Zdroj: Archiv

Eugen Kukla (narozen roku 1963 v Praze) je populární fotograf, jenž zachycuje ty nejznámější události, osobnosti i běžný život. Je ženatý s galeristkou a fotografkou Nadiou Rovderovou a má 2 děti Leu a Felixe. Mezi jeho koníčky patří dokumentární film, umění, média a cestování.

Vážený pane Kuklo, Vaše fotografie na FB mají velký ohlas, často velký počet sdílení a likes. Myslíte si, že sociální sítě umožňují současným umělcům být více v kontaktu se svým publikem a vycítit co se jim líbí?

Já se nepovažuji za umělce, pro mě je důležité zachycení dokumentaristické, či reportážní. Obrázku se snažím, s ohledem na diváka, dodat i nějakou elementární  estetickou úroveň. Pokud se mi to podaří, možná že tam vstupuje i projev uměleckého řemesla, výjimečně snad i umění, ale byl bych v tom velmi opatrný. Jelikož mám tu čest znát opravdové umělce, bude se držet zkrátka.

K jádru otázky: jednoznačně ANO. Facebook je jen nástroj, ale nesmírně silný, tvárný, individualizovatelný a umožňuje každému jedinci publikovat a také tedy získávat zpětnou vazbu v míře naprosto bezprecedentní.

Pokud bych odbočil: když básníkovi vyšla před lety sbírka básní cca 400 ks, a prodal 200 ks, dalších pár rozdal a vyšla jedna nebo dvě recenze a pár dopisů přišlo do poštovní schránky, tak to byl úspěch. Nyní i v žánru tak minoritním jako je poezie, může autor díky sociálním sítím a sdílení dosáhnout mnohonásobně početnějšího čtenářstva tím i zpětné vazby. Řekl bych, že “publikování” do šuplíku již není  nejčastější (a vynucenou) formou uspokojování tvúrčích potřeb. To platí i pro fotografii. V tom vidím tu demokratizaci tvorby v tom nejlepším smyslu. Zaplať Pánbu za pana Zuckerberga.

Nebojíte se toho, že když vyfotíte nějakého vysokého politické činitele v choulostivé situaci, že příště nebudete pozván na akci jeho či jeho souvěrníků? Kladou Vám politici či umělci předem požadavky na autorizaci fotografií, než je publikujete?

Nikdy se mi nic takového nestalo. Vyfotil jsem ledaskoho, nikdo mě na základě mých fotografií nevykázal a ani neznemožnil přístup. Ale je fakt, že se snažím při své publikační činnosti být elementárně milosrdný.

Určité situace nefotím, je to nedobré z hlediska etického a pokud už to publikuji, musí k tomu být závažný důvod.

Zaznamenal jsem Vaši reakci na krádež fotografie z FB bulvárním časopisem eXtra.cz. Rád bych se zeptal, zda jste si vědom toho, že vše co dáte na FB nepodléhá již autorským právům? Kdokoliv může fotografii použít! Spokojil byste se jenom s tím, pokud by eXtra uvedlo Vaše jméno jako zdroj?

Přes veškeré bouřlivé a bohaté diskuse si nejsem zcela jistý, že co se týká autorských práv na Facebooku tomu tak skutečně je! Jsem si samozřejmě vědom, že když dám na FB fotografii neznehodnocenou vodotiskem, vím, ať už de iure nebo ne, že se jí vzdávám ve prospěch veřejnosti. Samozřejmě že mě zajímá dopad fotografie a i to jak se s ní naloží. To je pak velmi individuální. Když někdo mojí fotografií nasdílí a zůstane tam moje autorství, je to skvělé a děkuji za to. Když někdo z fotografie vytvoří chytrý mem a tímto způsobem začne fotografie žít vlastním životem, tak mě to taky baví a nemám nic proti tomu. Ale když mojí fotografii, bez toho aniž by mě předtím oslovilo, ukradne komerční médium, tak to považuji za vrchol drzosti a něco co nemůžu akceptovat. Nejde o právní stránku věci, ostatně pochybuji, že médium má licenci z Markem Zuckerbergem. Jde mi o prachsprostou lidskou slušnost.

Za to, že jste si na mě udělal čas, rád bych Vám věnoval tričko z JEWISH E-SHOP a zeptal se: Nechcete pokusit se zde prodávat Vaše fotografie? Umění sice moc neprodávám, ale třeba by to šlo, přece jenom Eugen Kukla je zvučné jméno.

Klidně.

Povíte nám, co si myslíte o Babišovi?

Babiše jsem fotil, naživo je velmi charismatický. Co se týče jeho samotného, já ho příliš nehodnotím a myslím, že je to velmi schopný byznysmen; velmi důsledně využívá  vše, co má k dispozici.  Pokud je nějaký problém, nevidím ho v Babišovi, ale v lidech kteří ho volí.

Mám problém s jeho voliči, ale musím to respektovat, protože volby proběhly legitimně. Můžu je doufat že při příští příležitosti voliči prohlédnou. Spíš než že by Babiš určoval naši dobu a společnost, je zásadnější problém, že lidé si vybírají Babiše.

Jste Havlista?

(Smích) Ano jsem, ale je to nálepka, byť se k ní hlásím.

Vadí Vám, že spousty lidí proti němu nyní po jeho smrti zbrojí?

Ano, jednoznačně mi to vadí.

A koho jste volil v poslední prezidentské volbě?

Volby jsou sice tajné, ale já osobně to nemám problém říci: byl to Schwarzenberg.

Věříte, že každý člověk  něco věří a ten co nevěří, věří v to, že vlastně věří? Věříte Vy v Boha?

Ano, jsem věřící, vlastně si ani nedokážu představit, že bych byl nevěřící.

Chodíte do synagogy?

Chodím do svatostánků obecně a neuvěřitelný zážitek jsem měl necávno ze synagogy El-Ghraib na tuniském ostrově Djerba.  Mám rád místa intenzivně promodlená – jako třebas postranní kapli chrámu v Čenstochové a poutní místa obecně.

Může Bůh přijít za člověkem kamkoliv?

Samozřejmě. Pokusím se parfrázovat svého přítele, letohradského faráře Václava Vacka, který moc nerozlišuje mezi božím stánkem a okolním světem. A on říká: „Chovejte se v kostele jako by to byla hospoda a v hospodě jako by to byl kostel.“

Je důležitější chodit pravidelně do kostela (synagogy) nebo dodržovat Desatero?

Určitě je důležitější dodržovat Desatero, než z železnou pravidelností chodit na bohoslužbu.

Jak se stavíte vůči muslimům?

Prodělal jsem vývoj, pamatuji si jak se otevřely prvně hranice, vydal jsem se stopem do Turecka a byl zahlcen obavami a plný očekávání která se ukázala jako naprosto zcestné předsudky. Čím víc jsem v kontaktu s islámským světem, tím si více uvědomuji složitost a nejednoznačnost problému a je pro mě složitější dojít k nějakým rozumným, natož obecným závěrům.

Takže souhlasíte, že islám není to jediné Zlo na Světě?

Nelze ztotožnit islám se zlem.

Autor: David Fábry

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Úpadek kultur, multikulturalismus a politika

Další článek

Konec tradic v Evropě?