Zdroj: Archiv

Česká republika je velký vývozce osobních aut. Každý si představí vývoz do Německa, Franci, Velké Británie a dalších evropských států. Málo kdo si vzpomene na vývoz do méně známých zemí, natož, tak ve vývozu aut málo významných partnerů, jako je Izrael.

Do Izraele šlo v roce 2010 2,59% českého vývozu osobních aut, což Izraele řadilo na 17. místo z hlediska českého exportu osobních aut.

V grafu č. 1 je hodnota dovozu osobních aut do Izraele v mil. USD. Největší podíl mělo Japonsko a ČR bylo v roce 2010 až na sedmém místě. Vzhledem k velikosti ČR to není špatný výsledek. Ještě pozitivnější je růst vývozu do Izraele.

V grafu č. 2 je vývoz osobních aut z ČR do Izraele v tis. USD a podíl ČR na trhu v Izraeli.  Vývoz vzrostl v roce 2010 o 170% proti roku 2007 a podíl na trhu v Izraeli se zvýšil z hodnoty 2,49% v roce 2007 na hodnotu 5,12% v roce 2010. Jde obdivuhodný výsledek na náročném izraelském trhu, kdy podíl exportu ČR na celosvětovém exportu osobních aut je přibližně poloviční.

Zvýšení podílu na trhu můžeme dosáhnout v zásadě dvěma cestami. Extenzivní cestou, kdy na trhu dodáváme více hmoty (kusů aut či hmoty aut v tunách) nebo intenzivní cestou, kdy podíl zvyšujeme prostřednictvím vyšších cen oproti konkurenci. Optimální je zvyšování podílu na trhu, kdy stejnou dodanou hmotu prodáme za vyšší ceny.

V grafu č. 3 je změna podílu na trhu v hodnotě (v USD). Např. v roce 2008 se tento podíl zvýšil o 0,68% a to z hodnoty 2,49% v roce 2007 na hodnotu 3,17% v roce 2008.

Pomocí ne zcela jednoduchého propočtu jsme si spočetli, zda tohoto zvýšení bylo dosaženo prostřednictvím zvyšováním dodávek hmoty na izraelský trh nebo prostřednictvím ceny. Např. v roce 2008 bylo zvýšení podílu na hodnotě dosaženo především zvýšením dodané hmoty (1,05%) a brzděno relativně vysokými cenami (-0,38%). Jinak řečeno, kdybychom zachovali poměr naší ceny k ceně konkurence jako v roce 2007, zvýšil by se náš podíl na hodnotě o 1,05%. A naopak při zachování dodávky hodnoty jako v roce 2007 bychom náš podíl snížili o 0,38%.

V roce 2008 jsme expandovali na trh v Izraeli především prostřednictvím dodávek hmoty, přičemž nás brzdila naše cenová politika vzhledem ke konkurenci.  V roce 2009 jsme vliv cenové politiky prakticky eliminovali a expanzi jsme realizovali prostřednictvím hmoty. V roce 2010 jsme přísun hmoty přibrzdili a zvýšení podílu na trhu jsme realizovali především prostřednictvím cenové politiky.

Vývozci osobních aut do Izraele jsou dobří obchodníci.

Autor: Natan

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Izraelsko-palestinské příměří je stále porušováno

Další článek

AP: Oprava jeruzalémských hradeb se blíží ke konci