Zdroj: edicex.cz

A kamenujte si mě, odsuzujte si mě. Ale když mě k tomu autoři nutí? Teď budu psát o elektronických knihách.Je všeobecně známo, že podíl autora z prodané knihy činí 10 – 15%. Jinými slovy z  knihy za 400 Kč dostane 40-60 Kč. Zbytek spolknou náklady na papír, vazbu, mzdy zaměstnanců tiskárny, distribuce, zisk vydavatele, marže obchodníka. Řetězec obrovský a polykač peněz taky.

Pak se objevily knihy elektronické, které si lidi stahují a sdílejí ostošest. Nemravné, jistě. Ale proč? Pokud se elektronická kniha prodává za 75% ceny papírové, tak z čí strany je to nemravné? Kde jsou u elektronické knihy náklady na papír, vazbu, mzdy zaměstnanců tiskárny, distribuce? Ta elektronická kniha by měla stát tak 70 Kč, aby autor dostal svůj podíl a těch 10 Kč si sebere digitalizace a internetový prodej. Při této ceně by prodej byl několikanásobně vyšší, než když se prodává za nemravných 300 Kč.

Za sebe mohu říci, že kdyby knížky stály desetikoruny, tak bych si je rád kupoval a moc bych o tom nepřemýšlel. Historie se opakuje. Nemravně drahé Windows se hromadně kradly. Pak přišel do telefonů Android a různé aplikace s cenami v řádu desetikorun. O tom nepřemýšlím, vezmu kartu a když se mi aplikace líbí, tak ji jednoduše koupím. A takových jako já jsou miliony. Android vzkvétá, programátoři pro něj rádi píšou a množství dostupných programů roste geometrickou řadou.

Microsoft si to uvědomil, že v telefonech se neprosadí jako se prosadil na poli počítačů, a světovým výrobcům telefonů nabízí platby za to, že do svých výrobků místo Androida dají Windows(!). Úvaha je jasná, pak se aplikace běžící na pozadí Windows budou zase draze prodávat. A aplikace se zase začnou krást. Jsou nepoučitelní.

A tak se vraťme na začátek. Autoři knih by se měli postarat, aby vznikl distribuční kanál, kde se budou jejich knihy v elektronické podobě prodávat za řádově desetikoruny. Oni na jednom kusu knihy nic nebudou tratit. Naopak, prodají svých děl mnohonásobně více. Příklad úspěšného Androidu by jim snad už mohl otevřít oči.

Autor: Tomáš Flaška

18 Komentářů

  1. woodoo
    20.1.2014 – 19 Shevat 5774 v 13:34 — Odpovědět

    Ad autor) Naprostý souhlas. “O)

    0
    0
  2. Jiří Padevět
    20.1.2014 – 19 Shevat 5774 v 14:04 — Odpovědět

    Také bych si rád kupoval lahve kvalitního vína a kvalitní obleky, kdyby stály desetikorunu. Pocit, že něco má být levné, protože to chci a když to není levné, tak je v pořádku to ukrást, tenhle pocit opravdu nesdílím.

    0
    0
  3. Petr Karas
    20.1.2014 – 19 Shevat 5774 v 16:52 — Odpovědět

    Proč pořád opakovat stejné omyly? Podobné texty jsem už četl mnohokrát. Stručně: 1) eKnihy u nás se v průměru prodávají za 55–60 % ceny tištěných (naše nakladatelství 40–55 %), 2) ceny tisku se nejčastěji pohybují do 30 % ceny knihy, 3) tedy ceny eKnih u nás jsou „pod cenami“ tištěných, 4) pochopitelně mohu napsat text ve Wordu, exportovat ho do epubu, pdf, mobi a předat distributorům eKnih (nebo ještě lépe vyvěsit na vlastní web) – a bude báječná, levná kniha – ale bude to kvalitní kniha? Bez oponentury zkušeného editora, bez jazykové korektury, bez kvalitní sazby a grafiky? Pro někoho ano, pro alespoň část čtenářů doufám nikoliv, 5) skvělý a stále omílaný je argument cena vs. prodejnost – pokud napíšu dobrý román v angličtině a dám ho na Amazon za 1 dolar nebo za 10 dolarů – rozdíl v prodejnosti bude zásadní, pokud vydám knížku „Cesta života – Maharal“ v češtině, kupodivu cena i za symbolických 10 Kč prodejnost příliš nezvýší (neboť není-li cena 1 000 Kč, takový titul si koupí většina vážných zájemců a prakticky nikdo další). A literatura faktu, resp. odborná literatura, představuje momentálně 60 % všech titulů vydaných v Česku. Pokud by eKniha měla garantovat stejnou obsahovou kvalitu jako tištěná, pak zvlášť u menších národních jazyků by cena byla optimálně kolem 60–70 % ceny tištěných knih (v současnosti Německo 70 %, USA 100 % – a funguje to tam). Že je dnes u nás nižší, je dáno jen tím, že to pro většinu nakladatelů zatím představuje tak mizivou část produkce (do 4 %), že to neřeší…
    Ano, jsou tituly, kde by politika zmiňovaná v článku fungovala, ale např. v Česku je to výrazně menší část knižní produkce.

