
Naštěstí se v tomto případě nejedná o skupinky latinskoamerických bojovníků za svobodu (či nesvobodu), ale o formu marketingových aktivit společností.
Název samotný, jež pochází ze španělštiny, znamená „malá válka“ a má podobné rysy, jako strategie guerillových bojovníků – partyzánů: Nečekaně zaútočit na nepřítele na jasně vymezeném místě a zase se potichu a nepozorovaně vypařit…
Mnoho lidí si pod tímto pojmem představuje nelegální aktivity, nicméně se jedná především o netradiční formy komunikace a propagace produktů. Původně byl tento přístup využíván zejména menšími společnostmi, které se tak snažily bojovat proti společnostem mnohem větším. V současné době tento přístup využívají i nadnárodní korporace. Jedná se stále o formu nízkonákladového marketingu, který je realizován na omezeném území. Hlavním kriteriem úspěchu tedy není množství peněz na kampaň, ale především dobrý NÁPAD!
S pojmem Guerilla marketing poprvé přišel Jay Conrad Levinson, kreativní ředitel agentury Leo Burnett, v roce 1986. Tyto aktivity sice vyvolají zájem a zvýší povědomí o společnosti, která je provádí, ovšem za nejdůležitější přínos považuje sám zakladatel díky nízkým nákladům ZISK! V Česku je guerilla marketing velice oblíben mezi mobilními operátory, úspěšnou kampaň „Nekrmte bankéře“ spustila i mBank.
Na následujícím videu můžete zhlédnout ukázky, z nichž některé byly vyhodnoceny jako velice úspěšné guerilla marketingové kampaně. Součástí videa jsou ovšem i další netradiční přístupy jako je virální marketing, ambientní marketing a street marketing. O těchto pojmech ovšem zase příště…
Autor: David Šrámek
Přečtěte si také od autora: Čínskou ekonomiku pohání 200 miliónů duchů Mao Tse-Tunga!
Žádný komentář