Ze všech forem, ve kterých vystupuje nový, kulturní antisemitismus, je hnutí proti obřízce patrně tou nejzhoubnější. Jen za samotný rok 2013 přijalo několik evropských zemí kroky směřující k postavení náboženské obřízky mimo zákon.

V lednu 2013 schválila etická rada Švédské lékařské asociace rezoluci, která odsoudila praktikování obřízky u chlapců před dosažením věku 12 let.

Dánská společnost praktických lékařů vydala prohlášení odsuzující neterapeutickou obřízku jako „zneužití a zmrzačení“.

V roce 2012 a 2013 se regionální soudy v Německu pokoušely zakázat nebo zavést omezení náboženské obřízky.

V roce 2013 vyzvala Rada Evropy státy, aby „podporovaly další uvědomění si rizik, která plynou z obřízky bez terapeutických důvodů.“

Rovněž ve Spojených státech, kde je rutinní obřízka něčím běžnějším, skupiny „intaktivistů“ – aktivistů, kteří si myslí, že mužský penis by měl zůstat „intaktní“ – tvrdí, že obřízka je porušením lidských práv. Pořádají pochody za „genitální práva“ a nedávno demonstrovali před domem MUDr. Susan Blankové, předsedkyně Pracovní skupiny pro obřízku Americké akademie pediatrů.

V roce 2011 se intaktivistům ze San Franciska jen těsně nedopařilo dosáhnout referenda o zákonu, který by činil ilegálním „obřezat, vyřezat, řezat či mrzačit celek či jakoukoli část předkožky, varlat či penisu jiné osobě“ mladší 18 let pod trestem finanční pokuty či vězení.

Nejpozoruhodnější věcí na těchto útocích není to, že se prostřednictvím zákazu této praxe, která je středobodem židovské víry od dob Abraháma, snaží účinně skoncovat s judaismem. Ani to, že se zaměřují na židy, kteří obřezávají své syny osmý den po jejich narození, aby samolibě odmítali jejich náboženství jako „výmluvu“ pro zneužívání dětí. Dokonce to není ani návrat groteskních karikatur židů lačnících po krvi nevinných dětí, které se objevily v seriózních novinách a aktivistické literatuře.

Nikoli. Tím nejvíce znepokojivým a ironickým aspektem těchto útoků je to, že jsou vedeny ve jménu lidských práv.

Jak dříve uvedl Frank Furedi v magazínu Spiked, není to poprvé, kdy jsou židé napadáni za provádění obřízky. Ale je to poprvé, kdy je obřízka líčena jako porušení lidských práv. Je velmi ironické, že by tento aspekt současného kulturního antisemitismu měl být formulován v jazyce lidských práv, poněvadž to byl právě morální odpor vůči holokaustu, vůči tomu nejstrašnějšímu aktu antisemitismu, který vedl k modernímu pojetí lidských práv a vzniku mezinárodního hnutí za lidská práva.

Od 70. let dále, ale zejména v 90. letech, význam holokaustu neustále rostl, a to nejen jako události, která se má připomínat, ale také jako symbolu mravní zkaženosti. Utrpení židů začalo být vnímáno za něco více, než jen výraz antisemitismu – je dnes považováno za symbol věčné pravdy o nelidskosti člověka vůči člověku, za morální absolutno.

Připomínání holokaustu se stalo skrze explozivní nárůst počtu muzeí holokaustu, knih a filmů v současné kultuře všudypřítomné. Nicméně tím, že se umožnilo, aby holokaust se vymanil z pout dějin a stal se věčnou pravdou, vznikl tlak označovat i další příklady rozsáhlého utrpení za genocidu.

Události ve Rwandě, Bosně, Kambodži a Dárfúru byly označeny za genocidu. A další zjevně přibydou. Lidsko-právní organizace Genocide Watch vypracovala užitečnou osmistupňovou teorii, jak identifikovat zemi, kde hrozí genocida. Ve své zprávě z roku 2012 identifikovala devět zemí, které páchají genocidu, a uvedla, že jedenáct dalších balancuje na hraně.