    0
    0
  4. JB
    20.1.2014 – 19 Shevat 5774 v 17:22 — Odpovědět

    Pane Flaško, přiznám se, že si nejsem těmi čísly jistý a to jsem na pár knížkách pracoval….

    Ale budiž – porovnejte si náklady:

    Na tištěnou i elektronickou knihu je třeba zaplatit:

    autora/překladatele
    redaktory
    grafické práce

    na elektronickou publikaci:

    převod do e-pubu
    (v podstatě marginální položky)

    na tištěnou publikaci:
    tisk a výroba
    distributor

    Netuším, kterak jste dospěl k podílu autora “10-15 %”, ale vím, že marže nejmenovaného distributora (pokud tedy nehodláte rozvážet knihy na vozíčku, což od vás knihkupci stejně nevezmou) může být až 50 % z ceny knihy, za kterou si ji koupíte v knihkupectví.

    A třebaže fyzická výroba knihy (tisk + vazba) není nevýznamnou položkou, rozhodně nezabere 40 % ceny knihy, aby se tak elektronická kniha mohla prodávat za vámi vysněných 10 % ceny tištěné knihy.

    Ono totiž těch 10 % rozhodně nebude stačit na pokrytí nákladů na práci výše.
    Můžete samozřejmě argumentovat, že elektronická kniha má de facto neomezený náklad, že začne dříve nebo později vydělávat – chvála Bohu za to! – ale ti, kdo ji připravovali, zkrátka odvedli svou práci a její plody využívá majitel tištěné knihy i e-booku. Chtít tuto práci (skoro) zadarmo je podle mého názoru nefér.

    0
    0
  5. Tomáš Flaška
    21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 07:11 — Odpovědět

    Zdravím vespolek a děkuji za reakce. S něčím souhlasím, ale samozřejmě ne se vším. O tom je polemika. Vzal bych to popořadě:

    ad 2) Ano. Souhlasím. Ale je potřeba bít do příčin a viníků toho, proč to tak zbytečně drahé je. Na druhé straně když to draze prodají, je to jejich problém. Ale nemyslím si, že by se elektronické knihy za tu drahou cenu nějak masově prodávaly – viz 3).

    ad 3)Píšete že momentální obrat elektronických knih je 4% a vydavatelé to proto neřeší. Co neřeší? Že to prodávají ve ztrátě? Nebuďte k smíchu. Tak zřejmě neřeší, že na tom nevyvaří tolik, jako na papírových knihách. A o tom to celé je.
    Odborné knihy, o kterých píšete a které u nás tvoří 60% publikace, si stejně nikdo načerno v el. formě nepořídí. A tak je to s každou knihou, pokud se prodává hojně v papírové podobě, bude poptávka i v podobě elektronické a naopak. To celé nemá s výrobním řetězcem nic společného.

    ad 3) a 4). Nikdy by mě nenapadlo shánět obrázkovou publikaci v elektronické podobě. Tady se bavíme jen a jen o beletrii. Práce grafika tím odpadá. A u domácích autorů i práce překladatele.

    0
    0
  6. Renata
    21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 09:05 — Odpovědět

    Typická mentalita psychopata (bez urážky, je to diagnoza, ne úmysl urážet). Něco chci a cena mi přijde vysoká. Tak si to vezmu proti vůli majitele.

    Slušný člověk buď akceptuje cenu anebo si věc holt nekoupí.

