Zdroj: Shekel

Není týdne, v němž bychom si v médiích nemohli přečíst nějaký zasvěcený článek o stavu trhu s nemovitostmi a předpokládaném vývoji cen bytů a domů v následujícím období…

To by v zásadě bylo celkem správné, že se nám různí novináři a odborníci na nemovitosti snaží předkládat své vize. Problém je v něčem jiném. Každý týden si totiž můžeme ve stejných denících a na totožných serverech přečíst velmi protichůdné závěry zejména ohledně vývoje cen. Pro koncového uživatele či potenciálního zájemce o koupi nemovitosti je právě cena a její předpokládaný vývoj tou zásadní informací.

Zlaté pravidlo při koupi čehokoliv je předem si v dané oblasti zjistit co možná největší množství relevantních informací, recenzí a případně referencí, na jejichž základě bychom pak měli mít možnost udělat opravdu správné a řádně promyšlené rozhodnutí. U nemovitostí je to však velmi složité právě z výše uvedeného důvodu, kterým je neustále se proměňující hodnocení aktuálního stavu a následného vývoje cen.

Tak například Hospodářské noviny na počátku června vydali článek s palcovým titulkem „Odborníci varují: Ceny bydlení už klesat nebudou“. Obsahem článku je především srovnání nabídky a poptávky po bytech, rodinných domech a pozemcích v kontextu s lokalitou, kde se prodávají. Z těchto faktů pak ředitel realitní kanceláře AAABYTY.CZ vyvozuje své očekávání na průměrnou stagnaci cen nemovitostí do konce tohoto roku. Zdůrazňuje přitom, že základem dobrého obchodu je především spolupráce s dobrou realitní kanceláří, která nám zajistí, abychom si nekoupili předraženou nemovitost.

Na konci června však HN přicházejí s dalším článkem, který souvisí s tím, že banky začaly ve větší míře v dražbách prodávat nemovitostí z nesplácených hypoték. Lubor Žalman, šéf Raiffeisenbank, tedy jedné z bank, které se do prodeje pustili, na základě této skutečnosti předpokládá, že velké množství prodávaných nemovitostí na realitním trhu způsobí další pokles jejich cen.

A nyní babo raď. Pokud bychom se řídili prvním článkem, tak jsme se mohli v průběhu června pustit do nějaké třeba již delší dobu plánované transakce v podobě realizace nákupu nějaké nemovitosti s tím, že ceny budou stagnovat a tedy není nač čekat. Mohli jsme si začít vyřizovat například hypotéku, a byť její vyřízení trvá nějakou dobu, byli bychom nejspíše na konci června již ve fázi, která by byla jen s obtížemi, případně finančními sankcemi, zastavitelná. Na konci stejného měsíce by nás nemile překvapil článek o tom, že ceny přeci jenom klesat budou a navíc, že se na trhu ve výrazně větší míře než doposud objeví cenově výhodné nabídky nemovitostí z nesplácených hypoték. To bychom se pak mohli právem cítit poškozeni, neboť vycházíme z přesvědčení, že nám média předkládají informace nezaujatě, profesionálně a především zodpovědně.

Nikterak nechci novinářům z HN podsouvat, že by se zmíněného rozporu v článcích na stejné téma dopustili záměrně či z nějakých vedlejších motivů. Nicméně bych rád tímto svým článkem upozornil laskavé čtenáře na fakt, že také v médiích je nutné vnímat informace v kontextu, s jistou dávkou odstupu, neboli s rezervou, a uveřejněné odborné články si pozorně přečíst včetně důrazu na to, kdo se k dané problematice vyjadřuje. Jasné je, že majitel realitní kanceláře, stejně tak, jako představitel banky nabízející nemovitosti k prodeji, chtějí především prodat. V tom duchu také jednají a prezentují své názory, v zájmu své společnosti.

Obchodování s nemovitostmi je především tvrdý byznys a zákazník se musí mít na pozoru. Právě informace zveřejňované prostřednictvím prestižních médií situaci na trhu výrazně mění, především pak ovlivňují rozhodování občanů, zda koupit, prodat, či ještě vyčkat na vhodnější dobu. V každém případě není možné nikdy získat dostatečné množství informací, abychom eliminovali veškerá rizika našich obchodních transakcí. Je dobré důvěřovat, ale vše několikrát prověřovat, a zásadní rozhodnutí skutečně důkladně zvažovat. Do každého obchodu musíme jít s tím rizikem, že se během pár dnů může situace změnit, aktuální ceny mohou klesnout či stoupnout, dostupnost hypoték může být zítra lepší, ale i horší. A pro noviny či jiná média jsou takové změny jen dalším námětem na zajímavý článek.

Autor: Jaroslav Kysilko

Přečtěte si také od autora: Silný NERV opět na scéně

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Co bychom měly vědět, když se zamilujeme do muslima?

Další článek

Tohle už Vodafone nezvládl