Zdroj: masternewmedia.org

Spotřebitelé často lamentují na to, že jim reklama nutí produkty, které vlastně vůbec nechtějí a nepotřebují.

Velice často také dochází ke spojení, které  není správné a to že reklama = marketing. „To je zase ten marketing“, slýcháme často. Rád bych zde proto uvedl pár těchto velmi častých omylů na pravou míru. Marketingové aktivity společností začínají již mnohem dříve a komunikační kampaň je už jen tou pomyslnou špičkou ledovce.

Prvotní aktivity se zaměřují na analýzu vlastních možností společnosti a následnou identifikaci potřeb zákazníků. V době přetahování se o tržní podíly a vyhrocené konkurence si nikdo nedovolí uvést na trh výrobek, který by neměl základ v důkladných analýzách spotřebitelova chování a očekávání. Po identifikaci těchto potřeb následuje vnitropodniková „mela“, kdy se původní koncept přes oddělení výrobní, finanční, prodejní a bůhví jaké další třikrát změní tam a zpět a osmkrát obrátí naruby. To vše se nicméně stále děje pod dohledem oddělení Marketingového, které se snaží uchovat původní myšlenku co nejvíce a má následně, i za podpory reklamy, za úkol umístit úspěšně produkt na trh.

Marketingem tedy musíme rozumět opravdu dlouhodobý proces od první myšlenky, přes analýzu, vývoj produktu až po uvedení na trh, zpracovávání dat o spokojenosti zákazníků s užíváním a jejich zpětné vazbě. Vzhledem ke skutečnosti, že bude brzy třeba přinést výrobek nový, inovovaný…zpětná vazba a zkušenosti uživatelů budou sloužit jako vodítka pro opětovný proces, jako pohon pro pomyslná marketinková soukolí, která se budou točit dál a dál…

Autor:  David Šrámek

6 Komentářů

  1. Gvurele
    10.1.2011 – 5 Shevat 5771 v 14:25 — Odpovědět

    Nemá nakonec ten spotřebitel pravdu, když naříká “a jéjej”, a stěžuje si na ten mtg, kterej zjistil, co náš skupinově definovaný spotřebitel ještě nemá a tudíž je schopen skonzumovat? On moc dobře ví, že se mu to (po vzájemné a někdy i trochu drsné masáži všech odd. podniku – s cílem vyprodukovat, resp. umasírovat, sežr….skonzumovatelný produkt) vmasíruje komunikačními nástroji do hlavinky a ještě ho ubezpečí, že tohle vážně ještě nemá a opravdu, ale opravdu to potřebuje a aby to nebylo málo, tak se nakonec ten masáží uvolněný spotřebitel při dalším možné příležitosti ještě nakonec svěří, co tomu konzumnímu produktu chybí a co by mohl mít :-)…..spotřebitel hlavně není blbej, ale nechá se masírovat rád (je to takové příjemně nesvobodné a ještě je uspokojenej, teda má pocit, že je spokojenej, dokud mu to někdo nevyvrátí :-). GV

    0
    0
  2. David Šrámek
    10.1.2011 – 5 Shevat 5771 v 18:48 — Odpovědět

    Samozřejmě jsou lidé, kterým se opravdu nezavděčíte a ti potom skutečně mohou nadávát na marketing a zřejmě i vše ostatní kolem. Rád bych se ovšem vyjádřil k výrazu “skupinově definovaný spotřebitel”. Jistě uznáte, že není v silách marketingu definovat a vytvářet produkty pro každého jedince zvlášť. Pro marketingový proces se používá takzvaná segmentace trhu, kdy se celý trh dle určitých kritérií rozdělí na segmenty relevantní prodávanému produktu. Každý spotřebitel má jisté charekteristiky a vzorce chování, které jsou pro daný segment určující a zároveň se nimi odlišje od segmentů ostatních. Produkty jsou poté zaměřeny na uspokojení potřeb určítého segmentu, se kterým se spotřebitel identifikuje a je na něho cílena i reklamní kampaň.