Vyhlazení židů v Evropě se v tomto smyslu stalo pouze jednou genocidou mezi jinými. Lze se pak divit, že někteří lidé považují za adekvátní charakterizovat izraelské zacházení s Palestinci, jako by šlo o „totéž“, co nacisté dělali židům?

Pokud byl holokaust čisté zlo, lidská práva byla prezentována jako jeho morální protějšek. Rétorika lidských práv je plná odkazů k holokaustu a genocidě. Bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan šel tak daleko, že tvrdil, že holokaust byl tou hybnou silou za Všeobecnou deklarací lidských práv, třebaže povědomí o holokaustu nebylo v době jejího přijetí tak rozšířené.

Tak jako vše, co bylo spojeno s genocidou, je nepochybně zlé, tak dnes vše, co bylo ospravedlněno na základě lidských práv, je předkládáno jako nepochybně dobré. Děsivosti holokaustu je často využíváno k rozdmýchávání lidsko-právních kampaní všeho druhu, včetně invazí do států, které údajně směřují ke „genocidě“. A dnes se lidská práva, nasáklá antiholokaustovou rétorikou, v děsivé ironii vrhla na jednu klíčovou židovskou praktiku.

Dnešní protiobřízkoví aktivisté si naprosto neuvědomují, že by jejich kampaň mohla být vyložena protižidovsky. Naopak, oni budou rychle argumentovat, že nejsou antisemité, a budou často poukazovat na debaty v rámci reformního judaismu o významu a nutnosti obřízky. Dokonce i Matthew Hess, umělec odpovědný za intaktivistický komiks Foreskin Man (Pan Předkožka), ve kterém svalnatý blonďatý superhrdina zachraňuje malého chlapečka před hrozivým ortodoxním rabínem zvaným „Monster Mohel“, tvrdí: „Foreskin Man není proti židům ani proti lékařům. Nicméně ti, kteří řežou do nevinných dětí, budou líčeni jako zlosynové, jimiž jsou.“ O své snaze po schválení Male Genital Mutilation Bill (Zákona o mrzačení mužských genitálií) v San Francisku říká: „Nechceme být proti židům. Usilujeme o lidská práva.“

To, že náboženská svoboda může být tímto způsobem trivializována, ve skutečnosti ukazuje, jak prázdným a zdegenerovaným se pojem lidských práv stal. Nikdy bychom neměli zapomenout, že stálo roky bojů a nesčíselně lidských obětí, abychom získali právo konat obřady podle svého. A především bychom měli chápat, že pro židy, kteří jsou jak národem, tak lidem víry, nepředstavuje právo provádět obřízku nic menšího, než právo existovat.

Je to zvláštní a znepokojivá situace, kam jsme se v současnosti dostali. Místo toho, aby transformace holokaustu v ahistorické morální absolutno sloužila jako varování před důsledky antisemitismu, stvořila důvod pro oddávání se novým formám tohoto předsudku.

Nancy McDermott je spisovatelka a matka sídlící v New Yorku

Zdroj: www.spiked-online.com

Překlad: Tomáš M. Kvapil

16 Komentářů

  1. Miloš
    31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 11:33 — Odpovědět

    Srdceryvný článek. Pokryteckému judaismu se hodí řezat do genitálií malým hochům, ale ne dívkám, a proto kultury, které řezají do pohlavním orgánů dívek jsou tím pádem zavrženíhodné…… a boj za celistvost ženských genitálií je boj za lidská práva, recipročně to však u druhého pohlaví nefunguje.

