Zdroj: idnes.cz

Dnes si představíme další úspěšnou izraelskou firmu, která dobývá světové trhy, včetně toho českého. Přitom právě na Česko směřuje pozornost v souvislosti s další expanzí v Evropě, jak sám potvrdil generální ředitel SodaStreamu Daniel Birnbaum, jehož předkové pocházeli z Československa.SodaStream je domácí výrobník sycených limonád a sodovek. Princip výroby nápoje je velmi jednoduchý a funguje na bázi sifonové láhve 21. století. Výrobník tvoří tělo přístroje, lahev s hermetickým uzávěrem a bombičky s oxidem uhličitým. Do láhve natočíte kohoutkovou vodu, uzavřete jí uzávěrem a vložíte do přístroje. Součástí přístroje je tlačítko, které uvolňuje do vody oxid uhličitý. Čím vícekrát tlačítko zmáčknete, tím sycenější vodu budete mít. Po vyjmutí láhve z přístroje je možné přidat sirup různých příchutí. Jedna sifonová bombička vystačí na výrobu 60 až 80 litrů sycené vody a jedna lahev sirupu na výrobu 6 až 18 litrů nápoje.

Původní myšlenka zařízení na prosycení/provzdušnění vody vznikla v roce 1903 v Londýně. Ve 20. letech byly na trh uvedeny ovocné sirupy využívané komerčními výrobníky sodové vody a v 50. letech měly premiéru první domácí výrobníky sodové vody. Zprvu se prodávaly pouze ve Spojeném království (tam se později, zejména v 70. a 80. letech, staly obrovským hitem) a následně se rozšířily do dalších zemí západního světa. V roce 1998 koupila SodaStream izraelská společnost Soda-Club, jejíž majitel byl v letech 1978-1991 oficiálním distributorem tohoto produktu v Izraeli. Na počátku nového tisíciletí společnost přesunula své závody z Ruska do Německa a s novými výrobníky a příchutěmi sirupů expandovala do mnoha zemí po celém světě. Od roku 2010 je firma kótovaná na veřejné burze NASDAQ.

SodaStream významně přispěl k renesanci domácí výroby limonád a sodových vod. Jednoduché provedení a velké množství příchutí sirupů jsou pro spotřebitele lákavé. V Česku by společnost ráda spolupracovala s tradičním výrobcem limonád Kofola.

SodaStream se též aktivně zasazuje v ochraně životního prostředí. Základní myšlenkou je, že domácí výroba limonád a sodovek nejenom že snižuje množství odpadů v podobě plechovek a lahví, ale rovněž snižuje míru znečištění, způsobenou přepravou balených nápojů. Aby upozornila na problematiku odpadů balených nápojů, spustila v roce 2010 tzv. Cage campaign („kampaň klecí“). V jejím rámci prezentuje v různých městech po celém světě rozměrnou klec – krychli o objemu 9 m3 – obsahující 10 657 PET lahví a plechovek, sesbíraných ve městech, na vesnicích a v přírodě. Jejich počet přitom není náhodný, neboť odpovídá počtu PET lahví a plechovek vyprodukovaný jednou rodinou v průběhu pěti let. Poukazuje přitom, že veškerý tento odpad by šel nahradit jednou lahví SodaStreamu. Jinou její kampaní byla Rethink Your Soda, v níž nabízí speciální řadu výrobníků, přičemž se zavázala, že za prodej každého z nich nechá vysadit deset stromů v Brazílii. Kromě toho finančně podporuje řadu environmentálních programů a projektů.

Zdroj: forbes.com

 

SodaStream má po celém světě 13 výrobních závodů, přičemž její sídlo je v Izraeli. Do budoucna uvažuje o vybudování plnícího centra v Česku, které by pokrývalo celou střední a východní Evropu. K tomuto kroku by mělo dojít za předpokladu dalšího růstu prodeje, což lze pokládat takřka za jistotu. Jen v minulém roce vzrostly tržby SodaStreamu o polovinu. K expanzi do Česka, kde se společnost na trhu pohybuje již čtvrtým rokem, by tak mohlo dojít v roce 2014.