    V Česku jsme již měli systém, který fungoval bez marketingu až do Listopadu 1989. Nevím jak Vám,ale mě se i přes jisté nedostatky více líbí systém současný:)

    0
    0
  3. Gvurele
    10.1.2011 – 5 Shevat 5771 v 20:13 — Odpovědět

    :-), děkuji za učebnicové vysvětlení, pane kolego :-)), mohu-li Vás takhle zovat. Víte, já se Vám snažila naznačit, že řada lidí tohle okolo zná a nemuselo studovat ekonomii, neznají to hluboce, ale koho zajímá učebnice marketingu a co se děje kolem jen v teorii, chce to trochu praxe, trochu života, shekel neučí, shekel rozvíjí a přibližuje (omluva jestli je můj pohled na shekel případně zkreslený, já ho takhle vidím). Nechcete psát o mtg v životě, koukat kolem sebe a o tom psát, a to na pozadí “života” (např. technologie, něěco převratného, mladí lidé, prostě, co Vás zajímá)? A pak, třeba vypíchnout něco opravdu zajímavého z marketingu…., aby to dostalo šťávu, třebas právě tu segmentaci, ale ne jen v teorii. Nechci rejpat, ale trošku šmrncu do té suchopárné teorie by to chtělo. Trošku jsem si připomněla mládí (necitím se zas tolik stará), ale je vážně už hodně dlouho (a to nemyslím, že bych si to nepamatovala, ale, že jsem u Vašeho článku zažila deja vue :-) ze školy). Teď to není o mě, necítím se ani náhodou na to , abych prohlásila o sobě, že vím hodně, ba naopak, čím dál, tím mín vím (na to věkem přijdete). Ale nepodceňujte čtenáře shekelu, jak tak někdy pozoruju reakce, jsou to hodně chytří lidé, a mají širokej záběr znalostí. Musíte jim to umět naservírovat tak nějak víc košerně, aby to šmakovalo, a nenudilo (článek by neměl být asketická dieta pro žlučníkáře). Omlouvám se, a těším se na případnou reakci. A nedejte se mnou zastrašit! Taky jsem jediná, kdo reagoval :-))). Pěkně do toho :-), hodně štestí. PS: Budtě si jist, že po minulém režimu se mi ani náhodou nestýská. Gv

    0
    0
  4. David Šrámek
    10.1.2011 – 5 Shevat 5771 v 20:45 — Odpovědět

    Dobrý den kolegyně,

    vaše připomínky mě rozhodně nezastrašují, ba naopak velice je vítám. Článek Marketing není reklama byl můj první příspěvek pro projekt Shekel a teprve si musím otestovat pomyslné mantinely vnímání, očekávání a charekter čtenářů. Chápu Vaše déjá vu pokud jste studovala ekonomii. Věřím, že i ostatní čtenáři jsou inteligentní a vzdělaní lidé. Na druhou stranu je mhoho čtenářů jistě vzdělaných v jiném oboru, což se snažím respektovat a vše vysvělit.

    Nicméně rád bych docílil toho, aby mé články nezněly tolik “učebnicově” a měly šťávu. V tom s Vámi naprosto souhlasím. Tak uvidíme, jestli se to podaří přítě:) Na případné komentáře se budu těšit.

    0
    0
  5. Jarmila
    11.1.2011 – 6 Shevat 5771 v 01:54 — Odpovědět

    Pro D.Šrámka i Gabrielu:
    Hezky a na úrovni jste diskutovali, to se musí uznat.
    Nejsem žádný odborník v ekonomice, ale mnohé přesto sleduju.
    Myslím, že bych vám mohla cosi doporučit, co by vás potěšilo i pobavilo.
    Je to ŠKOLA MARKETINGU, zajímavý ekonomický komiks, který posvátný marketing, i všechny tlusté knihy profesorů ctihodných univerzit, zbavil veškeré pompéznosti a složitosti. Vše je přiblíženo i obyč.lidem, mezi
    které patřím i já.
    Doporučuji všem ekonomům k nahlédnutí – i těm je třeba úsměvu na tváři :o)
    Já(J)
    ————————————
    ŠKOLA MARKETINGU
    Ilustrovaný průvodce pro manažery
    Malcolm H.B.McDonald a Peter Morris
    ————————————
    Vydal(již před časem)Kanzelsberger

    0
    0
  6. David Šrámek
    11.1.2011 – 6 Shevat 5771 v 08:49 — Odpovědět

    Dobrý den Jarmilo,

    myslím že úsměv na tváři mají i ekonomové, ovšem více úsměvů není nikdy na škodu. Možná by si tu knihu měl přečíst celý národ, aby nám tu bylo trošku veseleji. Marketing rozhodně nepovažuji za posvátný, nicméně jako všechny ostatní obory má jistý teoretický základ, ze kterého vychází. Dobrý hudebník se také nejdřív naučí noty aby v zápětí mohl improvizovat…

    Nicméně děkuji za komentářa a odkaz na zajímavou a vtipnou literaturu. Jak jsem již uvedl v předchozím komentáři, rád se zbavím nálepky autora, který píše články jako z učebnice:)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Pokřivená Abbásova představa cesty k míru

Další článek

Demolice v Jeruzalémě znemožnila dle Palestinců obnovu rozhovorů