Zdroj: Shekel

První adventní neděle – den, který je spojen se zapálením první svíce na adventním věnci.

Slovo advent pochází z latinského adventus – příchod. Podle křesťanské tradice se tak připomíná příchod Ježíše Krista a blížící se Vánoce.

Pro většinu Čechů však advent není obdobím klidu a ztišení. Spíše se jedná  o dobu spojenou s hektickým nakupováním vánočních dárků, sháněním kaprů a velkých úklidů v domácnostech.

Na Pražském hradě dnes také symbolicky rozsvítí vánoční strom manželka prezidenta Livia Klausová. S rozsvícením je spojen i doprovodný program. Ve čtyři hodiny se bude konat vystoupení Dětské lidové muziky Notičky, následovat bude pěvecký soubor Gospel Limited a po něm se představí Hudba Hraní stráže. Vánoční stromky se rozsvítí i na mnoha dalších místech v Česku. Stejně tak se začínají o víkendu konat i vánoční trhy.

Mnohá muzea a zámky připravují speciální expozice o tradicích Vánoc. Například muzem ve Velkých Karlovicích na Valašsku dnes otevře expozici dřevěných a perníkových betlémů. K vidění budou i Betlémy malované na sklo či vyrobené z ovčí vlny.

Počátky slavení adventu jsou spojeny s jižní Galácií, tedy dnešním Tureckem a také se Španělskem. Tam se slavilo již koncem 4. století. Mezi 12. a 13. stoletím se pak advent stal začátkem liturgického roku. Adventní věnec má zase svůj původ v 19. století v Německu.

Rozsvícení svící na adventním věnci má své počátky v židovské tradici staré 2000 let – ve svátku světel zvaném Chanuka. Na židovských chanukových svícnech se postupně rozsvěcuje osm světel. Letos židům Chanuka začíná 1. prosince.

Autor: redakce Shekel.cz

4 Komentářů

  1. 28.11.2010 – 21 Kislev 5771 v 16:40 — Odpovědět

    Skromně si dovolím podotknout, že adventní věnec nenavazuje na chanukové světlo ani nepřímo. Nebo přinejmenším asi tak “přímo”, jako zapálení svíčky ve sklepě na uhlí (pro Mikuláše?) – protože zapálení světla, je prostě zapálení a šíření světla.Další paralely pochopitelně hasnou. Chanuka není o o adventu (očekávání příchodu – předpříchodu) a židé si dodnes udržují “klouzavý” kalendář, takže nemohou slavit čtyři neděle čekání (jako je třba slíchesový elul v sefarad prostředí), pak si dát dvou až třídenní přetržku a teprve potom “vstoupit” do samostatného svátku – ačkoli dnes se tak pohříchu tu a tam děje taky :O) Ale nechme četce její (v mnoha ohledech jistě nezanedbatlné) kvality a hurá k vánocům, k Chag Chanuka sameach, k Happy Chanukah anebo dokonce k požehnané Vanuka… Do vesmíru se přesto vejdeme .. -acb-

    0
    0
  2. Jiří Blažek
    28.11.2010 – 21 Kislev 5771 v 16:53 — Odpovědět

    Dovolím si ještě dodat, že sice je možné, že se nějaký ten Němec mohl inspirovat postupným přidáváním světel, ale s Chanukou to opravdu nemá vůbec nic společného. Jsou to oddělené tradice, každá si žije vlastním životem a každá má význam pro toho, kdo ji slaví. Roubovat je takovým způsobem na sebe (viz ona Christnukka, po česku Vánuka) neprospěje ani jedné z nich.
    A ještě na závěr: Chanuka není chag :)

    0
    0
  3. 28.11.2010 – 21 Kislev 5771 v 17:28 — Odpovědět

    Jsem rád, že dva takový rivaly jako jste Vy dva postaví ČTK na jednu loď :-)

    0
    0
  4. Jiří Blažek
    28.11.2010 – 21 Kislev 5771 v 17:31 — Odpovědět

    Rivalové? Ale no tak… Zrovna to zcela určitě nejsme.

    0
    0

Napsat komentář: David Fábry Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Kde je rozdíl?

Další článek

Německo podle Wulffa musí hájit právo Izraele na existenci