    Mě se třeba líbí Shekel.cz – prodáte mi ho za 100 Kč nebo ho mám vzít? Abych parafrázovala “Krádež webu, jsem pro…”

    0
    0
  7. JB
    21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 09:24 — Odpovědět

    Počkejte, kdo se baví o obrázcích? Myslíte, že na knihu bez obrázků není potřeba grafická úprava? “Práce grafika tím odpadá” – sice máte pravdu, že někeré knihy na trhu vypadají, jako kdyby grafika nikdy nepotkaly, ale stále jich je minimum. Aneb – nemáte pravdu. I na beletri pořebujete grafika a někoho, kdo bude dělat korketuru.

    0
    0
  8. JB
    21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 09:25 — Odpovědět

    A u domácích děl zase místo překladatele a práv platíte autora…

    0
    0
  9. Petr Karas
    21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 10:19 — Odpovědět

    Ad: “Píšete že momentální obrat elektronických knih je 4% a vydavatelé to proto neřeší. Co neřeší? Že to prodávají ve ztrátě? Nebuďte k smíchu. Tak zřejmě neřeší, že na tom nevyvaří tolik, jako na papírových knihách. A o tom to celé je.”

    Skutečně toto pobaví. V Česku je pár nakladatelství a některé typy titulů (Kuchařka s Jiřinkou Bohdalovou, Harry Potter, …) na kterých lze “vyvařit”. Ale u většiny to opravdu neplatí. To je přesně ten typ uvažování, které vede ke “spravedlivé krádeži”.

    Napíšu to takto: Vydáme knížku o reakcích čsl. tisku na nástup Hitlera – Nový kancléř v sousedství – tedy celkem zajímavé čtení (pro někoho). Autor napíše, my vysázíme (ano i eKniha by měla být korektně vysázena) a ve formátech epub, mobi, pdf dáme distribuci (zkoušeli jsme i sami – ale vskutku to není výhodnější, než přes specializovaného prodejce – i sami prodáváme, ale to je zlomek). Cena 79 Kč. Z toho 14 Kč ukrojí DPH. Prodejci eKnih si berou 30–40 % (rabat). Zbývá závratných 42 Kč. Při prodeji cca 50–100 ks to dá 2–4 tisíce Kč. Sazbu nabízejí někteří prodejci už od 500 Kč. Pokud to nemá vypadat stylem “Zluťouřký kúN…”, reálná cena u takové publikace je cca 2–3 tisíce. Autorovi na pivo. A nakladatel aby si koupil mercedes a odjel na Seychely.

    Ano, lze uvažovat i o titulu čtenářský silnějším a ceně nižší. Vydali jsme onehdá beletristický kus – prodávalo se průměrně na české poměry. Vydali jsme ji i jako eKnihu. A pak jako pokus jsme snížili její cenu na 29 Kč. Prodej se rozhodně nezvýšil. Naopak po zvednutí ceny na 49 Kč se začala prodávat lépe. Jak z dotazů vyplynulo – lidi zaujala knížka anotací, ale u ceny 29 Kč se báli, že to je asi naprostý brak, když je to tak levné a nikdo to nechce 
    Opakuji – český knižní trh není malý, ale málokdo se na něm stane milionářem. Navíc, nechci obhajovat svatost knih a tvrdit, jak si někdo dovoluje srovnávat sw s eknihou. Ale totožné to opravdu není. Knihu si totiž musím mít chuť přečíst – tedy věnovat tomu čas. Pokud dá někdo na web aplikaci, která umožní vážení předmětů na displeji iPhonu – pobavila mě, za 10 Kč si ji asi stáhnu – pro tu legraci, za 100 Kč bych do toho nešel. Platí zcela totéž u knihy? Nemyslím si, byť určitý vliv cena jistě má – viz výše.

    0
    0
  10. 21.1.2014 – 20 Shevat 5774 v 19:14 — Odpovědět

    @Renato: Sorry ale neprodám, oficiální cena je zde: http://01010101.cz/

    0
    0
  11. Renata
    22.1.2014 – 21 Shevat 5774 v 08:59 — Odpovědět

    @David Fábry: OK. Takže teď dle teorie pana Flašky přišel čas web ukrást… Neb cena se mi zdá nějak moc vysoká, ale ten web tedy chci, to zase ano. Zavolám Michajlovi…

    0
    0
  12. Tomáš Flaška
    22.1.2014 – 21 Shevat 5774 v 10:00 — Odpovědět

    Renato, my se ale na rozdíl od elektronických knih nesnažíme ten web za přemrštěnou cenu prodat.

