. Díky průběhu křivky kroutícího momentu má přitom dostatečnou sílu. A právě díky svému výkonu poskytuje možnost rychlé akcelerace. Pokud se držíte „při zdi“, lze i po městě jezdit se spotřebou kolem 6 litrů!

Motor logicky získal mezinárodní cenu International Engine of the Year Awards 2007. Volkswagen si svou novinku střežil jako oko v hlavě a dlouhá léta tento motor žádné ze svých dceřinných  společností neposkytl. Dával se pouze do různých modelů značky VW.

První vlaštovky přišly až loni, kdy se objevil v nové Škodě Superb. Ale objevil se tam pouze ve své nejslabší verzi bez kompresoru, s výkonem 122 koní. Superb je poměrně velké a těžké auto a přesto jsem četl několik odborných recenzí, jak tento motor s autem překvapivě cvičí. Tak pro budoucí majitele může být jen problém nechat si na kapotu napsat, že je zde 1.4 litrový motor. To přeci jen u tak velkého auta nevypadá pro mnohé dobře. Já to naopak považuji za dobrou recesi, když pak takové auto v klidu drží dech s podobně těžkými vozy vybavenými motory o obsahu kolem 1800 ccm. Ale motory s dvojím přeplňováním s výkonem 140 a 170 koní zatím nebylo možno mimo VW nalézt.

Obrat nastal letos na jaře, kdy koncern oznámil, že nová Škoda Fabia RS bude tímto motorem s dvojím přeplňováním vybavena a to hned v té nejsilnější verzi 170 koní! Fabia se tak stává úplně první značkou mimo VW, kam bude tento motor montován. Vzhledem k malé hmotnosti auta si dovolím tvrdit, že to bude na silnicích něco jako vystřelený projektil. Až se toho obávám, protože přeci jen rozměry podvozku i stabilita vozu jsou hodně malé. I VW Golf je postaven na stejném podvozku jako Škoda Octavia, a to nemluvím o Superbu.

Tak vyjadřuji jen přesvědčení, že budoucí majitelé nové Fabie RS si budou jen užívat tiché a úsporné jízdy s dobrým pocitem, že v případě potřeby stačí polechtat plynový pedál a vozidlo svého majitele okamžitě bezproblémově dostane z krizové situace. A že tomu nebude tak, že díky této neřízené střele na našich silnicích přibude mrtvých.

Ukazuje se, že značka Škoda má v koncernu VW přeci jen trochu privilegovanější postavení než ostatní zahraniční výrobci k tomuto koncernu přidružení. A vzhledem k tomu, že VW je společně s Toyotou největší výrobce aut na světě, tak to pro Škodovku není tak špatná vizitka.

Autor: Tomáš Flaška

Přečtěte si také od autora:  Zase jen natahování ruky od ČSA

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Islám - pro mladé Egypťany náhrada manželství

Další článek

Blíží se bitva o úrokové sazby