    7
    4
  2. 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:41 — Odpovědět

    clanek mne sokoval. Vubec jsem to netusila. Panu Milosovi teda, neobrezavaji se jenom zidove. Obrizka (to jsem nikde nestudovala, nemam antropologii) ale z logiky veci je tradice jeste stareho Egypta, vsechny narody (ne nabozenstvi) narody ktere jsou potomky starych egyptanu a kam se tyto narody dal rozsirovali, obrezavaji. u muzu je to jedoduhsi, a daleko teda (ja osobne to povazuji za) hygienictejsi. Zvlast u nekterych jedincu. Obrezavaji se i muslimove, a take celkove africane i nezide i nemuslimove. Srovnavat zenskou a muzskou obrizku nepovazuji za nekorektni, i presto, ze obe maji stejne koreny. Nasledky jsou daleko jine (i kdyz u zen ne ve vsech pripadech ze sta to snizuje pud nebo schopnost rodit). Sorry, ale jako zena, preferuji obrezane muze. Ja bych ji naopak u muzu zavedla povinne. Zvlast v nasich zemepisnych sirkach. ted sorry, ale reknu to naplno: Muzi se po toalete neumyji, max utrou papirem a take se neholi. vite kolik je tam bakterii? A nekteri se ani nemyji kazdy den (no, ted uz i jo, ale v padesatych letech pochybuji) A to je u nas zima a sucho, co ale v zemepisnych sirkach kde je teplo a vlhko a presto nedostatek ciste vody ? Proto ten staroegyptsky zvyk take vznikl (i kdyz filozoficky byl duvod jiny)

    5
    5
    • danny
      1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 05:47 — Odpovědět

      Sorry,ako muž preferujem inteligenté ženy.Jedno získaš hocikedy,to druhe tažko.Je mi lúto,že ste vyšla s takého prostredia,ale myslíte že nás zaujíma v akých hygienických pomeroch ste nažívala?
      Taký Tuareg,ked sprevádza karavánu sa sprchuje po stáročia zrejme každý den.(okrem karavány s tovarom ho nasleduje druhá s vodou.).
      Abrama zrejme tie baktérie vyniesli z Uru do Mamre a do veku sto rokov mínus jeden si to užil.Naštastie Sára mala iné preferencie.smile
      Ak ste si nevšimla,neobrezaný muž dokázal osídlit všetky podnebné pásma.

      7
      1
      • 1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 23:08 — Odpovědět

        ??????? opravdu jste si jisty, ze rozumite co jsem psala, nebo to Vas jenom popudilo neco v textu co jste vztahnul na sebe?

        1
        2
        • danny
          2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 06:55

          Mám pocit,že tomu,čo ste napísala rozumiem viac ako vy sama.smile
          -Obriezka,(ktorú som nikdy neštudovala,nemám antropologiu),ale s LOGIKY VECI JE TRADíCIA ešte starého Egypta……Prišlo mi lúto LOGIKY.(žiadne vztahovanie.Na takýto výrok je nutné určité poznanie,ktoré tu postrádam.Lebo Moudro neurčito plachtí v ovzduší ako papierový drak.Len ked sa zachytí na špičke vysokej a mejestátnej veži,môže sa stat niečím pozoruhodným a môže hovorit o vtahovačnosti.Verte mi.smile)Ešte raz,žiadne vztahovenie,lutost k logike.
          Tá vaša egyptska obriezka rozšírena medzi indianske kmene oboch Amerík,Austrália,Dajakovia?(Pouhá oslava dospelosti jedinca.)Vidíte tám náznak logiky?
          A nasleduje ,,druhotná"obriezka u židov a odskopčená islámom.(Náboženského charakteru.)Snažil som sa to naznačit sto mínus jeden ročným Abramom.(Hladaním vztahovačnosti ste to opomenula.)smile
          -Zrovnávat ženskú a mužskú obriezku nepovažujem za nekorektné…treba viac?Ale dost možné,že nevieta,alebo ste si neuvedomila,o ste napísala.
          -Napriek,že majú rovnaké korene.Antropolog?To vyriekol?Ktoré korene?Egyptské?Logocké?Filozofické?
          -Aj ked u žien,nie vo všetkých prípadoch to znižuje pud,alebo schopnost rodit…na ,,kulatný"koment nenachádzam v tomto prípade slov.Snád,ste vôbec žena?Boli ste snád dievčatom?
          Mohol by som si ešte rozšírit svoje poznanie o ten FILOZOFICKY iný dôvod?

