Zdroj: Shekel

Lidové noviny otiskly dne 22. června článek o malých jaderných elektrárnách. Princip spočívá v tom, že existují odlehlá místa, kam nic nevede, žádný ropovod, plynovod, ani obyčejné elektrické vedení.

I tato obydlená místa však chtějí topit a svítit. Vezme se idea atomových ledoborců, s kterými Sovětský svaz začal již v polovině minulého století, a přepracuje se na dnešní podmínky. Jinými slovy postaví se loď, která bude mít svůj vlastní jaderný reaktor, k tomu turbínu, která bude vyrábět elektřinu. A takováto loď připlave na místo potřeby, tam se zakotví, turbina se přifázuje k místní elektrické síti, odpadní teplo z reaktoru se použije do parovodu na vytápění a loď tam může několik let v klidu pracovat.

Myšlenka je to pěkná, článek je velmi oslavný, ale nezmiňuje některá ALE. Tak především bezpečnost jaderného reaktoru není zdaleka taková, jako bezpečnost reaktorů v „kmenových“ elektrárnách. Betonový kontejnment, který reaktor normální elektrárny obklopuje a chrání pro případy mimořádných událostí, se na loď prostě nevejde.

Lodní reaktory jsou podstatně menší než reaktory jaderných elektráren. A potřebují tak také mnohem obohacenější palivo pro svůj provoz. To je už palivo skoro na úrovni jaderné pumy. To je úplně o něčem jiném než v civilních elektrárnách. Proto lodě s atomovým pohonem mohly doteď provozovat pouze tzv. jaderné mocnosti. Nikdo jiný neměl a ani nesměl mít takové palivo. Takže pokud bychom nechtěli vážně porušovat mezinárodní dohody, tak se takovýto druh reaktorů v širokém měřítku používat nesmí.

Jaderná elektrárna má tak chudé palivo, že už svým fyzikálním principem při případné poruše vybouchnout nemůže. U jaderných reaktorů na ponorkách a lodích je tomu jinak. Vysoce obohacené palivo  bez přehánění představuje malou jadernou bombu.

O podobném malém jaderném reaktoru uvažuje pro účely vytápění i Jablonec s Libercem. Buďme velmi opatrní. Já myslím, že těch ale je v této technologii příliš a proto se jen tak masově nerozšíří. Ale čte se o tom pěkně.

Autor: Tomáš Flaška

Přečtěte si také od autora: Nechci zavedení školného!

4 Komentářů

  1. Sani von Pfani
    11.7.2010 – 29 Tammuz 5770 v 21:02 — Odpovědět

    Nečetl jsem lidovky, ale jako nápad to nejni špatný. Samozřejmě by ta elektrárna neměla být na lodi , ale na zemi, tak se dá i dobře zabezpečit. Jak je to s palivem to nevim, ale věda jde kupředu, třeba se to dá taky vyřešit. Spíše by mě zajímala cena. Něco jinýho je miniatomovka někde na sibiři, kde by provoz a doprava paliva pro klasickou elektrárnu mohl být velmi drahý. A něco jiného je Liberec.

    0
    0
  2. Sani von Pfani
    11.7.2010 – 29 Tammuz 5770 v 22:35 — Odpovědět

    Ještě dodám, že německo nejni jadernou mocností a postavilo první (a jedinou) obchodní loď s atomovým reaktorem ” Otto Hahn ” Chvíli jezdila a pak z ní reaktor vyndali a donedávna sloužil v Geesthacht jako malá atomová přečerpávací elektrárna. Dlouhá léta.

    0
    0
  3. Tomáš Flaška
    11.7.2010 – 29 Tammuz 5770 v 22:50 — Odpovědět

    To s tím “Otto Hahn” mi nebylo známo. Pak asi skutečně existuje technologie, kdy malé lodní jaderné reaktory nemusí pracovat s příliš obohaceným palivem. A lze je tedy civilně využívat. Zbývá už jen otázka bezpečnosti – bez ochranného betonového kontejnmentu.

    0
    0
  4. Sani von Pfani
    13.7.2010 – 2 Av 5770 v 18:32 — Odpovědět

    no ona asi moc dobře nefungovala, byl to hlavně pokus. Ale u Labe dobře složil ten reaktor. Když jsem tu malinkou elektrárnu viděl, tak jsem se divil, jak je to malé, pak mi někdo řekl odkud ten reaktor vlastně je. :)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Vzpomínky Chanana Bachricha – kapitola X.

Další článek

Silný NERV opět na scéně