Tři ze zmíněných třinácti závodů jsou v provozu v Izraeli, kde zaměstnávají na 1200 lidí. Jeden se nachází u severoizraelské Afuly, další v Aškelonu, zatímco třetí a hlavní výrobní závod sídlí v průmyslové zóně Mišor Adumim poblíž Ma’ale Adumim na Západním břehu Jordánu. A právě tento výrobní závod byl v minulosti předmětem četných kontroverzí. Jeho provoz byl kritizován izraelskými levicovými lidskoprávními organizacemi a v roce 2010 Soudní dvůr EU rozhodl, že SodaStream není oprávněna používat označení „Made in Israel“ pro osvobození od cla při dovozu do EU, jelikož hlavní výrobní závody jsou umístěny mimo Izrael. Co si však již mnozí kritici neuvědomují je to, že závod v Mišor Adumim podporuje soužití Izraelců a Palestinců, z nichž každí představují polovinu zaměstnanců. Pracují společně, mají stejné pracovní podmínky a mezi nimi i jejich dětmi vznikají přátelství. Jak v rozhovoru uvedl sám generální ředitel SodaStreamu: „Moje děti mají facebookové přátele mezi potomky některých palestinských zaměstnanců. Předtím mé děti osobně neznaly jediného Palestince. A podobně na tom byly i arabské rodiny.“ V roce 2012 společnost oznámila záměr vybudovat v Izraeli nový závod za zhruba 130 milionů šekelů, který by dal práci tisícovce lidí, z nichž řada by měli být beduíni z Negevu.

SodaStream sklízí úspěch prakticky po celém světě, což vzbuzuje nervozitu i mezi velkými hráči na trhu balených limonád, jako jsou třeba Pepsi či CocaCola. V červnu 2013 proto nepřekvapilo, když izraelský finanční deník Calcalist informoval o probíhajících jednáních o možné akvizici SodaStreamu ze strany společnosti Pepsi. Cena se podle deníku mohla pohybovat kolem 2 miliard dolarů (přibližně 39 miliard korun). Pepsi však tuto zprávu dementovala. Tržní hodnota společnosti SodaStream dosahuje 1,4 miliardy dolarů.

Více informací naleznete na sodastream.cz

Autor: Ladislav Faigl

5 Komentářů

  1. mordi
    7.8.2013 – 1 Elul 5773 v 13:06 — Odpovědět

    Už za komančů jsem u dědy dělal domácí sodovku. Klasická skleněná láhev, která byla opletená drátem, aby se neroztrhla, a dávala se tam sifónová bombička. Ty se klasicky dali koupit v místním železářství. Cena byla asi úplně někde jinde, nežli u zařízení od Soda Streamu.

    0
    0
  2. jk
    8.8.2013 – 2 Elul 5773 v 11:09 — Odpovědět

    Docela me zhorklo v hube, ze podporuji israelskou firmu.. :(

    1
    1
  3. Tony
    8.8.2013 – 2 Elul 5773 v 23:11 — Odpovědět

    Hrát na strunu eco bio se evidentně vyplatí.
    Globální kapitalisté vezmou 2l PET lahev za cca 3,8– Kč, naplní kohoutkovou vodou (někdy i pramenitou), přidají trochu CO2 a celé to dovezou do prodejny. Zde to za cca 4 – 7 Kč prodají se zlodějskou marží desítek procent.

    SodaStream sifonek 2l vyjde na cca 6,–Kč + počáteční investice 1890,–Kč

    Kdepak je asi větší marže? Vtip je v tom, že potravinářský CO2 v bombičce (425g)má cenu max 20,–Kč (15kg bomba je za 545,–) a ne oněch 199,–Kč.

    To se ty stromky potom sázejí ….

    0
    0
  4. 22.10.2013 – 18 Heshvan 5774 v 11:01 — Odpovědět

    Ad 3.: Marže je marže, zlodějská nemůže být. Protože zloděj krade. A chytrý a nikoliv líný člověk pozorně kupuje to, co jinak sehnat nelze. Pokud už musím ausgerechnet pít bublinkatou vodu, protože mám na to chuť, tak holt buď si ji vyrobím sám za pomoci jednorázově koupeného přístroje, a nebo budu courat po supermarketech a nadávat na “zlé zlodějské kapitalisty,” co prodávají draze to, co mi chutná.

    Ach jo.

    0
    0
  5. Pierre
    14.12.2013 – 11 Tevet 5774 v 14:10 — Odpovědět

    Njn, ono vydělávat se dá buď na lidském neštěstí, nebo na lidské blbosti. To první je podle mne hodně nemorální a odsouzeníhodné a to druhé je naprosto běžná věc…a tak musí člověk pořád počítat a přemýšlet nad různými “výhodnými” nabídkami ze všech stran, aby nenaletěl :-) …aspoň mu nezakrní mozek :-)
    Btw. 6kg lahev potravinářského(ne technického, tam byla cena ještě nižší) CO2 jsem před pár lety kupoval za 150 a později za 200 Kč a ceny se asi moc nezměnily…kdo je chytrý a šikovný, tak si jistě poradí ;-) …

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Kým byl Ša*ch – Šabataj Meir ha-Kohen ?

Další článek

Washingtonská zastavení nad islámem