
Pád kdysi nejvýznamnějšího výrobce mobilních telefonů se zatím nijak nebrzdí. Nechci být škodolibý a přeji Nokii ať se zmátoří, ale na druhé stránce – je to dobře!
Pamatujeme si počátek mobilních telefonů u nás. Nokia byla klenot mezi značkami a dokázala toho náležitě využít. Dlouho platilo, že stejně vybavený telefon od Nokie byl o třetinu dražší než srovnatelný telefon jiného výrobce.
Jenže Nokia zaspala dobu, usnula na vavřínech a ostatní značky ji předběhly. Nokia prostě podcenila, nebo přímo nezvládla, nástup tzv. chytrých telefonů. A bylo vymalováno. Akcie Nokie se za posledních sedm let propadly asi o 90%! A Nokia dále tápe a hledá. Přeji jí úspěch, ale musí být zasloužený. Tedy dobré přístroje za dobré ceny. A nikoliv známé jméno za přemrštěnou sumu.
Představme si, co by se stalo, kdyby např. Apple, Samsung, HTC, LG či jiní nevyvíjeli, nekoumali a nepronikali na trh. Měli bychom tu dnes zabetonovanou Nokii a možná pár sekundujících značek s funkcemi na úrovni telefonování a ničeho jiného s cenami nápadně připomínajícími drahotu. Prostě tady zafungoval trh a konkurence dokonale. Právě ta konkurence, která chybí v oblasti našich mobilních operátorů. Podle toho to taky vypadá.
Aby se Nokia vrátila na výsluní, musí též inovovat, což nedělala a těžce na to doplatila. A právě takovýto příběh firmy Nokia je to, co žene pokrok a lidstvo dopředu. Vymýšlet, tvořit, inovovat. Jinak se neprosadíš. To je nádherně názorný příklad lidské historie a vývoje.
A nebojím se, že by dnešní lídr Samsung usnul na vavřínech. Může se mu to stát, ale máme zde již čínského výrobce Huawei, který náhle přichází s mobilními modely s nečekanými cenami. I kvalita už moc nepokulhává. A jistě se objeví další. Hurá do toho.
Přeji Nokii, ať je tak dobrá, že se na výslunní vrátí. Ale ostatní jí to naštěstí moc neusnadní. Bude se muset moc snažit. A to je jedině dobře pro nás, spotřebitele.
Autor: Tomáš Flaška
1 Komentář
Postavení Nokie je zlé. V dobách, kdy byla o třetinu dražší, byla i o třetinu lepší. Měla výdrž, spolehlivost a chytla se i v místě se slabým signálem. Pak ovšem převládl “byznys”
– získala image dobrou leda pro snoba
– levnější modely nebyly z Finska, bylo po spolehlivosti
– outdoor modely přestala dělat taky (aby se toho víc prodalo)
– dodala technologii na sledování lidí opičákům (nedemokratickým režimům)
– operátoři neradi viděli dual SIM modely a tak je Nokia dlouho nedělala
– Nokiáři utekli jinam, třeba k technicky vyspělému HTC nebo Samsungu
Jejich chování připomíná konec Siemense. Široká záplava velmi podobných a na špičku ztrácejících modelů, celkem levných, místy skoro nepoužitelných mobilů, s rozdílnými cenami dle toho, co daný trh snese.
Nokia se vrátí na výsluní jedině tehdy, pokud změní svoji filosofii. Pokud ne, tak vlastně žádná velká škoda.