          2
          0
    • Miloš
      1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 11:30 — Odpovědět

      Srovnání je nekorektní ?? Našel jsem pro tebe úžasnou stránku, kde je pro věřící vysvětleno spoustu věcí, ba i dokonce výhody ženské obřízky. http://islamqa.info/en/45528

      0
      0
    • Dominik
      1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 13:52 — Odpovědět

      Je vtipné, když člověk prosazuje kulturní, náboženskou a všelikou jinou toleranci, a přitom podporuje zavedení mužské obřízky povinně, tedy i proti vůli dotčených- velmi tolerantní. Když Vy řeknete, že obřízka má být povinná, protože Vy preferujete obřezané muže, je to stejné jako bych já řekl, že všechny ženy musí mít povinně piercingy, protože mám rád ženy s piercingy (což sice není pravda, ale pro příklad to použiji). Máte snad pocit, že máte nárok na všechny muže na světě, takže se musí podřídit Vašim osobním představám?

      A když mluvíte o svobodě a toleranci, uvědomujete si, že některá náboženství mužskou obřízku odmítají- například sikhismus- a povinnou obřízkou byste napadla jejich náboženské cítění?

      1
      0
      • 1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 23:05 — Odpovědět

        pochopil jste spatne; Ja nepodporuji zavedeni tohoto jako povinne protoze ja cosi preferuji, ale protoze to pokladam za hwgienictejsi a tudiz zdravejsi. tot vse. Prvni a druhy argunent nejsou podminene, jsou si rovne. Ja na to nahlizim asi jako na urcita ockovani. tot vse. Popravde mne trosku popudilo to "pokrytectvi" v komentu na ktery jsem odpovidala. Jiste si to uvedomuji, a slibuji, ze zavedeni ukonu jako povinnosti propagovat a podporovat (pokud na to nejaka politicka strana navrhne) nebudu :)))) netusila jsme ze takova mala a hloupa poznamka vyvola vetsi emoce a vetsi diskuse nez ten samotny clanek, ktery je pomerne, pro mne, hodne sokujici.

        0
        0
        • Dominik
          1.9.2015 – 17 Elul 5775 v 23:24

          Máte pravdu, nevzal jsem v úvahu, že to zdůvodňujete hygienicko-zdravotním argumentem. V této souvislosti mě napadá, že když má člověk vlasy, vždycky je riziko, že chytí vši. Ty jsou pěkně nechutné, hrozně to svědí a můžou přeskakovat na ostatní.

          Jsem pro to, aby ze zdravotních důvodů bylo spolu s povinným očkováním a povinnou obřízkou zavedeno povinné ostříhání vlasů dohola. Prevence musí být.

          1
          0
    • Jiří
      6.7.2020 – 14 Tammuz 5780 v 15:01 — Odpovědět

      Obřízka v judaismus se týká mužů, o ženské není ani zmínka. Ale v Bibli je psané i to, že i jiné národy se obřezávají, Egypt i řada dalších (tehdejší Egypt, to byli ovšem Koptové, ne nynější arabské většina, které v Egyptě žije). Důvod obřízky není hygienický, ale ustanovil ji Bůh. Nicméně hygienicky přínosná zcela určitě je.

      Obřízku povinně zavádět nejde, toto by navíc byla voda na mlýn protiobřízkových a fakticky antisemitských ideologů a štváčů. Osobně souhlasím ovšem s tím, aby za nedospělé dítě rozhodli rodiče. Měli by mít možnost nechat zákrok provést a ne to řešit s dítětem, které není schopné to posoudit. Ono totiž čekat na nějaký věk, tak čím starší, tím hůře se hojí, úplně malé děti rychle zregenerují, nezůstane jizva, není třeba šití atd. Čekat do začátku puberty, to leda bude víc bolet, potíže s následnými erekcemi atd. Samozřejmě na zákrok není nikdy pozdě, ale má-li být proveden, tak co nejdříve.

