Zdroj: Shekel

Použijete-li jakoukoliv z mnoha kalkulaček pro výpočet důchodu, kterých najdeme na internetu desítky, tak zjistíte, že do kolonek příjmů zadáváte buď svou mzdu, nebo tzv. vyměřovací základ.

Vyměřovací základ se u OSVČ stanovuje většinou následovně: vezmou se roční příjmy a pak je možnost od nich odečíst výdaje. Rozdíl je pak čistým příjmem. Druhou možností je použít tzv. paušál, kdy se výdaje určí jako např. 50% příjmů. Většinou ty výdaje tak vysoké nejsou, ale je to zákonné a většina podnikatelů tento postup použije. Pozor, zatím mluvíme o čistém příjmu, nikoliv o vyměřovacím základu.

I zajásá OSVČ, použije tento postup, protože o to nižší musí zaplatit daň z příjmu. Ta není až takový problém, ale o to nižší zaplatí i sociální a zdravotní pojistné. Tady již problém je. Pro účely vyměření výše tohoto pojistného se určuje tzv. vyměřovací základ.

Problém je, že zákon umožňuje OSVČ stanovit si vyměřovací základ ve výši půlky čistého příjmu. Z toho sice taky zaplatí tedy příslušné pojištění, ale v budoucnu bude brát i adekvátně nižší starobní důchod. A v případě např. autonehody a přiznání invalidního důchodu? Nestačí se divit.

Vemte si příklad, kdy OSVČ vydělá za rok třeba 400 000 korun. Skutečné náklady má řekněme 100 000. Skutečný příjem tak činí 300 000. Náklady ale uplatní paušálem ve výši 50%. Z hlediska finančního úřadu tak má příjem 200 000. A z toho půlka, tedy 100 000 je vyměřovací základ pro účely placení zdravotního a sociálního pojištění.

Platby, ale i budoucí důchody jsou nižší. Považuji to za krátkozraké a znám již mnoho osob, které od počátku devadesátých let podnikaly, nyní jsou již ve starobním důchodu a jenom se diví, sotva s penězi vyjdou a soustavně nadávají.

Pokud by OSVČ chtěla dosáhnout na zhruba stejnou výši důchodu jako zaměstnanec, pak musí mít vyměřovací základ ve výši mzdy zaměstnance. Tento vyměřovací základ si lze dobrovolně zvýšit. Odvody na pojištění jsou pak zhruba stejné, jako součet toho, co odvádí zaměstnanec ze své mzdy a jeho zaměstnavatel .

To považuji za spravedlivé, neboť OSVČ je samozřejmě zaměstnavatelem sama sobě a je proto logické, že platí obě složky.

Radím proto všem podnikajícím. Nejásejte pouze nad tím, že platíte malé odvody. Myslete i na zadní kolečka a budoucnost!

Autor: Tomáš Flaška

Přečtěte si také od autora: Jaderné elektrárny – odpůrci a fakta

11 Komentářů

  1. Ivan Neumaier
    14.6.2010 – 2 Tammuz 5770 v 13:06 — Odpovědět

    Příklad není pravděpodobně vhodný. OSVČ s tak malým příjmem, by na zvyšování vyměřovacího základu něměla. Předpokládejme vyšší příjem. V tomto případě narazíme na problém výpočtu důchodů u nás. Od určité výše přijmu se “nevyplácí” mít vyšší vyměřovací základ. Myslet na zadní kolečka znamená si provést odhad co je výhodnější a za jkaých předpokladů, zda si uspořit sám nebo zaplatit státu a pak pobírat vyšší důchod a uvážit mnoh dalších faktorů. Nemusí být automaticky výhodnější odvádět více na důchod. bohužel jde o dosti komplikovaný propočet.

    0
    0
  2. 14.6.2010 – 2 Tammuz 5770 v 17:11 — Odpovědět

    kdybych byl OSVČ a měl vyšší příjmy. Pomyslim na zadní kolečka tím, že to radši invstuju tak, abych se nemusel spolehat na koalice a jejich nevyzpytatelné palice :o) Jak se to tak všechno hrne kupředu, začnou být zase slamníky a hrnce zlata pod hruškou asi tím nejbezpečnějším zadním kolečkem…

    0
    0
  3. Tomáš Flaška
    14.6.2010 – 2 Tammuz 5770 v 17:22 — Odpovědět

    No pánové, já s vámi tak moc nesouhlasím, jinak bych ten článek ani nepsal. Ono nejde jen o starobní důchod, ono jde i o případný invalidní důchod, když se vám něco stane. Proto je dobré si od začátku platit dostatečně vysoké pojistné, i když tomu příjmy neodpovídají. Souhlasím, že výpočty jsou složité, chtěl jsem jenom dát názorný příklad jak postupovat.