    0
    0
  13. JB
    22.1.2014 – 21 Shevat 5774 v 10:02 — Odpovědět

    Takže zpět k tomu, co je “přemrštěná cena”..

    0
    0
  14. Tomáš Flaška
    22.1.2014 – 21 Shevat 5774 v 21:16 — Odpovědět

    Tak jo, uznávám, Nadpis článku asi neměl být: Krádež softwaru, jsem pro. To nejsem. Ale: Krádež softwaru, chápu důvody. Proč to u aplikací v Androidu, které je potřeba pracně vymyslet, graficky ošetřit, napsat v programovacím jazyku a distribuovat za desetikoruny, jde, ale u el. knih ne?

    0
    0
  15. Petr Karas
    22.1.2014 – 21 Shevat 5774 v 23:07 — Odpovědět

    Myslím, že už to do značné míry bylo napsáno výše. Ale dobře: a) kolik těch aplikací je v češtině a vyrobeno v Česku? Pro většinu uživatelů zbytečné, ale u knih (zatím) nikoliv; b) zásadní rozdíl mezi aplikací za 10 korun a knihou za 10 korun jsem už popsal (zvlášť pokud je v jazyku, kterým hovoří podstatně méně lidí než Aj, Šj, Fj apod.); c) stěžujete si, ale v USA stojí eKnihy 100 % ceny tištěných – a je to obrovský trh a stále roste – jak to, když právě v angličtině by to mělo nejvíce zákazníky štvát, když srovnají s báječným SW za 10 Kč?; d) jsou aplikace a literatura totéž? osobně mám rád a jsem zvyklý na Total Commander, ale nedělá mi problém, podobně jako většině lidí, přejít na NC, VC apod. – protože jsou všechny obdobné a až na výjimky jsou jako většina aplikací zaměnitelné, pokud rád čtu Pratchetta, sotva kdy si ve vzácné chvíli volna řeknu, safra to je předražené – proč si raději nepřečíst místo něj jinou fantasy od podstatně “levnějšího neznámého autora”?
    Nicméně asi nic z toho nemá smysl. Dokud budete věřit, že většině knih v češtině se násobně či řádově zvedne prodej při zásadním snížení ceny (toť ono srovnání s běžnými sw aplikacemi), pak je to o víře a nemá smysl dále argumentovat z jedné či druhé strany.

    0
    0
  16. plan9
    23.1.2014 – 22 Shevat 5774 v 18:24 — Odpovědět

    pamatuju ze achab podporoval(podporuje) piraty!

    vlajky vzhuru :-)

    0
    0
  17. Renata
    27.1.2014 – 26 Shevat 5774 v 09:20 — Odpovědět

    Takže si to shrňme. Někdo něco (knihu, e-knihu) nabízí k prodeji za určitou cenu. Slušný člověk buď cenu akceptuje a knihu si koupí (třeba se mu může cena zdát i vysoká, ale rozhodne se, že mu ta kniha, e-kniha za tu cenu stojí) anebo neakceptuje a nekoupí. Tečka. Zloděj ji ukradne. Je to prosté. Vše má svoji cenu. A je čistě věcí prodejce, za kolik prodává. I kdyby ta cena byla skutečně zcela přemrštěná (řekněme běžná kniha třeba za 10 tisíc korun), tak je pořád volba stejná – buď cenu akceptuji a koupím nebo ta kniha pro mě tu cenu nemá a nekoupím. Velmi prosté. Jen zloději hledají výmluvy, proč je krádež vlastně v pořádku…

    0
    0
  18. Cipi
    30.1.2014 – 29 Shevat 5774 v 13:18 — Odpovědět

    Já osobně mám zkušenost se zahraniční ( pravda- odbornou) literaturou, kde cena e-knihy oproti papírové je cca o čtvrtinu levnější. Tzn asi jako u českých e- knih obecně. Takže asi je to normální, nikoli divné :)Je fakt že v anglické nabídce je více e-knih zdarma, ale určitě to souvisí také s velikostí trhu.

    0
    0

Napsat komentář: Tomáš Flaška Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Korea

Další článek

Císařův pekař