      0
      0
  3. 31.8.2015 – 16 Elul 5775 v 18:42 — Odpovědět

    OPRAVA : NEPOVAZUJI ZA KOREKTNI SROVNANI

    0
    1
  4. danny
    2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 07:05 — Odpovědět

    Dominik sa nechal opit sucým rožkom,,autor,,pokrytecta" Vám to nezhltol.smile.
    Na dodržiavanie hygieny máme aj iné prostriedky ako obriezka.Hygiena je druhotný plod.Nepokrytecky to hovorím.smile

    0
    0
  5. danny
    2.9.2015 – 18 Elul 5775 v 07:44 — Odpovědět

    P.S.Používaním(obranný mechanizmus)slov ako vztahovanie,pokrytectvo môže znamenat,že nie vždy idete tam,kam idete,zrovna z tých dôvodov,ktoré vás podla vašej mienky vedú.

    0
    0
  6. Jakub
    3.9.2015 – 19 Elul 5775 v 07:58 — Odpovědět

    Mám dotaz. Jaký má v rámci judaismu význam obřízka s orálním sáním? Jde snad o to, že se musí zabránit, aby krev novorozence nepadla na zem?
     
    „Rabíni jednají s městem New York, jak ochránit děti a zachovat náboženskou svobodu“
     
     
    http://www.zvedavec.org/komentare/2015/08/6547-rabini-jednaji-s-mestem-new-york-jak-ochranit-deti-a-zachovat-nabozenskou-svobodu.htm <http://www.zvedavec.org/komentare/2015/08/6547-rabini-jednaji-s-mestem-new-york-jak-ochranit-deti-a-zachovat-nabozenskou-svobodu.htm>

    2
    0
  7. Antonín Vlas
    13.4.2018 – 28 Nisan 5778 v 23:21 — Odpovědět

    Horší demagogii jsem opravdu neviděl. Kulturní antisemitismus je stejný nesmysl jako kulturní rasismus. Jedná se pouze o ideologický výmysl nové levice. V USA je intaktivistické hnutí přímo přecpáno. Byl kulturním antisemitou zakladatel sionismu Theodor Herzl, který svého syna Hanse nenechal obřezat? Takové tvrzení je naprosto absurdní a odporuje vekeré logice.

    0
    2
  8. Jiří
    6.7.2020 – 14 Tammuz 5780 v 14:53 — Odpovědět

    Hezký a pravdivý článek. Bohužel i v naší zemi, kde obřízka se moc neprovádí, tak řádí protiobřízkoví fanatici. Někde jinde jsem dotyčnému (viz příspěvek z r. 2018) napsal, že za tím vnímám silný antisemitismus. Což vehementně popíral, ale realita byla jiná. Já osobně mám křesťanskou víru a právě proto uznávám roli judaismu. Spáse je ze Židů, řekl Ježíš a tomu věřím. Osobně obřízku nemám, ale u židovského národa ji beru jako výraz smlouvy s Bohem, kterou učinil s Abrahamem a jeho potomky. Takže mi vadí nepřátelství proti obřízce, protože tím je napadaná podstata této smlouvy.

    Protiobřízkový fanatik např. psal o sebevraždách kvůli psychickým problémům způsobeným obřízkou. Sám leda působil ty problémy lidem. Pokud někdo podstoupil ten zákrok, tak byl poučen, že je "vopižlanej", jeho sexuální život bude neplnohodnotný atd. Chápu, že agresivní štvavá propaganda může některým neurotičtějším jedincům způsobit psychické problémy. Hrubě nadával i matkám, které nechaly "vopižlat" své syny jen proto, že to indikoval lékař (zúžená předkožka je poměrně častý problém). Urážel i lékaře, jeho jméno mnoho z nich zná. Je otázka, jestli dotyčný nespáchal sebevraždu sám, každopádně už nepíše, dle dostupných práv už není naživu.

    Je to smutné, že v evropské kultuře se prosazují antisemitské vlivy. Velmi často kombinované s antiamerikanismem, protože USA mají k Izraeli i židovské kultuře velmi blízko. Typicky tito lidé nepřiznají svůj antisemitismus, ale fakticky ho provozují. Obřízka resp. její zákaz je vděčné téma.

    0
    0

Napsat komentář: Jiří Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

O gádžích

Další článek

Islám, zlá předtucha? - V.