    0
    0
  4. 15.6.2010 – 3 Tammuz 5770 v 16:46 — Odpovědět

    A v tom právě spatřuji problém pane Neumaiere, že výpočty pro budoucí důchody jsou složitější než je zapotřebí. Každý se svým příjmem (ať už na IČ či jako zaměstnanec) by měl odvádět stejnou rovnou daň (řekněme 18%). O D P A D L I by nám tak tzv. P O D N I K A T E L É. A dále každy by měl tzv. sociální účet, na který by si spořil, a kde by viděl kolik na něm má peněz (po internetu). Stát by místo porodného dal novorozeněti na účet např. 10 K CZK a tyto peníze by byli k dispozici až v důchodu a zainvestovány do akciových fondů, které by se v průběhu života jedince měnily na dluhopisové a peněžního trhu (LCF). Do těchto fondů by lidé investovali důchodové a sociální připojištění. A pokud by stát vyplácel v průběhu života nemocenskou či jinou platbu sociální nouze, nebo příspěvek v nezaměstnanosti – v Cash Flow sociálního účtu by byl vidět rozdíl. Při odchodu do důchodu bude pak vyplacen rozdíl. Při kladném čísle n e o m e z e n ě, při záporném čísle 0 CZK (byl by omezen maximální zápornou částkou např. – 1 M). Český občan bude bez důchodu. Je to vlastní cesta odpovědnosti.

    0
    0
  5. Rebeka K.
    19.5.2011 – 15 Iyyar 5771 v 22:33 — Odpovědět

    Dobrý den,
    vůbec nesouhlasím s uvedeným článkem. Proč by osvč, která má malé příjmy měla platit ještě sociální pojištění jako zaměstanec i zaměstnavatel? To by jí opravdu nic nezbylo. OSVČ nejsou jen bohatí podnikatelé, ale také lektoři, poradci, uklízečky, chůvy atd. a spousta lidí, kteří jsou nuceni pracovat na ŽL pro jednoho zaměstnavatele a plat mají často menší, než průměr v ČR.Tito lidé pojištění v podstatě přeplácejí a přitom mají nárok na minimální (téměř žádné) sociální a nemocenské dávky. To je opravdu ” spravedlivé”.
    Rebeka K.

    0
    0
  6. Tomáš Flaška
    20.5.2011 – 16 Iyyar 5771 v 05:19 — Odpovědět

    Pro Rebeku K.
    S těmi kategoriemi OSVČ s vámi souhlasím z hlediska těch osob. Ale není to správné. Vezmu konkrétně třeba vámi zmiňovanou uklizečku. Udělá práci za 10 000 měsíčně a dle vás by neměla odvádět nijak velké nebo žádné odvody. Pokud bude stejnou práci dělat uklízecí firma, tak aby té uklízečce 10 000 vyplatila, musí od zákazníka vyinkasovat dobrých 13 700 a odvede všechna pojistné. Je to zjednodušené (uklizečka ještě něco odvede ze svého platu), ale je to zhruba tak. Uklizečka OSVČ pracující za 10 000 je tak pro firmu nekalou konkurencí. Správně by za svou práci měla chtít těch 13700 a odvádět všechna pojištění v příslušné výši podle článku. Ale pokud by všichni pracovali na ŽL a odváděli minimum (Švarc systém), tak pak by ty důchody mohly být zrušeny už úplně.

    Pokud se uklízečka rozhodne podbízet za 10 000 a odvádět málo, je to její rozhodnutí, ale v důchodu se nesmí divit.

    Z hlediska celého měšce důchodového a sociálního zabezpečení je ten systém jak je takto nastaven spravedlivý.

    0
    0
  7. Rebeka K.
    21.5.2011 – 17 Iyyar 5771 v 11:32 — Odpovědět

    Zapomínáte na to, že OSVČ nejsou chráněni zákoníkem práce a nemají výhody, které vyplývají ze zaměstnaneckého poměru, musí si sami dělat účetnictví, hlídat pojištění atd. Kdyby byla uklízečka zaměstnaná, strihla by se jí z platu asi 1500Kč plus daň, měla by placené volno, slušnou nemocenskou a mateřskou, plus by za ní zaměstnavatel odváděl 2500Kč navíc na sociální a 900 za zdravotní.

    1
    0
  8. Rebeka K.
    21.5.2011 – 17 Iyyar 5771 v 11:44 — Odpovědět

    Navíc vycházíte z hypotetické situace. Uklízečka, která se “podbízí” za 10000Kč by dneska musela platit 3500Kč za sociální a zdravotní, nemít dovolenou a prakticky žádnou nemocenskou a žádný důchod. Takže jí zbyde měně, než je minimální mzda v ČR a nemá zaměstnanecké výhody. Řeknete si , proč to teda dělá? Možná proto, že ji nic jiného nezbývá a je ráda, že někde může uklízet na ŽL. Věřte mi, že takových je dost. Kdyby měla platit to, co za ní ještě odvádí zaměstnavatel, zbyde jí 5500Kč (u zaměstnavatele by měla 9000Kč!) a žádné zaměstnanecké výhody. Vtip je v tom, že osvč vydělávají na odvodech až od částky, která se blíží průměrného platu a to hodně osvč opravdu nemá! Tyto osvč by měly být zvýhodněny, jak v odvodech, tak v přispěvku na důchod!Protože osvč jsou základem vyspělé demokratické společnosti, měl by se k nim podle toho stát chovat!

