Naši rabíni předali: Ten, kdo je schopen sjednotit celou svou bytost, může chutnat celou rukou stejně jako jazykem. O rabi Chanina ben Teradjonovi [1] se traduje: Když jedl nebo pil, vyhýbal se masitým pokrmům, ale brával si do ruky kousek vařeného nebo pečeného masa a držel ho po celou dobu, co jedl pokrm ze zeleniny nebo pil vývar ze zeleniny. Jednou se ho jeho žáci zeptali: Proč to dělá? Jestli má na to maso chuť, ať si ho vloží do úst, ale jestli ne, nemusí ho přece brát do ruky! Když rabi dojedl a dopil, dal žákům do rukou maso se slovy: Ochutnejte! Oni si je vložili do úst a podivili se; neboť v něm nezůstalo ani trochu jeho masové chuti.

Ten příběh jsem vám vyprávěl jen proto, abych uvedl, že bytost, kterou člověk získal, by měl příjemce vrátit zpět přesně v tom stavu, v jakém ji obdržel, aby byl jako věrný sluha, který o převzatou věc pečuje v celku a nevyvyšuje jednu část nad jinou částí. Mluvím tu o úmyslech: dobrý úmysl a špatný úmysl. Dobrý úmysl vedený světlou myslí a temnou myslí. Špatný úmysl vedený světlou myslí a temnou myslí. Proto jsou povahy světlé a temné. Povahy světlé konají s dobrými úmysly a světlou myslí. Ty se nemusejí obhajovat před druhými, ale ani samy před sebou. Ale povahy temné, konají se špatnými úmysly a temnou myslí, ty se musejí obhajovat před druhými, a dokonce i samy před sebou. Namítnete mi: a co kašrut? Proč se musíme stravovat košer a na veřejnosti se tak obhajujeme. Odpovím vám: jsou příkazy (CHUKIM) jejichž smysl neznáme. Kašrut je povinné ustanovení, která se musí dodržovat, i když důvody proč tomu tak je, jsou mimo lidské chápání. Kašrut je tajemství přežití Židů, ono přežití spočívá ve svatosti a jednotě židovského lidu. Tak identita Žida není v dodržování, zda jí nebo nejí masitá jídla, ale v dodržování kašrutu; příkazu, který nezakazuje jíst maso. TÓRA přesně uvádí, jaké maso smíme jíst. Židé jsou lidem nikoli pro dodržování nejedení masa, ale pro dodržování Jeho micvot a Jeho TÓRY.

Člověk by se neměl umrtvovat, je to puzení zlého pudu a umrtvování poškozuje lidský mozek. Co to znamená? Vyprchávání identity. Jak já vnímám identitu jedince? Má být sám sebou v každém okamžiku, v každé situaci být sjednocenou bytostí, aby rukou vnímal stejně jako jazykem.

Člověk získal celé tělo, ne aby je ochuzoval či dokonce poškozoval, ale aby pečoval o ně, a tak tělo vrátil (i duši a mysl) ve stavu, co možná nejméně poškozeném, a čisté. Věrný sluha přijatou věc také nepoškozuje, ale pečuje o ni a zvelebuje ji v celku, aniž by vyvyšoval jednu část před druhou, proto si ho jeho pán váží a svěřuje mu nakonec i důvěrné a zodpovědnější úkoly.

[1] Jeden z deseti mučedníků, popravených Římany během povstání Bar Kochby (132-135 o.l.)

2 Komentářů

  1. danny
    24.6.2015 – 7 Tammuz 5775 v 08:36 — Odpovědět

    Jedno židovské príslovie hovorí:,,Ak budem niekedy nutený jest bravčové maso(vegetarián hoc aké),nech je čo najlepšie."smile

    1
    0
  2. robert
    24.6.2015 – 7 Tammuz 5775 v 11:24 — Odpovědět

    Já vím, já vím, téma je to obrovské a těžké, teprve jsem na první stránce :-)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Památky Vysočiny: židovský hřbitov žije výstavami umělců

Další článek

Umí se imigranti přizpůsobit?