    0
    0
  9. Tomáš Flaška
    21.5.2011 – 17 Iyyar 5771 v 15:06 — Odpovědět

    Milá Rebeko, asi se vzájemně nepřesvědčíme. Vyjmenováváte nevýhody OSVČ. Já vám řeknu výhody. Volná pracovní doba, možnost třeba 5 měsíců volna v roce, víceméně si zvolit, zda bude odvádět minimum, nebo dobrovolně víc (zaměstnanec vždy odvádí podle svého platu), bude to znít zle, ale je to fakt u 90% OSVČ – možnost “upravovat” účetnictví. Pokud namítnete, že aby si vydělala, tak musí dřít 20-30 dnů v měsíci, tak já namítnu, proč se v takovém případě nenechá radši zaměstnat? A pokud bychom měli zvýhodňovat OSVČ, jak píšete, tak dodejte prosím k tomu A i to pověstné B. Na úkor čeho? Budeme-li více dotovat jejich důchody, tak to vezmeme díky snížení důchodům zaměstnanců? Nebo z jaké kapitoly rozpočtu byste to přelila?

    0
    1
  10. Pepa
    10.10.2011 – 12 Tishri 5772 v 20:53 — Odpovědět

    Podnikám 12 let že se dožiji důchodu na to si nedělám ani ty nejmenší iluze ,dle nově schváleného zákona bych měl jít do starobního duchodu ve 73 letech.Vzhledem k povaze mojí práce,nebo jakékoliv jiné myslím osvč,např instalatér ,pokrývač ,zedník,bych se chtěl opravdu koukat na třasedmdesátiletého pokrývače jak se drží na nohou po 50 letech práce nehledě na střeše…To je jedna věc druhá věc je ta že stát potažmo naše vláda je tam uplně k hovnu a lepší by tam bylo pustit stádo prasat byl by z nich větší užitek maso a kosti na gumové medvídky pro děti.A nedivím se že jim drobní i vetší podnikatelé kašlou na placení sociálního pojištění protože nemají ani tu nejmenší jistotu že vubec někdy uvidí peníze co si dávaj na duchod místo toho max uvidíte v televizi že si politik koupil nvou audinu potažmo celé ministerstvo..nebo nějaký nový letadlo co nelítá za x miliard :D prostě kocourkov hadra ,mám maminku co podniká již 15 let a hrozíá se výše starobního důchodu ale já jí s klidem odpovídám mami ty to máš ještě dobrý ty možná ještě nějaký důchod dostaneš ale naše generace již nikoliv zasypou nás do jámy jako odpad a za pár milionu let z nás budou zkaměněliny… taky co s duchodcema jen žerou státní rozpočet a dělat to ne ,nejlepší byl případ co jsem zkoukl v televizi nějaký chlápek dělal na správě sociálního zabezpečení :D jak příkladné a bylo mu nebo dokonce je přes 90 let to je ale vzor blba…jak by si to představoval náš stát ale když celý život člověk dělá hovno a sedí na prdeli tak se nedivím že muže dělat až do 90 ti viz herci nic proti nim umělci a pod .Obyčejní lidi makaj rukama a prostě do důchodu toho starobního se prostě nemaj šanci dožít.A o to našemu státu potažmo zákonodárcům jde..nechtěl bych do dnešní doby přivést na svět dítě ..jeho budoucnost?žádná pokud nemáte dost financí na jeho výchovu na jeho školy na jeho kroužky na jeho bydlení atd…takže jen do toho OSVČ v duchodu umřou hlady ,každý si myslí z těch co makaj ve fabrice ,jé pan podnikatel ten musí mít peněz :D ale nevidí nic co za tím je ,auto na lízing,shánět si zakázky ,nemáš práci nemáš peníze prostě nežiješ potažmo nežereš daně platíš jak neplatíš jde po tobě bernák ..prostě zoufalý ,a lidi co dělaj ve fabrce odmakaj si svých 8 hodin a padla nemusí nic svý peníze maj jakž takž jistý “dle firmy kde makaj” a ještě maj hubu plnou keců :D
    tak sem napsal tento článek snad se mnou bude někdo souhlasit vypadá to tak jako bych byl anarchista :D ale asi jsem dle toho co si myslím o tom bordelu kde žijeme …tak se prostě usmívám a říkám si bude hůř…přejí krásný den

    8
    0
  11. Pepa
    10.10.2011 – 12 Tishri 5772 v 20:54 — Odpovědět

    p.s díky za přečetení

    0
    0

Napsat komentář: David Fábry Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Odchod staré dámy

Další článek

Proč ministři narychlo utrácejí stamiliony?